Gå til innhold

Oppdretter av britisk kort- og langhår selger syke kattunger (Tv2 hjelper deg)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes det er viktig å spre denne informasjonen da denne oppdretteren har solgt mange kattunger på kort tid og det er mange flere kattungekjøpere som har kjøpt syke kattunger enn det som kommer fram i det nye TV2 Hjelper Deg-programmet (som jeg forøvrig anbefaler alle å se). 

Vedkommende heter Silje Eriksen. Hun er utestengt fra NRR (er registrert der som NO*Aalta Nor, men har ikke lov til å holde på der lenger) og er nå registrert i TICA som Siljescat. Navnet hennes er blitt offentliggjort av TV2 så jeg ser ingen grunn til å holde henne anonym her. Artikkelen kan dere lese her: https://www.tv2.no/a/13928132/ 

Håper alle som har kjøpt katt av denne damen og har opplevd sykdom melder henne til mattilsynet. Man har også rett på tilbakebetaling, men hun er visstnok svært vanskelig å forholde seg til, bare så det er nevnt. Blokkerer og ignorerer++....

Jeg har vært nære å kjøpe kattunge av vedkommende selv, men jeg har nok med de to jeg har så jeg har heldigvis bare sett på søte bilder og drømt meg bort litt. Er nå EVIG glad for at jeg aldri har rotet meg borti denne personen. Huff. 

Anonymkode: ae59b...d91

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Få de useriøse oppdretterne ut av markedet.

De bryr seg ikke om kattene, men kun pengene!

Anonymkode: bf201...55f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Tough cookie said:

Hun burde miste lisensen til å drive oppdrett med katter

Hun har jo gjort det i NRR, men TICA er amerikansk og de har ikke noen klubber her i Norge slik jeg forstår det. Alle og enhver kan spytte ut noen kroner til TICA og så er de registrerte og alt er i orden. Helt utrolig. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du deler! Jeg vet også om en og har meldt fra til Mattilsynet, men det gjør ikke noe uten at det kommer inn flere klager. Så oppfordrer alle til å klage. Dette er en tragisk sak både for katter og nye eiere, og må være veldig ubehagelig for oppdretter, som jeg håper skammer seg veldig nå, og at hun mister kundebasen sim. Og helst rett til å dyrehold.

Anonymkode: 1baf0...77a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for at du deler! Jeg vet også om en og har meldt fra til Mattilsynet, men det gjør ikke noe uten at det kommer inn flere klager. Så oppfordrer alle til å klage. Dette er en tragisk sak både for katter og nye eiere, og må være veldig ubehagelig for oppdretter, som jeg håper skammer seg veldig nå, og at hun mister kundebasen sim. Og helst rett til å dyrehold.

Dessverre gjør Mattilsynet alt for lite, alt for sent. Håper så mange som mulig melder i fra, slik at de skjønner at her må noe gjøres. Veldig, veldig tragisk sak. Mest trist for kattene som er født med smerter og ubehag og er syke hele det lille, korte livet sitt. Huff. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Nå trenger jeg litt råd her... 
Jeg har overtatt ansvaret for en katt fra denne dama, fordi fôrvert prøvde å avslutte avtalen, og oppdretter aldri kom for å hente katten (hun utsatte og utsatte henting med diverse unnskyldninger til det ble satt en tidsfrist, og da ville hun også utsette, men fôrvert sa at nok er nok, du fikk frist til i dag, nå omplasseres de videre). Jeg antar at Mattilsynet er innblandet og at hun prøver å utsette så Mattilsynet ikke får vite at hun har enda flere katter hos seg enn da hun allerede hadde for mange (og mistenker hun enda har kattungeannonser ute på finn, men anonymt nå). Jeg selv kan ikke økonomisk sett ha katt i lang tid framover, så jeg har kun overtatt ansvaret for å omplassere videre. 

Men å omplassere her er jo forferdelig kronglete når man skal være helt ærlig om hva folk får i hus. 
1) Denne viser ingen sykdomstegn, men jeg kan ikke garantere at den ikke bærer med seg noe
2) Jeg har satt som krav at de får den gratis mot at de kastrerer
3) Chippen står registrert på oppdretter, som jo ikke vil skrive den over på noen nye eiere, fordi "hun skal hente katten", ergo burde katten fortsette å være innekatt hos ny eier, med mindre man skal risikere at oppdretter lager konflikt. Ingen ønsker å ta på seg konflikter.

Det skal sies at jeg har snakket med Politiet, som sier at dette ikke er deres felt (strafferett), men privatrett, men de mener at det er muligheter for omplassering når eier/oppdretter ikke henter katten etter gjentatte henvendelser. 

Hvordan ville dere gått fram for å finne ny eier? 

I mitt hode virker det som en ganske umulig oppgave, nemlig, spesielt når man i annonsen må være relativt anonym med mindre man ønsker seg masse sinna meldinger fra en useriøs oppdretter som det jo ikke akkurat er ønskelig å sende katten tilbake til, spesielt nå som hun har vist seg å ikke engang være seriøs om å hente tilbake katten, i verste fall blir jeg sittende med en katt hun sier hun skal hente, men som hun aldri henter, slik som fôrvert ble. Etisk sett er det også litt komplisert, i og med at man vet at hun ikke tar vare på den om jeg nå skulle finne noen som var villige til å kjøre den til henne. 

Nå etter å ha fått henvendelser rundt dem, der folk sier de ikke vil kastrere, ikke vil holde dem inne til de er kastrert, vil ha kattunge istedenfor, osv, så føles det ganske håpløst å sitte i denne situasjonen. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ennå en grunn til å få slutt på avl.

#adoptdon’tshop

Anonymkode: 6a1f7...6c4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syke katter trenger vel også et hjem..

Anonymkode: 26041...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Syke katter trenger vel også et hjem..

Anonymkode: 26041...abe

Heh, dette er den mest lavpanna kommentaren jeg har sett på lenge... 🤦‍♀️

Man kan argumentere for at alle dyr fortjener er godt hjem. Men om man kjøper katt fra en slik oppdretter, da skaper du langt mer lidelse enn du forhindrer. Du gir én syk katt et godt liv. Men du støtter også dårlig avl, og bidrar til at FLERE katter blir avlet feil og født inn i et liv med sykdom og lidelse.

Noen ganger må man se på det store bildet. 

Om slike oppdrettere ikke får solgt noen dyr, kan man jo håpe at de avvikler avlen og eventuelt adopterer bort de syke dyrene de ikke blir kvitt. Da er det helt legitimt å gi en av dem et godt hjem! Men å kjøpe en? Da støtter du bare mer lidelse. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en annonse med bilde av en tilsvarende katt. Hvor du skriver litt om katten, forventninger om kastrering, og inviterer til en hyggelig katteprat. Gjerne med pris ikke oppgitt, for å unngå useriøse «kjøpere». 

Og så er du helt åpen når du snakker med interesserte, slik du skriver her.

Alternativt kan du ta pus med til veterinær for helsesjekk, vaksine etc, og selge pusen for å dekke utgiftene til veterinær. Da kan kjøper være tryggere på helsetilstanden til pus.

slik jeg leser det er chippen den største utfordringen. Kunne du kanskje sjekke mulighetene for å endre/bytte chip, dersom du har tilstrekkelig dokumentasjon om at det er nå din katt, ditt ansvar. Manglende henting, mislighold av dyr, hva politiet sier etc.

takk for at du stiller opp for pusen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typanonym skrev (5 timer siden):

Tips?

Avliv katten og si til oppdretter at den er forsvunnet. 

Anonymkode: e072b...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, Typanonym said:

Jeg har overtatt ansvaret for en katt fra denne dama, fordi fôrvert prøvde å avslutte avtalen, og oppdretter aldri kom for å hente katten (hun utsatte og utsatte henting med diverse unnskyldninger til det ble satt en tidsfrist, og da ville hun også utsette, men fôrvert sa at nok er nok, du fikk frist til i dag, nå omplasseres de videre). Jeg antar at Mattilsynet er innblandet og at hun prøver å utsette så Mattilsynet ikke får vite at hun har enda flere katter hos seg enn da hun allerede hadde for mange (og mistenker hun enda har kattungeannonser ute på finn, men anonymt nå). Jeg selv kan ikke økonomisk sett ha katt i lang tid framover, så jeg har kun overtatt ansvaret for å omplassere videre. 

Men å omplassere her er jo forferdelig kronglete når man skal være helt ærlig om hva folk får i hus. 
1) Denne viser ingen sykdomstegn, men jeg kan ikke garantere at den ikke bærer med seg noe
3) Chippen står registrert på oppdretter, som jo ikke vil skrive den over på noen nye eiere, fordi "hun skal hente katten", ergo burde katten fortsette å være innekatt hos ny eier, med mindre man skal risikere at oppdretter lager konflikt. Ingen ønsker å ta på seg konflikter.

Det skal sies at jeg har snakket med Politiet, som sier at dette ikke er deres felt (strafferett), men privatrett, men de mener at det er muligheter for omplassering når eier/oppdretter ikke henter katten etter gjentatte henvendelser. 

I mitt hode virker det som en ganske umulig oppgave, nemlig, spesielt når man i annonsen må være relativt anonym med mindre man ønsker seg masse sinna meldinger fra en useriøs oppdretter som det jo ikke akkurat er ønskelig å sende katten tilbake til, spesielt nå som hun har vist seg å ikke engang være seriøs om å hente tilbake katten, i verste fall blir jeg sittende med en katt hun sier hun skal hente, men som hun aldri henter, slik som fôrvert ble. Etisk sett er det også litt komplisert, i og med at man vet at hun ikke tar vare på den om jeg nå skulle finne noen som var villige til å kjøre den til henne. 

Nå etter å ha fått henvendelser rundt dem, der folk sier de ikke vil kastrere, ikke vil holde dem inne til de er kastrert, vil ha kattunge istedenfor, osv, så føles det ganske håpløst å sitte i denne situasjonen. Tips?

Veterinærer kan kirurgisk fjerne microchip dersom det er god grunn til det, men dette kan bli vanskelig å ordne da eierskapet står sterkt vil jeg tro. Jeg ville prøvd å finne et hjem til katten på privaten i første omgang, og kun da som innekatt. Evt. beholde katten hos deg en stund, spørre rundt hos veterinærer om de kan fjerne microchippen (du blir da nødt til å legge fram forklaring på hvorfor) og samtidig se an sykdomstegn og andre ting som kan komme. Mange sykdommer blusser opp først når katten opplever mye stress, så å flytte hele tiden er ikke nødvendigvis en bra ting. Men det er forsåvidt positivt at denne katten foreløpig virker frisk da. 

Ville fått den kastrert før den kommer til nytt hjem uansett hva du gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Hei, 

Jeg bare lurer på hva det er som egentlig feiler kattene hennes? 

Jeg har nylig adoptert en, å hun har vært igjennom mye. Har hatt 4-5 kull. Å er bare 4 år. Hun er veldig snill og fortrolig, skal ta henne med til dyrlegen nå til uka bare hun får roet seg litt ned. 

Nå går hun inne, men skal sterilisere henne veldig snart. 

Endret av Ny1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Typanonym skrev (På 13.5.2021 den 13.57):

Nå etter å ha fått henvendelser rundt dem, der folk sier de ikke vil kastre, ikke vil holde dem inne til de er kastrert, vil ha kattunge istedenfor, osv, så føles det ganske håpløst å sitte i denne situasjonen. Tips?

Hvordan gikk det med katten? Jeg adopterte en, som ble diagnosert med FIP,  hun går nå på GS-441524 å er bedre. Kostet nærmere 50 000 med medisiner og behandling.

Hva slags sykdommer er det kattene har?

Ser at Silje har byttet navn til Edel Weiss å bor nå i Alta. Håper hun har gitt seg med avl 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ny1988 skrev (4 timer siden):

Hvordan gikk det med katten? Jeg adopterte en, som ble diagnosert med FIP,  hun går nå på GS-441524 å er bedre. Kostet nærmere 50 000 med medisiner og behandling.

Hva slags sykdommer er det kattene har?

Ser at Silje har byttet navn til Edel Weiss å bor nå i Alta. Håper hun har gitt seg med avl 

Alta, faktisk... Katten ble adoptert bort, så jeg har ikke hatt noe med den å gjøre i ettertid. Delvis bevisst valg, egentlig, ville skåne dem for konflikten med oppdretter. Ble oppringt av advokat i etterkant som ønsket nummeret til de som adopterte, men det hadde jeg ikke tatt vare på, og forklarte advokaten hvorfor. Hørte aldri mer fra dem etter det, advokaten hadde ikke vært klar over situasjonen, hadde bare fått beskjed om at fôrvert og jeg hadde stjålet katten 🤦🏻‍♀️ fôrvert ble også politianmeldt, men den saken ble veldig raskt henlagt, vi tok jo vare på all dokumentasjon. 

Bra det går bedre med katten din, men utrolig kjipt og unødvendig at den måtte være syk i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typanonym skrev (10 timer siden):

Alta, faktisk... Katten ble adoptert bort, så jeg har ikke hatt noe med den å gjøre i ettertid. Delvis bevisst valg, egentlig, ville skåne dem for konflikten med oppdretter. Ble oppringt av advokat i etterkant som ønsket nummeret til de som adopterte, men det hadde jeg ikke tatt vare på, og forklarte advokaten hvorfor. Hørte aldri mer fra dem etter det, advokaten hadde ikke vært klar over situasjonen, hadde bare fått beskjed om at fôrvert og jeg hadde stjålet katten 🤦🏻‍♀️ fôrvert ble også politianmeldt, men den saken ble veldig raskt henlagt, vi tok jo vare på all dokumentasjon. 

Bra det går bedre med katten din, men utrolig kjipt og unødvendig at den måtte være syk i første omgang.

Takk for svar:)

Să godt ă høre at den fant seg et hjem❤️  De stakkars kattene har vært igjennom alt for mye, burde skjerpe inn reglene på dyrehold her.

Det skjønner jeg godt. Blir jo helt sjokkert. Silje kan ikke være riktig vel bevart. For et kyniskt og forferdelig kvinnemenneske. Vet ikke hva jeg skal si,  at slike mennesker I det hele tatt eksisterer.

Godt det ble henlagt, dem vet vel hvordan hun er nå. Hun har lurt såpass mange at det er vel kjent.

Takk, det er godt ă se at hun kvikner til. Ja jeg får helt vondt når jeg tenker på alle dyrene, å hvordan enkelte behandler dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kommer jo ikke stort lenger unna befolkede områder enn i Alta, Finnmark. Der oppe kan det vel ikke være mange kunder til kattekjøp? De trenger mer robuste katter der oppe, og skaffer seg vel generelt heller enn tøff blandingskatt enn et dyrt rasevesen?

Hun får nok ikke solgt så mange til intetanende offer i sør- og midt-Norge lenger i hvert fall. Hvis hun fremdeles driver katteavl, altså.

Anonymkode: 6ddd4...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.8.2024 den 10.13):

Hun kommer jo ikke stort lenger unna befolkede områder enn i Alta, Finnmark. Der oppe kan det vel ikke være mange kunder til kattekjøp? De trenger mer robuste katter der oppe, og skaffer seg vel generelt heller enn tøff blandingskatt enn et dyrt rasevesen?

Hun får nok ikke solgt så mange til intetanende offer i sør- og midt-Norge lenger i hvert fall. Hvis hun fremdeles driver katteavl, altså.

Anonymkode: 6ddd4...ac5

Nei jeg håper virkelig ikke det.  Hu der bør holdes milevis unna ethvert dyr som hun kan missbruke å tjene penger på. 

Ser ut som hun har katter enda. Håper alle er opplyst nok til å styre langt unna.

Kaller seg Edel Weiss på Facebook, å salamon på Tiktok.

Leste akkurat at mange av 18 og 19 kullene hennes døde av FIP. At det var så mye sykdommer er ikke til å tro,  har ikke hørt om mange tilfeller som er så ille 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...