Gå til innhold

Når jeg skal strikke vrangbord blir den alltid skjev og rotete


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor skjer det? 😒 spesielt når jeg strikker 1 over 1. Jeg følger med og ser at jeg ikke strikker de omvendt eller ol. Allikevel blir mønsteret helt merkelig. Noen som vet hvorfor? 😅

Anonymkode: ae0ef...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lettere å se hva du gjør feil om du legger ut bilde 😊

Anonymkode: 45b33...a4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikker du enten vridd rett eller vridd vrang?

Anonymkode: 65d5d...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være mulig at du bytter mellom å strikke vanlige og vridde masker noen ganger?

Anonymkode: 489ab...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg strikker nok kun rette masker, både rett og vrang. Kan ikke strikke vridd såvidt jeg vet. 

Her er bilde 🙈

65ACDF11-1563-4EE6-8C61-EBA6BB406F80.jpeg

Anonymkode: ae0ef...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skjer det? 😒 spesielt når jeg strikker 1 over 1. Jeg følger med og ser at jeg ikke strikker de omvendt eller ol. Allikevel blir mønsteret helt merkelig. Noen som vet hvorfor? 😅

Anonymkode: ae0ef...aaf

Bildet kom mens jeg postet...

Endret av Teatrica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar. Jeg strikker nok kun rette masker, både rett og vrang. Kan ikke strikke vridd såvidt jeg vet. 

Her er bilde 🙈

65ACDF11-1563-4EE6-8C61-EBA6BB406F80.jpeg

Anonymkode: ae0ef...aaf

Du strikker jo ikke alle rett over rett og vrang over vrang - hvis hele dette skal være vrangbord, og ikke perlestrikk deler av det - så gjør du det ikke slik det skal gjøres...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teatrica skrev (2 minutter siden):

Du strikker jo ikke alle rett over rett og vrang over vrang - hvis hele dette skal være vrangbord, og ikke perlestrikk deler av det - så gjør du det ikke slik det skal gjøres...

Nei, det må jo være noe feil her. Men jeg forstår ikke hva, jeg strikker annenhver rett og annenhver vrang.. følger med mens jeg strikker 🤔

Anonymkode: ae0ef...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt inne i sjargongen, tydeligvis, for jeg lurer på hva 1 over 1 betyr. Er det at du strikker frem og tilbake?

Som Teatrica sier: du strikker ikke alle rett over rett og vrang over vrang. Hvis du strikker frem og tilbake skal du strikke vrangt for å få "rille" og rett for å få V-formet maske. En maske som er strikket rett på rettsiden må strikkes vrangt på vrangsiden.  Mulig du strikker annenhver rett og vrang, men da må du ha begynt feil på omgangen innimellom. Det rare er at du klarer det i flere omganger i strekk her og der, før du plutselig gjør motsatt. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det må jo være noe feil her. Men jeg forstår ikke hva, jeg strikker annenhver rett og annenhver vrang.. følger med mens jeg strikker 🤔

Anonymkode: ae0ef...aaf

Altså, svaret er at du IKKE strikker rett og rett og vrang over vrang - det er helt tydelig...

Har du partall antall masker? For hvis ikke, så blir det i hvert fall feil - da må du justere før du starter hver omgang. Men det ser ikke helt ut til å stemme det heller, for da hadde alt blitt perlestrikk...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette skal være vrangbord så gjøres det noe feil, ja. Men om ikke annet så er det et spennende mønster :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teatrica skrev (2 minutter siden):

Altså, svaret er at du IKKE strikker rett og rett og vrang over vrang - det er helt tydelig...

Har du partall antall masker? For hvis ikke, så blir det i hvert fall feil - da må du justere før du starter hver omgang. Men det ser ikke helt ut til å stemme det heller, for da hadde alt blitt perlestrikk...

Jeg har partall masker ja. Og strikker rett, vrang, rett, vrang osv. Hva mener du med vrang over vrang? En vanlig vrang maske mellom to rette? Er denne oppskriften jeg forresten skal prøve å følge om du vil se 😅😅

B3CE0DB8-27BE-46CA-86D9-F65864A18B94.png

Anonymkode: ae0ef...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spell skrev (4 minutter siden):

Om dette skal være vrangbord så gjøres det noe feil, ja. Men om ikke annet så er det et spennende mønster :)

Haha😬🙈

Anonymkode: ae0ef...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har partall masker ja. Og strikker rett, vrang, rett, vrang osv. Hva mener du med vrang over vrang? En vanlig vrang maske mellom to rette? Er denne oppskriften jeg forresten skal prøve å følge om du vil se 😅😅

B3CE0DB8-27BE-46CA-86D9-F65864A18B94.png

Anonymkode: ae0ef...aaf

For å få til vrangbord må du strikke rett over rett og vrang over vrang. Det er det som er "definisjonen" på vrangbord. Hvis du er helt sikker på at du strikker annenhver rett og vrang hele tiden, kan du umulig ha partall antall masker, for da ville du ikke fått perlestrikk og random omganger som er motsatt av de andre.

Her er noen ting som kan ha gått feil:
1. Du kan ha strikket to masker rett eller to masker vrangt etter hverandre, slik at du har kommet feil ut i neste omgang.
2. Du kan ha strikket to masker sammen uten å legge merke til det. Da får du plutselig oddetall antall masker, og kommer feil ut på neste omgang igjen.
3. Du kan ha delt garnet i en maske, slik at du egentlig har strikket to masker i samme maske. Da får du også oddetall antall masker.
4. Du kan ha mistet en maske og fått oddetall antall masker (men da vil du ofte se at det rakner).
5. Det kan ha skjedd noe rart under felling. Å strikke tre masker vrangt sammen er ikke nødvendigvis verdens enkleste felling.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der du ser masken ser ut som en V, strikker du rett, men ser du at neste maske er en klump, strikker du vrang. Du må titte ned med jevne mellomrom for å se at du er på rett vei. Etterhvert setter bevegelsen seg i hendene, og du gjør det riktig. I starten må du følge nøye med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullvott skrev (Akkurat nå):

For å få til vrangbord må du strikke rett over rett og vrang over vrang. Det er det som er "definisjonen" på vrangbord. Hvis du er helt sikker på at du strikker annenhver rett og vrang hele tiden, kan du umulig ha partall antall masker, for da ville du ikke fått perlestrikk og random omganger som er motsatt av de andre.

Her er noen ting som kan ha gått feil:
1. Du kan ha strikket to masker rett eller to masker vrangt etter hverandre, slik at du har kommet feil ut i neste omgang.
2. Du kan ha strikket to masker sammen uten å legge merke til det. Da får du plutselig oddetall antall masker, og kommer feil ut på neste omgang igjen.
3. Du kan ha delt garnet i en maske, slik at du egentlig har strikket to masker i samme maske. Da får du også oddetall antall masker.
4. Du kan ha mistet en maske og fått oddetall antall masker (men da vil du ofte se at det rakner).
5. Det kan ha skjedd noe rart under felling. Å strikke tre masker vrangt sammen er ikke nødvendigvis verdens enkleste felling.  

Takk for at du tok deg tid, jeg visste ikke hvordan jeg skulle forklare det noe bedre...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De maskene som er som en V er rett og de som ser ut som en _ er vrang om du ser fra siden du strikker. Du har rett antall masker for du har strikket flere omganger etter hverandre rett.  Om du ser det jeg har markert mer rødt flere ganger der du har skiftet fra rett til vrang på feil sted. Du ser det jeg har merket met blått er rettmasker over hverandre som en V tidligere nevnt. Du ser også på den jeg har markert med i gult med lilla inni har jeg prøvd å vise hvor har strikket vrang og hvor du har strikket rett.

strikk.jpeg

Anonymkode: 62892...9a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at det bilde der jeg hadde markert ble så smått- får jammen meg ikke til å endre bildestørrelse nå 😕

Legger ved et bilde av en vrangbord på et gensererme jeg strikker- her har jeg strekt det ut i bredden slik at det er mer tydelig hva som er rett og hva som er vrang. Om du strikker på rundpinne synes jeg det kan være greit å henge på en maskemarkør som er de gule du ser på bilde, mellom første og andre maske på starte for å markere hvor omgangen starter, den flytter du bare over på pinnen mellom hver omgang. Om du strikker med strømpepinner som er 5 pinner, hvor du legger opp på 4 pinner så passer jeg alltid på å fordele maskene på pinnene slik at ny pinne alltid starter med rett og siste maske på samme pinne slutter på vrang. Jeg synes det er greit for å unngå slike feil. 

Snapchat-20290432.jpg

Anonymkode: 62892...9a5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vrangborden må ha et tall som kan deles på 2 eller 4 hvis du skal strikke rett og vrang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Beklager at det bilde der jeg hadde markert ble så smått- får jammen meg ikke til å endre bildestørrelse nå 😕

Legger ved et bilde av en vrangbord på et gensererme jeg strikker- her har jeg strekt det ut i bredden slik at det er mer tydelig hva som er rett og hva som er vrang. Om du strikker på rundpinne synes jeg det kan være greit å henge på en maskemarkør som er de gule du ser på bilde, mellom første og andre maske på starte for å markere hvor omgangen starter, den flytter du bare over på pinnen mellom hver omgang. Om du strikker med strømpepinner som er 5 pinner, hvor du legger opp på 4 pinner så passer jeg alltid på å fordele maskene på pinnene slik at ny pinne alltid starter med rett og siste maske på samme pinne slutter på vrang. Jeg synes det er greit for å unngå slike feil. 

Snapchat-20290432.jpg

Anonymkode: 62892...9a5

 

 

Ullvott skrev (3 timer siden):

For å få til vrangbord må du strikke rett over rett og vrang over vrang. Det er det som er "definisjonen" på vrangbord. Hvis du er helt sikker på at du strikker annenhver rett og vrang hele tiden, kan du umulig ha partall antall masker, for da ville du ikke fått perlestrikk og random omganger som er motsatt av de andre.

Her er noen ting som kan ha gått feil:
1. Du kan ha strikket to masker rett eller to masker vrangt etter hverandre, slik at du har kommet feil ut i neste omgang.
2. Du kan ha strikket to masker sammen uten å legge merke til det. Da får du plutselig oddetall antall masker, og kommer feil ut på neste omgang igjen.
3. Du kan ha delt garnet i en maske, slik at du egentlig har strikket to masker i samme maske. Da får du også oddetall antall masker.
4. Du kan ha mistet en maske og fått oddetall antall masker (men da vil du ofte se at det rakner).
5. Det kan ha skjedd noe rart under felling. Å strikke tre masker vrangt sammen er ikke nødvendigvis verdens enkleste felling.  

Takk for svar 😊😊 jeg ser lett forskjellen på rett og vrang men den har sikkert skjedd at jeg ikke har strikket konsekvent rett/vrang da kanskje. Føler jo at det er såpass enkelt at jeg kanskje strikker litt fort. Har forresten ikke brukt noen maskemarkør så jeg får prøve igjen med det samt å strikke i et rolig tempo 😅

Anonymkode: ae0ef...aaf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...