Gå til innhold

Hva var viktig for deg når du/dere valgte navn til barnet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva var viktig for deg når du/dere valgte navn til barnet? Er veldig nysgjerrig på hvilke "kriterier" du hadde når du skulle velge navn for barnet ditt. Ble litt inspirert/nysgjerring av den tråden "sterke navn uten R" - fordi h*n likte ikke skarre R. Har også hørt flere som har valgt navn fordi de ville oppkalle barnet etter nær familie e.l., navn som er lett å uttale i utlandet o.l. 

Anonymkode: 67cf3...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pappaen er engelsktalende så for oss var det viktig at navnet uttales likt på norsk og engelsk. Det var det eneste kriteriet i tillegg til at vi skulle like det begge to. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med førstemann hadde vi navnet klart lenge før jeg ble gravid (men hadde kun jentenavnet klart). Det var tilfeldigvis mellomnavnet til min mann sin mormor. Så da jeg ble gravid med nr 2 tenkte vi at det hadde vært koselig å kalle opp hun også- så da ble det mellomnavnet til min mormor. Hun ble så utrolig glad, og begynte å bruke sitt eget mellomnavn mye mer. Så da nr tre kom var det også viktig å kalle han opp. Da måtte vi litt lengre bak i slekten. 
Vi holdt oss unna topp 10-navn, men ett av navnene har vært et topp 20 navn ett par år. Andre kriterier at vi begge skulle like navnet (naturligvis) og at det kun skulle være ett fornavn.
Ellers var vi nok ganske klare på at vi ønsket litt norske navn- det får man jo når man kaller barna opp. Jeg heter Silje- noe som har gitt veldig mange rare uttaler/stavemåter i utlandet, ikke minst siden jeg studerte 3 år i utlandet. For min del synes jeg det bare var gøy, så det absolutt ikke viktig å ha internasjonale navn. 

Anonymkode: a8408...c54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ha sterke rampejentenavn på mine. Helst norske. Jeg ser ikke viktigheten med å ha et navn som er lett på engelsk. I en global verden er det mange med "vanskelige" navn.  

Anonymkode: e111e...ab9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det skulle være lett å uttale på mannens språk og på norsk, liksom at det passet både i hans land og her i Norge, men ikke noe alle barn med foreldre fra to forskjellige land heter. Så vi fant et navn som er opprinnelig fra mannens land, men lett å uttale her i Norge. Samtidig er han oppkalt etter noen i mannens familie, så da ble det ekstra spesielt for oss 😊

Anonymkode: 68cfb...be9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hva var viktig for deg når du/dere valgte navn til barnet? Er veldig nysgjerrig på hvilke "kriterier" du hadde når du skulle velge navn for barnet ditt. Ble litt inspirert/nysgjerring av den tråden "sterke navn uten R" - fordi h*n likte ikke skarre R. Har også hørt flere som har valgt navn fordi de ville oppkalle barnet etter nær familie e.l., navn som er lett å uttale i utlandet o.l. 

Anonymkode: 67cf3...453

At vi begge var enige og at min tyske mann og hans familie skulle klare å uttale navnet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At det var kort, ikke veldig vanlig og passet til etternavnet.

Anonymkode: 81b13...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På førstefødte at det var Æ, Ø eller Å i navnet. 

På nummer to var det oppkalling pga kjønn. 

Anonymkode: feabc...ce8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss var det viktig med norske, tradisjonelle navn. Og at de ikke er toppliste-navn, og sannsynligvis ikke blir det heller. Ser at guttenavnet har økt noe i popularitet de siste årene, mens jentenavnene (har en gutt og to jenter) foreløpig holder seg stabile og passe sjeldne. Men det virker som mange av de norrøne tradisjonsnavnene er på full vei inn på navnelistene igjen, så det blir spennende å se fremover.

Vi var også opptatt av at navnene var lette å stave/uttale på norsk, og at de passet med etternavn.

Det var Ikke viktig for oss hvordan de uttales i utlandet. Jeg har selv et norrønt navn som er vanskelig å uttale på f.eks engelsk. Har studert i Storbritannia, og fikk masse  positiv oppmerksomhet rundt navnet mitt. Synes faktisk det var litt stas, og fikk et enda sterkere forhold til navnet og min egen nasjonalitet/opprinnelse de årene jeg bodde utenlands. Og alle fant en måte å si navnet mitt på. Jeg fikk også et veldig koselig kallenavn blant de nærmeste vennene mine.

Anonymkode: c5543...c8a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ønsket ikke et langt navn, og heller ikke et navn man kan uttale "feil", på dialekten her blir Anita til Annita, Mathea blitt Matthea osv, så vi unngikk det. Jeg har selv et langt navn som forsåvidt ikke er så uvanlig men har måtte forklare skrivemåten i alle år.

Anonymkode: 0dfd3...a6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ha et jentenavn som var kort, enkelt gjerne med bokstaven A i seg fordi jeg syntes det er feminint og helst ikke noe alle het. Valgte et navn fra Sverige, siden pappaen er derfra :)

Anonymkode: 35319...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi ønsket ikke et langt navn, og heller ikke et navn man kan uttale "feil", på dialekten her blir Anita til Annita, Mathea blitt Matthea osv, så vi unngikk det. Jeg har selv et langt navn som forsåvidt ikke er så uvanlig men har måtte forklare skrivemåten i alle år.

Anonymkode: 0dfd3...a6d

Hehehe, mange navn blir litt snåle på trøndersk😄

Anonymkode: 882b3...603

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterkt navn, enkelt å uttale også på engelsk.

Gode assosiasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle være sjeldent og vi skulle like det(som betyr at det ikke skulle være et norskt navn). Navnene skulle også være enkle å skrive og uttale. Valget ble to ganske sjeldne navn(under 20 i Norge heter navnene). Vi elsker navnene og så mye skryt vi får for dem. Til og med en i bygda som har kalt sin sønn om det samme, bare med en annen skrivemåte. Hun hadde aldri hørt navnet før sa hun, så det er fint vi inspirerer litt :) 

Anonymkode: c0df8...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At det skulle være relativt kort og at det skulle være enkelt å uttale på både norsk og thai. Mellomnavnet skulle være thai. Har fungert kjempefint. 

Anonymkode: 42a68...216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen ville at det skulle være korte, "greie" og relativt vanlige navn, sa han. Og helst et han ikke hadde for sterke assosiasjoner knyttet til det. Han har selv et navn som er lite brukt i hans generasjon, og som folk har sett på som spesielt, og syns det har vært plagsomt.

Jeg var mest opptatt av at jeg likte klangen i navnet, og tenkte litt på opprinnelse/betydning. Jeg har noen bokstaver jeg liker bedre i navn enn andre, uten at jeg vet akkurat hvorfor. F.eks. er jeg ikke så glad i navn med tydelig g i (har det i mitt eget navn), og liker ofte navn med d i. Jeg liker også at jentenavn slutter på a, eller norrøne navn med un(n)-ending. Men dette var ikke kriterier da, det er bare med å påvirke hvilke navn jeg liker "klangen av". 

Anonymkode: 8b322...b04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en navn som må staves og er umoderne og som ikke fungerer på engelsk. Dette har irritert meg hele livet 😛 Mine barn har moderne, sterke, korte navn som fungerer i mange land. Valgte mannens etternavn som ikke trenger staves, i motsetning til mitt.

Anonymkode: 31d5b...cca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de er fine, litt lange (liker det bedre enn korte navn), enkle og stave og kan uttales på engelsk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...