Gå til innhold

Hva var viktig for deg når du/dere valgte navn til barnet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 8.4.2021 den 21.36):

Mannen ville at det skulle være korte, "greie" og relativt vanlige navn, sa han. Og helst et han ikke hadde for sterke assosiasjoner knyttet til det. Han har selv et navn som er lite brukt i hans generasjon, og som folk har sett på som spesielt, og syns det har vært plagsomt.

Jeg var mest opptatt av at jeg likte klangen i navnet, og tenkte litt på opprinnelse/betydning. Jeg har noen bokstaver jeg liker bedre i navn enn andre, uten at jeg vet akkurat hvorfor. F.eks. er jeg ikke så glad i navn med tydelig g i (har det i mitt eget navn), og liker ofte navn med d i. Jeg liker også at jentenavn slutter på a, eller norrøne navn med un(n)-ending. Men dette var ikke kriterier da, det er bare med å påvirke hvilke navn jeg liker "klangen av". 

Anonymkode: 8b322...b04

Så datteren deres heter Idun(n)

Anonymkode: ed6f9...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At det høres bra ut både på norsk og spansk. Allerede valgt ut jentenavn, sliter med guttenavn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort, litt uvanlig, ikke umulig å si på engelsk, lett å stave, og høres bra ut sammen med etternavnet.

Anonymkode: 1f6f3...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd! 
Vi liker stødige og tradisjonelle namn som ein ikkje treng å forklare skrivemåten på, og som alle har høyrt før. Ingen ekstra ‘c’ eller ‘h’ eller anna vi ser på som unødvendig. Gjerne oppkalling, og kan ikkje vere på topplista. Ettersom vi begge vaksne kun har eitt namn og det er av norrøn opprinnelse, fortsett vi i same stil på eventuelle born også. 

Endret av rabarbrafrø
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det skulle være navn som var normale i begge land (utenlandsk far) - men vi droppet det på den yngste, siden vi ikke klarte å bli enige om navn vi likte som fylte det kriteriet.

Ellers hadde jeg noen "ikke krav, men fint om det blir slik" - noenlunde like lange navn på alle barna, samme stil (alle har navn med opprinnelse i folkevandringstiden), ingen spesialbokstaver, måtte være selvsagt hvordan det skulle uttales også på engelsk. 

Anonymkode: bcc39...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde massevis av krav når vi skulle velge navn til de to barna våre, men det hjalp oss å luke ut navn slik. Mulig å uttale på engelsk, helst ikke for lange og ikke på topplisten.

Har en gutt og en jente og på jenta merket jeg hvor mange fordommer jeg har mot «sukkersøte» jentenavn. Jeg syns feks Kornelia og Elea er fine, men de havner i denne kategorien. 
I tillegg syns jeg det er så rart med søsken med navn som ender på samme bokstaver. Som Lukas og Jonas eller Kristian og Sebastian. Så navn må være i samme sjanger, men ikke inneholde de samme bokstavene.

Mye rart man henger seg opp i🙈

Anonymkode: e40b6...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 Pappaen er amerikaner, så hovedkriteriet var at navnet uttales noenlunde likt på norsk og engelsk. I tillegg var ingen av oss veldig glad o bibelske navn. Og så ville vi ha noe relativt kort som passer etternavnet. Vi kom med en del forslag hver til vi fant ett vi begge likte. 

Anonymkode: 09a8c...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min er engelsk, så det er viktig at det fungerer internasjonalt så familien hans også klarer uttale det. I tillegg var det viktig at det ikke befant seg på topp 20-lista, men at det heller ikke var et typisk "hjemmesnekra" navn. Vi liker begge to navn som er sterke og tradisjonelle/norrøne. For eksempel Astrid, Ragnild, Frøydis (som dog var utelukket grunnet ø'en, som gjorde det vanskelig for hans familie) ol. 

Anonymkode: d4f48...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstemann ble oppkalt etter min bestefar/sin oldefar. Var veldig viktig for meg å oppkalle ham, jeg hadde tenkt nesten siden jeg var barn at hvis jeg noen gang får en gutt, skal han hete det. Men barn nummer to var det viktig at navnet passa litt i stilen til førstemann, men uten å være for likt.

Generelt når det gjelder navnevalg vil jeg at det skal være et gammelt/kjent navn i Norge (altså ikke noe som er laget de siste åra, eller noe som er nylig "importert" fra andre land), men uten å være for vanlig. Begge barna mine har navn som er uvanlige i deres generasjon, men som likevel er forholdsvis vanlige. Navn må også passe greit til etternavnet. Synes det er rart med folk som velger veldig utenlandske navn til barna med et erkenorsk etternavn, eller nærmest "kongelige" navn og Jensen til etternavn. 

Anonymkode: 87b9f...42b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss var det viktig at navnene fungerte og hadde pen uttale på begge språk. At navnene var enkle og selvforklarende, slik at barna ikke må stave de for all fremtid. 

Anonymkode: 71a05...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var viktig at navnet var enkelt, at det ikke må staves (for det må vi med etternavnet vårt)

I tillegg skulle det ikke være for søtt, og det må fungere på en voksen person, ikke bare på et lite barn.

Anonymkode: 0f5d1...e13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omo skrev (På 7.4.2021 den 22.45):

Pappaen er engelsktalende så for oss var det viktig at navnet uttales likt på norsk og engelsk. Det var det eneste kriteriet i tillegg til at vi skulle like det begge to. 

Samme her. Hadde som kriterie at begges familie skulle si det perfekt. Men endte opp med helnorske navn 🙈 

Anonymkode: a2964...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...