Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er mitt erfaring også. Altså, at jeg aldri fikk jordmor der, gikk til fastlege, også til etterkontroller. 

Men jeg tror de er, slik som alle helsestasjoner i Oslo (fordi har selv opplevd samme i to forskjellige helsestasjoner), er presset på ressurser noe skinnsykt. Og prioriterer spesielle, mer utsatte foreldregrupper - eneforsørgere, innvandrere. Er dere helt vanlig familie, så er ikke dere prioritert. 

det ble noe helt annet oppfølging etter at vi flyttet utafor Oslo. 🙈 Da fikk vi både bedre oppfølging av barna, og fikk gått på COS-kurs som vi ønsket så mye, osv. Det er rett og slett for mange gravide og babyer i Oslo, pr helsestasjon. 

Anonymkode: 6da65...356

Helt vanlig familie her, uten noe som helst problem med å få oppfølging på Nydalen helsestasjon. Gått jordmor med én gang begge ganger. Flere hjembesøk etter første fødsel da jeg hadde mistet så mye blod at jeg ikke klarte å komme meg ut på 2 måneder.

Henvist videre til fysio med én gang jeg spurte helsesøster.

Anonymkode: 69c8b...572

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Helt vanlig familie her, uten noe som helst problem med å få oppfølging på Nydalen helsestasjon. Gått jordmor med én gang begge ganger. Flere hjembesøk etter første fødsel da jeg hadde mistet så mye blod at jeg ikke klarte å komme meg ut på 2 måneder.

Henvist videre til fysio med én gang jeg spurte helsesøster.

Men har du fått COS kurs? Fordi det står på plakaten, at det er enten for ynge førstegangsforeldre, eller for innvandre. Har du fått ekstra oppføling av barnet, fordi barnet trengte logoped? Har du fått annen foreldrekurs eller samlivskurs for utfordringer med flere små barn? Har du fått noe som helst ekstra oppføling, enn det minimale som helsestasjon MÅ gi. :) 

nei, skjønner du, var i grunn ganske fornøyd selv, før jeg flyttet og merket forskjell. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Men har du fått COS kurs? Fordi det står på plakaten, at det er enten for ynge førstegangsforeldre, eller for innvandre. Har du fått ekstra oppføling av barnet, fordi barnet trengte logoped? Har du fått annen foreldrekurs eller samlivskurs for utfordringer med flere små barn? Har du fått noe som helst ekstra oppføling, enn det minimale som helsestasjon MÅ gi. :) 

nei, skjønner du, var i grunn ganske fornøyd selv, før jeg flyttet og merket forskjell. 

Nei, men COS kurs har jeg aldri ønsket meg eller følt noe som helst behov for å få. En venninne på bygda fikk barn samtidig som meg, og fikk kurset der. Hun sa det var bortkastet tid, og ting hun enten tok for gitt/kunne tenke seg til selv, eller bruke 10 minutter på å lese en artikkel 😅 Så da tenker jeg de prioriterer helt riktig i Oslo. Er man veldig usikker så kan man nok be om å få det.

Vi har ikke trengt annen ekstra oppfølging enn fysio, og det fikk vi med én gang samt henvisning til sjekk av hofter. HS har hentet inn lege for å se på et utslett på en vanlig kontroll, sånn at vi fikk resept der og da. Fikk også en ammeveileder fra helsestasjonen på hjemmebesøk. Vi har ikke trengt logoped, foreldrekurs eller samlivskurs, så det kan jeg ikke uttale meg om.

Men som du ser så har jeg fått hjelp til alt som har vært "ekstra" hos oss. Altså flere hjemmebesøk av helsesøster, hjemmebesøk av ammeveileder, behandlinger hos fysio, resepter og henvisninger. Så jeg har jo absolutt ikke det samme inntrykket av at de er veldig presset på ressurser. Jeg føler jeg har fått masse ekstra hjelp til alt som har vært problematisk hos oss.

Men hvis man har større problemer så er det kanskje ikke nok?  Men de fleste har nok ikke behov for så veldig mye mer tenker nå jeg da. Heldigvis.

Tenker dere kanskje har hatt et litt mer trøblete utgangspunkt med behov for foreldrekurs og samlivsveiledning.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, hvis du kan bytte til noe bedre så gjør det. Jeg hadde ikke jordmor der fordi jeg aldri fikk tak i noen alle de gangene jeg ringte 😂 Fikk «kjeft» på sykehuset fordi jeg kun gikk til fastlege og ikke hadde jordmor. Men gikk til kontroller der etter fødsel, og opplevde mest tafatthet egentlig. 

Anonymkode: f4bea...dc4

Såpass. Nei da skjønner jeg at du gikk til fastlegen..

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er mitt erfaring også. Altså, at jeg aldri fikk jordmor der, gikk til fastlege, også til etterkontroller. 

Men jeg tror de er, slik som alle helsestasjoner i Oslo (fordi har selv opplevd samme i to forskjellige helsestasjoner), er presset på ressurser noe skinnsykt. Og prioriterer spesielle, mer utsatte foreldregrupper - eneforsørgere, innvandrere. Er dere helt vanlig familie, så er ikke dere prioritert. 

det ble noe helt annet oppfølging etter at vi flyttet utafor Oslo. 🙈 Da fikk vi både bedre oppfølging av barna, og fikk gått på COS-kurs som vi ønsket så mye, osv. Det er rett og slett for mange gravide og babyer i Oslo, pr helsestasjon. 

Det har du nok rett i. Jeg skjønner at det handler om ressurser, men mener fremdeles hun kunne har lyttet bedre til meg. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

.. men du får ikke annen jordmor, eller jordmor på en annen stasjon. Altså, din opplevelse er helt sikkert helt reelt ja - men også ja, du er kravstor, tror kanskje du forventer for mye av helsestasjonen. Og av dine valgmuligheter.

Tror du må anse deg selv som heldig at du i det hele tatt fikk time hos jordmor. 🙈 Men har du ikke bra kjemi med jordmor, selvsagt, gå heller til fastlegen. Eneste, at fastleger har mindre tid. Til gjengjeld, om det skjer noe - og du trenger henvisning til gynekolog, eller til sykehuset, eller noen ekstra blodprøver, ordner uansett bare fastlegen det, og da skjer det fortere,

Jeg har hørt om folk som har byttet jordmor, så det tror jeg er mulig. Om det er mulig å bytte helsestasjon vet jeg ikke, men når jeg ser at alle helsestasjonene i nærheten av meg har fått bedre anmeldelser frister det å prøve.

Grunnen til at jeg trodde jeg skulle får mer hjelp/oppfølging var fordi en venninne av meg som også hadde et vanskelig svangerskap fikk kjempegod oppfølging av sin jordmor (på en annen helsestasjon) og anbefalte meg å kontakte helsestasjon så fort som mulig. Kan hende hun bare var veldig heldig med sin jordmor og at standarden er litt annerledes. 

Det kan godt hende jeg er kravstor. Dog må jeg si at jeg ikke helt har sansen for at man beskriver folk som trenger ekstra hjelp for kravstore/hysteriske/drama queens (ble kaldt det tidligere i tråden av noen andre). Ja jeg har behov for ekstra hjelp nå fordi jeg er i en vanskelig situasjon og jeg hadde håpet at helsevesenet skulle fange meg opp. Mennesker som går gjennom livet uten å noen gang trenge ekstra oppfølging er veldig heldige, jeg skulle veldig gjerne ønske jeg var en av dem. 

Bedrer deg seg ikke kommer jeg nok til å droppe helsestasjon og heller sette opp faste timer hos fastlegen.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du kan sikkert be om å få bytte jordmor ved Nydalen helsestasjon pga manglende kjemi, men bytte helsestasjon er urealistisk. Dette er det offentlige tilbudet du får. Hvis du ikke ser for deg at det kan bli bra, må du søke hjelp i det private eller benytte deg av fastlegen som hun over skriver. 

Anonymkode: 0daac...9d5

Anonymkode: 33ec0...435

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Såpass. Nei da skjønner jeg at du gikk til fastlegen..

Det har du nok rett i. Jeg skjønner at det handler om ressurser, men mener fremdeles hun kunne har lyttet bedre til meg. 

Jeg har hørt om folk som har byttet jordmor, så det tror jeg er mulig. Om det er mulig å bytte helsestasjon vet jeg ikke, men når jeg ser at alle helsestasjonene i nærheten av meg har fått bedre anmeldelser frister det å prøve.

Grunnen til at jeg trodde jeg skulle får mer hjelp/oppfølging var fordi en venninne av meg som også hadde et vanskelig svangerskap fikk kjempegod oppfølging av sin jordmor (på en annen helsestasjon) og anbefalte meg å kontakte helsestasjon så fort som mulig. Kan hende hun bare var veldig heldig med sin jordmor og at standarden er litt annerledes. 

Det kan godt hende jeg er kravstor. Dog må jeg si at jeg ikke helt har sansen for at man beskriver folk som trenger ekstra hjelp for kravstore/hysteriske/drama queens (ble kaldt det tidligere i tråden av noen andre). Ja jeg har behov for ekstra hjelp nå fordi jeg er i en vanskelig situasjon og jeg hadde håpet at helsevesenet skulle fange meg opp. Mennesker som går gjennom livet uten å noen gang trenge ekstra oppfølging er veldig heldige, jeg skulle veldig gjerne ønske jeg var en av dem. 

Bedrer deg seg ikke kommer jeg nok til å droppe helsestasjon og heller sette opp faste timer hos fastlegen.

Hvis du har det så trøblete så ville jeg prøvd å bytte til Elinor altså. Noen jeg kjenner har også gått til henne og har fødselsangst, og mener hun sa at hun hadde fått noen hele klokketimer istedenfor bare halvtimer hos henne for ikke så veldig lenge siden. Så da tenker jeg kapasiteten er der, bare de ser at man har behov nok.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis du har det så trøblete så ville jeg prøvd å bytte til Elinor altså. Noen jeg kjenner har også gått til henne og har fødselsangst, og mener hun sa at hun hadde fått noen hele klokketimer istedenfor bare halvtimer hos henne for ikke så veldig lenge siden. Så da tenker jeg kapasiteten er der, bare de ser at man har behov nok.

Takk for tips ❤️ hun er altså på Nydalen Helsestasjon?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk for tips ❤️ hun er altså på Nydalen Helsestasjon?

Jepp

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...