Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Godis skrev (29 minutter siden):

Høres ut som du står i en tøff situasjon, klem 🥰 Jeg ville gitt vedkommende en sjanse til, men start neste samtale med å forklare dine behov. "Etter forrige time har jeg kjent at jeg ikke følte meg helt forstått. Jeg har opplevd dette og dette, som gjør at jeg føler sånn og sånn. Derfor trenger jeg dette av deg". Fyll inn detaljer som stemmer for deg. Da har du gjort ditt, og jordmor har mye bedre sjans for å være den jordmoren du trenger. Jeg har selv god erfaring med å gjøre dette (til lege). 

Eventuelt bytte jordmor, og starte første time slik jeg forklarte. 

Tusen takk ❤️

Ja, kan hende jeg må gi henne en ny sjanse. 

Anonymkode: 33ec0...435

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

hende jeg må gi henne en ny sjanse. 

Må og må, du bestemmer selvfølgelig selv. Men personlig har jeg erfaring som tilsier at både tillit og relasjon kan bli like sterk eller sterkere ved å være ærlig med den den gjelder, sammenlignet med å bytte. Men det spørs selvfølgelig på om du er komfortabel med å være så ærlig. Der er vi også ulike 🥰

AnonymBruker
Skrevet
Godis skrev (16 minutter siden):

Må og må, du bestemmer selvfølgelig selv. Men personlig har jeg erfaring som tilsier at både tillit og relasjon kan bli like sterk eller sterkere ved å være ærlig med den den gjelder, sammenlignet med å bytte. Men det spørs selvfølgelig på om du er komfortabel med å være så ærlig. Der er vi også ulike 🥰

Ja ikke sant. Jeg er for såvidt komfortabel med å være ærlig. Ble bare tatt på senga da hun avfeide en del av bekymringene og spørsmålene mine og følte derfor ikke jeg kunne være så åpen og ærlig som jeg ønsket.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja ikke sant. Jeg er for såvidt komfortabel med å være ærlig. Ble bare tatt på senga da hun avfeide en del av bekymringene og spørsmålene mine og følte derfor ikke jeg kunne være så åpen og ærlig som jeg ønsket.

Kjenn litt på hva som føles rett, men uansett hva du velger, start neste time med den jordmoren du møter med å åpne deg helt om dine behov. Lykke til 👏

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ts skrev jo at det var noen i resepsjonen! Og det er da ikke farlig å si hei selv om vi er i en pandemi! Og som fersk gravid er det lov å være usikker og kanskje trenge å bli tatt i mot på en grei måte!?

Anonymkode: d070f...218

De har aldri sagt hei til meg, selvom de var der. Og jeg hadde likevel en kjempegod erfaring derifra, og helsesykepleieren jeg hadde der skulle jeg gjerne tatt med meg videre når vi flytta -  om det var mulig. Du må snakke MED dem hvis du vil ha svar på noe, for alt du vet så kan de ha vært opptatt med noe.

Anonymkode: 58326...e18

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Helsesykepleier får man vel ikke før barnet er født. Vi ble oppringt av helsesykepleier samme dag som vi kom hjem fra sykehuset. 

Anonymkode: e4df1...f39

Så rart. Hun som fulgte meg opp i svangerskapet var hun vi hadde videre etter fødsel.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok, da er det enda en god stund til jeg får møte helsesykepleier med andre ord. Skal se på muligheten for å bytte jordmor.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk må være så ufine her på KG. Du vet ingenting om min situasjon. Hjelper det om jeg forteller deg at jeg mistet et nært familiemedlem samme dag jeg fant ut at jeg var gravid? Forstår du mer av siutasjonen min da? At jeg har en kronisk sykdom som gjør hele svangerskapet vanskeligere for meg. Forstår du mer da? At jeg har har vurder abort to ganger fordi jeg ikke har klart å takle livet de siste 10 ukene. Forstår du mer da? 

At det var litt ukoselig å ikke bli tatt i mot hadde som jeg har nevnt ikke hatt noe å si hvis jeg hadde hatt god kjemi med jordmor. Det er snakk om et helhetsinntrykk. 

Så fint for deg at du ikke hadde samme behov som meg da du var gravid, jeg unner ingen å være i min situasjon akkurat nå.

Men hva har jordmor med resepsjonen å gjøre? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Så rart. Hun som fulgte meg opp i svangerskapet var hun vi hadde videre etter fødsel.

Det er jo ikke vanlig å bli fulgt opp av helsesykepleier i svangerskapet. Bare jordmor og eventuelt lege. 

Anonymkode: e4df1...f39

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Men hva har jordmor med resepsjonen å gjøre? 

TS her.  Føler den resepsjongreia har fått litt vel mye fokus. Jeg hadde ikke så god kjemi med jordmor. Når jeg i tillegg opplevde helsestasjonen som litt kald og ukoselig ga det et dårligere heldhetsinntrykk. Det var alt, men merker at de fleste her synes jeg er kravstor som setter pris på å bli tatt i mot med et "hei" når jeg kommer til en ny plass og ikke helt vet hvor jeg ska gjøre av meg. Jeg tenker det er vanlig folkeskikk, pandemi eller ei. 

Alt jeg ba om var andres erfaringer og om de kunne anbefale en jordmor der eller en annen helsestasjon.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

De har aldri sagt hei til meg, selvom de var der. Og jeg hadde likevel en kjempegod erfaring derifra, og helsesykepleieren jeg hadde der skulle jeg gjerne tatt med meg videre når vi flytta -  om det var mulig. Du må snakke MED dem hvis du vil ha svar på noe, for alt du vet så kan de ha vært opptatt med noe.

Hvilken jordmor og helsesykepleier hadde du der?

Jeg skjønner jo at jeg kan gå og snakke MED dem, de stod og skravlet om private ting og da synes jeg det var ukomfortabelt å avbryte når de overså meg der jeg stod rett foran dem. Neste gang vet jeg at jeg bare skal gå rett forbi dem og sette meg uten å si hei. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvilken jordmor og helsesykepleier hadde du der?

Jeg skjønner jo at jeg kan gå og snakke MED dem, de stod og skravlet om private ting og da synes jeg det var ukomfortabelt å avbryte når de overså meg der jeg stod rett foran dem. Neste gang vet jeg at jeg bare skal gå rett forbi dem og sette meg uten å si hei. 

Hvordan vet du at de skravlet om private ting? Ikke lett å høre noe gjennom dem glassveggen. 

Anonymkode: 69c8b...572

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvordan vet du at de skravlet om private ting? Ikke lett å høre noe gjennom dem glassveggen. 

Det vet jeg fordi hun ene stod i døråpningen så da hørte jeg det. De snakket om skolen til datteren hennes, vil du ha flere detaljer? Uansett om det er private ting eller jobbting så tar det seriøst 1 sekund å se opp og si "hei".

Jeg skjønner at jeg har fornærmet mange med å kommentere at jeg synes det er vanlig høflighet å være hyggelig med folk som kommer inn på jobben din, det handler vel bare om hvordan man selv er. Jeg (og alle kollegene mine) er alltid hyggelige med de som kommer innom jobben selv om det ikke er mitt ansvar, men der er vi tydeligvis forskjellige.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke så veldig fornøyd med Nydalen helsestasjon. De er umulige å få tak i på tlf, og når datteren min trengte å henvises for ulike ting måtte jeg få lege på sykehus til å gjøre det. Helsesøster sa hele tiden ting som: vi ser det an bla bla bla, samtidig som at ungen åpenbart trengte oppfølging.

Anonymkode: f4bea...dc4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke så veldig fornøyd med Nydalen helsestasjon. De er umulige å få tak i på tlf, og når datteren min trengte å henvises for ulike ting måtte jeg få lege på sykehus til å gjøre det. Helsesøster sa hele tiden ting som: vi ser det an bla bla bla, samtidig som at ungen åpenbart trengte oppfølging.

Uff, det høres ikke noe gøy ut.. Ut i fra anmeldelsene på Google virker det som om flere har litt samme opplevelse.

Takk for svar ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Uff, det høres ikke noe gøy ut.. Ut i fra anmeldelsene på Google virker det som om flere har litt samme opplevelse.

Takk for svar ❤️

Ja, hvis du kan bytte til noe bedre så gjør det. Jeg hadde ikke jordmor der fordi jeg aldri fikk tak i noen alle de gangene jeg ringte 😂 Fikk «kjeft» på sykehuset fordi jeg kun gikk til fastlege og ikke hadde jordmor. Men gikk til kontroller der etter fødsel, og opplevde mest tafatthet egentlig. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, hvis du kan bytte til noe bedre så gjør det. Jeg hadde ikke jordmor der fordi jeg aldri fikk tak i noen alle de gangene jeg ringte 😂 Fikk «kjeft» på sykehuset fordi jeg kun gikk til fastlege og ikke hadde jordmor. Men gikk til kontroller der etter fødsel, og opplevde mest tafatthet egentlig. 

Det er mitt erfaring også. Altså, at jeg aldri fikk jordmor der, gikk til fastlege, også til etterkontroller. 

Men jeg tror de er, slik som alle helsestasjoner i Oslo (fordi har selv opplevd samme i to forskjellige helsestasjoner), er presset på ressurser noe skinnsykt. Og prioriterer spesielle, mer utsatte foreldregrupper - eneforsørgere, innvandrere. Er dere helt vanlig familie, så er ikke dere prioritert. 

det ble noe helt annet oppfølging etter at vi flyttet utafor Oslo. 🙈 Da fikk vi både bedre oppfølging av barna, og fikk gått på COS-kurs som vi ønsket så mye, osv. Det er rett og slett for mange gravide og babyer i Oslo, pr helsestasjon. 

Anonymkode: 6da65...356

AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Alt jeg ba om var andres erfaringer og om de kunne anbefale en jordmor der eller en annen helsestasjon.

.. men du får ikke annen jordmor, eller jordmor på en annen stasjon. Altså, din opplevelse er helt sikkert helt reelt ja - men også ja, du er kravstor, tror kanskje du forventer for mye av helsestasjonen. Og av dine valgmuligheter.

Tror du må anse deg selv som heldig at du i det hele tatt fikk time hos jordmor. 🙈 Men har du ikke bra kjemi med jordmor, selvsagt, gå heller til fastlegen. Eneste, at fastleger har mindre tid. Til gjengjeld, om det skjer noe - og du trenger henvisning til gynekolog, eller til sykehuset, eller noen ekstra blodprøver, ordner uansett bare fastlegen det, og da skjer det fortere,

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

.. men du får ikke annen jordmor, eller jordmor på en annen stasjon. Altså, din opplevelse er helt sikkert helt reelt ja - men også ja, du er kravstor, tror kanskje du forventer for mye av helsestasjonen. Og av dine valgmuligheter.

Tror du må anse deg selv som heldig at du i det hele tatt fikk time hos jordmor. 🙈 Men har du ikke bra kjemi med jordmor, selvsagt, gå heller til fastlegen. Eneste, at fastleger har mindre tid. Til gjengjeld, om det skjer noe - og du trenger henvisning til gynekolog, eller til sykehuset, eller noen ekstra blodprøver, ordner uansett bare fastlegen det, og da skjer det fortere,

Du kan sikkert be om å få bytte jordmor ved Nydalen helsestasjon pga manglende kjemi, men bytte helsestasjon er urealistisk. Dette er det offentlige tilbudet du får. Hvis du ikke ser for deg at det kan bli bra, må du søke hjelp i det private eller benytte deg av fastlegen som hun over skriver. 

Anonymkode: 0daac...9d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Korleis veit du det? Eg kjenner ikkje til denne helsestasjonen, men ved større helsestasjonar arbeider det sikkert meir enn ei jordmor, og det er då ein sjanse for at denne har ledig plass. 

Einig med ts i at tilsette som snakkar om private ting definitivt bør sjå opp og ta seg tid til å helse. Det tek jo knapt eit sekund og kan bety mykje. 

Anonymkode: 79363...7fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jordmor henviser videre til sykehuset om det er svangerskapsrelatert, og tar ekstra blodprøver om du trenger... ikke noe problem det...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...