Gå til innhold

Ta ny utdannelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Visum skrev (5 timer siden):

IT-utdanninger har jobbgaranti, sålenge du klarer å fullføre det. 

Jeg har full forståelse for at ungdommer ikke klarer å skille dette, og det klarte heller ikke jeg så godt i den alderen. Det er derfor man har foreldre eller andre voksne folk for å hjelpe deg på veien.

Hvis man er så heldig🙄

Ja, interesse må jo være der da. Men jeg har vanskelig for å tro at man får jobb med en gang. Kjenner flere med utdannelse II den retningen. De jobber ikke med det i dag😳 Tror bare en av dem sitter på data som kundeservice. 

Anonymkode: fcd9a...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis man er så heldig🙄

Ja, interesse må jo være der da. Men jeg har vanskelig for å tro at man får jobb med en gang. Kjenner flere med utdannelse II den retningen. De jobber ikke med det i dag😳 Tror bare en av dem sitter på data som kundeservice. 

Anonymkode: fcd9a...36e

Sannsynligvis er det fordi de valgte en IT retning som ikke er programmering, gjerne uten en master. Har sett flere med IT bachelor uten programmering ende på IT support. Det positive med det er at dersom du står på, kan du enkelt jobbe deg opp til andre eller tredje linje support, som også er attraktivt og bra betalt.

Anonymkode: 18d34...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Gjelder dette alle type IT studier? Finnes mange ulike... 

Vi har jo informatikk, informasjonsteknologi informasjonsvitenskap, informasjonssystemer, dataingeniør, datateknologi, osv...

Og gjelder dette ved de fleste skoler? At man er garantert jobb?

Mener å høre at alt krever master nå om dagen.

Anonymkode: 355d0...e0b

Min mann jobber som senior utvikler, ingen utdanning. 

Anonymkode: b045d...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kjente meg litt igjen i en annen tråd her inne. Jeg ble utdannet sosionom i 2019, men jeg har enda ikke jobbet som det heltid. Har hatt noen sommerjobber som er relevante, bortsett fra det har jeg bare hatt irrelevante stillinger. 

Hva bør jeg gjøre? Fortsette å søke på sosionomstillinger og satse på at jeg får napp til slutt. Eller bør jeg ta en helt ny utdannelse? Jeg har to år igjen med studiestøtte, så hvis jeg skal ta en bachelor til så må jeg i så fall klare meg et helt år uten studiestøtte. 

Utdannelser jeg tenker på er eventuelt vernepleie eller sykepleie. Vernepleie er jo det som ligner mest på sosionom og kanskje det som er nærmest mitt interessefelt - og det er vel lettere å få jobb som det? Sykepleier er det vel enda lettere å få jobb som? 

Er det eventuelt noe annet jeg kan utdanne meg til som gir meg gode muligheter for å få jobb? Har allerede kastet bort 1 år på lærerutdanningen og 1 år på et årstudium i sosiologi og 1 år på en masterutdanning som jeg ikke klarte å fullføre. Jeg har surret mye og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Registrere meg på nav? Kan de hjelpe meg? 

Anonymkode: cd9fe...107

Send Mail til ansvarlig for den utdannelsen du ønsker på aktuelt studiested. Hør om noe av det du allerede har i utdannelsen din kan godtgjøres i evt ny utdannelse.

Anonymkode: b045d...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Send Mail til ansvarlig for den utdannelsen du ønsker på aktuelt studiested. Hør om noe av det du allerede har i utdannelsen din kan godtgjøres i evt ny utdannelse.

Anonymkode: b045d...b7f

Hvis man begynner på universitet slipper man exphil om man tidligere har fullført bachelorgrad. Og hvis bacheloren har frie emner kan man få godskrevet disse.

Anonymkode: 5e590...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, er du oppegående så ordner sertifikatet resten. 

Jeg var utdannet barnevernpedagog i 2013, var 27 år med masse arbeidserfaring og fagbrev i bånn. Når jeg fikk sertifikatet så rant det inn med jobbtilbud, mens før det så sto jeg uten relevant jobb. 

Ta lappen, problem solved. 

Anonymkode: b4647...93d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har muligheten, så vil det garantert hjelpe på å være villig til å flytte for å få jobb og erfaring. Da stiller du sterkere senere, med erfaring, for å søke jobber der du egentlig vil bo. 

En annen mulighet er en mastergrad. Det finnes MANGE mastergrader du kan ta med den bakgrunnen. Hva kan du tenke deg å jobbe med? Hva en en master i barnevern? Master i rådgivning? Med noen pedfag kan du søke master i spesialpedagogikk. Sjekk ut om det er noen mastergrader du finner spennende i nærheten, og sjekk opptakskravene. Du kvalifiserer til mange mastergrad innen f.eks samfunnsvitenskap.

Anonymkode: 8ea42...a21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Dersom du tenker å jobbe med noe annet enn programmering innenfor IT, så burde du ha en master. Så klart kan du jo få jobb uten, men det gjør det mye lettere å få jobb. 

Dersom du ønsker å jobbe med programmering, så trenger du ikke master. Men noen tar det allikevel fordi de kanskje synes det er interessant å studere mer? Eller de ikke skjønner at man ikke trenger det? Jeg vet ikke. For å være helt ærlig så ville jeg si at det lønner seg mer å ta bachelor enn en master for en utvikler. Du tjener mye mer på de 2 årene med jobberfaring enn 2 år til med studier. 

Anonymkode: 18d34...8a6

Noe annet innenfor IT? Jeg synes cyber security høres spennende ut. Betyr det at jeg vil trenge master?

Anonymkode: 355d0...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Sannsynligvis er det fordi de valgte en IT retning som ikke er programmering, gjerne uten en master. Har sett flere med IT bachelor uten programmering ende på IT support. Det positive med det er at dersom du står på, kan du enkelt jobbe deg opp til andre eller tredje linje support, som også er attraktivt og bra betalt.

Anonymkode: 18d34...8a6

Har ikke alle IT studier programmering da?

Anonymkode: 355d0...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Noe annet innenfor IT? Jeg synes cyber security høres spennende ut. Betyr det at jeg vil trenge master?

Anonymkode: 355d0...e0b

Du jo ikke, men det gjør det mye enklere for deg å finne en relevant jobb. 

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Har ikke alle IT studier programmering da?

Anonymkode: 355d0...e0b

Nesten alle. Men formulerte meg kanskje litt feil, mener mer at man velger å jobbe innenfor IT med noe som ikke er programmering. Når folk sier at det er superenkelt å finne jobb som nyutdannet innenfor IT, så er det hovedsakelig nyutdannede folk som ønsker å jobbe med programmering de snakker om.

Anonymkode: 18d34...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke allerede har prøvd, så kan det kanskje være en idé å prøve å få jobb som saksbehandler i barnevernet? En venninne av meg er barnevernspedagog, og det skal visst være veldig lett å få jobb i barnevernet pga. høy turnover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...