Gå til innhold

Ta ny utdannelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjente meg litt igjen i en annen tråd her inne. Jeg ble utdannet sosionom i 2019, men jeg har enda ikke jobbet som det heltid. Har hatt noen sommerjobber som er relevante, bortsett fra det har jeg bare hatt irrelevante stillinger. 

Hva bør jeg gjøre? Fortsette å søke på sosionomstillinger og satse på at jeg får napp til slutt. Eller bør jeg ta en helt ny utdannelse? Jeg har to år igjen med studiestøtte, så hvis jeg skal ta en bachelor til så må jeg i så fall klare meg et helt år uten studiestøtte. 

Utdannelser jeg tenker på er eventuelt vernepleie eller sykepleie. Vernepleie er jo det som ligner mest på sosionom og kanskje det som er nærmest mitt interessefelt - og det er vel lettere å få jobb som det? Sykepleier er det vel enda lettere å få jobb som? 

Er det eventuelt noe annet jeg kan utdanne meg til som gir meg gode muligheter for å få jobb? Har allerede kastet bort 1 år på lærerutdanningen og 1 år på et årstudium i sosiologi og 1 år på en masterutdanning som jeg ikke klarte å fullføre. Jeg har surret mye og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Registrere meg på nav? Kan de hjelpe meg? 

Anonymkode: cd9fe...107

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ta videreutdanning rettet mot Vernepleie? Kan ikke så mye om denne retningen så jeg bare tenker høyt. 

 

Anonymkode: fca98...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Kan du ta videreutdanning rettet mot Vernepleie? Kan ikke så mye om denne retningen så jeg bare tenker høyt. 

 

Anonymkode: fca98...1da

Problemet er at alle videreutdanningene krever at man har jobbet i minst to år. Forsøkte meg som sagt på en master, men det var helt mislykket. Tror også litt av problemet er at jeg mangler førerkort, noe som jeg nå har begynt å ta, håper det også kan hjelpe.
 

Anonymkode: cd9fe...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er der muligheter for å kun ta de medisinske fagene? Slik at du kan dele håndtere medisiner på lik linje med for eksempel en vernepleier? Virker veldig unødvendig å ta helt ny utdanning som vernepleier da mange av fagene overlapper (hvertfall delvis).

Anonymkode: 5e590...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Er der muligheter for å kun ta de medisinske fagene? Slik at du kan dele håndtere medisiner på lik linje med for eksempel en vernepleier? Virker veldig unødvendig å ta helt ny utdanning som vernepleier da mange av fagene overlapper (hvertfall delvis).

Anonymkode: 5e590...4d9

I den bacheloren jeg hadde, kunne folk få innpass av fag de allerede hadde fra før, så det er kanskje en mulighet?  

Anonymkode: fca98...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Er der muligheter for å kun ta de medisinske fagene? Slik at du kan dele håndtere medisiner på lik linje med for eksempel en vernepleier? Virker veldig unødvendig å ta helt ny utdanning som vernepleier da mange av fagene overlapper (hvertfall delvis).

Anonymkode: 5e590...4d9

 

7 minutter siden, AnonymBruker said:

I den bacheloren jeg hadde, kunne folk få innpass av fag de allerede hadde fra før, så det er kanskje en mulighet?  

Anonymkode: fca98...1da

Hvis det hadde gått hadde det vært helt fantastisk. Prøvde å google, men finner ingen info om noen som har gått fra sosionom til vernepleier. Det er vel kanskje studieveileder jeg må høre med da? 

Føler at jeg har rotet og surret mye, redd for at jeg aldri skal få meg relevant eller fast jobb. Skal først hvert fall få meg førerkort slik at jeg kan få meg jobb på f.eks barnevernsinstitusjon eller noe sånt. Men uten førerkort er det også veldig vanskelig. I psykiatrien stiller alltid vernepleiere sterkere, jobb på nav har mange søkere, og alle andre jobber som er 8-4 jobber har mange søkere. Jeg kan gjerne jobbe turnus, vil bare ha en jobb. 

Anonymkode: cd9fe...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å selge massasje eller kanskje rengjøring?

Anonymkode: 26450...2af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hva med å selge massasje eller kanskje rengjøring?

Anonymkode: 26450...2af

Haha, hadde jeg kunne massere så. Og rengjøring er vanskelig når man ikke har førerkort. Jeg har uansett en jobb akkurat nå, det er ikke fast og tjener heller ikke spesielt godt, men jeg har hvert fall en jobb. 

 

Anonymkode: cd9fe...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er negativt innstilt til hele lånekassegreien😳 Tenker at man burde ha en form for jobbgaranti, men jeg tror fort man støter på samme problem i andre utdanninger også 🙂 Men det er klart, de som "fikk jobben" vil jo råde deg til å ta dems utdanning🤭 

Du får forsøke å se på ledige stillinger, hva som går  igjen og krysse fingrene

Anonymkode: fcd9a...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er negativt innstilt til hele lånekassegreien😳 Tenker at man burde ha en form for jobbgaranti, men jeg tror fort man støter på samme problem i andre utdanninger også 🙂 Men det er klart, de som "fikk jobben" vil jo råde deg til å ta dems utdanning🤭 

Du får forsøke å se på ledige stillinger, hva som går  igjen og krysse fingrene

Anonymkode: fcd9a...36e

Man får alltid selektere utdanninger først med hjernen, og deretter med hjerte. 

Kort sagt: Først lukker du bort utdanningene som ikke gir jobbgaranti, og deretter velg du etter interesse blant utdanningene med jobbgaranti.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visum skrev (1 minutt siden):

Man får alltid selektere utdanninger først med hjernen, og deretter med hjerte. 

Kort sagt: Først lukker du bort utdanningene som ikke gir jobbgaranti, og deretter velg du etter interesse blant utdanningene med jobbgaranti.

Men hvilke utdanninger har jobbgaranti mener du? Og i ne så ung alder, tror du virkelig ungdom klarer å skille dette.. 💅

Anonymkode: fcd9a...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, mitt beste råd er å se på lånekassen med nytt sinn🙄 De har deg gjerne som kunde i et par år til, men det gir deg hverken pensjon eller andre rettigheter I NAV.

Du burde forsøke å holde på nåværende jobb med alle klør hvis du er heldig å ha en. Hvis ikke burde du uansett forsøke å skaffe noe.. Hva som helst. Og så, etter dette, kan du tenke på studier. Husk at du kan være  deltidsstudent og unngå renter. 

Anonymkode: fcd9a...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men hvilke utdanninger har jobbgaranti mener du? Og i ne så ung alder, tror du virkelig ungdom klarer å skille dette.. 💅

Anonymkode: fcd9a...36e

IT-utdanninger har jobbgaranti, sålenge du klarer å fullføre det. 

Jeg har full forståelse for at ungdommer ikke klarer å skille dette, og det klarte heller ikke jeg så godt i den alderen. Det er derfor man har foreldre eller andre voksne folk for å hjelpe deg på veien.

Endret av Visum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Visum skrev (8 minutter siden):

IT-utdanninger har jobbgaranti, sålenge du klarer å fullføre det. 

Jeg har full forståelse for at ungdommer ikke klarer å skille dette, og det klarte heller ikke jeg så godt i den alderen. Det er derfor man har foreldre eller andre voksne folk for å hjelpe deg på veien.

Selv med kun bachelor? Nå tuller du vel. Jobbgaranti?

Anonymkode: 355d0...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selv med kun bachelor? Nå tuller du vel. Jobbgaranti?

Anonymkode: 355d0...e0b

Jobbgaranti i den forbindelse at du får deg jobb i IT-bransjen inne 6 måneder etter at du er ferdig utdannet. Det sier de fleste statistikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visum skrev (10 minutter siden):

Jobbgaranti i den forbindelse at du får deg jobb i IT-bransjen inne 6 måneder etter at du er ferdig utdannet. Det sier de fleste statistikker.

Gjelder dette alle type IT studier? Finnes mange ulike... 

Vi har jo informatikk, informasjonsteknologi informasjonsvitenskap, informasjonssystemer, dataingeniør, datateknologi, osv...

Og gjelder dette ved de fleste skoler? At man er garantert jobb?

Mener å høre at alt krever master nå om dagen.

Anonymkode: 355d0...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gjelder dette alle type IT studier? Finnes mange ulike... 

Vi har jo informatikk, informasjonsteknologi informasjonsvitenskap, informasjonssystemer, dataingeniør, datateknologi, osv...

Og gjelder dette ved de fleste skoler? At man er garantert jobb?

Mener å høre at alt krever master nå om dagen.

Anonymkode: 355d0...e0b

Jeg er AB. Jeg kan svare deg.

De fleste IT-utdanninger som inneholder programmering.

Anonymkode: 4016f...ca1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Gjelder dette alle type IT studier? Finnes mange ulike... 

Vi har jo informatikk, informasjonsteknologi informasjonsvitenskap, informasjonssystemer, dataingeniør, datateknologi, osv...

Og gjelder dette ved de fleste skoler? At man er garantert jobb?

Mener å høre at alt krever master nå om dagen.

Anonymkode: 355d0...e0b

Generelt får man jobb med en IT utdannelse. Men det er så klart enklest som utvikler. Der krever man absolutt ikke master, men en bachelor er bra. De fleste skoler er også ok (men så klart er det noen skoler som er mer populære enn andre, som NTNU og UiO).

For det meste utenom programmering, så burde du helst ha en master. 

Anonymkode: 18d34...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Generelt får man jobb med en IT utdannelse. Men det er så klart enklest som utvikler. Der krever man absolutt ikke master, men en bachelor er bra. De fleste skoler er også ok (men så klart er det noen skoler som er mer populære enn andre, som NTNU og UiO).

For det meste utenom programmering, så burde du helst ha en master. 

Anonymkode: 18d34...8a6

Den er grei.

Men hva er "vitsen" med master i IT når man kan klare seg så bra med bare en bachelor?

Anonymkode: 355d0...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Den er grei.

Men hva er "vitsen" med master i IT når man kan klare seg så bra med bare en bachelor?

Anonymkode: 355d0...e0b

Dersom du tenker å jobbe med noe annet enn programmering innenfor IT, så burde du ha en master. Så klart kan du jo få jobb uten, men det gjør det mye lettere å få jobb. 

Dersom du ønsker å jobbe med programmering, så trenger du ikke master. Men noen tar det allikevel fordi de kanskje synes det er interessant å studere mer? Eller de ikke skjønner at man ikke trenger det? Jeg vet ikke. For å være helt ærlig så ville jeg si at det lønner seg mer å ta bachelor enn en master for en utvikler. Du tjener mye mer på de 2 årene med jobberfaring enn 2 år til med studier. 

Anonymkode: 18d34...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...