Gå til innhold

I år skal Norge bruke nær 40 milliarder kroner på bistand, nesten 3 prosent av hele statsbudsjettet.


Stina234

Anbefalte innlegg

Her går skattepengene våre.  Dette mens Norge sliter med Korona og arbeidsledigheten er veldig høy.

Nær sagt alle land i Amerika sør for USA får bistand. Det samme gjelder nesten hele Afrika.

Nesten alle land i Asia får støtte.

Kilde:

https://www.nettavisen.no/nyheter/norge-har-brukt-280-milliarder-pa-bistand-mer-enn-52-000-kroner-for-hver-eneste-innbygger/s/12-95-3423922192

 

Endret av Stina234
Oppdatering
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håpløst. vi kan ikke redde hele verden. Likevel greier ikke disse landene å bygge stor økonomi. bistand må kuttes ned. vi kan ikke fortsette å mate en død hest.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jaconandersen

Jepp og hvor er det pengene går. Jo først går det til pengevekslerne, noe som reduserer kronen sin verdi. Siden vi importerer så og si alle varene vi kjøper, resulterer dette i dyrere produkt i butikken. Men samtidig fører det til mer konkurransedyktige norske bedrifter. Pengene går så til formålene politikerne bestemmer, som i stor grad er dårlige og inneffektive formål. Målet med betalingene er trolig at vår elite skal få jobber innen internasjonale organisasjoner. En FN plass koster sikkert hver nordmann noen titusen kroner i året.

Hver en krone har en alternativkostnad, i form av redusert økonomisk aktivitet (færre folk med jobb) eller at en nordmann ikke får den hjelpen han trenger. Så en kan si at politikerne bytter ødelagt norske liv, mot hva enn formålet med støtten er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de blir ikke tatt av budsjettet som blir brukt i Norge - der bruker man alt man kan innenfor de økonomiske rammene for å sikre finansmarkedet og så blir bistandspengene brukt av en annen pott. Hadde man kutta bistandsbudsjettet hadde man gjort akkurat det - kutta bistandsbudsjettet - de pengene hadde ikke gått inn i andre deler av statsbudsjettet. 

Om dere nå skal diskutere dette så la dette faktum være en felles forståelse! Så kan man diskutere nytten av bistand, eller om Norge heller burde spare disse på fond. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet er at de ikke får bistand og legger dermed ut på tur oppover til Europa. Etter en tid banker de på døren på grensen til Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jaconandersen
Gamle Smukka skrev (4 minutter siden):

Alternativet er at de ikke får bistand og legger dermed ut på tur oppover til Europa. Etter en tid banker de på døren på grensen til Norge.

Det som gjør at de kommer, er at vi har gitt dem en tanke om at det er mulig å få statsborgerskap her. Om det ble 100 prosent klart og en over tid sendte dem ut, barna inkludert, så hadde de ikke kommet. Om en endrer innvandringspolitikken slik at ingen får opphold, hadde det ikke vært noe problem.

I følge enkelte, så er det umulig å styre grensene våre, men vi kan styre været. Det er bare tull. Det handler om vilje.

Når vi først har fått politisk konsensus om at været kan styres, så bør en gjerne snart prøve å få slutt på konsensusen om at innvandring er en naturlov.

Endret av Jaconandersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaconandersen skrev (9 minutter siden):

Det som gjør at de kommer, er at vi har gitt dem en tanke om at det er mulig å få statsborgerskap her. Om det ble 100 prosent klart og en over tid sendte dem ut, barna inkludert, så hadde de ikke kommet. Om en endrer innvandringspolitikken slik at ingen får opphold, hadde det ikke vært noe problem.

I følge enkelte, så er det umulig å styre grensene våre, men vi kan styre været. Det er bare tull. Det handler om vilje.

Når vi først har fått politisk konsensus om at været kan styres, så bør en gjerne snart prøve å få slutt på konsensusen om at innvandring er en naturlov.

Mtp hvor mange personer som potensielt kan sette seg i bevegelse oppover, er det ingen grenser som hadde holdt. Hva skulle Europa gjort om 300-500+ millioner mennesker banket på?

Det skal ikke mye til for å trigge massevandring. Historien viser dette veldig tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jaconandersen
Gamle Smukka skrev (6 minutter siden):

Mtp hvor mange personer som potensielt kan sette seg i bevegelse oppover, er det ingen grenser som hadde holdt. Hva skulle Europa gjort om 300-500+ millioner mennesker banket på?

Det skal ikke mye til for å trigge massevandring. Historien viser dette veldig tydelig.

Det er jo ikke vanskelig, det er jo bare å ikke gi dem noen form for bistand. Verken rett til penger, skolegang eller helsehjelp. Passe på å fengsle dem som gir dem jobb. Så forsvinner de av seg selv. Gjerne gi dem en eneste ting gratis og det er billetten hjem.

Sette inn millitære om nødvendig. 

Endret av Jaconandersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaconandersen skrev (Akkurat nå):

Det er jo ikke vanskelig, det er jo bare å ikke gi dem noen form for bistand. Verken rett til penger, skolegang eller helsehjelp. Passe på å fengsle dem som gir dem jobb. Så forsvinner de av seg selv.

Jeg forstår at du ikke skjønte noe av det jeg skrev eller kan historie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jaconandersen
Gamle Smukka skrev (2 minutter siden):

Jeg forstår at du ikke skjønte noe av det jeg skrev eller kan historie.

Hva tenker du på med historie? Det er vel bare en gang det har eksistert "masseinnvandring" og det er til vesten mellom 1990 og i dag. 

Innvandringen til den nye verden og USA, var svært lav i forhold. Disse ble jo invitert i tillegg. 

Endret av Jaconandersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaconandersen skrev (3 minutter siden):

Hva tenker du på med historie? Det er vel bare en gang det har eksistert "masseinnvandring" og det er til vesten mellom 1990 og i dag. 

Innvandringen til den nye verden og USA, var svært lav i forhold. Disse ble jo invitert i tillegg. 

Med "historie" begrenses ikke perioden fra 1990 og frem til i dag. Jeg anbefaler deg å lese deg opp på historiske massevandringer før i tiden og hva som forårsaket disse. Se så om du kan finne en sammenheng til hva som kan skje om de fleste land kutter bistand til fattige land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bare bistand fungert ville jeg sagt veldig bra. Dessverre fungerer det ikke og har ikke gjort det på mange tiår. Befolkningen har eksplodert men det er det siste som manglet, massevis av barn som igjen sulter og som er avhengig av hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jaconandersen
Gamle Smukka skrev (10 minutter siden):

Med "historie" begrenses ikke perioden fra 1990 og frem til i dag. Jeg anbefaler deg å lese deg opp på historiske massevandringer før i tiden og hva som forårsaket disse. Se så om du kan finne en sammenheng til hva som kan skje om de fleste land kutter bistand til fattige land.

Her kan du se en graf som viser antall innvandrere til USA hvert år. Dagens situasjon er verre enn før.

 

These 3 charts explain the complex history of US immigration | World  Economic Forum

http://blogs.shu.edu/archdiocese-immigration/files/2019/08/immigration-graph.png

Endret av Jaconandersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaconandersen skrev (2 minutter siden):

Her kan du se en graf som viser antall innvandrere til USA hvert år. Dagens situasjon er verre enn før.

 

These 3 charts explain the complex history of US immigration | World  Economic Forum

http://comingtoamericaimmigration.weebly.com/uploads/1/3/8/8/13889340/9202908_orig.gif?1

Historie begrenses som sagt ikke til 1900-tallet, ei heller kun USA. Du må lese deg opp på historiske massevandringer.

Jeg regner med jeg har sagt mitt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jaconandersen
Gamle Smukka skrev (3 minutter siden):

Historie begrenses som sagt ikke til 1900-tallet, ei heller kun USA. Du må lese deg opp på historiske massevandringer.

Jeg regner med jeg har sagt mitt her.

Er det ikke bedre at du beviser utsagnene dine, enn at jeg skal motbevise det? Vis meg kilde på at migrasjonen før var av en betydelig karakter. Den eneste formen for innvandring og migrasjon jeg kan finne, som er av betydelig karakterer, er fra Europa til Amerika, samt Australia og New Zealand. 

Endret av Jaconandersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle Smukka skrev (28 minutter siden):

Alternativet er at de ikke får bistand og legger dermed ut på tur oppover til Europa. Etter en tid banker de på døren på grensen til Norge.

Du er klar over at Afrikas befolkning dobles innen 30 år? Hva tror du vil skje med primært de unge menn uten perspektiver, som det allerede nå finnes altfor mange av? De som ikke har jobb og ingen sjans for å få seg en dame og stifte familie. Hadde det ikke vært så forbaska dyrt å komme seg til Europa ville enda flere prøvd lykken. Det er en bølge vi ikke ser ennå men lille rike Europa er bare en kort sjøreise unna når man først har kommet til Nordafrika.

Europa burde følge nøye med hva som skjer ved mexikansk-US-grensen. Trump var en farlig og idiotisk president men noen ting gjorde han riktig. En av dem å si tydelig at grense er stengt for ulovlig innvandring. Så kom Biden og sa omtrent "velkommen" og siden har det gått 3 måneder og se hva som skjer ved grensen nå.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Daraya skrev (1 minutt siden):

Du er klar over at Afrikas befolkning dobles innen 30 år? Hva tror du vil skje med primært de unge menn uten perspektiver, som det allerede nå finnes altfor mange av? De som ikke har jobb og ingen sjans for å få seg en dame og stifte familie. Hadde det ikke vært så forbaska dyrt å komme seg til Europa ville enda flere prøvd lykken. Det er en bølge vi ikke ser ennå men lille rike Europa er bare en kort sjøreise unna når man først har kommet til Nordafrika.

Europa burde følge nøye med hva som skjer ved mexikansk-US-grensen. Trump var en farlig og idiotisk president men noen ting gjorde han riktig. En av dem å si tydelig at grense er stengt for ulovlig innvandring. Så kom Biden og sa omtrent "velkommen" og siden har det gått 3 måneder og se hva som skjer ved grensen nå.

Og du understreker mitt poeng 100%.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Stina234 said:

Her går skattepengene våre. 

 

Norge får store inntekter fra denne delen av verden, skal vi skru av inntektene også? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jaconandersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Jaconandersen said:

Jeg tenker ikke på import og eksport og handelsbalanse, jeg tenker på inntekter til statskassa.

Hvor mye tror du Oljefondet drar inn fra utlandet? Hva med Equinor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...