Gå til innhold

I år skal Norge bruke nær 40 milliarder kroner på bistand, nesten 3 prosent av hele statsbudsjettet.


Stina234

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kristin70 skrev (56 minutter siden):

Norge får store inntekter fra denne delen av verden, skal vi skru av inntektene også? 

Hvilke inntekter sikter du til?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Stina234 said:

Hvilke inntekter sikter du til?

Equinor tjener masse penger på naturressurser i fattige land. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin70 skrev (Akkurat nå):

Equinor tjener masse penger på naturressurser i fattige land. 

Tror du må få tatt en faktasjekk.  Et land som er på listen til bistand og oljeutvinning er Brasil.  Her har Equinor bistått med teknologi til Petrobras som er det statlige brasilianske oljeselskapet.  Uten denne teknologien hadde ikke Brasil greid å utvinne olje på store havdyp og dermed gått glipp av store inntekter.  Dette tjener selvfølgelig Equinor på, men det har vært store kostnader i forbindelse med dette også.  Altså et samarbeid som i all hovedsak har gitt Brasil gode inntekter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bedre å sende norske penger til Afrika, enn å hente afrikanere til Norge 🤔

Dessverre vil ikke det ene utelukke det andre, og dessverre viser erfaringene at bare smuler av slik bistand når de trengende afrikanerne og resten blir spist opp av korrupsjon. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Stina234 said:

Tror du må få tatt en faktasjekk.  Et land som er på listen til bistand og oljeutvinning er Brasil.  Her har Equinor bistått med teknologi til Petrobras som er det statlige brasilianske oljeselskapet.  Uten denne teknologien hadde ikke Brasil greid å utvinne olje på store havdyp og dermed gått glipp av store inntekter.  Dette tjener selvfølgelig Equinor på, men det har vært store kostnader i forbindelse med dette også.  Altså et samarbeid som i all hovedsak har gitt Brasil gode inntekter.

Equinor har mye større utenlandsvirksomhet enn teknologirådgivning i Brasil. De driver med oljeutvinning i mange land. Les litt på deres egne sider: https://www.equinor.com/no/where-we-are.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Disse bistandspenger er jo ingen hjelp! Har du sjekket nærmere, TS? Omtrent 90% av bistandspenger, er penger Norge betaler til andre land, sånn at de skulle se lit gjennom fingrene på forretningsvirksomhet som Norge driver i landene, på bekostning av landets natur. Det er slik Norge kjøper seg ut av diverse erstatningskrav for ødelagt miljø lokalt. Det gjelder spesielt Sør Amerika som du nevner. 

Det er stort sett snakk om oljevirksomhet ja, men også fiskenæring, og andre.

Bistandspengene ligger også på 2-3% av inntjening som Norge får fra de samme landene. 🙈

Jeg er ening at det blir helt feil, men av helt andre grunner enn du TS. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (4 timer siden):

Her går skattepengene våre.  Dette mens Norge sliter med Korona og arbeidsledigheten er veldig høy.

Nær sagt alle land i Amerika sør for USA får bistand. Det samme gjelder nesten hele Afrika.

Nesten alle land i Asia får støtte.

Kilde:

https://www.nettavisen.no/nyheter/norge-har-brukt-280-milliarder-pa-bistand-mer-enn-52-000-kroner-for-hver-eneste-innbygger/s/12-95-3423922192

 

Supert 👍🏻
 

Verdens rikeste land kunne godt bidratt enda mer. Vi har mye å gå på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (1 minutt siden):

Supert 👍🏻
 

Verdens rikeste land kunne godt bidratt enda mer. Vi har mye å gå på.

Hvorfor sitter det fattige i Norge da om jeg må spørre? Helt utrolig at de ikke hjelper sine egne først

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss perfect skrev (5 minutter siden):

Hvorfor sitter det fattige i Norge da om jeg må spørre? Helt utrolig at de ikke hjelper sine egne først

Vi har mer en nok til å hjelpe fattige i Norge, i tillegg til bistand.

at vi har fattige i Norge er ikke noe argument for ikke å hjelpe andre.

vi er alle mennesker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (Akkurat nå):

Vi har mer en nok til å hjelpe fattige i Norge, i tillegg til bistand.

at vi har fattige i Norge er ikke noe argument for ikke å hjelpe andre.

vi er alle mennesker.

Hvorfor hjelpes ikke de fattige i Norge da?? Hvis vi har mer enn nok liksom

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss perfect skrev (8 minutter siden):

Hvorfor sitter det fattige i Norge da om jeg må spørre? Helt utrolig at de ikke hjelper sine egne først

 

Miss perfect skrev (1 minutt siden):

Hvorfor hjelpes ikke de fattige i Norge da?? Hvis vi har mer enn nok liksom

Statsbudsjettet har beregnede utgifter i 2021 på 1515 milliarder kroner. Så når de 40 er trukket fra, er det 1 475 000 000 000 igjen som går til utgifter blant oss 5,3 millioner nordmenn. Det skulle vel bli ca. 278 millioner pr. nordmann. 
De 40 milliardene derimot, kan vi fordele på ca. 7 milliarder mennesker, de får snaue 6 kroner hver. 

Hvis vi hadde beholdt dem, kunne vi brukt 7547 (mitt regnestykket, men ser Nettavisen skriver "over 7 300,-, så det stemmer vel sånn ca.) mer pr hode, altså i tillegg til de 278 millionene. 

Hva "de fattige" i Norge får for sine 278 millioner, kan du lese om i statsbudsjettet, men det er jo fordelt på helsevesen, forsvar, infrastruktur, skole osv, fint delt opp i forskjellige departementer, delt opp slik (i milliarder):

Den "folketrygd-delen" er mest relevant for "de fattige"= NAV.

utgiftene på statsbudsjettet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MollyJones skrev (2 timer siden):

Men de blir ikke tatt av budsjettet som blir brukt i Norge - der bruker man alt man kan innenfor de økonomiske rammene for å sikre finansmarkedet og så blir bistandspengene brukt av en annen pott. Hadde man kutta bistandsbudsjettet hadde man gjort akkurat det - kutta bistandsbudsjettet - de pengene hadde ikke gått inn i andre deler av statsbudsjettet. 

Om dere nå skal diskutere dette så la dette faktum være en felles forståelse! Så kan man diskutere nytten av bistand, eller om Norge heller burde spare disse på fond. 

 

Digresjon, men poenget kommer. Jeg måtte en tur til byen i Oslo forleden dag. Har ikke vært der på et år og har hørt gjennom nyhetene at det har blitt et særs åpent rusmiljø enkelte steder. Jeg er fra Oslo og er vant til rusmisbrukere her og der så jeg tenkte ikke at det var såååå ille. Men, jo det var værre! Området rundt gunerius, Brugata/Storgata er full av junkier som vandrer rundt som zombier, ligger bokstavelig talt (døde, for alt jeg vet) rundt i gatene, sitter opp etter veggene til de stengte barene med sprøyter i armene og buksene nede på knærne. I tillegg flyter det over av glass, søppel, dritt og sprøyter overalt så man må virkelig passe på hvor man går. Jeg fikk sjokk og har aldri sett noe så jævelig.

Så ja, Norge burde absolutt bruke disse pengene på bistand, i Norge!!

Uansett hvilken pott det budsjettet ligger i så er det fortsatt Norge sine penger og jeg fatter ikke hvordan vi kan sende Norge sine penger ut av landet når vårt eget land og vårt eget folk går så kraftig på dunken!!!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lou Salome skrev (12 minutter siden):

 

Statsbudsjettet har beregnede utgifter i 2021 på 1515 milliarder kroner. Så når de 40 er trukket fra, er det 1 475 000 000 000 igjen som går til utgifter blant oss 5,3 millioner nordmenn. Det skulle vel bli ca. 278 millioner pr. nordmann. 
De 40 milliardene derimot, kan vi fordele på ca. 7 milliarder mennesker, de får snaue 6 kroner hver. 

Hvis vi hadde beholdt dem, kunne vi brukt 7547 (mitt regnestykket, men ser Nettavisen skriver "over 7 300,-, så det stemmer vel sånn ca.) mer pr hode, altså i tillegg til de 278 millionene. 

Hva "de fattige" i Norge får for sine 278 millioner, kan du lese om i statsbudsjettet, men det er jo fordelt på helsevesen, forsvar, infrastruktur, skole osv, fint delt opp i forskjellige departementer, delt opp slik (i milliarder):

Den "folketrygd-delen" er mest relevant for "de fattige"= NAV.

utgiftene på statsbudsjettet

Ja og den folketrygd delen den øker jo syyykt.. not

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bistand virker. Det er ikke problemet. 

Vi har pengene Det er heller ikke problemet.

Dette styrer ikke prioriteringene; vi er fullt i stand til å få i pose og sekk. 

Problemet er  prinsippet

Sitat

Den norske bistandspolitikken er ikke styrt ut fra hva man ønsker å oppnå, men hvor mye penger som skal gis bort. Norge har et mål om at én prosent av det som kalles «bruttonasjonalinntekt» (BNI) skal gå til bistand.

Dette er et stortingsvedtak, en av KrF sine store gevinstsaker, og har derfor enorm prestisje for dem. Stort sett INGEN andre vil egentlig ha dette vedtaket; stort sett alle partier har funnet en eller annen måte å "takle" det på, med større eller mindre hell. 

Skal det gjøres noe her, må det være en tverrpolitisk vilje i Norge til å sparke landets viktigste parti, KrF i ballene, og for øyeblikket er det ingen som tør. (Dette er likt med alle andre KrF hjertesaker, som f.eks kontantstøtten)

Endret av Druid
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (31 minutter siden):

Supert 👍🏻
 

Verdens rikeste land kunne godt bidratt enda mer. Vi har mye å gå på.

Ja, foreslår at vi starter med at du sender minst et par månedslønner til bistand.  Eller kanskje du kan sende feriepengene dine når de kommer?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

malifika skrev (32 minutter siden):

Digresjon, men poenget kommer. Jeg måtte en tur til byen i Oslo forleden dag. Har ikke vært der på et år og har hørt gjennom nyhetene at det har blitt et særs åpent rusmiljø enkelte steder. Jeg er fra Oslo og er vant til rusmisbrukere her og der så jeg tenkte ikke at det var såååå ille. Men, jo det var værre! Området rundt gunerius, Brugata/Storgata er full av junkier som vandrer rundt som zombier, ligger bokstavelig talt (døde, for alt jeg vet) rundt i gatene, sitter opp etter veggene til de stengte barene med sprøyter i armene og buksene nede på knærne. I tillegg flyter det over av glass, søppel, dritt og sprøyter overalt så man må virkelig passe på hvor man går. Jeg fikk sjokk og har aldri sett noe så jævelig.

Så ja, Norge burde absolutt bruke disse pengene på bistand, i Norge!!

Uansett hvilken pott det budsjettet ligger i så er det fortsatt Norge sine penger og jeg fatter ikke hvordan vi kan sende Norge sine penger ut av landet når vårt eget land og vårt eget folk går så kraftig på dunken!!!

Som sagt; vi har penger på bok. Masse penger på bok. Å kutte i bistandspengene vil på ingen måte endre på budsjettet til de som har det vanskelig i Norge.

 

Hvorfor dette behovet for å sette to sårbare grupper opp mot hverandre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (25 minutter siden):

Ja, foreslår at vi starter med at du sender minst et par månedslønner til bistand.  Eller kanskje du kan sende feriepengene dine når de kommer?

Kunne ofret langt mer av fellesgodene for å hjelpe mennesker i nød. 
Man kan diskutere hvordan bistandspenger best kan utnyttes, men vi i fellesskap kan bruke mye mer.

er det ved å sende deler av feriepengene våre i juni vi yter bistand? 
 

åpningsinnlegget ditt fremsto i det minste som seriøst, men her blir du bare arrogant og flåsete. Dette blir rett og slett for dumt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MollyJones skrev (13 minutter siden):

Hvorfor dette behovet for å sette to sårbare grupper opp mot hverandre?

Kjernen i politikk er å prioritere bruk av begrensede ressurser. De gruppene som får de største tildelingene er alle «sårbar», så svaret på spørsmålet ditt sier seg selv.

Jeg ser dette «spørsmålet» blir stilt i alle slike tråder og undrer meg om man faktisk ikke skjønner relevansen?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MollyJones skrev (25 minutter siden):

Som sagt; vi har penger på bok. Masse penger på bok. Å kutte i bistandspengene vil på ingen måte endre på budsjettet til de som har det vanskelig i Norge.

 

Hvorfor dette behovet for å sette to sårbare grupper opp mot hverandre?

Så hvorfor får vi, folket alltid høre at disse pengene ikke finnes? At det å sitte med statsbudsjettet er en forferdelig grusom oppgave, fordi man stadig må avgjøre hvem som skal få og hvem som får mindre? Hvis vi har så masse penger på bok Hvorfor går folk rundt i Norge og sulter? Hvorfor er det noen som dør, blir blinde, havner i rullestol etc fordi medisinene deres er for dyre til å prioriteres? Det sier seg selv at vi ikke har nok til alle når dette er hverdagen til mange her til lands.

Jeg skjønner ikke hvordan du kan mene at disse gruppene ikke får mindre på bekostning av bistandsbudsjettet. Jeg skjønner at det er egne potter til forskjellige utgiftsposter men, hvis vi ikke hadde puttet noe i bistands-potten i utgangspunktet så hadde vi hatt 40 milliarder mer å putte i andre potter.

Bistand er vel og bra og Jeg har ikke noe behov for å sette sårbare grupper opp mot hverandre. Men, jeg mener at de som bor i Norge bør komme først i køen. I en flystyrt setter man tross alt på sin egen maske før man hjelper andre, og frem til vi har alt på stell i Norge så syntes jeg ikke vi har råd til å gi bort til andre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...