Gå til innhold

Bør jeg slutte på p-piller allerede?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har gått på p-piller i 9 år og vi planlegger å starte prøvingen til neste år. Jeg har hørt at det kan ta tid å få tilbake sin regelmessige syklus, bør jeg derfor slutte på p-piller allerede nå eller er det i tidligste laget for folk flest?

Tilleggsspørsmål; Hvordan gjorde dere det med prevensjon i mellomtiden (kondom, hoppe av i svingen ol)? 😊

Anonymkode: d8e9b...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

P-piller går fort ut av kroppen, så du trenger ikke slutte før dere skal prøve.

Anonymkode: f60b0...013

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi sluttet 6mnd før, og hoppet av i svingen. Hadde ikke gjort noe som helst om det skjedde før, hadde ellers aldri gjort det slik.

Viste seg å kun være stress. Kavete sexliv i 6 måneder, jeg fikk regelmessige sykluser med en gang, men som en bonus fikk jeg ekstrem pms og kviser, og det hele endte med at det 1,5 år senere viste det seg at vi ikke kunne få barn uansett. 

Ta det med ro, slutt med prevensjon når det passer, dropp testing og styring, barn kan ikke times, kan dere få barn får dere det etterhvert uansett. 

Anonymkode: cf8ea...5e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blir gravid mnd etter jeg sluttet å p piller, men da brukte vi ikke noen form for prevensjon. Ble uplanlagt gravid igjen etter 4 mnd uten p piller og kondombruk. Så hvis det er sånn at et barn nå er utelukket ville jeg fortsatt på pilla til prøvingen er nærmere i tid, er det derimot ikke "farlig" å bli gravid nå så er det jo bare å slutte også ta det litt mer som det kommer uten å nødvendigvis være aktive prøvere.

Anonymkode: 59f08...bb3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker det kommer an på hvor dårlig tid du syns du har. Jeg slutta på pilla ca 6 måneder før vi begynte å prøve (egentlig mest fordi resepten gikk ut og jeg ikke gadd fornye den). Vi brukte kondomer i mellomtida, men etterhvert som jeg ble kjent med syklusen min og så at den var regelmessig osv. så droppa vi etterhvert kondomene utenfor den fruktbare uka. (Da var vi begge inneforstått med at det ikke var krise om vi ble gravide noen måneder før planlagt.) Jeg var 33 på det tidspunktet og hadde gått på p-piller i over 10 år, så var bekymret for at det skulle ta lang tid å komme tilbake i syklus og å bli gravid. Når vi først begynte å prøve satt det på andre forsøk, så det viste seg å ikke være noen grunn til bekymring. Det var litt deilig å ha oversikt over sykluslengde og eggløsningstegn og slikt når vi begynte, også, men det hadde nok gått fint uten den perioden uten p-piller først også.

Anonymkode: e02e5...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi sluttet 6mnd før, og hoppet av i svingen. Hadde ikke gjort noe som helst om det skjedde før, hadde ellers aldri gjort det slik.

Viste seg å kun være stress. Kavete sexliv i 6 måneder, jeg fikk regelmessige sykluser med en gang, men som en bonus fikk jeg ekstrem pms og kviser, og det hele endte med at det 1,5 år senere viste det seg at vi ikke kunne få barn uansett. 

Ta det med ro, slutt med prevensjon når det passer, dropp testing og styring, barn kan ikke times, kan dere få barn får dere det etterhvert uansett. 

Hvorfor kunne dere ikke få barn? 

Anonymkode: 4e818...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor kunne dere ikke få barn? 

Genfeil, viste det seg etter 9 prøverørsforsøk, og utredning i utlandet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Genfeil, viste det seg etter 9 prøverørsforsøk, og utredning i utlandet. 

Genfeil hos din mann? Eller hva mener du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Genfeil hos din mann? Eller hva mener du? 

Dominant genfeil hos en av oss, som gjør at et foster aldri vil kunne utvikle seg. Vet ikke hvem. Ble avdekket når de dyrker egget til blastocyst stadiet, og ser den samme utviklingen hver gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble gravid ca. 4 mnd etter at jeg slutter på p-piller, etter å ha brukt dem i nesten 20 år. 

Tok eggløsningstester hver måned, for å følge med på syklusen, men fikk aldri en positiv eggløsningstest. 

Anonymkode: 5b713...6e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dominant genfeil hos en av oss, som gjør at et foster aldri vil kunne utvikle seg. Vet ikke hvem. Ble avdekket når de dyrker egget til blastocyst stadiet, og ser den samme utviklingen hver gang. 

Det har jeg aldri hørt om. Fikk dere ingen mulighet til å få egne barn da? Ingenting de kunne gjøre for dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har jeg aldri hørt om. Fikk dere ingen mulighet til å få egne barn da? Ingenting de kunne gjøre for dere? 

Har hørt om mange etterhvert. Veldig mange av de som har diagnosen "uforklarlig barnløshet" i Norge har tilsvarende problemer uten at de vet det. Det offentlige i Norge utreder ikke videre. Man får tre prøverørsforsøk, på minimumsbudsjett fra statsbudsjettet, og det er det. 

Nei, ingen barn på oss. 15 år uten prevensjon, og 9 prøverørsforsøk, senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har hørt om mange etterhvert. Veldig mange av de som har diagnosen "uforklarlig barnløshet" i Norge har tilsvarende problemer uten at de vet det. Det offentlige i Norge utreder ikke videre. Man får tre prøverørsforsøk, på minimumsbudsjett fra statsbudsjettet, og det er det. 

Nei, ingen barn på oss. 15 år uten prevensjon, og 9 prøverørsforsøk, senere. 

Forstår. Om det ikke går for oss så blir det surrogati i utlandet neste. Ikke snakke om å ikke få barn her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Forstår. Om det ikke går for oss så blir det surrogati i utlandet neste. Ikke snakke om å ikke få barn her. 

Surrogati hjelper jo ingenting om den ene har genfeil, eller tenker du på donasjon? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Surrogati hjelper jo ingenting om den ene har genfeil, eller tenker du på donasjon? 

Da blir med donasjon ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg visst det jeg vet nå så hadde jeg sluttet på p-piller minst 1 år før jeg offisielt skulle bli prøver. Det er veldig frustrerende å gå måned etter måned som aktiv prøver med sterkt babyønske, og så er syklusen vanskelig med deg. Mellom barn 2 og 3 gikk det noen år, men jeg brukte da kobberspiral. Veldig glad for da at jeg ikke brukte hormonprevensjon.

Joda, klart man kan gå i syklus med èn gang man slutter på p-piller. Men enn hvis man ikke gjør det? Ettersom man ikke vet hvilken lodd i livet man får på det, så er det jo greit å sikre seg litt. Skader jo ikke å være hormonfri ett år før. Må bare bruke alternativ prevensjon.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sluttet for over et år siden, og skal til å starte prøving nå. Gikk relativt raskt tilbake til vanlig syklus, selv etter 9 år på pilla. Føler at det var lurt å ha tid til å lære meg å kjenne syklusen, og få kartlagt ca tidspunkt for EL. Jeg personlig synes også det var greit å vite hvordan kroppen min oppfører seg før jeg begynner å prøve ☺️

Endret av Lakrisen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skulle begynne å prøve til høsten og sluttet derfor på pillen, etter ca 17 år, rundt nyttår. Ble gravid i januar selvom vi var "forsiktig" og hoppet av i svingen rundt EL osv (tok el tester for å kartlegge syklus i starten). Så hvis dere absolutt ikke vil bli gravid tidligere enn planlagt vil jeg hvertfall anbefale kondom ved samleie, evt vente litt med å slutte på pillen. 

Anonymkode: 00841...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så hvis dere absolutt ikke vil bli gravid tidligere enn planlagt vil jeg hvertfall anbefale kondom ved samleie, evt vente litt med å slutte på pillen. 

Anonymkode: 00841...fbf

Kondom!! Forskjellen mellom å bruke kondom da og vente litt med pillen kan være enorm.

Anonymkode: 368ec...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ble gravid syklusen etter ppillenslutt 

Anonymkode: 11b19...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...