Gå til innhold

Lett jogging utfordrer meg.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er en racer på rask gange (ifølge de jeg går med) og kan uten problem gå feks 16 km i strekk uten pause. (Ulendt terreng og en del bakker)

Jeg går også harde motbakker på 2,5 km rett opp ett par ganger i uka hvor der virkelig blir høy puls og svettefest

Men...går jeg over til lett jogging er jeg pumpa etter 3-4 km og må gi opp🤔 blir så irritert for noen ganger kunne jeg tenkt meg å klare løypene mine raskere. Har faktisk prøvd noen måneder nå uten resultat. 

Hvordan knekker jeg denne koden?

Anonymkode: 78248...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er en racer på rask gange (ifølge de jeg går med) og kan uten problem gå feks 16 km i strekk uten pause. (Ulendt terreng og en del bakker)

Jeg går også harde motbakker på 2,5 km rett opp ett par ganger i uka hvor der virkelig blir høy puls og svettefest

Men...går jeg over til lett jogging er jeg pumpa etter 3-4 km og må gi opp🤔 blir så irritert for noen ganger kunne jeg tenkt meg å klare løypene mine raskere. Har faktisk prøvd noen måneder nå uten resultat. 

Jogging er mye mer belastende for kroppen enn gange, hvert løpesteg er 3-4 ganger kroppsvekten, og det krever mye mer energi.

Du vil nok ha en fordel av at du har gått så mye, og stiller sterkere enn en inaktiv person som begynner å løpe. Men likevel så er du nybegynner.

For det første - jogg rolig. Kanskje du bør jogge så rolig som rask gange. Det er ikke farten som gjør jogging mer krevende, det er steget. Ikke tenk tid i staren, men distanse. Denne kan du øke ukentlig. 

Ikke gi opp - det løsner etter hvert!

Anonymkode: ada8f...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Var som deg! Jeg brukte nybegynnerprogrammet (12 uker) til Løplabbet (du finner det gratis på www.loplabbet.no). I begynnelsen var det litt i overkant lett, men det er vel for at man ikke skal miste motivasjonen.

Programmet baserer seg på 3 økter i uken, og jeg syns at det var variert og alright å følge. Jeg trente jevnt over mer enn de 3 gangene i uka, men det var i tillegg til programmet, jeg gjorde et poeng utav å følge det.

Jeg har gått fra død-etter-et-par-kilometer til å kunne jogge 10-12 km i variabelt terreng uten større problem. Er nok ikke den raskeste eller mest elegante løperen, og jeg kjenner sjelden på den omtalte «løpegleden», men hey så fornøyd jeg er likevel! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tripptrapp1 skrev (1 time siden):

Var som deg! Jeg brukte nybegynnerprogrammet (12 uker) til Løplabbet (du finner det gratis på www.loplabbet.no). I begynnelsen var det litt i overkant lett, men det er vel for at man ikke skal miste motivasjonen.

Programmet baserer seg på 3 økter i uken, og jeg syns at det var variert og alright å følge. Jeg trente jevnt over mer enn de 3 gangene i uka, men det var i tillegg til programmet, jeg gjorde et poeng utav å følge det.

Jeg har gått fra død-etter-et-par-kilometer til å kunne jogge 10-12 km i variabelt terreng uten større problem. Er nok ikke den raskeste eller mest elegante løperen, og jeg kjenner sjelden på den omtalte «løpegleden», men hey så fornøyd jeg er likevel! 😊

Så bra å høre. Da skal jeg prøve ut det programmet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...