Anonymburker Skrevet 5. april 2021 #1 Skrevet 5. april 2021 (endret) . Endret 10. juni 2021 av Expandable86
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #2 Skrevet 5. april 2021 Du må nok ha en krone på tanna. Anonymkode: db678...2de
Anonymburker Skrevet 5. april 2021 Forfatter #3 Skrevet 5. april 2021 (endret) . Endret 10. juni 2021 av Expandable86
GammelKaktus Skrevet 5. april 2021 #4 Skrevet 5. april 2021 Hvis du ikke har vondt så kan du jo vente til den vanlige tannlegen åpner på tirsdag? Kostanden vil jo variere alt ettersom hva som må gjøres men en rotfylling og eventuelt en krone blir jo en del. Rotfylling blir vel 4-5000 og en krone hvis du trenger de 5-6000 så 10-12000 kan det bli. Men du kan jo slippe unna med en vanlig fylling og. Tannlegene har ofte prislistene sine på nett så du kan jo sjekke der.
Ellevill Skrevet 5. april 2021 #5 Skrevet 5. april 2021 Det er mulig du kan klare deg med ny fylling, altså at tanna bygges opp med kompositt. Det kommer an på så mange variabler. Uansett bør du komme deg til tannlegen snarest. Av flere årsaker, blant annet for å forsikre deg om at det ikke blir nytt hull under eksisterende fylling. Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #7 Skrevet 5. april 2021 Vet ikke hva som er det lureste med deg. Men jeg mistet hele fyllingen så det ble et dypt hull. Stod bare igjen en tynn vegg av tannen. Siden jeg har tannlegeskrekk så torde jeg ikke kontakte tannlege. Etter 3 mnd fikk jeg smerter. Små biter begynte å smuldre bort fra tannen. Måtte til slutt kontakte tannlege. Det satt langt inne. Ble utredet og det ble bestemt narkose på meg. Det gikk fort 6 mnd før narkose så totalt ca 9 mnd med dypt hull. Våknet opp fra narkosen med rotfylt tann. Trengte ikke krone. (Det kan skje jeg må ha senere i livet. ) Fikk vite at tannlegen under narkosen var i tvil på om han skulle trekke tannen eller rotfylle den som avtalt pga. at han fikk se den var mere ødelagt enn han trodde. Men siden det var avtalt at jeg skulle rotfylle så ble det gjort. Han var spent på om jeg hadde smerter i ettertid. Å ga meg beskjed om at jeg kunne ha tannen i 1 år, 7,5 år som er normalt eller ha den resten av livet om jeg var heldig. Nå noen år senere har jeg den like intakt som da jeg fikk den i narkose. Håper det fortsetter sånn fremover. Er veldig forsiktig å ikke tygge hard mat. Anonymkode: a3750...21e
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #8 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vet ikke hva som er det lureste med deg. Men jeg mistet hele fyllingen så det ble et dypt hull. Stod bare igjen en tynn vegg av tannen. Siden jeg har tannlegeskrekk så torde jeg ikke kontakte tannlege. Etter 3 mnd fikk jeg smerter. Små biter begynte å smuldre bort fra tannen. Måtte til slutt kontakte tannlege. Det satt langt inne. Ble utredet og det ble bestemt narkose på meg. Det gikk fort 6 mnd før narkose så totalt ca 9 mnd med dypt hull. Våknet opp fra narkosen med rotfylt tann. Trengte ikke krone. (Det kan skje jeg må ha senere i livet. ) Fikk vite at tannlegen under narkosen var i tvil på om han skulle trekke tannen eller rotfylle den som avtalt pga. at han fikk se den var mere ødelagt enn han trodde. Men siden det var avtalt at jeg skulle rotfylle så ble det gjort. Han var spent på om jeg hadde smerter i ettertid. Å ga meg beskjed om at jeg kunne ha tannen i 1 år, 7,5 år som er normalt eller ha den resten av livet om jeg var heldig. Nå noen år senere har jeg den like intakt som da jeg fikk den i narkose. Håper det fortsetter sånn fremover. Er veldig forsiktig å ikke tygge hard mat. Anonymkode: a3750...21e Ps! Å har aldri hatt smerter i den nye rotfylte tannen. Anonymkode: a3750...21e
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #9 Skrevet 5. april 2021 Krone er dyrt ja 😬 Anonymkode: 13fbd...357
Anonymburker Skrevet 5. april 2021 Forfatter #10 Skrevet 5. april 2021 (endret) . Endret 10. juni 2021 av Expandable86 2
Anonymburker Skrevet 5. april 2021 Forfatter #11 Skrevet 5. april 2021 (endret) . Endret 10. juni 2021 av Expandable86
Anonymburker Skrevet 5. april 2021 Forfatter #12 Skrevet 5. april 2021 (endret) . Endret 10. juni 2021 av Expandable86 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #13 Skrevet 5. april 2021 3 hours ago, Expandable86 said: Har ikke smerter nå. Må nok ringe i morgen, men er så engstelig både for økonomien og selve besøket. Det blir bare dyrere om du ikke gjør noe med det og det skjer nye ting. Det er fullt mulig at du kan bygge opp med vanlig komposittfylling, det er mye rimeligere enn en krone. Du vet ingenting om prisen før tannlegen gir deg et prisoverslag. Tannlegen plikter å informere deg om ulike behandlingsalternativer og fordeler og ulemper ved hvert alternativ. Pris er en del av denne informasjonen. Tannlegen kan ikke behandle uten at du samtykker til behandlingen. Anonymkode: b8586...f13 1
Anonymburker Skrevet 5. april 2021 Forfatter #14 Skrevet 5. april 2021 (endret) . Endret 10. juni 2021 av Expandable86 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #15 Skrevet 5. april 2021 Expandable86 skrev (19 minutter siden): Tror du jeg kan spise som vanlig frem til behandling? Ting jeg bør unngå? Jeg er jo redd for å miste den siste halvdelen av baktanna også. Hadde vært forsiktig med å brukt den siden du har mistet fyllingen til du har vært til tannlegen. Jeg skjønner du har tannlegeskrekk og føler med deg. Du må være ærlig på at du er redd. jeg har ingen gode råd da jeg selv er narkose pasient. Klarer ingen form for tannbehandling. Anonymkode: a3750...21e
Anonymburker Skrevet 5. april 2021 Forfatter #16 Skrevet 5. april 2021 (endret) . Endret 10. juni 2021 av Expandable86
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #17 Skrevet 5. april 2021 Men hvorfor i all verden har du ikke gått til tannlegen og skifta den midlertidige fyllingen for lenge siden?? Hvis det er sånn hvit midlertidig (IRM), så skal den MAKS ligge i 3 måneder. Maks. Så tviler på at tannlegen har sagt at du skal vente så lenge med å skifte den ut? Anonymkode: 084e8...6ef
Anonymburker Skrevet 5. april 2021 Forfatter #18 Skrevet 5. april 2021 (endret) . Endret 10. juni 2021 av Expandable86
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #19 Skrevet 5. april 2021 Forstår deg veldig godt. Har hatt samme vegring/skrekk og det har jeg virkelig måttet betale for det siste året, både i smerter og penger. Ser heldigvis slutten på det nå, men fy søren så sure penger. Tannlegen min har fått en ny type bedøvelse og ikke de gammeldagse sprøytene, dette funker fantastisk. Jeg, som alltid har vært umulig å bedøve (og derfor fikk totalt skrekken etter en rotfylling for mange, mange år siden), opplever nå absolutt ingen smerter med den nye bedøvelsen. Er slutt på å gråte i det jeg sier «hei» (men igjen, det eeeer så dyrt) Anonymkode: 69326...9c4 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #20 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men hvorfor i all verden har du ikke gått til tannlegen og skifta den midlertidige fyllingen for lenge siden?? Hvis det er sånn hvit midlertidig (IRM), så skal den MAKS ligge i 3 måneder. Maks. Så tviler på at tannlegen har sagt at du skal vente så lenge med å skifte den ut? Anonymkode: 084e8...6ef Folk med tannlegeskrekk tenker ikke sånn. For oss som har det er det lange skritt å gå over dørstokken for å komme oss til tannlege. Går ikke å spekulere i hvorfor folk med tannlegeskrekk gjør som de gjør. De tenker ikke logisk selv om de vet godt konsekvensene blir av å ikke gå til tannlege. Anonymkode: a3750...21e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå