Gå til innhold

Hvordan hjelpe kollega i sorg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En kollega som jeg jobber tett sammen med, men som jeg ikke har kjent så lenge siden h*n begynte for bare noen måneder siden, har nylig mistet et barn på en brutal måte. Vedkommende har vært sykmeldt siden det skjedde, men skal nå snart tilbake i jobb. Jeg kjenner at jeg gruer meg litt, ettersom jeg ikke helt vet hvordan jeg skal oppføre meg rundt vedkommende for å hjelpe på best mulig måte. Jeg har selvsagt sendt melding og tatt kontakt etter dødsfallet, men tenker at det er først nå min rolle som støttespiller i sorgen begynner. Jeg har enormt med empati for denne kollegen og har virkelig et oppriktig ønske om å hjelpe, men vet altså ikke helt hvordan jeg skal gå frem. Jeg trenger derfor litt innspill fra andre som har mistet noen nære, til hvordan de ønsket å bli møtt av kolleger. Bør jeg f.eks. ta initiativ til å treffe h*n utenom jobb? Skal jeg tilby meg å være en person vedkommende kan ringe for å snakke? Eller er det best å begrense støtten til det jeg kan gjøre på jobb? 

Vi er begge voksne, omtrent på samme alder, og jobber altså tett sammen (jobber i samme avdeling og har omtrent samme stilling).  

Anonymkode: c8a79...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første; så fint at du tenker på kollegaen din! ❤️ Hen har virkelig en god venn i deg! Dette med sorg er noe mange opplever som vanskelig, så at du tørr å "hoppe" ut i det er bra! 

Husk at all støtte er god støtte. Hen har sikkert nok med seg selv nå, men det å vite at folk rundt er der, er veldig viktig. Spesielt en stund etterpå. I starten er mange "på", mens etterhvert roer ting seg og hverdagen kommer.. er ofte da mange virkelig får det vanskelig å trenger at noen er der. Omså bare send melding å vis at du tenker på hen, bak brød, lag middag å porsjoner opp, tilby å hjelpe til med andre hverdagslige ting... 

Anonymkode: 9416a...d94

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.4.2021 den 18.23):

En kollega som jeg jobber tett sammen med, men som jeg ikke har kjent så lenge siden h*n begynte for bare noen måneder siden, har nylig mistet et barn på en brutal måte. Vedkommende har vært sykmeldt siden det skjedde, men skal nå snart tilbake i jobb. Jeg kjenner at jeg gruer meg litt, ettersom jeg ikke helt vet hvordan jeg skal oppføre meg rundt vedkommende for å hjelpe på best mulig måte. Jeg har selvsagt sendt melding og tatt kontakt etter dødsfallet, men tenker at det er først nå min rolle som støttespiller i sorgen begynner. Jeg har enormt med empati for denne kollegen og har virkelig et oppriktig ønske om å hjelpe, men vet altså ikke helt hvordan jeg skal gå frem. Jeg trenger derfor litt innspill fra andre som har mistet noen nære, til hvordan de ønsket å bli møtt av kolleger. Bør jeg f.eks. ta initiativ til å treffe h*n utenom jobb? Skal jeg tilby meg å være en person vedkommende kan ringe for å snakke? Eller er det best å begrense støtten til det jeg kan gjøre på jobb? 

Vi er begge voksne, omtrent på samme alder, og jobber altså tett sammen (jobber i samme avdeling og har omtrent samme stilling).  

Anonymkode: c8a79...f78

Du er ein kollega, ikkje ein nær venn eller familie. La vedkommande få komma på jobb for å gjere jobben sin. Det er godt å ha ein fristad frå sorgen, og å få fokusera i ro og fred på arbeidsoppgåvene sine. 

Dersom du ynskjer det, er det fint å ta gjere merksam på at du kan ringast for ein prat eller liknande. Men ikkje ta dette opp meir enn 1 gong, for det kan kjennast kvelande. :)

Vær mest mogleg normal mot kollegaen din når vedkommande kjem attende etter jobb. ❤️ 

Anonymkode: e8ce1...a08

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du kan spørre vedkommende selv hva hen trenger ❤️ Det kan jo hende at hen vil ha den omsorgen fra dere, eller ikke. 

Anonymkode: 9416a...d94

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Begrens det til jobb. Si at det er vanskelig for deg å vite om du kan gjøre noe, hva du skal si. Det viktigste er at hun får styre i den retningen hun selv ønsker. 

Bare vær der, tenker jeg ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ver eit medmenneske, og spør gjerne hvordan han / hun  har, det  og korleis det går, og  ver tålmodig.     Noen ønsker ikkje å vera til belastning for andre, medan andre føler eit sterkt behov for å dele sorgen med andre, og  sette ord på følelsene.       Det å miste eit barn, eller nært familiemedl. brått og uventa er vanskeleg å bearbeide, og  ein må ofte har profesjonell bistand.    

Endret av Skybe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...