Gå til innhold

Psykiske problemer = Hårfarge som er blå, lilla eller grønn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette var et sånt innlegg som holdt på å få meg til å gå rett i fella med å bli krenka på andres vegne 😄 men jeg har lært meg å lese ordentlig og tenke i to sekunder før en reagerer. Og så ble tråden ganske morsom.

Og jeg lurer på om det er noe rett i dette. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg hadde en haug med merkelige hårfrisyrer og farger da jeg var yngre. Slutta med det da jeg fant ut av disse "fordommene", som jeg selv også forstår at noen har. Jeg er ikke helt god, men i det minste kan ingen dømme meg etter hårfargen lenger.

Anonymkode: 138d3...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har hatt blått, grønt eller rosa hår mesteparten av livet. Er veletablert med mann og barn, 100% jobb med mye ansvar, god utdannelse. Aldri hatt psykiske problemer eller vært særlig overvektig. Så ikke tro at alle med farget hår har problemer, vær så snill.

Anonymkode: 01515...663

Hvorfor har du hatt de fargene? Liker du oppmerksomhet? Jeg har hatt lyst på blått hår flere ganger, men jeg orker ikke oppmerksomheten det vil medføre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber i psykiatrien, og ser at endel pasienter som strever har ulike typer hårsveiser, farger, piercinger o.l. Gjerne de som strever med sosial angst e.l, hvilket jo er litt ‘rart’, da de på mange måter ønsker å væte usynlige. Samtidig har mange et behov for å ta avstand til det som er A4, og da er det gjerne slik det manifesterer seg. 
Når det er sagt, er det jo også mange med vanlige hårfarger og frisyrer.. 

Anonymkode: a0933...433

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg har det vanskelig så får jeg lyst å farge håret. Jeg gjør det ikke alltid, og har funnet ut at det smartest er å bruke de fargene som går ut etter noen vask 🙊 

For meg tror jeg det handler om å ha kontroll, og å fornye noe. Det er en bedre “coping mechanism” enn å drikke mye eller begynne med andre stoff, eller selvskading.

Anonymkode: ef35b...c98

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sliter psykisk og kler meg korrekt og pent, har helt normal hårfarge. Har hatt lyst til å farge håret grønt, men gjør det ikke, fordi jeg da vil synes mer. Jeg tenker at den dagen jeg farger håret grønt, er jeg frisk.

Anonymkode: f8871...ceb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elder Millennial

Jeg kjenner ganske mange med psykiske vansker og 90% fleste av de farger ikke håret i sterke farger. Jeg har slitt mye med psykiske vansker i ungdommen og har nå hatt alle regnbuens farger i håret. Jeg ser at det gjerne har en sammenheng mellom det at man har det vanskelig innvendig og trenger en forandring. Hvis man sliter innvendig kan det hjelpe å endre på utsiden først, for å ta det første skrittet i riktig retning. Nå har jeg ikke psykiske problemer lengre, men rosa hår gjør meg bare så innmari glad 🤩 viktig å gjøre mer av det som gjør oss lykkelige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg jobber i psykiatrien, og ser at endel pasienter som strever har ulike typer hårsveiser, farger, piercinger o.l. Gjerne de som strever med sosial angst e.l, hvilket jo er litt ‘rart’, da de på mange måter ønsker å væte usynlige. Samtidig har mange et behov for å ta avstand til det som er A4, og da er det gjerne slik det manifesterer seg. 

Jeg tenkte at det kan være en protest. Både mot sin egen psykiske utfordring, eller hva det gjør med en. Og alt a-4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Noe som alltid har slått meg er at de jeg kjenner som jeg vet har psykiske utfordringer ofte har en tendens til å eksperimentere med farger i håret utover hva som er normale hårfarger, som blått, grønt, rosa, lilla og knall rødt hår. Ser det ofte går igjen hos de som står fram i media med psykiske lidelser også. 

Andre som har lagt merke til dette? 

Anonymkode: 67d5a...85d

Det og mange tatoveringer 

Anonymkode: 818c5...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror ikke man skal forhaste seg med å stille diagnoser på folk basert på utseende altså. Jeg har selv hatt rosa hår, kun fordi det var på moten for noen år siden. Det var ganske kult og kunne gjerne tenke meg å ha det igjen men det var litt lang prosess med behandlingen så orker ikke akkurat nå. Men ingen psykiske problemer av den grunn altså. Tror heller ikke jeg er unntaket som bekrefter reglen. 

Anonymkode: b3710...bd8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Men slik det fremstår i hi så er det ikke oppegående psykiske syke det er snakk om det vet da både du og jeg, så dette må du lengre ut på landet med.

Hvor i HI leser du at det ikke dreier seg om oppgående mennesker?

Anonymkode: 5a5fa...62a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Jobber ikke i psykiatrien, men jeg ser mange mennesker med ulike hårsveiser, farger, piercinger, klesstiler og tatoveringer.

Anonymkode: 5a5fa...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært inn og ut av ulike institusjoner de siste 20 årene og har aldri møtt på noen med ekstreme hårfarger og har det heller ikke selv

Anonymkode: 79a25...ed0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg var mye innlagt for 20-25 år siden. Det var ikke så mange med grønt eller blått hår, kan ikke si jeg så det mer der inne enn ute blant folk. Det var mer av mange piercinger og tatoveringer. Men jeg tror ts er inne på noe, selv om man ikke skal være for kategorisk. Så finnes det sikkert noen grupperinger der man påvirker hverandre med slik stil. Det er jo naturlig det. 

Anonymkode: 75947...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det og mange tatoveringer 

Anonymkode: 818c5...1d5

Føler tatoveringer er mer vanlig enn grønt hår. 

Anonymkode: 75947...863

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

For meg fungerer hårfarge, frisyre og stilen ellers som et slags skjold. Jeg har unnvikende personlighetsforstyrrelse med all angsten det bringer med seg og føler at jeg gjør meg selv utilgjengelig ved å skille meg ut. Jeg føler jeg har litt kontroll selv ved å se hard og "tøff" ut hvor en latterlig det høres ut. 

Anonymkode: ec0a1...cf7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg farget håret svart fra jeg var 14. Slet mye psykisk. Alt var svart av klær, sminke og hår. Da jeg ble mer voksen og fikk barn ville jeg ikke at han skulle vokse opp med gotisk mamma som ble beglodd overalt, så jeg dempet sminken, har klær i flere farger og har roet ned sminken. Merket fort at folk behandlet meg bedre, følte meg bedre og gladere. Så for min del hang stilen og det psykiske sammen, selv om jeg ikke farget håret i regnbuens farger

Anonymkode: c5b80...a00

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Haha ja, inkludert meg selv. Lurer på om det faktisk er en greie og hvorfor. Kanskje impulsivitet har noe med det å gjøre?

Anonymkode: a007c...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg ble ufør så tenkte jeg «faen heller, skal jeg bare farge håret nå som jeg ikke er låst til å ha et ordentlig utseende i forhold til jobb??» 

Og det er derfor jeg da endelig fikk guts til å eksperimentere litt med farger 😍 

MEN damer.... dere må ikke glemme at i det siste så har det vært mote med forskjellige hårfarger. Det startet som dip and dye (farge bare nederst i tuppene), også ble moten litt tøffere og det ble inn å helfarge håret i mer uvanlige farger. 

Det er en STOR forskjell på det å følge mote og farge håret hos frisør, enn de som ikke har peiling og bare farger håret hjemme og ødelegger det. Skal en del bleking og riktige prosedyrer og kunnskap om farger og toner for å få det fint. 

Jeg er psykisk syk, men jeg dro da like vell til frisøren og fikk gjort det ordentlig. 

Mange vil nok tenke «psykisk syk» med en gang de ser noen med farget hår, men klarer dere i det hele tatt se forskjell på en profesjonell farging og hjemmefarge? Dømmer dere alle som bare er uvanlige på håret? De fleste jeg kjenner som har farget håret annerledes hos frisør, sliter ikke psykisk

Disse fargene har jeg hatt på mitt hår:

6E779DCD-7624-491E-BC0D-EF4C5440F677.jpeg

9FC8DD5C-95D4-4885-8BA8-EBBEF5D89457.jpeg

445EFCA5-F1DC-43DE-B52A-B95C1FB5A767.jpeg

2A757DE0-1FD0-42D3-A91A-4A46EFA55EF2.jpeg

Anonymkode: cd17f...5d4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klarer dere se forskjell på de forrige bildene jeg la ut og dette her? Eller er det samma Ulla og alle må ha psykiske problemer? 🙈

49A06DA2-0533-484A-9510-43530F45D495.jpeg

B9C4806C-F2F7-40E1-806C-79D797E0D3D3.jpeg

049B5F91-D737-4B24-B2D4-02A9EDC988AE.jpeg

77E70B08-EC6C-438F-9D35-B4AC5E2F484B.jpeg

410FF5F2-1662-49D5-9510-2321DBEF4EAE.jpeg

Anonymkode: cd17f...5d4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...