Gå til innhold

Strikker, hjelp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har lenge vurdert å begynne å strikke, men merker at jeg trenger litt hjelp før jeg hopper i det. 

Hva trenger jeg av utstyr? Tenker da både på hva man MÅ ha og hva som er lurt å ha. Når bruker man rundpinne og når bruker man andre pinner? Hville type pinner føles best? 

Smarte tips og triks? Håper på svar da jeg har inntrykk av at det er mange dyktige mennesker her 😊

 

 

Anonymkode: 3fd2e...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spørs jo hva du skal strikke, du kan kjøpe pinner til første prosjekt, og bygge opp "samlinga" etter hvert.

Rundpinner brukes tìl f.eks. boler og ermer, men det går også an å strikke frem og tilbake på dem, f.eks. skjerf. Strømpepinner brukes til sokker, votter, mansjetter. Selv synes jeg trepinner er greit å bruke til votter og sokker, da de ikke faller like lett ut av strikketøyet. Flettepinner brukes ved flettestrikk. Jeg syns i tillegg det er greit å ha pinnemåler og heklenål til å fiske opp masker som faller av pinnen osv. Enkelte bruker noen digre sikkerhetsnåler når de skal sette av masker som skal strikkes videre på senere. Selv bruker jeg bare en tvunnet garnbit eller en liten rundpinne til dette. Mer utstyr enn dette har ikke jeg, og jeg har strikket mye.

Start med å kjøpe det garnet og de pinnene som står i oppskrifta di, og ta det derfra. Lykke til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller første jeg kjøpte meg var strømpepinner og garn så jeg kunne teste ut ulike teknikker. Jeg lærte alt via youtube og garnstudio sine videoer. Så strikket jeg sokker, ikke det enkleste jeg kunne startet med visstnok men det gikk fint 😛 

 

Anonymkode: aa5d4...dbd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bare rundpinner på 80 cm eller mer. Det er ikke noe problem å strikke frem og tilbake på dem, og med magic loop teknikk kan man strikke sokker og ermer på lange rundpinner. Ikke kjøp billige pinner, godt verktøy gjør strikkingen til en hyggeligere opplevelse. Pinnestørrelse på ca 3-4 er greit å starte med. Tykkere pinner går raskere, men er vanskeligere å få pent. Sjekk oppskriftene til petiteknit, de er tydelige og enkle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår også et slag for trepinner. Nybegynnere strikker ofte løst og ujevnt, og maskene blir strammere på trepinner.

Strikkefasthetsmåler har jeg hatt god bruk for. I oppskrifter står det alltid strikkefasthet, som betyr "hvor mange masker skal du ha på 10 cm i bredden". Jeg strikker prøvelapp frem og tilbake med ca. 30 masker. Så legger jeg strikkefasthetsmåleren (som en linjal) oppå og ser om jeg har riktig antall masker på 10 cm. Har jeg for mange vil genseren bli for liten, og jeg strikker 1 eller 2 str større. Har jeg for få vil genseren bli større, da strikker jeg en str mindre.

Andre ting jeg ofte bruker er målebånd, pinnestopper (festes på pinnen når du legger vekk strikkinga), maskemarkør (med åpning, festet på pinnen mellom to masker for å markere f.eks starten på omgangen), strikkenåler for å feste tråder og egnet pose i tøy for å oppbevare et prosjekt. Det er også greit å ha alt utstyret i en liten mappe, f.eks en gammel toalettmappe.

Tips og triks:

- hvis det er viktig at åpningene i genseren er elastisk, prøv italiensk opplegg og avfelling.

- bruk mindre pinner på vrangborder (det står ikke alltid i oppskriften)

- når du skal strikke smale "rør" (f.eks ermer), lær deg magic loop med en gang. Overgangene blir ofte finere da når man er ny strikker. Da trenger man ikke strømpepinner.

- når du starter på et nøste, dra ut tråden inni nøstet istedet for å strikke fra tråden utenpå nøstet. Slik vil nøstet ligge i ro og ikke rulle rundt. 

- Knitpro har strikkepinner hvor du kjøper vaier og pinner hver for seg, og kan skru pinnen av og på vaieren. På den måten sparer du penger fordi du kan kjøpe 1 pakke med pinner per str. og en av alle vaierlengdene, istedet for 3 rundpinnelengder per str. Da får du etter hvert alle kombinasjonene du kan ha behov for. De selger startkits også, f.eks 6 vaiere og 8 ulike pinnestørrelser.

Lykke til 😍👍

Anonymkode: eaa06...c3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker utskiftsbare pinner, da har jeg 40, 60, 80 og 100 vaier og pinner som passer til. Vaierene jeg bruker (merket er knitpro) koster ca 30kr. Jeg bruker de korte pinnene som hører til, de koster vel 70-100kr per pakke utifra tykkelse. Startet med vaier og pinner til første aktuelle prosjekt, og har fylt på.

Man trenger målebånd også, maskemarkører er greit, men det funker med tråd også. Ellers trenger du en saks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...