Gå til innhold

Ta opp selvmord med behandler

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring med å ta opp selvmord med behandler? Hvilken respons fikk du? 

Min erfaring er at jeg blir innlagt fordi jeg også har planer, noe jeg alltid har når jeg har tanker. Noen som har tips for å unngå innleggelse? Vet ikke om jeg burde satse på å lyve... 

Anonymkode: 84e82...3fd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selv mener jeg det å prate om selvmord er meget tabu.. jeg holder mine tanker om slikt svært lukket.

Det burde vært enklere å ta opp tanker om temaet uten denne ekstreme frykten for innleggelse.. Det blir til at jeg selv faker og lyger. 

Anonymkode: eb3cb...5b4

AnonymBruker
Skrevet

Har snakket åpent om dette med tidligere psykolog, sa at jeg hadde planer/tanker om hvordan jeg ville gjøre det. Han reagerte ikke. Når jeg har tatt det opp med fastleger og andre psykologer/psykiatere/ansatte i psykiatrien har de tatt det veldig på alvor og prøvd å hjelpe. Et par ganger har jeg gått med på innleggelse.

Anonymkode: 57869...015

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Har snakket åpent om dette med tidligere psykolog, sa at jeg hadde planer/tanker om hvordan jeg ville gjøre det. Han reagerte ikke. Når jeg har tatt det opp med fastleger og andre psykologer/psykiatere/ansatte i psykiatrien har de tatt det veldig på alvor og prøvd å hjelpe. Et par ganger har jeg gått med på innleggelse.

Anonymkode: 57869...015

Har du fått velge selv om du blir innlagt eller ikke? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selv mener jeg det å prate om selvmord er meget tabu.. jeg holder mine tanker om slikt svært lukket.

Det burde vært enklere å ta opp tanker om temaet uten denne ekstreme frykten for innleggelse.. Det blir til at jeg selv faker og lyger. 

Ja, det er jeg enig i. Synes det er vanskelig å ta det opp når man er så usikker på hva konsekvensene blir. 

AnonymBruker
Skrevet

jeg har tenkt mye på det, men tør ikke snakke om det i frykt for å bli tvangsinnlagt🙃er sikkert for feig til å gjennomføre, men har ikke noe liv. har ingenting med covid isolasjon å gjøre, men  etter mange år med store smerter og dyp depresjon føler jeg en indre ro dess mer jeg tenker på det. skriver testamente og rydder opp i ting og tang. forbereder meg uten å ha en klar plan☺️

Anonymkode: 9d7b4...1a3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen som har erfaring med å ta opp selvmord med behandler? Hvilken respons fikk du? 

Min erfaring er at jeg blir innlagt fordi jeg også har planer, noe jeg alltid har når jeg har tanker. Noen som har tips for å unngå innleggelse? Vet ikke om jeg burde satse på å lyve... 

Se det fra behandleren sin side. Det at et menneske sitter og sier at det planlegger å ta livet sitt til et annet menneske er heavy shit.

Hva er du vil med behandlingen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ja, det er jeg enig i. Synes det er vanskelig å ta det opp når man er så usikker på hva konsekvensene blir. 

Ja jeg er for selvmord på samme måte som jeg er for selvbestemt abort eller å skille seg, altså at jeg er for retten til å velge dette selv. Men hadde gjerne ønsket å prate om det med behandleren, diskutere og hatt noen "å sende ball med". Men konsekvensen kan bli straff i form av innleggelse så det er trist at det lønner seg å lyge..

AnonymBruker
Skrevet
maseprateren skrev (1 time siden):

Se det fra behandleren sin side. Det at et menneske sitter og sier at det planlegger å ta livet sitt til et annet menneske er heavy shit.

Hva er du vil med behandlingen?

Jo, men behandler er jo vandt til slik. 

Jeg går i behandling for å bli bedre. 

Skrevet

Hvis du ønsker å bli bedre så er det vel greit å si det som det er, og så heller ta det som det kommer? Hvis innleggelse er alternativet, er det det aller værste som kan skje? Hvis det kan hjelpe? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Behandlere vil jo se om det er akutt fare = innleggelse, eller en forhøyet risiko som vil tilsvare at man skal holde øye med pasienten, og helst ha en plan for alle døgnets timer hvor pasienten vet hvor hen kan søke hjelp. Er planen god så er dette en plan som fastlege og gjerne helst legevakt kjenner til.  Dette er ekstremt vanskelig, og har selv vært der. Jeg var åpen om at jeg ville ha vanskelig for å si ifra om at det var vanskelig, og da ble det snudd slik at helsevesenet ble ansvarlig for å ta kontakt for å se «hvordan det gikk».  Det viktigste er at man er åpen, også om styrker og «svakheter» hos seg selv og hva slags støtte man har rundt seg selv, og at man har en plan. 

Anonymkode: 89ba6...fac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Daryl Dixon skrev (49 minutter siden):

Hvis du ønsker å bli bedre så er det vel greit å si det som det er, og så heller ta det som det kommer? Hvis innleggelse er alternativet, er det det aller værste som kan skje? Hvis det kan hjelpe? 

Du har gode poeng. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg ser på innleggelse som noe så negativt, for det kunne jo være det hadde hjulpet...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Behandlere vil jo se om det er akutt fare = innleggelse, eller en forhøyet risiko som vil tilsvare at man skal holde øye med pasienten, og helst ha en plan for alle døgnets timer hvor pasienten vet hvor hen kan søke hjelp. Er planen god så er dette en plan som fastlege og gjerne helst legevakt kjenner til.  Dette er ekstremt vanskelig, og har selv vært der. Jeg var åpen om at jeg ville ha vanskelig for å si ifra om at det var vanskelig, og da ble det snudd slik at helsevesenet ble ansvarlig for å ta kontakt for å se «hvordan det gikk».  Det viktigste er at man er åpen, også om styrker og «svakheter» hos seg selv og hva slags støtte man har rundt seg selv, og at man har en plan. 

Det høres ut som en god løsning. Hvem fra helsevesenet var det som tok kontakt med deg for å se hvordan det gikk med deg? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva slags tanker er det du får når du tenker på selvmord? 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du har gode poeng. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg ser på innleggelse som noe så negativt, for det kunne jo være det hadde hjulpet...

Jeg forstår deg veldig godt om hvorfor du ser innleggelse som negativt. Har vært innlagt selv en gang og opplevde fæle ting:( ikke alle steder er dårlige, men fra min erfaring liker jeg ikke innleggelse.

Endret av Hiro
AnonymBruker
Skrevet
Hiro skrev (3 minutter siden):

Hva slags tanker er det du får når du tenker på selvmord? 

Tanker som at jeg ikke er verdt noe, at det er best for alle om jeg tar selvmord, at jeg er en byrde også konkrete metoder å gjennomføre selvmordet på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tanker som at jeg ikke er verdt noe, at det er best for alle om jeg tar selvmord, at jeg er en byrde også konkrete metoder å gjennomføre selvmordet på. 

Har slike tanker hele tiden og har gjort dårlige ting mot meg selv. Du kan sende meg en melding slik at vi kan ta en prat sammen. Jeg er i samme situasjon som deg. Du er ikke en byrde og du er verdt kjempe mye❤️❤️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingen vil jo legges inn. Det er jo litt tabu å måtte være et sted forde man ikke helt har orden på tanker og følelser, litt skamfult og skummelt. For meg så vet jeg ikke helt hvorfor og hvordan det hjalp, kanskje oppfølging etter på var det som hjalp mest, men innleggelsen var med på å komme videre. Ikke at takene ikke dukker opp nå og da, men blitt flinkere til å bearbeide de litt selv. Men kommer så klart an på hvilken plass man kommer inn på. Livet og din mentale helse er i hvertfall verdt en innsats, og ikke sikkert du trenger å legges inn, å snakke høyt om det med psykolog kan være det som trengs. Å reflektere rundt hva som hjelper, som du gjør nå, er et godt skritt i riktig retning det og. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan sender jeg deg melding i dette forumet?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det høres ut som en god løsning. Hvem fra helsevesenet var det som tok kontakt med deg for å se hvordan det gikk med deg? 

I mitt tilfelle så var det en avtale som ble avtalt mellom psykolog og fastlege, hvor sistnevnte tok kontakt med vakthavende ved legevakten for oppfølgning i helgen da de så det som kritisk akkurat den perioden, og jeg selv også ikke var sikker på at jeg stolte helt på meg selv på at jeg klarte å ta kontakt med noen "ukjente" som legevakten representerer. Jeg har hele veien vært samarbeidsvillig, og ønsker hjelp, men vært åpen om hva som gjør det vanskelig på "veien", og for mange så er det nettopp ikke så lett å ta kontakt når det er vanskelig. I mitt tilfelle så endte det med en innleggelse, men det var frivillig, og jeg slapp unna tvang, og det hele var under veldig rolige former, hvor jeg også følte meg trygg fordi de "kjente" meg, og hadde blitt fortalt om mitt reaksjonsmønster og hvorfor ting var vanskelig. Blir fortsatt etter utskrivelse fulgt opp på samme måte så lenge jeg har status som "forhøyet", nettopp fordi jeg har uttrykt at jeg syns det er vanskelig å forholde meg til ukjente. Helsevesenet vil prøve å strekke seg langt, så sant de vet hva de må gjøre. Ingen ønsker selvmord, og ingen vil jo legges inn så sant de kan unngå det. Men noen ganger så kan også en innleggelse være akkurat det man trenger for å ha en "pause" fra verden, og omsorg når det stormer som verst. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...