Gå til innhold

Første mulighet

Gjest C.K

Anbefalte innlegg

Hvis men sluttter på pillene 1 sept, får menstruasjon 5 sept, når er da første fysiologiske mulighet til å bli gravid? Mtp pillenes virkning og funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville tro at du da kan regne med å ha eggløsning en gang etter 5. september og neste mens. Nå har du jo ingen garanti for at kroppen er tilbake i regelmessige sykluser etter p-pillebruk, men muligheten er jo der.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men etter en p-pilleslutt er "fullstendig gjennomsnittleig" relativt lite sannsynlig... Selv for mennesker som ikke har nettopp sluttet på p-piller er fullstendigg gjennomsnittelig antakeligvis feil...

Dersom du vil vite når du har el, så bør du vurdere å holde øye med syklusen din, gjennom temping og/eller el-teser, gjerne kombinert med sekret og livmortapp

Jeg sluttet med p.piller i slutten av mars og hadde første EL i begynnelsen av august, forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet med p.piller i slutten av mars og hadde første EL i begynnelsen av august, forøvrig.

Har du ikke hatt mens-blødninger heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Jeg hadde en mens 33 dager etter første dag i min siste "pillemens" og jeg hade en til 32 dager etter det. Så hadde jeg en til 78 dager etter det igjen. Det var en lang syklus med brun spotting/miiiiiiiiiiiiiniblødning av og på den sist emåenden av den syklusen da.

blødning hadde jeg altså, men ikke EL. Før i begynneslen av august. Den syklusen var på totalt bare 20 dager, så helt i rute er jeg ikke enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda. Jeg hadde en mens 33 dager etter første dag i min siste "pillemens" og jeg hade en til 32 dager etter det. Så hadde jeg en til 78 dager etter det igjen. Det var en lang syklus med brun spotting/miiiiiiiiiiiiiniblødning av og på den sist emåenden av den syklusen da.

blødning hadde jeg altså, men ikke EL. Før i begynneslen av august. Den syklusen var på totalt bare 20 dager, så helt i rute  er jeg ikke enda...

Men hvordan vet du at du hadde EL og ikke? Testa du? Blir litt nervøs jeg; vi holder på å prøve nå, og jeg har ikke testa EL. Men jeg er rimelig sikker på at jeg har det; blir litt varm og får vondt i magen under EL (men disse symtomene hadde jeg forsåvidt mens jeg gikk på pillen også, men svakere).

Bør jeg kjøpe noen EL-tester da for å være sikker på at det er i gang, eller er disse indikasjonene nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet ikke, jeg tar tempen hver morgen (fordi jeg bruker LadyComp som prevensjon) og følger med på livmortapp og sekret (som bare er lærerikt, men uansett er "annenrangs tegn") Temperaturen skal stige dagen etter eggløsningen, og den holder seg på et høyere nivå helt til mensen kommre (eller ca 100 dager uti svangerskapet dersom du er gravid) og jeg hadde altså ingen tegn på EL i det hele tatt før i denne månenden (da fikk jeg tempstigning, hadde fruktbart sekret og livmortapp også samtidig)

Hva du bør gjøre avhenger litt av hvor viktig det er for deg å vite når du har EL. Om det ikke er så viktig for deg, så kos deg med din kjære "stadig vekk" og sats på det beste :) Dersom det går tid og dere ikke lykkes blir det kanskje viktigere for deg, da kan du enten satse på testing eller temping eller begge deler?

Du sier du "hadde disse indikasjonene når du gikk på p-piller også", men dersom du tok pillene rett (og de virket rett) hadde du aldri eggløsning så lenge du gikk på p-piller i det hele tatt. Så eggløsningsmerter bør du ikke ha hatt da... Men, dersom du føler at du nå merker når du har EL, så er jo dt fint det :) Kroppen din og syklusen din er nå igang med å "komme i gjenge igjen", det kan gå fort eller det kan ta tid. Men ting vil føles annerledes nå, for nå HAR du en syklus igjen, og da skjer det mye rart i kroppen din.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du "hadde disse indikasjonene når du gikk på p-piller også", men dersom du tok pillene rett (og de virket rett) hadde du aldri eggløsning så lenge du gikk på p-piller i det hele tatt. Så eggløsningsmerter bør du ikke ha hatt da... Men, dersom du føler at du nå merker når du har EL, så er jo dt fint det :) Kroppen din og syklusen din er nå igang med å "komme i gjenge igjen", det kan gå fort eller det kan ta tid. Men ting vil føles annerledes nå, for nå HAR du en syklus igjen, og da skjer det mye rart i kroppen din.

Lykke til.

Gikk på minipillen og den stopper jo ikke EL som p-pillen gjør. Jeg kjente da murring i magen rundt menstider og midt i mellom, men hadde ikke noe blødninger. Jeg vet derfor ikke om jeg hadde EL mens jeg gikk på minipillene eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du virkelig vil VITE om du har el bør du undersøke nærmere enn "vont i magen noen dager midt i syklusen", men som sagt, om det ikke er kjempeviktigt for deg helt enda trenger du ikke stresse med testing og sånn, bare anta at det er sånn, hoppe til køys, og se hva som skjer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...