Ctrl Skrevet 1. april 2021 #41 Del Skrevet 1. april 2021 Fuglen skrev (Akkurat nå): Det er nettopp det som er poenget her, det er det ingen som vet. Vaksinene kan vare mye lenger. Hvor har du det fra at den avtar over tid etter seks måneder? Det sies jo at vaksinene beskytter i seks måneder fordi de vet at de beskytter opp mot seks måneder, de kan ikke si at de beskytter etter seks måneder er gått fordi dette er noe de ikke vet ennå, men det kan jo godt hende den varer lenger enn seks måneder likevel???? Selvfølgelig spriker dem individuelt fra person til person, men varigheten er faktisk ganske begrenset her. Det er snakk om noen måneder med full immunitet. Det sier jo dem selv også. Etter det så avtar det, akkurat som hos coronapasienter. Folk som vaksinerer seg er jo ikke immun i årevis. Det er det som er poenget mitt her. Så hva skjer... la oss si... 1 år etter vaksinen? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Limah Skrevet 1. april 2021 #42 Del Skrevet 1. april 2021 Ctrl skrev (4 minutter siden): Så Felleskatalogen tar feil her? Belys oss med din kunnskap da... Hva var feil? Det står kun at vaksinasjonsserien må fullføres for å få ønsket beskyttelse. Det står ingenting om varigheten av den, for det vet man ikke per dags dato engang. Det forskes fortsatt på. "- Det vi vet om vaksiner generelt, når vi får første dosen, er at det settes i gang en immunreaksjon. Når man setter andre dose, får vi en mer treffsikker reaksjon. Første dose er en slags øvingsrunde, sier Lund-Johansen." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Limah Skrevet 1. april 2021 #43 Del Skrevet 1. april 2021 Ctrl skrev (4 minutter siden): Selvfølgelig spriker dem individuelt fra person til person, men varigheten er faktisk ganske begrenset her. Det er snakk om noen måneder med full immunitet. Det sier jo dem selv også. Etter det så avtar det, akkurat som hos coronapasienter. Folk som vaksinerer seg er jo ikke immun i årevis. Det er det som er poenget mitt her. Så hva skjer... la oss si... 1 år etter vaksinen? Nei, det er snakk om minst 6 mnd med full immunitet ut i fra dataene vi har per i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fuglen Skrevet 1. april 2021 #44 Del Skrevet 1. april 2021 Ctrl skrev (2 timer siden): Samme varighet som Astra Zeneca da altså. Dose 1 varer rundt 12-14 uker, og må derfor fornyes før den tid. Dose 2 varer tilsvarende. Virkningen avtar ved tid etter dette. Hvis noen trodde at vaksinene gjorde dem evige immune så tar dem virkelig feil. Men det er overraskende kort varighet på disse vaksinene. Så hvordan gjør vi det framover? Dem som vaksinerte seg i desember og januar må jo snart revaksineres hvis dem skal opprettholde immuniteten. Problemet med det er at kun 1/5 av Norge har blitt vaksinert siden dem startet... Ctrl skrev (2 minutter siden): Så Felleskatalogen tar feil her? Belys oss med din kunnskap da... Hva var feil? Det jeg har uthevet er feilinformasjon, og du klarer tydeligvis ikke å vise til kilder som støtter det du sier. Lenken til Felleskatalogens AstraZeneca-dokument sier følgende om saken: "Varighet av beskyttelse. Varigheten av beskyttelsen som vaksinen gir er ukjent, ettersom den fremdeles blir undersøkt i pågående kliniske studier". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ctrl Skrevet 1. april 2021 #45 Del Skrevet 1. april 2021 Limah skrev (Akkurat nå): Nei, det er snakk om minst 6 mnd med full immunitet ut i fra dataene vi har per i dag. Ja, men herregud det er jo det jeg sier! 6 mnd med full immunitet gjennom 2 doser, og så avtar immuniteten. Hvor lang tid det tar er det ingen som vet, men det er jo snakk om måneder her, som i seg selv ikke er særlig lang tid. Spesielt med AZ fordi beskyttelsesgraden ved full immunitet allerede er så "lav" (60-76%). Så da spør jeg igjen, hva var så kunnskapsløst med det jeg har skrevet i denne tråden? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Limah Skrevet 1. april 2021 #46 Del Skrevet 1. april 2021 Ctrl skrev (3 minutter siden): Ja, men herregud det er jo det jeg sier! 6 mnd med full immunitet gjennom 2 doser, og så avtar immuniteten. Hvor lang tid det tar er det ingen som vet, men det er jo snakk om måneder her, som i seg selv ikke er særlig lang tid. Spesielt med AZ fordi beskyttelsesgraden ved full immunitet allerede er så "lav" (60-76%). Så da spør jeg igjen, hva var så kunnskapsløst med det jeg har skrevet i denne tråden? Du trekker frem AZ og sier at hver dose beskytter i fullt i like lang tid som det tar før man får ny dose; for AZ 12-14 uker. Moderna har 4 uker mellom sine doser, ergo skulle beskyttelsen der begynne å avta etter 2 mnd i følge din logikk. DER ER FEILEN. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ctrl Skrevet 1. april 2021 #47 Del Skrevet 1. april 2021 Fuglen skrev (4 minutter siden): Det jeg har uthevet er feilinformasjon, og du klarer tydeligvis ikke å vise til kilder som støtter det du sier. Lenken til Felleskatalogens AstraZeneca-dokument sier følgende om saken: "Varighet av beskyttelse. Varigheten av beskyttelsen som vaksinen gir er ukjent, ettersom den fremdeles blir undersøkt i pågående kliniske studier". Altså, når det er antatt at AZ skal gi "full" immunitet i 6 måneder, så er varigheten på dose 2 veldig begrenset ved fornyelse etter visse antall uker. Slik jeg illustrerte. Effekten opprettholdes over en viss tid, ja, men varigheten på immuniteten reduseres mye etter hvert som månedene går. Kanskje klarer noen å enda ha en viss immunitet etter 1 år, hva vet jeg, men effekten har uansett avtatt. Så da er vi tilbake til min opprinnelige problemstilling som dere ikke ønsket å diskutere, nemlig hva gjør vi etter 9-12 måneder etter vaksinering? Skal vi revaksineres hele gjengen igjen? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ctrl Skrevet 1. april 2021 #48 Del Skrevet 1. april 2021 Limah skrev (Akkurat nå): Du trekker frem AZ og sier at hver dose beskytter i fullt i like lang tid som det tar før man får ny dose; for AZ 12-14 uker. Moderna har 4 uker mellom sine doser, ergo skulle beskyttelsen der begynne å avta etter 2 mnd i følge din logikk. DER ER FEILEN. Dette er ikke min logikk, det er din feiltankegang. Du kan ikke sammenligne AZ og Moderna her. Det er to forskjellige vaksiner. AZ er en Viral Vektor, mens Moderna er mRNA. Dem virker ulikt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Limah Skrevet 1. april 2021 #49 Del Skrevet 1. april 2021 Ctrl skrev (2 minutter siden): Dette er ikke min logikk, det er din feiltankegang. Du kan ikke sammenligne AZ og Moderna her. Det er to forskjellige vaksiner. AZ er en Viral Vektor, mens Moderna er mRNA. Dem virker ulikt. Prøver du virkelig å påstå at du har nok kunnskap om de ulike vaksinene her til å si at man ikke kan sammenligne AZ og Moderna på den måten? Er du seriøs? Du bruker felleskatalogen som oppslagsverk for å hevde at "dose 1 går ut etter 12-14 uker" og at man derfor må fornye. Hadde du slått opp Moderna hadde du kunnet trekke akkurat samme slutning bare der opererer de med 4 uker. Nå må du gi deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ctrl Skrevet 1. april 2021 #50 Del Skrevet 1. april 2021 Limah skrev (Akkurat nå): Prøver du virkelig å påstå at du har nok kunnskap om de ulike vaksinene her til å si at man ikke kan sammenligne AZ og Moderna på den måten? Er du seriøs? Du bruker felleskatalogen som oppslagsverk for å hevde at "dose 1 går ut etter 12-14 uker" og at man derfor må fornye. Hadde du slått opp Moderna hadde du kunnet trekke akkurat samme slutning bare der opererer de med 4 uker. Nå må du gi deg. Du kan jo ikke sammenligne AZ og Moderna! Dem virker ulikt! Fader for en stråmann du er. Jeg har ALDRI skrevet at "DOSE 1 GÅR UT ETTER 12-14 UKER". Jeg har skrevet at AZ må FORNYES etter 12-14 uker. Det er en vesentlig forskjell! Du har en viss beskyttelse etter denne tiden, men skal du ivareta immuniteten din så må dose 2 settes. Moderna har ingenting med dette å gjøre. Den logikken der er din egen tankefeil mellom to villt forskjellige vaksiner. Lær deg selv å skille mellom pære og eple. Jeg klarer det helt fint, og snakker på vegne av én av dem. Siden du er så sykelig opptatt av Moderna i denne tråden, og jeg ikke vet noe om Moderna, så spør jeg deg: Hvor lang tid klarer Moderna å opprettholde immuniteten? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Limah Skrevet 1. april 2021 #51 Del Skrevet 1. april 2021 Ctrl skrev (29 minutter siden): Du kan jo ikke sammenligne AZ og Moderna! Dem virker ulikt! Fader for en stråmann du er. Jeg har ALDRI skrevet at "DOSE 1 GÅR UT ETTER 12-14 UKER". Jeg har skrevet at AZ må FORNYES etter 12-14 uker. Det er en vesentlig forskjell! Du har en viss beskyttelse etter denne tiden, men skal du ivareta immuniteten din så må dose 2 settes. Moderna har ingenting med dette å gjøre. Den logikken der er din egen tankefeil mellom to villt forskjellige vaksiner. Lær deg selv å skille mellom pære og eple. Jeg klarer det helt fint, og snakker på vegne av én av dem. Siden du er så sykelig opptatt av Moderna i denne tråden, og jeg ikke vet noe om Moderna, så spør jeg deg: Hvor lang tid klarer Moderna å opprettholde immuniteten? Du forstår jo virkelig ikke hva jeg prøver å si her. På bakgrunn av pakningsvedlegget til AZ i felleskatalogen ser du at 2 doser skal gis med 12-14 ukers mellomrom - og konkluderer derfor med at hver dose varer i ca 3 mnd før effektiviteten avtar. Dette er høyst uklart - det vet vi ikke. Står det noe sted der at varigheten er 6 mnd? Nei - det er din konklusjon. Moderna bruker jeg bare som et eksempel. Jeg antar du ville gått frem på samme måte om du skulle undersøkt varigheten av denne? Nemlig pakningsvedlegget i felleskatalogen? Der står det at 2 doser skal gis med 28 dagers mellomrom. Vi kan likevel ikke anta at effektiviteten avtar etter 4 uker. Ja det er to forskjellige vaksiner, men det spiller ingen rolle her. Du har ingen inngående kunnskap om noen av dem, annet enn hva du har lest i felleskatalogen. Du kan derfor ikke si at man ikke kan trekke en slutning for AZ og en annen for Moderna - all den tid du ikke kan noe om dette. Jeg er ikke sykelig opptatt av Moderna, men du er ekstremt påståelig i forhold til at AZ kun har full effekt i ca 6 mnd på bakgrunn av tiden mellom dosene. Og det kan du ikke! Derfor bruker jeg Moderna som eksempel, for den har mye kortere tid imellom dosene, men varer sannsynligvis minst like lenge. Pfeizer operer med minst 6 mnd, og det er også en mRNA-vaksine. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Limah Skrevet 1. april 2021 #52 Del Skrevet 1. april 2021 Ctrl skrev (3 timer siden): Samme varighet som Astra Zeneca da altså. Dose 1 varer rundt 12-14 uker, og må derfor fornyes før den tid. Dose 2 varer tilsvarende. Virkningen avtar ved tid etter dette. Dette er ordrett ditt sitat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ctrl Skrevet 1. april 2021 #53 Del Skrevet 1. april 2021 Limah skrev (Akkurat nå): På bakgrunn av pakningsvedlegget til AZ i felleskatalogen ser du at 2 doser skal gis med 12-14 ukers mellomrom - og konkluderer derfor med at hver dose varer i ca 3 mnd før effektiviteten avtar. Dette er høyst uklart - det vet vi ikke. Står det noe sted der at varigheten er 6 mnd? Nei - det er din konklusjon. Du skrev det jo selv at det er antatt full immunitet i rundt 6 måneder med Astra Zeneca gjennom 2 doser. Så rart at du konkluderer med at det er min konklusjon da, og at jeg er så kunnskapsløs. Limah skrev (59 minutter siden): Nei, det er snakk om minst 6 mnd med full immunitet ut i fra dataene vi har per i dag. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Limah Skrevet 1. april 2021 #54 Del Skrevet 1. april 2021 Ctrl skrev (3 minutter siden): Du skrev det jo selv at det er antatt full immunitet i rundt 6 måneder med Astra Zeneca gjennom 2 doser. Så rart at du konkluderer med at det er min konklusjon da, og at jeg er så kunnskapsløs. Hjelpes.... Ja den har det, MEN TIDEN MELLOM DOSENE ER IKKE DET SOM AVGJØR. Tiden mellom dosene er helt irrelevant!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Limah Skrevet 1. april 2021 #55 Del Skrevet 1. april 2021 Limah skrev (2 minutter siden): Hjelpes.... Ja den har det, MEN TIDEN MELLOM DOSENE ER IKKE DET SOM AVGJØR. Tiden mellom dosene er helt irrelevant!!!! Og da mener jeg irrelevant i forhold til den totale varigheten, selvfølgelig er det relevant i forhold til å få beskyttelsen man skal ha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Limah Skrevet 1. april 2021 #56 Del Skrevet 1. april 2021 Teskje: 12 uker mellom dosene - 6 mnd beskyttelse 4 uker mellom dosene - 6 mnd beskyttelse. Du antok 6 mnd fordi 12 uker + 12 uker = 6 mnd. FEIL TANKEGANG Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 1. april 2021 #57 Del Skrevet 1. april 2021 Noen må slutte å Google ting de ikke har grunnlag for å skjønne noen ting av, om 6mnd tid nå så vil store deler av den vestlige verden være vaksinert og da vil vi ikke ha det smittetrykket vi har i dag, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ctrl Skrevet 1. april 2021 #58 Del Skrevet 1. april 2021 Limah skrev (1 minutt siden): Teskje: 12 uker mellom dosene - 6 mnd beskyttelse 4 uker mellom dosene - 6 mnd beskyttelse. Du antok 6 mnd fordi 12 uker + 12 uker = 6 mnd. FEIL TANKEGANG Jeg har skrevet at dose 1 fornyes etter 12-14 uker, og at da dose 2 gir deg immunitet i 12-14 uker til, som da igjen utgjør ca 6 måneder som skal være oppgitt effekt. Jeg har ikke på noen måter illustrert at hvis du tar dose 2 med AZ etter f.eks 4 uker så mister du noe av denne tiden. Hvis noen har misforstått dette underveis så beklager jeg at jeg har vært utydelig. Men det er ikke en tankefeil, for det er ikke det jeg har ment. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Limah Skrevet 1. april 2021 #59 Del Skrevet 1. april 2021 Ctrl skrev (3 minutter siden): Jeg har skrevet at dose 1 fornyes etter 12-14 uker, og at da dose 2 gir deg immunitet i 12-14 uker til, som da igjen utgjør ca 6 måneder som skal være oppgitt effekt. Jeg har ikke på noen måter illustrert at hvis du tar dose 2 med AZ etter f.eks 4 uker så mister du noe av denne tiden. Hvis noen har misforstått dette underveis så beklager jeg at jeg har vært utydelig. Men det er ikke en tankefeil, for det er ikke det jeg har ment. Jeg vet ikke om vi misforstår hverandre eller hva. 6 mnd effekt et altså et minimum - den kan vare betydelig lengre enn det og sannsynligvis rundt 1 år. Du later til å tro at hver dose AZ varer i 12-14 uker og det er her du tar feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ctrl Skrevet 1. april 2021 #60 Del Skrevet 1. april 2021 Limah skrev (5 minutter siden): Jeg vet ikke om vi misforstår hverandre eller hva. 6 mnd effekt et altså et minimum - den kan vare betydelig lengre enn det og sannsynligvis rundt 1 år. Du later til å tro at hver dose AZ varer i 12-14 uker og det er her du tar feil. Ja, 6 måneder er et minimum. Jeg har skrevet flere ganger i tråden at effekten avtar gradvis, og at hos enkelte så kan effekten opprettholdes i måneder etter denne tiden. Men effekten avtar uansett med tiden etter 6 måneder, som et slags veiledende. 6 måneder er for øvrig ikke lang tid her. Nei, jeg later ikke til å tro at hver dose varer 12-14 uker. Har aldri ment det heller. Så det kan du slutte å mene nå. Dette har jeg nettopp svart på. Men jeg eksemplifiserte med at du tar dose 1 og venter 12-14 uker med dose 2, og dermed opprettholdes "full" immunitet da i 12-14 uker til. Altså, 6 måneder. Minimum. Men likevel 6 måneder som et slags veiledende angående AZ. Uavhengig av når du tar dosene. Har vi oppklart dette nå? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg