AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #41 Skrevet 2. april 2021 Jeg har en Alaska husky og en malamute. Eneste gangen de er løse er i inngjerda hundeparker. Vet egentlig ikke hvordan det er å ha en hund som kan gå løs... Uansett. Huskyen vår er en særing. Han vil bare bli venner med alle. Han stakk av en gang på hytta, løse sauer og bjeller på alle kanter. Når vi fant han igjen, løp han fra sau til sau, logret og snuste på dem, strålende fornøyd. Ikke mye jaktinstinkt i han. Malamuten er motsetningen. Hun prøver å jage alt som er. Vet ikke hva som skjer den dagen hun faktisk får tak i en katt eller en sau, men er heller ikke interessert i å finne det ut. Flotte familiehunder er de begge to! Godt lynne, barnevennlige, aktive, Anonymkode: 15f34...7a2 1
Gjest Elder Millennial Skrevet 2. april 2021 #42 Skrevet 2. april 2021 Jeg skjønner godt at folk som ikke har hatt hund først gjerne ser på utseendet til hunderasen, hvis ikke hadde vi jo ikke hatt utstillingshunder. De aller fleste hunderasene vil være aktive nok for vanlig aktive folk. Bakdelen med en del brukshunder er at de er så aktive at de blir destruktive om de ikke får den aktiviteten de trenger. Det gjelder selvsagt alle raser, men en stresset understimulert husky kommer til å ødelegge hele huset om den får muligheten til det😳 eksempelvis så hadde den ene labradoren en tendens til å hente alle skoene i gangen og legge de i stuen. Plagsomt, men greit nok. Huskyen derimot ødela hele ytterdøren på 15 min fordi jeg ble stående på utsiden og snakke med naboen etter å ha vert vekke hele dagen. Huskyer er også ofte reserverte for fremmede folk og selv om de er veldig gla i sin egen flokk er de ofte ganske tøffe med fremmede hunder. Jeg er så lei av folk med små hunder som insisterer på å hilse på vår hund, selv om jeg sier nei😳 de skjønner ikke at hunden min kan drepe deres med ett lite fillerist om den ikke oppfører seg greit. Det er også en grunn til at husky kan være en ekstra utfordring i tettbebygde strøk. Jeg tror grunnen til at så mange fraråder husky som førstegangshund er at vi har sett mange huskyer til omplassering og avliving på grunn av at de blir veldig vanskelige om behovene deres ikke blir møtt.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #43 Skrevet 2. april 2021 Elder Millennial skrev (1 minutt siden): Jeg skjønner godt at folk som ikke har hatt hund først gjerne ser på utseendet til hunderasen, hvis ikke hadde vi jo ikke hatt utstillingshunder. De aller fleste hunderasene vil være aktive nok for vanlig aktive folk. Bakdelen med en del brukshunder er at de er så aktive at de blir destruktive om de ikke får den aktiviteten de trenger. Det gjelder selvsagt alle raser, men en stresset understimulert husky kommer til å ødelegge hele huset om den får muligheten til det😳 eksempelvis så hadde den ene labradoren en tendens til å hente alle skoene i gangen og legge de i stuen. Plagsomt, men greit nok. Huskyen derimot ødela hele ytterdøren på 15 min fordi jeg ble stående på utsiden og snakke med naboen etter å ha vert vekke hele dagen. Huskyer er også ofte reserverte for fremmede folk og selv om de er veldig gla i sin egen flokk er de ofte ganske tøffe med fremmede hunder. Jeg er så lei av folk med små hunder som insisterer på å hilse på vår hund, selv om jeg sier nei😳 de skjønner ikke at hunden min kan drepe deres med ett lite fillerist om den ikke oppfører seg greit. Det er også en grunn til at husky kan være en ekstra utfordring i tettbebygde strøk. Jeg tror grunnen til at så mange fraråder husky som førstegangshund er at vi har sett mange huskyer til omplassering og avliving på grunn av at de blir veldig vanskelige om behovene deres ikke blir møtt. Ja, det er sinnsykt trist. Vi jogger med våre hunder flere ganger i uken, og de trekker oss på sykkel. Jeg skaffet meg rasen fordi jeg ville ha trekkhundpå fjellet og ellers🙂👍 Samtlige av hundene våre tar seg turer på egenhånd (klatrer over gjerder og hopper ned fra verandaen 1 meter opp) hvis de ikke får sine vanlige turer over en periode. Intelligente hunder er de absolutt, de er veldig trenbare hvis de får noe de vil. Men generelt gjør de bare som de vil. Dvs vil de ha sauen, ja da skaffer de seg den👍 Jeg har stålvaier ( med gummi riktignok) på min ene hund om sommeren. Og sikrer båndet i 2 halsbånd med halvstrup. Jeg må, jeg har ikke noe valg. Han vrir seg ut eller tygger over selen/løse halsbånd med en gang han får mulighet. Den henter seg både sau, katter, høner og rådyr, om han får sjansen... Men dette er interessant :den er vokst opp med 2 katter. Disse 2 rører han ikke. 😂 Men spiser gjerne naboens katt. Så når folk sier sauetrening, så himler jeg med øyynene😂😂 mulig man kan trene han på naboens sau, men ikke alle andre sauer, jeg tar uansett ikke sjansen🤷♀️ Anonymkode: 980d3...57f 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #44 Skrevet 2. april 2021 Det folk lurer på, ts, er hvor aktive dere egentlig er. Altså, er dere allerede ute i timesvis med sykkel eller ski mange ganger i uka, så er en så aktiv hund kanskje greit, men folk er litt krasse for å få frem at det er mye jobb, og dere må være helt sikker på at dere ønsker en husky og at en såpass aktiv og "sær" hund passer dere... Men hvorfor ikke se på samojed? Vakre de også, aktive trekkhunder, og skal heller ikke gå løs hos dere, men de er avla litt mer som familiehunder og stresser nok litt mindre blant sau. Dersom dere vil gå 1-2 timers tur i skogen daglig, og gjerne ha en hund som kan trekke litt på ski i noen helger, så vil de fleste litt store raser fungere. Av spisshundene vil selv en litt livlig eurasier kunne gjøre dette, men en finsk lapphund er nok mer passende. Anonymkode: 8dcd7...fa0 1
Kokosmakron Skrevet 2. april 2021 #45 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er vel en uskreven regel om at spisshunder generelt ikke får renhetsbeviset på sau fordi det sitter så utrolig godt inn i det! Vet hvertfall at ei venninne med tre malamutter fikk beskjed fra arrangør at det ikke var noe vits i å melde på, for hun ville ikke få noe ut av det. Anonymkode: 7f2ef...277 Ja, tror de fleste arrangører sier nei til visse raser, nettopp fordi de vet at det har ingen eller svært begrenset effekt. Jeg mener også at om man skulle få ja til arrangør til å delta bør man ikke benytte seg av det. Man påfører hunden unødvendig ubehag (i og med at du ikke kan si med sikkerhet at den er saueren etterpp), og jeg tror det fort kan bli en hvilepute for eier, og at man har lettere for å tenke «det går sikkert bra å bare slippe ham en liten tur her». Huskyer er selvstendige jegere og kan gå LANGT for å få tak i byttet sitt. En jeg kjenner skulle få huskyen sin strømmet på sau, og det var fullstendig mislykket. Den ble bare enda mer trigget og gikk enda hardere etter sauene for hvert støt den fikk. Jeg kommer i alle fall ikke til å utsette huskyene mine for dette. Er forøvrig enig i at det er mange raser som kan imøtekomme ønsket om høyt aktivitetsnivå (ts har forøvrig ikke sagt noe om hva h*n legger i høyt aktivitetsnivå) og at utseende på en hund ikke bør være en grunn til å skaffe seg rasen. 1
Troyamin Skrevet 2. april 2021 #46 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi har lagt vår elsk på spisshunder. Så vi vil ha en spisshund som er god familiehund, turkamerat og lekekompis. Som ikke trenger for mye hjernetrim. Border collie trenger hjernetrim selv om de er fine spisshunder. Anonymkode: 75119...8d7 Border Collie er ikke en spisshund. De går inn under gruppe 1, Bruks, -hyrde og gjeterhunder. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi kan ikke noe hund vi da. Anonymkode: 75119...8d7 Nei, på dette tidspunktet anbefaler jeg deg ikke hund. Du burde ta en tenkepause og lese deg enda mer opp på de forskjellige rasene hos Norsk Kennel Klub før du bestemmer deg for hvilken som passer inn hos deg. 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #47 Skrevet 2. april 2021 En ting du burde være obs på ts, ang dette med å skaffe seg hund, er at hundefolk er de verste nettkranglefantene som finnes. Ingenting er bra nok. Du bør ha en buffer på 100 000 for uforutsette hundutgifter, og nåde deg om hunden din må være hjemme mer enn 4 timer alene. Eller om den liker seg i bur. Så les litt om raser. Kanskje du vet om noen med husky som du kunne passet en helg? Men når dere bestemmer dere så stol på magefølelsen og meld dere på hundekurs. Fortell andre hundemennesker koselige historier med hundene, men aldri start en debatt om oppdragelse. Og er du på jakt etter en energibunt uten like, som også er ganske smart og elsker tur og trenger det også for å bevare husfreden, kan en husky absolutt være noe for deg. Min 15 år gamle rakker har nå blitt en skikkelig sofagris, men for en fantastisk hund han er og alltid har vært. Samme med søsteren som er malamute. Anonymkode: 15f34...7a2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #48 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ts her. Jaktinstinktet er det eneste som skremmer litt. Mest meg, ikke samboeren. Livredd for at huskyen stikker av og gjør skade på dyr. Men flott hund og egenskaper ellers. Vi har også tenkt litt på norsk buhund. Så nå står det mellom disse to rasene. Anonymkode: 75119...8d7 Faren min hadde buhund før. Veldig fin hund som bodde på gård med masse dyr. Jaget aldri, kunne fint gå løs hele året og ungene hadde det veldig gøy med å leke gjemsel med den og slikt. Eneste minuset var gneldringen. Men han ville nok varmt anbefalt buhund Anonymkode: b239e...798
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå