Gå til innhold

Husky!!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en nydelig husky og for noen år siden bodde vi slik til som du gjør. Anbefales ikke. Hunden var stresset konstant i beiteperioden (mai/juni-september) og bjellelyd var nok til å få jaktinstinktet i gang.. Vi låste døren når vi var inne og hadde alltid bånd på ute. 

Nå som vi bor annerledes til uten sauer i nærheten har vi en drøm av en hund. Går helt fint med kattene våre, men sau får frem et jaktinstinkt uten like. 

Ville revurdert valg av hund (eller bosted 😅) , mest for hundens del. Om det er en aktiv hund dere er ute etter, se på retriever, elghund, collie osv. 

Anonymkode: 802ce...ca9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Som familiehund ville jeg styrt unna husky og elghund. Hvor mye aktivitet tenker det per dag og i løpet av en uke?

Anonymkode: aae75...1de

Hvorfor ville du styrt unna husky og elghund? 

Anonymkode: 75119...8d7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en nydelig husky og for noen år siden bodde vi slik til som du gjør. Anbefales ikke. Hunden var stresset konstant i beiteperioden (mai/juni-september) og bjellelyd var nok til å få jaktinstinktet i gang.. Vi låste døren når vi var inne og hadde alltid bånd på ute. 

Nå som vi bor annerledes til uten sauer i nærheten har vi en drøm av en hund. Går helt fint med kattene våre, men sau får frem et jaktinstinkt uten like. 

Ville revurdert valg av hund (eller bosted 😅) , mest for hundens del. Om det er en aktiv hund dere er ute etter, se på retriever, elghund, collie osv. 

Anonymkode: 802ce...ca9

Uff. Stakkars hund. Ikke bra. Men kanskje det er en mulighet å introdusere huskyen for sau når den er liten sånn at den blir vant til de? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vi ønsker å kjøpe oss hund. Har lest oss opp på husky og den rasen passer oss egentlig veldig godt. Men det er én ting. Jaktinstinktet deres. Vi bor i ett område hvor det er mye sauer og høns. Livredd for at hunden kan stikke av og drepe noen dyr. Burde vi oss tenkt oss godt om før vi fikk husky? Eller går dette?

Kjente en Husky som nærmest spiste opp nabokatten. Den nøyde seg ikke med å bite/filleriste, men spiste meste av den.

poenget er at Huskey er en erketypisk brukshund, med sterke instinkter. 
du kan få en helt fantastisk hund, men også et lite helvete om dere ikke tar hensyn til hva den trenger av trening og aktivitet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husky er flotte hunder og super til trekk - de krever å bli brukt mye. Jeg har selv unngått den rasen pga jaktinstinktet deres, de er svært selvstendige hunder og gjør stor skade på andre dyr når det instinktet slår inn. 
Denne rasen er av de som har liten/ingen effekt av aversjonskurs dessverre.

Anonymkode: 96708...c8c

• Liker 2
Gjest Elder Millennial
Skrevet

Vi har en Alaskan Husky og bor i byggefelt, det er ikke sau i umiddelbar nærhet, men nærme nok til at vi møter sau om vi går tur på heia. 

Hunden vår er som huskyer flest har jeg inntrykk av😅 Utbryterkonge delux. Vi har hundegård, med hengelås, da hun fint åpner dører. Er hundegården laget i netting klatrer hun bare ut🤦‍♀️ Hun har drept både mus og fugler når hun er på plenen eller på tur,  hun har hel ekstremt jaktinstinkt på smådyr. Jeg var litt urolig når naboen fikk seg kattunge som gikk farlig nær hundegården, men den lever heldigvis enda. Vi har også katt og hun er grei med den innendørs, men jeg hadde ikke stolt på henne om hun fikk springe etter katten ute. Hun er også ekstremt selskapssyk og liker ikke å være alene, noe mange huskyer også er. Sett bort i fra dette er hun den snilleste og morsomste hunden vi har hatt. Kan gå på tur i timesvis hver dag om man vil, men er også den største sofagrisen jeg har møtt. Alt i alt en kjempe flott hund. 

Jaktlabrador eller springer spaniel vil være gode alternativer om du vil ha en hund som er aktiv, litt mer lydig og ikke fullblods drapsmaskin 😅

AnonymBruker
Skrevet

Trist med sånne som velger hund kun pga utseeende og ikke egenskapene til hunden. Ts virker som en umoden hundeeier, og klarer ikke å svare på hvorfor hun på død og liv vil ha en husky, annet et at hun er «aktiv» og forelsket i rasen 🤦🏻‍♀️ 

Anonymkode: 0eb81...367

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi har lagt vår elsk på spisshunder. Så vi vil ha en spisshund som er god familiehund, turkamerat og lekekompis. Som ikke trenger for mye hjernetrim. Border collie trenger hjernetrim selv om de er fine spisshunder.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Trist med sånne som velger hund kun pga utseeende og ikke egenskapene til hunden. Ts virker som en umoden hundeeier, og klarer ikke å svare på hvorfor hun på død og liv vil ha en husky, annet et at hun er «aktiv» og forelsket i rasen 🤦🏻‍♀️ 

Har du hund selv du? Ja, vi vil ha husky fordi de er fine å se på, fordi de liker fysisk aktivitet, fordi vi kan bruke hunden som trekkhund. Den er passelig størrelse. Og nei, jeg har ikke erfaring på hunder i det hele tatt, så ja jeg er umoden, men betyr det da at vi ikke kan ha hund? Du er ekspert virket det som. 🤷🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husky er kjent som utbryterkonger! 
den kommer til å stikke av før eller siden..! 
Har dere stålkontroll går det nok bra. Men dette er en hund som krever mye oppfølging..! 

Anonymkode: 30f7f...4bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi kan ikke noe hund vi da. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vi kan ikke noe hund vi da. 

Hvorfor spør du om råd her når du ikke vil høre? Du har fått svar på det du har spurt om, men vil ikke ta det til deg. Elsk på spisshund? Hva med feks eurasier eller lapphund? Nei, du skal på død og liv ha husky. Lykke til! 🤦🏻‍♀️

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvorfor spør du om råd her når du ikke vil høre? Du har fått svar på det du har spurt om, men vil ikke ta det til deg. Elsk på spisshund? Hva med feks eurasier eller lapphund? Nei, du skal på død og liv ha husky. Lykke til! 🤦🏻‍♀️

Det er ikke noe galt med svarene jeg får og det er ikke det at jeg ikke vil ta det til meg. Det gjør jeg faktisk. Problemet er måten du svarer på. Veldig unødvendig.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Jaktinstinktet er det eneste som skremmer litt. Mest meg, ikke samboeren. Livredd for at huskyen stikker av og gjør skade på dyr. Men flott hund og egenskaper ellers. Vi har også tenkt litt på norsk buhund. Så nå står det mellom disse to rasene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor ville du styrt unna husky og elghund? 

Fordi de har et stort jaktinstinkt og krever en del. Ville heller gått for jaktlabrador eller jaktgolden, de er aktive de også. Tåler en dag på sofaen, men kan også gå timesvis med tur hver dag. Det er også null problem å bruke en golden/labrador til trekk, det kan jeg skrive under på😅 Da slipper du det enorme jaktinstinktet, du slipper å være redd bikkja de dreper noe om den kommer løs og den vil neppe stikke av på samme måte om en husky. Den vil holde seg i nærheten, og du kan ha den løs på tur. Dette er også hunder som stort sett går overens med alt av dyr og mennesker. Det er også krevende å ha en husky som førstegangshund, fordi de krever mye, er smarte og ikke så opptatte av eier. Hvorfor vurderer du ikke jaktgolden/jaktlabrador?

Anonymkode: aae75...1de

AnonymBruker
Skrevet
Kokosmakron skrev (13 timer siden):

Nei til dette. Falsk trygghet når det gjelder husky, og den bør ikke få sauerenhetsbevis. 

Hvis dere velger å skaffe dere en husky er vel det viktigste at dere tar på alvor hvor sterke instinkter de kan ha. Sørg for å ha den i bånd til en hver tid, og sørg for at den ikke har mulighet til å rømme hvis den skal stå ute. Det betyr hundegård den ikke kan grave eller klatre seg ut av eller løpestreng/line som ikke kan gnages av. 

Er vel en uskreven regel om at spisshunder generelt ikke får renhetsbeviset på sau fordi det sitter så utrolig godt inn i det! Vet hvertfall at ei venninne med tre malamutter fikk beskjed fra arrangør at det ikke var noe vits i å melde på, for hun ville ikke få noe ut av det.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ts her. Jaktinstinktet er det eneste som skremmer litt. Mest meg, ikke samboeren. Livredd for at huskyen stikker av og gjør skade på dyr. Men flott hund og egenskaper ellers. Vi har også tenkt litt på norsk buhund. Så nå står det mellom disse to rasene. 

Jaktinnstinkt har flere raser så det må man tenke på uansett, hvor den kan luftes uten bånd (hundeparker, hage e.l.) og hvor dere ferdes mtp vilt. Huskyer er en rase med mye energi og som trenger MYE trim og å få bruke hodet samtidig. Kjenner flere med husky og felles for de alle er at når det er helg eller de har fri er de ute hele dagen og driver enten med skijoring, kickbike eller sykkel for å få ut energien. Hvis ikke risikerer man at de tar for seg. Venninna mi kom hjem til et hode stikkende ut i gangen en dag det skjedde en ulykke på jobben og hun kom hjem tre timer senere enn hun skulle 😄

Selv har jeg lapphund og syntes de trenger trim nok. Vi gikk en fire timers tur i dyp snø i går med mye bruk av kropp, jeg var dau sliten etterpå og tok en rolig kveld, de var klare for en ny runde etter 5-6 timers søvn 😅 Så da var det ut på en ny times tur på kvelden!

Buhunden er litt mer lik lapphunden, den er også orginalt en gjeterhund og vil dermed ha et mye mindre jaktinnstikt enn en husky, den vil også kreve mindre mosjon og hjernetrim.

Anonymkode: 7f2ef...277

AnonymBruker
Skrevet

Huskyer er vel mest for spesielt interesserte: da de må brukes mye, og man må legge opp hverdagen og eiendommen. De bør få trekke, så om dere går på ski flere ganger i uken på vinteren, kickbike/sykkel etc om sommeren, så er det flott.

Jeg synes huskyer er flotte hunder, men ville ikke hatt en selv. De er egenrådige, høyenergiske, har sterkt jaktinnstinkt og er i tillegg ekstremt sterke. 

Hundene jeg har nå er egenrådige, høyenergiske og har sterkt jaktinnstinkt, men de er små-middels store, som betyr at jeg fint kan holde de igjen om de ser noe spesielt interessant. De er håndterlige. En husky hadde lett dradd meg på magen bortover asfalten 😅

Hundene mine har bare møtt én husky de faktisk likte. De synes de fleste huskyer er alt for intense og for dårlig til å respektere grenser (kanskje fordi mange huskyer ikke får brukt seg nok, og derfor har for mye energi og blir altfor 'på' når de møter andre hunder?) 

Anonymkode: e03b3...a5e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ta den med på sauekurs.

Anonymkode: d98d7...816

Hehe, Nope... Det fungerer kanskje bare en stund😂

Anonymkode: 980d3...57f

AnonymBruker
Skrevet

Hei TS, jeg har hatt husky i 10 år. Siberian, Alaska og malamutblanding. 

Malamut er svær. Denne hunden er den eneste som viser dempet jaktinnstinkt hos oss. Dog den er blandet med andre raser. 

Du skaffer deg ikke husky, hvis du skal ha hund du vil skal gå løs, eller som du ikke orker å håndtere når jaktinnstinktet slår til. Det finnes få eksemplarer som av en eller annen grunn er så villig at du kan trene den ved bruk av positive midler. Men generelt er ikke dette tilfellet, og du vet ikke hva du får på forhånd. 

Det skjer vanligvis ved 6 mnds alder at valpen driver vekk fra deg og begynner å jage mer. Men sikkert tidligere også. Og så er helvete løs. 

Dette er en bandhund. Du kan til nød klare å kue den med bruk av strøm (som regel dette som er å få på sauekurs) eller andre fysiske midler. Men det er ikke morro eller snillt. Da er det bedre å skaffe seg en annen rase. 

Årsaken er at det er trekkhunder. Jaktinnstinkt og sterk vilje og pågangsmot gjør denne hunden utholden til å jobbe lenge. Det er ikke kompatibelt med sau, desverre. 

Mvh 🙂

Anonymkode: 980d3...57f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekket lapsk vallhund? De ligner endel på husky, flotte hunder, uten jaktinstinkt 🥰

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...