skrue Skrevet 31. juli 2022 #21 Skrevet 31. juli 2022 17 hours ago, Maskinfører said: Lag en blomsterkasse ? får kjøpt karmer på biltema ser jeg dyrker gressløk selv men har blomsterbed intet er som eggerøre med gressløk hjemmelaget potetmos med gressløk også Om du har litt trenger du aldri kjøpe det mer. Gressløk er utmerket å fryse. Jeg klipper i ferdige små biter først. Sterk lukt av dette når det blir mye så fryses enten i tette glass eller plastboks som gjerne har plastfolie op plastpose rundt. Når man skal bruke det tas det rett fra frossen tilstand. Må aldri tine hele boksen/glasset.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #22 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 28.5.2021 den 16.28): Jeg bare setter en hel løk i jord, en som hae begynt å spire grønt på toppen, det er den beste gressløken synes jeg. Anonymkode: b7ebe...61f Dette er jo et gammelt innlegg, men gressløk og løkgress er ikke det samme. Vanlig løk produserer ikke gressløk. Anonymkode: a2a61...8cd
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #23 Skrevet 31. juli 2022 Jeg og mamma plantet en gressløkplante (kjøpt på butikken) i et bed da jeg var liten. Det kommer fremdeles masse gressløk hvert år. Anonymkode: f5a16...c8a 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #24 Skrevet 1. august 2022 Kan hende det er fordi det er sent i sesongen for gressløk. Mine som er mange år gamle og som kommer opp hver vår, er gulnet og klare for høst nå. Skal veldig godt gjøres å drepe gressløk. Anonymkode: 322b9...aab
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #25 Skrevet 1. august 2022 Disse fra butikken kan fint overleve, men da må de få mer jord og større potte. Jeg tok en gang en og planten over i blomsterkassen på terrassen. Der levde den fint i flere år. (Til det kom fugler og hakket den opp.) Den jeg har nå, er 12-13år gammel, og ble plantet fra frø. Den vokser som et uvær, og jeg har måttet grave opp biter av den noen ganger, for at den ikke skal bli for stor og ta helt over. (Bitene ble gitt bort, og flere av "avleggerne" kommer tilbake år etter år, også i helt vanlige små blomsterpotter som står utendørs.) Det skal mye til for å drepe gressløk (Og mynte) Anonymkode: 49c6c...9f3
Mooria Skrevet 1. august 2022 #26 Skrevet 1. august 2022 Urter fra butikken er plantet altfor tett, og lever ikke lenge i de små pottene de kommer i.. man må plante de i større potter med mer jord, og vanne ofte. Hvis du skal dyrke gressløk fra frø, så er min erfaring at man må ha masse frø oppi ellers blir det ganske stusselige planter som kommer opp. Anbefaler kinesisk gressløk, litt tykkere stilker og de smaker hvitløk😀
skrue Skrevet 1. august 2022 #27 Skrevet 1. august 2022 7 hours ago, AnonymBruker said: Kan hende det er fordi det er sent i sesongen for gressløk. Mine som er mange år gamle og som kommer opp hver vår, er gulnet og klare for høst nå. Skal veldig godt gjøres å drepe gressløk. Anonymkode: 322b9...aab Her i Oslo-området kan man greit få til tre innhøstninger av gressløk. Klippes ned helst litt før det gulner (om man vil bruke eller fryse det) og det kommer nye skudd etter bare noen dager.
Nightcrawler00 Skrevet 1. august 2022 #28 Skrevet 1. august 2022 Mooria skrev (8 timer siden): Urter fra butikken er plantet altfor tett, og lever ikke lenge i de små pottene de kommer i.. man må plante de i større potter med mer jord, og vanne ofte. Hvis du skal dyrke gressløk fra frø, så er min erfaring at man må ha masse frø oppi ellers blir det ganske stusselige planter som kommer opp. Anbefaler kinesisk gressløk, litt tykkere stilker og de smaker hvitløk😀 Ja, der sier du noe. Jeg har savnet fersk gressløk i butikkhyllene siden i vår - plutselig var den borte fra alle nærbutikkene! Aner ikke hvorfor. Og endelig fant jeg en forrige uke, men den smakte mye mer hvitløk enn gressløk, og det er faktisk ikke hvitløk jeg vil ha i eggerøra 😅 Ble litt nysgjerrig, både på hvor den ble av, og på hvorfor den plutselig smaker hvitløk. 1
Maskinfører Skrevet 12. august 2022 #29 Skrevet 12. august 2022 skrue skrev (På 31.7.2022 den 17.09): Om du har litt trenger du aldri kjøpe det mer. Gressløk er utmerket å fryse. Jeg klipper i ferdige små biter først. Sterk lukt av dette når det blir mye så fryses enten i tette glass eller plastboks som gjerne har plastfolie op plastpose rundt. Når man skal bruke det tas det rett fra frossen tilstand. Må aldri tine hele boksen/glasset. Fryser ned gressløk selv var litt kjipt glemte meg bort og fikk tatt ryddesaga med tråd og meia ned gressløken ved ett uhell så måtte sortere og fryse det ned nei går vel en del gressløk rundt omkring kanskje nei gressløk skal man ha i eggerøra ja kjedelig med hvitløk i eggerøra
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #30 Skrevet 12. august 2022 Maskinfører skrev (16 timer siden): Fryser ned gressløk selv var litt kjipt glemte meg bort og fikk tatt ryddesaga med tråd og meia ned gressløken ved ett uhell så måtte sortere og fryse det ned nei går vel en del gressløk rundt omkring kanskje nei gressløk skal man ha i eggerøra ja kjedelig med hvitløk i eggerøra Du kan trøste deg med at den vokser snart opp igjen. Anonymkode: a2a61...8cd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå