AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #1 Del Skrevet 31. mars 2021 Har en bestemor som rømte til Norge fra Danmark på 1960 tallet. Hun nektet alltid å fortelle om sin historie og hva som skjedde. Har en dåpsattest på dansk, men det er tvil om hun ble adoptert og hva alderen hennes egentlig var da hun ble døpt. Dåpsattesten forteller ikke mye, bare navn og dato... snakket med dansk kirke, og de har ikke noe mer informasjon enn å kunne tyde hva som står i dåpsattesten fra dansk til norsk. Noen som vet om det er et sted i Danmark jeg kan kontakte? Har også tatt en DNA test, men de dna testene fungerer slik at de klarer bare spore opp dna fra mor til mor, og denne bestemoren jeg prøver finne historien til er på min fars side. Faren min nekter ta dna test, pga alt det typiske for de som er imot sånt. Anonymkode: 176ac...8bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #2 Del Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har en bestemor som rømte til Norge fra Danmark på 1960 tallet. Hun nektet alltid å fortelle om sin historie og hva som skjedde. Har en dåpsattest på dansk, men det er tvil om hun ble adoptert og hva alderen hennes egentlig var da hun ble døpt. Dåpsattesten forteller ikke mye, bare navn og dato... snakket med dansk kirke, og de har ikke noe mer informasjon enn å kunne tyde hva som står i dåpsattesten fra dansk til norsk. Noen som vet om det er et sted i Danmark jeg kan kontakte? Har også tatt en DNA test, men de dna testene fungerer slik at de klarer bare spore opp dna fra mor til mor, og denne bestemoren jeg prøver finne historien til er på min fars side. Faren min nekter ta dna test, pga alt det typiske for de som er imot sånt. Anonymkode: 176ac...8bd Det finnes selvfølgelig måter å finne ut av dette på, og det er ikke vanskelig heller. Men du bør merke deg at farmor ikke ønsket å fortelle, og faren din ikke ønsker å ta DNA-test. Jeg synes at du bør du tenke over hva som driver deg, og hvorfor du ønsker å finne ut av dette. Tåler du det dersom du finner noe som du virkelig synes er ugreit? Anonymkode: 916b4...d13 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #3 Del Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det finnes selvfølgelig måter å finne ut av dette på, og det er ikke vanskelig heller. Men du bør merke deg at farmor ikke ønsket å fortelle, og faren din ikke ønsker å ta DNA-test. Jeg synes at du bør du tenke over hva som driver deg, og hvorfor du ønsker å finne ut av dette. Tåler du det dersom du finner noe som du virkelig synes er ugreit? Anonymkode: 916b4...d13 Jeg vil gjerne finne ut av det. Det er litt av hvert av grusomme versjoner av hva som skjedde fra familien, men det er også vill gjetning. Jeg tror mange i familien ikke vil vite, for de forventer det verste. Bestemoren min var ikke nordisk. Og jeg vil gjerne vite hvor mine gener er ifra. Jeg tror også mange i familien ikke vil vite, fordi de er litt små rasister, og de ønsker da heller å leve uviten og se på seg selv som full nordisk. Og det synet deres driter jeg langt i 😂 ts Anonymkode: 176ac...8bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #4 Del Skrevet 31. mars 2021 Du kan prøve hos danske offentlige myndigheter: https://www.borger.dk/samfund-og-rettigheder/folkeregister-og-cpr/det-centrale-personregister-cpr Anonymkode: 173de...4f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #5 Del Skrevet 7. april 2021 AnonymBruker skrev (På 31.3.2021 den 15.14): Jeg tror også mange i familien ikke vil vite, fordi de er litt små rasister, ts Anonymkode: 176ac...8bd Hvorfor betyr størrelsen på rasistene noe? Anonymkode: 1abd2...0bd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #6 Del Skrevet 17. april 2021 AnonymBruker skrev (På 31.3.2021 den 15.14): Jeg tror mange i familien ikke vil vite Jeg forstår at du er nysgjerrig, men jeg anbefaler deg å tenke virkelig grundig gjennom dette før du gjør noe. Dette vil påvirke ikke bare deg, dine barn, din far og dine søsken, men også dine søskenbarn og deres barn og barnebarn. Ta hensyn til de som ikke ønsker store følelsemessige omveltninger i livet. Dersom du virkelig kjenner et behov for å finne ut av dette, vent til din far og hans søsken er døde før du gjør noe. Respekt deres ønske om at fortiden og farmor får hvile i fred. Anonymkode: 7c3a0...942 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #7 Del Skrevet 17. april 2021 Jeg kjenner meg litt igjen i problemstillingen din TS. Hvis ikke faren din vil ta en DNA test, har han noen søsken? De deler jo samme mor.. Jeg skjønner at flere skriver i tråden at man skal respektere at noen folk "ikke vil vite", men samtidig skal man huske på at noen vil vite også. Og en dag dør de som eventuelt kan fortelle noe, og hvis man vil finne ut om slikt i ettertid er det for sent. Det er min erfaring. Det er så mye jeg kunne ønske jeg hadde spurt besteforeldre om i forhold til slekt, men de døde alle når jeg var så ung. Anonymkode: 21d8d...0f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå