Gå til innhold

Blandingskatt til 10.000

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å kjøpe en blandingskatt som koster 10.000

mor: halvt perser/britisk korthår

far: scottish straight. 

Hva synes dere? mye eller grei pris for en slik blanding? 

Anonymkode: f278d...cca

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke vurdert det nei. Pris er jo altfor høy for blandingskatt, mennikke så relevant - hvorfor du ønsker denne spesielle blandingen? Hva godt skal liksom den 1/4 perser tilføre, det er jo en særdeles usunn rase. Og ved blandingsavl er det nok ikke benyttet helsesjekka dyr fra seriøst oppdrett. Det er mye grums i blandingsavl både på katt og hund. Ulovlig importerte dyr, avl på syke dyr osv. 

Sjekk ut seriøse oppdrettere av British Shorthair eller Scottish Straight/Fold I stedet :) Ikke gå på finn.no.

Anonymkode: 1b514...2da

• Liker 5
Skrevet

Like ille med bevisst blandingskatter som designerhunder. Useriøst og ikke til dyrets beste. Kun profitt for "oppdretter ".

• Liker 8
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Hadde ikke betalt det for en renraset engang. 

Skrevet

Når renraset koster 12 000 ish registrert hadde jeg aldri betalt så vilt mye for en blanding

Skrevet

Den er like mye huskatt som en hvilken som helst annen katt uten stamtavle

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Diamant20 skrev (Akkurat nå):

Når renraset koster 12 000 ish registrert hadde jeg aldri betalt så vilt mye for en blanding

14-16000 er vel mer vanlig nå. Jeg tar 14000 for renraset med stamtavle, chip, to vaksiner, helseattest og pass. 

Anonymkode: 2d99f...eb3

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Diamant20 said:

Den er like mye huskatt som en hvilken som helst annen katt uten stamtavle

Tja, en typisk huskatt vil vel mest sannsynlig være sunnere. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det som er det verste problemet med blandinger/papirløse katter er at det er ingen restriksjoner på hvor ofte de kan få kull, så de avles ihjel når det er så mye penger å tjene. Mens de knapt har utgifter som registrerte oppdrettere har. Helsetester som dna-tester, ul av hjertet osv. Medlemskap i klubb, utstillinger, stamtavler, veterinær, import av nye katter osv. For de fleste er oppdrett en dyr hobby, enkelte år er vi glade om vi går i null. Andre år går det skikkelig i minus. Skal man tjene penger må man enten drive stort, eller papirløst... 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tja, en typisk huskatt vil vel mest sannsynlig være sunnere. 

Med den blandingen der så må jeg nok si meg enig ja... Potensielt kan den få problemer med skjelettet, rennende øyne, pusteproblemer, og cyster på nyrene(hvis ikke foreldrene er testet for PKD)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

https://www.finn.no/212806238 ? 

Som sagt, hvis du er ute etter rasekatt, ikke gå på finn.no, gå til en skikkelig oppdretter. Her får du ikke noe mer enn du får fra en helt vanlig huskatt, og det er ekstremt overpriset hva andre huskatter ligger på.

Støtt heller dyrebeskyttelsen og adopter en katt derfra hvis ikke du vil ha rasekatt. Du kan adoptere katt eller kattunge fra dyrebeskyttelse for rundt 1000kr og da støttet du også en god sak. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Katter som ikke er renraset, er pr. definisjon en vanlig huskatt. Samme hvilke raser foreldrene var. 

Galskap å betale så mye for en huskatt. 

Men krysninger kan være veldig fine, da. Jeg hadde en nydelig katt for mange år siden, halvt skogskatt og halvt perser. Vakker skapning. RIP. Men jeg betalte da ikke 10.000 for henne.... 

Anonymkode: 644a0...bef

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er mye for en huskatt, og da mener jeg ikke at huskatter skal være gratis.

Anonymkode: 1d9c3...554

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du finner en del informasjon om oppdrettere av rasekatt mm her https://www.nrr.no/

• Liker 2
Skrevet

Kjøp deg heller katt «gratis» fra dyrebeskyttelsen. Vi trenger ikke flere katter i Norge, så ikke støtt opp om unødvendig avling!!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for innspill. 
i forhold til blandingen - er dette sunne raser? Tenker ikke på perser, vet at denne rasen har problemer.

hva tenker dere er en ok pris for en blandingskatt? 

det er viktig for meg at katten er frisk og har det fint. Bør jeg heller kjøpe renraset?

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for innspill. 
i forhold til blandingen - er dette sunne raser? Tenker ikke på perser, vet at denne rasen har problemer.

det er viktig for meg at katten er frisk og har det fint. Bør jeg heller kjøpe renraset?

Ok pris for en huskatt er 2-3 k, som inkluderer chip, helsesjekk og 2 vaksiner. Å kjøpe «blandingskatter» er ikke ok, da det som flere har skrevet ikke finnes noen som passer på at det blir gjort riktig, og kunnskapsnivået til «oppdretter» er lavt. Alle katter har verdi om de er huskatter, rasekatter eller omplasseringskatter. Og jeg er veldig for at vi skal betale for kattene våre, og at denne verdien kommer kattene til gode, ikke kyniske eiere som vil gjøre butikk på pusen sin.

Anonymkode: 53593...8b0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for innspill. 

Fordelen med å kjøpe rasekatt er at du kan få en god pekepinn på lynne og mulige helseplager. Jeg er stor fan av britisk korthåret som er kjempe snille og har ett bredt genmateriale. Men anbefaler å lese om de ulike rasene og tenke over hva dine forventninger til katten. Så du finner en match som passer din livsstil :)

Anonymkode: 53593...8b0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for innspill. 

Nei, ikke spesielt sunne raser, det er jo tidligere i tråden nevnt hvilke sykdommer som er knyttet til disse rasene Det er viktig at du selv gjør research på sånne ting. 

Kjøp katt fra en dyrebeskyttelse ol. Du får helseattest fra veterinær og katten blir fulgt opp både med vaksiner, ormkurer og kastrering før de omplasseres. Dyrebeskyttelsene har både voksne katter og kattunger til omplassering og gebyr er på rundt 1000kr stort sett. 

Pris på huskatt kan variere, men det vil da typisk dekke det det koster med helsesjekk, ormkur og første vaksine. Disse tingene må være på plass før du overtar en kattunge, uansett om det er rase eller huskatt. 

Rasekatt er ikke nødvendigvis noe friskere enn huskatt, men om du velger rasekatt må du kjøpe fra en seriøs og anerkjent oppdretter som kun avler på friske dyr og kjører de testene som raseklubben anbefaler. Det er viktig at du leser deg opp på rasen. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vurderer å kjøpe en blandingskatt som koster 10.000

mor: halvt perser/britisk korthår

far: scottish straight. 

Hva synes dere? mye eller grei pris for en slik blanding? 

Hva med å adoptere isteden for å kjøpe?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...