Gå til innhold

Ut av voldelig forhold. Kan vi med erfaring hjelpe?

Trolltunge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har fått time til avhør nå. Skal anmelde saken min. Fornærmet i en voldssak. Det har vært et helvetes kaos tid i det siste. Har vært livredd, masse tanker og følelser. Kroppslige og emosjonelle reaksjoner. Har følt meg som i et vakuum... fordi jeg ventet på politi. Nå har datoen for avhøret endelig falt.. så lettet. Ser ende på dette. Men prosessen er tøff. Noen som har noen trøstende ord..? Eller som har vært gjennom prosessen selv?

Anonymkode: b5914...073

Ja, har vært i flere avhør selv. Det er litt "pust godt inn, og godt ut" når man sitter der, følte det overveldende. Men likevel så var jeg SÅ glad for at jeg stod i det, var helt ærlig og fortalte hvordan ting hadde vært. 

Det går nok bra, men jeg kjente selv at jeg grudde meg. Men som jeg ble anbefalt av en i politiet, du legger fra deg ansvaret om det du vet, til noen som kan gjøre noe med det. Bevis er alfa og omega. Men en anmeldelse teller uansett. 

Dersom du er redd for at han skal kontakte deg, være sint, utagere, oppsøke deg og lignende etter avhøret, kan du be om besøks- og kontaktforbud mot han. Og hvis du får det, og han bryter det ved å oppsøke deg, så sier du fra til politiet om det. 

Du gjør det rette, det er jo ikke DIN feil at HAN har gjort noe ulovlig. Og da legger man skylda der den hører hjemme. 

Har vært nervøs i etterkant for reaksjoner, men har ikke sett eller hørt noe fra han siden. Og jeg føler meg litt og litt tryggere og sterkere for hver dag. Dette går nok bra ❤️heier på deg ❤️

Anonymkode: 8039e...e29

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

@Forumansvarlig Hvorfor har ikke Kvinneguiden klistret denne svært viktige tråden slik at den blir liggende øverst i dette underforumet? Flere kan ved hjelp fra denne tråden komme seg ut av et forhold der de blir mishandlet, dersom tråden gjøres mer tilgjengelig ved at den klistres.

Anonymkode: 53f24...8d0

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.5.2021 den 8.28):

Ja, har vært i flere avhør selv. Det er litt "pust godt inn, og godt ut" når man sitter der, følte det overveldende. Men likevel så var jeg SÅ glad for at jeg stod i det, var helt ærlig og fortalte hvordan ting hadde vært. 

Det går nok bra, men jeg kjente selv at jeg grudde meg. Men som jeg ble anbefalt av en i politiet, du legger fra deg ansvaret om det du vet, til noen som kan gjøre noe med det. Bevis er alfa og omega. Men en anmeldelse teller uansett. 

Dersom du er redd for at han skal kontakte deg, være sint, utagere, oppsøke deg og lignende etter avhøret, kan du be om besøks- og kontaktforbud mot han. Og hvis du får det, og han bryter det ved å oppsøke deg, så sier du fra til politiet om det. 

Du gjør det rette, det er jo ikke DIN feil at HAN har gjort noe ulovlig. Og da legger man skylda der den hører hjemme. 

Har vært nervøs i etterkant for reaksjoner, men har ikke sett eller hørt noe fra han siden. Og jeg føler meg litt og litt tryggere og sterkere for hver dag. Dette går nok bra ❤️heier på deg ❤️

Tusen takk for gode ord og omtanke, og beklager for litt sent svar. Jeg sitter her helt shaky, full av følelser, føler meg på sett og vis fanget. Og så har jeg eksamen i morgen som ikke hjelper på. Må nesten bare bite tennene sammen og stå i det selv om jeg bare får lyst til å flykte fra alt. Tror jeg gjenopplever en del følelser fra det voldelige forholdet som kommer til overflaten nå i denne prosessen med politiet. Er helt kaos. :( 

Jeg er veldig glad for å høre at du ikke har hørt eller sett noe mer til han, og at du føler deg tryggere og sterkere for hver dag. Jeg håper jeg også kommer dit. ❤️ 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tusen takk for gode ord og omtanke, og beklager for litt sent svar. Jeg sitter her helt shaky, full av følelser, føler meg på sett og vis fanget. Og så har jeg eksamen i morgen som ikke hjelper på. Må nesten bare bite tennene sammen og stå i det selv om jeg bare får lyst til å flykte fra alt. Tror jeg gjenopplever en del følelser fra det voldelige forholdet som kommer til overflaten nå i denne prosessen med politiet. Er helt kaos. :( 

Jeg er veldig glad for å høre at du ikke har hørt eller sett noe mer til han, og at du føler deg tryggere og sterkere for hver dag. Jeg håper jeg også kommer dit. ❤️ 

Når frykten "tar over" må du prøve å minne deg selv på "jeg er trygg, jeg ser.. Jeg lukter.. Jeg kan føle.." og ramse opp de tingene du ser, føler, lukter, smaker, hører.. Sett på musikk som gjør deg glad, og dans i vei for en liten stund. Puste rolig og tenke "jeg klarer dette". 

Én dag av gangen, kjære deg ❤️ Det er sånn man overlever, ved å ta en dag av gangen. 

Ja, klart ting kommer til overflaten når man venter på å inn til avhør. Den skjønner jeg, men prøv å tenke at det kan du ikke få gjort noe med her og nå. (lett å si, vanskelig å gjøre). 

Bestem deg for å lese/gjenta litt og litt av gangen. Litt sent nå, men vi lagde et spill av spørsmålene/ordene vi kunne få. 

Håper du får til et fokusvindu her og der, det er ikke bare-bare å stå i. 

❤️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Når frykten "tar over" må du prøve å minne deg selv på "jeg er trygg, jeg ser.. Jeg lukter.. Jeg kan føle.." og ramse opp de tingene du ser, føler, lukter, smaker, hører.. Sett på musikk som gjør deg glad, og dans i vei for en liten stund. Puste rolig og tenke "jeg klarer dette". 

Én dag av gangen, kjære deg ❤️ Det er sånn man overlever, ved å ta en dag av gangen. 

Ja, klart ting kommer til overflaten når man venter på å inn til avhør. Den skjønner jeg, men prøv å tenke at det kan du ikke få gjort noe med her og nå. (lett å si, vanskelig å gjøre). 

Bestem deg for å lese/gjenta litt og litt av gangen. Litt sent nå, men vi lagde et spill av spørsmålene/ordene vi kunne få. 

Håper du får til et fokusvindu her og der, det er ikke bare-bare å stå i. 

❤️

Takk. ❤️ 

Jeg vet at det ikke er farlig, men jeg er livredd. Jeg må nesten bare prøve å minne meg på at jeg er trygg og også ta én dag av gangen. Jeg går ikke inn i det alene heller, skal ha med meg en trygg person i avhøret. ❤️ 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk. ❤️ 

Jeg vet at det ikke er farlig, men jeg er livredd. Jeg må nesten bare prøve å minne meg på at jeg er trygg og også ta én dag av gangen. Jeg går ikke inn i det alene heller, skal ha med meg en trygg person i avhøret. ❤️ 

Gjør det, og prøv å gjøre noe bra for deg selv også oppi alt, noe som gjør deg godt 🤩

Glad for å høre du skal ha med en trygg person med for avhøret, det hjelper nok på. Lykke til ❤️ og tvi tvi på eksamen i morra 👏👏💪

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Til alle som vurderer å anmelde, gjør det!

Jeg anmeldte min els og fikk besøksforbud...var så «dum» at jeg trakk det tilbake. Det endte med at han ødela mase ting som var mine, fortsatte å mishandle meg fysisk, men mest psykisk ...brøt meg totalt ned! Å det helt ustraffet.

Angrer så sykt den dag i dag!

Anonymkode: d1c81...da4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gjør det, og prøv å gjøre noe bra for deg selv også oppi alt, noe som gjør deg godt 🤩

Glad for å høre du skal ha med en trygg person med for avhøret, det hjelper nok på. Lykke til ❤️ og tvi tvi på eksamen i morra 👏👏💪

Takk❤️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er på vei ut av forholdet nå, men for at situasjonen skulle roe seg så måtte jeg "spille med" være enig i det han sa at vi fortsatt skal fortsette å prøve å flytte sammen senere. For at ting ikke skulle bli vanskelig pga barna. 
helt jævlig. Igår sa han: det får ikke være sånn at vi skal lure hverandre..( altså gjøre det slutt når jeg har flyttet) 

når han kysser meg osv, føler bare på en skam. Føler alt er fake. Og at jeg ikke vil, jeg kommer ikke til å klare å godta hvordan det har vært. Er helt knust. Har grene i 4 uker i strekk hver dag, sier han en liten feil ting eller feks kysser meg så kan jeg begynne å grine. 

å bli så psykisk nedbrutt av den du er sammen med er det styggeste noen kan gjøre. Her var han ufordragelig frekk over lengre tid, ekstremt sint og hisset seg opp av små bagateller, skikkelig høylytt og krass i stemmen, lagde diskusjoner som varte fra 16-24, alt var min feil, avbryter meg når jeg snakker og jeg fikk ikke avbryte han, svarte ondskapsfulle øyne, gikk helt inn i sjokktilstand og følte jeg ble lam. Etter det så har alt bare vært merkelig fordi jeg har innsett det og at han kommer ikke til å endre seg. 
Jeg har fortsatt følelser, men føler de er på vei bort, det blir nok ganske tungt. :( 

skjønner ikke hvordan noen har hjerte til å behandle sin kjære så dårlig. 

Anonymkode: 45a25...5a5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg er på vei ut av forholdet nå, men for at situasjonen skulle roe seg så måtte jeg "spille med" være enig i det han sa at vi fortsatt skal fortsette å prøve å flytte sammen senere. For at ting ikke skulle bli vanskelig pga barna. 
helt jævlig. Igår sa han: det får ikke være sånn at vi skal lure hverandre..( altså gjøre det slutt når jeg har flyttet) 

når han kysser meg osv, føler bare på en skam. Føler alt er fake. Og at jeg ikke vil, jeg kommer ikke til å klare å godta hvordan det har vært. Er helt knust. Har grene i 4 uker i strekk hver dag, sier han en liten feil ting eller feks kysser meg så kan jeg begynne å grine. 

å bli så psykisk nedbrutt av den du er sammen med er det styggeste noen kan gjøre. Her var han ufordragelig frekk over lengre tid, ekstremt sint og hisset seg opp av små bagateller, skikkelig høylytt og krass i stemmen, lagde diskusjoner som varte fra 16-24, alt var min feil, avbryter meg når jeg snakker og jeg fikk ikke avbryte han, svarte ondskapsfulle øyne, gikk helt inn i sjokktilstand og følte jeg ble lam. Etter det så har alt bare vært merkelig fordi jeg har innsett det og at han kommer ikke til å endre seg. 
Jeg har fortsatt følelser, men føler de er på vei bort, det blir nok ganske tungt. :(

Vet du.. Det gjorde jeg med min forrige eks (ikke han jeg har skrevet om tidligere i tråden).. Lot som jeg var med på å fortsette å prøve etter vi flyttet fra hverandre. Det ga meg en ny giv på å klare å stå i det. 

Ja, det er utrolig stygt gjort å behandle en man er i forhold med på den måten, men som du ser er du ikke alene rundt følelser og tanker om det. Jeg håper ting ordner seg og at du leser en del av rådene/tipsene i tråden her. 

Reaksjonen du skriver om er en del av vår overlevelsesmekanisme fight - flight or freeze/ kjemp, flykt eller frys. Det er mekanismene i kroppen som gjør at du "overlever" situasjonen. Det er vanlig når man stadig får kommentarer og blir psykisk nedbrutt i et psykisk voldelig forhold. Jeg håper du etterhvert søker hjelp til å bearbeide det du har opplevd. ATV (alternativ til vold) er en fin instans der man kan søke hjelp som (partner/) ekspartner til en person du har vært(/er) i et psykisk voldelig forhold til. 

Det er så forståelig at du føler en skam over situasjonen, du vil jo egentlig ikke, men "tillater" det for å få ro/kontroll over situasjonen selv. Og jeg har selv også gjort det. Selv etter jeg fant ut av knusende ting om min egen eks så "latet jeg som" for å overleve til jeg klarte å komme meg ut. Man gjør så mye rart bare for å ikke trigge situasjoner og finne styrken til å komme seg ut. 

Jeg håper ting ordner seg for deg snart, du er ikke alene i det her og bare skriv igjen uansett hva du trenger støtte eller hjelp til ❤️ Heier på deg, dette klarer du 💪💪

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen ord til: nei, de endrer seg ikke. Noen later som i en periode før de faller tilbake. Noen ser ikke selv hvor mye vondt de gjør med andre. 

Og det nederste du skriver, god god klem til deg ❤️ Ingen fortjener å bli behandlet på den måten ❤️ 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han har slått opp igjen, da han ikke får viljen sin. Skjønner ikke hvorfor det gjør så forbanna vondt hver gang til tross for at jeg ikke vil ha han. Det er forresten han som ikke flytter hver gang og jeg som ikke har styrken til å kaste han ut når jeg har alt hjemme for tiden..

image.png

Anonymkode: b31a2...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den blekkspruten skulle forresten ikke med..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Han har slått opp igjen, da han ikke får viljen sin. Skjønner ikke hvorfor det gjør så forbanna vondt hver gang til tross for at jeg ikke vil ha han. Det er forresten han som ikke flytter hver gang og jeg som ikke har styrken til å kaste han ut når jeg har alt hjemme for tiden..

image.png

Jeg var en av dem som hadde vanskeligheter som mange andre å gå fra Exen min som terroriserte meg, jeg ble mer å mer distansert fra han og ventet bare på at han skulle gjøre det slutt (dette var noe han ofte gjorde når han drakk) å endelig så kom det en dag vi drakk- han gjorde det slutt og jeg så min vek UT. Gikk kjapt hjem pakket en koffert med saker og skrudde av tlf 👏🏻 Å da gikk jeg aldri tilbake

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Et brudd gjør vondt uansett hvordan bruddet skjer, iallefall som regel gjør det det. Husker tidligere i tråden, du ville bli mint på at du skulle klare å stå i det denne gangen, noe jeg håper du husker på selv ❤️ Tror det kan være flere grunner, det blir jo et slags "nederlag" å ikke få det forholdet man har drømt om der alt er fint og flott. En slags følelse av mindreverdighet når han ikke vil ha deg mer. Fordi han allerede har ødelagt deler av deg (du skrev dette selv, så det er ikke for å være stygg eller ekkel).

Men det du KAN fokusere på er at du er langt mer verdt enn den dritten der. Du har nå et helt liv foran deg der du skal gjøre akkurat hva f**n du vil og gjøre hva du kan for å ha et rikt og lykkelig liv uten han. Han prøver bare å få deg til å føle deg enda verre per nå, spesielt under bruddet. Bli døv for en periode, ignorer han så godt du kan. Du er ei sterk og tøff dame som klarer å stå i dette, fordi du vet jo at dette har ikke vært et godt og lykkelig forhold. 

Skjønner at du egentlig ikke orker å begynne å pakke tingene hans, siden det strengt talt er hans jobb å gjøre det. Hva med å bare slenge alt du ser som han "må" ha med, i sekker, poser og kasser og sette utenfor døra di og si at dette får du med deg siden du ikke gidder å pakke sjøl. Hvis han deretter ikke pakker sakene sine (ha noen der med deg som du stoler på), så lar du det være til du orker å rydde han skikkelig ut. Evt kan du si at nå drar du vekk i 3 dager og innen da skal han ha pakket og flytter ut. Har han ikke gjort det går resten av tinga hans på søpla. Evt er du redd han skal skade tingene dine eller deg så aller deg med noen og bli der, evt ha politiet som bistand. For jeg blir jo litt sånn betenkt med tanke på at han har vært fysisk voldelig før. 

Håper du har en plass å dra til eller en instans eller flere å snakke med hvis du blir usikker på situasjonen. Håper du får kommet deg vekk fra han, jo fortere jo bedre! Tenk på ALT du har å glede deg over så snart han og tinga hans er ute over dørstokken din ❤️

Heia deg ☺️❤️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg var en av dem som hadde vanskeligheter som mange andre å gå fra Exen min som terroriserte meg, jeg ble mer å mer distansert fra han og ventet bare på at han skulle gjøre det slutt (dette var noe han ofte gjorde når han drakk) å endelig så kom det en dag vi drakk- han gjorde det slutt og jeg så min vek UT. Gikk kjapt hjem pakket en koffert med saker og skrudde av tlf 👏🏻 Å da gikk jeg aldri tilbake

💪👏💪👏💪👏

Så bra for deg! Nettopp det smutthullet man ser etter når man er sliten og lei og klar for å dra. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.5.2021 den 8.01):

Dette er alvorlige røde flagg, jeg kan anbefale bloggen: psykopati og kjærlighet-der finner du svar

Svarte øyne er et alvorlig, planlegg din EXIT

Anonymkode: 7a8de...b90

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet ikke om det er ok å legge den her eller om det finnes et sted med artikler/lenker og noen kan flytte den dit. Iallefall; den dagen jeg fant denne landet mye. Den omhandler det mer subtile emosjonelle misbruket som til slutt utsletter et menneske, der man ser hvor det kommer fra og kanskje til og med har en sorg på motpartens vegne. Først den dagen jeg fullt ut tok innover meg at unintentional eller intentional er irrelevant kunne jeg tro på det jeg følte og ta grep. Konsekvensene er det samme for de som rammes av det, og man tviler om mulig mer på sitt eget verdensbilde, noe som gjør det veldig komplisert. 
Muligens en annen type vold enn det som er diskutert over, men sikker på at elementene er med i mange sammenhenger. Tror kjernen til det som er vanskelig å sette fingeren på for mange kanskje ligger her og om det kan få opp øynene til bare et menneske som det gjorde for meg håper jeg den ligger i riktig i tråd.

https://medium.com/@merrynprivate/surviving-unconscious-emotional-abuse-450ac6ea97ab

Anonymkode: 181e6...576

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Et brudd gjør vondt uansett hvordan bruddet skjer, iallefall som regel gjør det det. Husker tidligere i tråden, du ville bli mint på at du skulle klare å stå i det denne gangen, noe jeg håper du husker på selv ❤️ Tror det kan være flere grunner, det blir jo et slags "nederlag" å ikke få det forholdet man har drømt om der alt er fint og flott. En slags følelse av mindreverdighet når han ikke vil ha deg mer. Fordi han allerede har ødelagt deler av deg (du skrev dette selv, så det er ikke for å være stygg eller ekkel).

Men det du KAN fokusere på er at du er langt mer verdt enn den dritten der. Du har nå et helt liv foran deg der du skal gjøre akkurat hva f**n du vil og gjøre hva du kan for å ha et rikt og lykkelig liv uten han. Han prøver bare å få deg til å føle deg enda verre per nå, spesielt under bruddet. Bli døv for en periode, ignorer han så godt du kan. Du er ei sterk og tøff dame som klarer å stå i dette, fordi du vet jo at dette har ikke vært et godt og lykkelig forhold. 

Skjønner at du egentlig ikke orker å begynne å pakke tingene hans, siden det strengt talt er hans jobb å gjøre det. Hva med å bare slenge alt du ser som han "må" ha med, i sekker, poser og kasser og sette utenfor døra di og si at dette får du med deg siden du ikke gidder å pakke sjøl. Hvis han deretter ikke pakker sakene sine (ha noen der med deg som du stoler på), så lar du det være til du orker å rydde han skikkelig ut. Evt kan du si at nå drar du vekk i 3 dager og innen da skal han ha pakket og flytter ut. Har han ikke gjort det går resten av tinga hans på søpla. Evt er du redd han skal skade tingene dine eller deg så aller deg med noen og bli der, evt ha politiet som bistand. For jeg blir jo litt sånn betenkt med tanke på at han har vært fysisk voldelig før. 

Håper du har en plass å dra til eller en instans eller flere å snakke med hvis du blir usikker på situasjonen. Håper du får kommet deg vekk fra han, jo fortere jo bedre! Tenk på ALT du har å glede deg over så snart han og tinga hans er ute over dørstokken din ❤️

Heia deg ☺️❤️

Takk ❤️ Trengte virkelig å høre at han bare forsøker å gjøre det verre nå under bruddet.. la han være barnslig, skrike, true med å ødelegge/ta med seg alt av verdi i leiligheten osv. Politiet har vært blandet inn før, da blir det bare verre. Lettere å deale med han selv, iallefall frem til jeg blir redd for at han skal gjøre noe. Kontakter også kompisen hans om det blir for ille, han har vært sparringspartner før i dette.. 

Han pleier til slutt å ta til fornuft. Så jeg får bare stå i det til han flytter. Har ikke tenkt å bli med på noe av greiene hans denne gangen og får heller rømme leiligheten noen netter om det blir for ille. Kan ikke kaste han ut på 3 dager, han har ikke noe annet sted å dra. Gleder meg til han drar..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg prøvde å tilby min eks-svigerfamilie å ta med barna på besøk pga en bursdag nå, det jeg fikk til svar var at min eks skulle kanskje også komme, men de visste ikke om det ble noe av. Men ellers passet det med besøk altså. 

Jeg føler meg så avvist, føler jeg virkelig strakk meg langt nå ved å tilby dette! Og jeg og eks snakket om å dra sammen, for han vil ikke dra alene med barna. Men kjente at jeg klarer ikke sitte i bil med han slik over tid, føler meg dårlig av tanken. Så jeg trodde at eks-svigers skulle bli så glade nå, og så var de mest opptatt av om han skulle dit.. (De mener jeg er så slem mot han, for han har det vondt og jeg gikk fra han). 

Svarte at vi tar det en annen gang siden jeg mistet all lyst. Og da fikk jeg at jeg måtte huske at jeg alltid var velkommen, og de hadde blitt så glade for besøk snart. 

Hvordan sortere det her..? Jeg føler så mye av den responsen, hovedsakelig negative følelser. At de ikke klarer å sette dette til side for barnas skyld, men nesten ikke tør å si ja til besøk av oss før de har varslet om at eks kanskje kommer. Hvis jeg ikke spør så skjønner jeg ikke hvorfor det er nødvendig info, jeg kommer jo selvsagt kun for barnas skyld, ikke for min egen. 

Anonymkode: ad669...271

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...