Gå til innhold

Folk som ikke bruker munnbind eller overholder avstandsregler på matbutikker

Gjest LadyTrouble

Anbefalte innlegg

Folk er så sinnsykt snøflak. NAAF anbefaler munnbind både for de som har astma og de som har KOLS. Munnbind hindrer ikke oksygenopptak.

Har selv astma, men er vant til munnbindbruk fra jobb hvor jeg ofte har måtte ha på i flere timer. Det blir fuktigere luft og føles kanskje litt ubehagelig ut, men det er overhodet ikke skadelig på noen måte. I og med at jeg har astma vil jeg mye heller bruke munnbind - og at andre bruker munnbind siden man faktisk beskytter andre i større grad enn seg selv ved korrekt munnbindbruk - enn jeg vil ha corona. Jeg tror nok corona vil føre til mye større pusteproblemer enn hva et munnbind vil.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Justlooking skrev (11 minutter siden):

Sånn tenker jeg også. Kan få påvist kreft (som visstnok en av tre får) men kan ikke la det styre livet totalt. Forholdsregler kan man ta, men ingen har noen garanti for noe som helst av sykdommer uansett 😊

Ja, det er nå i det siste at jeg virkelig kjenner på kroppen at nok er nok. Dette her går ikke lenger. Når jeg ser hvordan barna mine er blitt påvirket av restriksjoner (spesielt den yngste) så er jeg sjeleglad for at jeg tok det valget å dra fra Oslo med dem. Ungen ble faen meg redd da hn så en normal gågate som det gikk folk i! Den yngste husker jo knapt å ha sett folk det siste året, så det er jo ikke rart egentlig. Jeg ble nesten skremt da jeg så barnets reaksjon, og har tatt det valget at vi nå skal leve så normalt som mulig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruttveig skrev (21 timer siden):

Synes det er morsomt at nå skal liksom alle bruke disse hellige munnbind kun helsepersonell hadde kompetanse til å bruke, hvis vi husker tilbake ett år i tid. Det var mer uhygienisk for oss vanlige n00bs å bruke det, enn det var effektivt. Jeg er faktisk helt enig med det når jeg ser alt jeg har sett de siste dagene her med påbud om munnbind på min jobb (matbutikk)! Ser folk tørker snørra i nesa med dem, mens de står i kø, drar det ned for å prate, tar det på uten å vaske hender, bruker et gjenbrukt når de kommer inn (ser nesa er bøyd på dem) osv...

Og forresten når det gjelder mine kollegaer! Det ligger et brukt munnbind på gulvet i garderoben, ett på toppen av garderobeskapet, ett midt på lunsjbordet... de andre brukte hives i pantesøpla åpent - det flyter over, folk vasker ikke hendene før de tar de på, de synes jeg overdriver fordi jeg vil ha et nytt en gang i timen (blir mye løfting eller snakking når man er i kasse)... synes hele greia er nasty, har ikke opplevd butikken så ekkel og uhygienisk som etter vi fikk munnbindpåbud! Virker som det bare er for syns skyld. Det står jo tilogmed på infotavla det er for å vise solidaritert med de andre butikkenen i kjeden i smittede områder, og fordi de er redde for negativ omtale i sosiale medier - ikke ett ord om at det er fordi ikke folk skal bli sjuke. Flaut rett og slett.

Er jo gydeligvis riktig at det ikke er trygt når noobs bruker de da. Blir jo neste mer smittespredning av slikt svineri

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (21 timer siden):

Da må du fortelle hvor det er. Sånne påstander kan man ikke forholde seg til.

Tror du det finnes andre fylker i Norge enn Viken? 🙇‍♀️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (22 timer siden):

Syns det er bedre å faktisk si at de gir faen, enn å skylde på at de ikke "har råd" til munnbind. 

Min venninne jobber på butikk, der det nettopp ble påbudt med munnbind for de ansatte. Hun slapp unna, fordi hun sa at hun ikke "klarte" å bruke munnbind. Hun blir svett og klam av det, sier hun.  Tenk hvis min venninne får Korona, uten å vite det, og så smitter hun kundene. Stas. Blir så sur av sånt! 

Ja, og så? De blir syke, og etter 1-3 uker blir de bra igjen, slik man blir i alle år når man blir syk. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NoDiablo

Munnbind er noe søl. Ser knapt noen bruke det rett hvilket innebærer større risiko enn helsegevinst. Dessuten forsøples det munnbind over alt nå. Jeg ser ikke at munnbind har noen effekt what so ever.
Men at folk ikke kan holde avstand, er irriterende. Jeg lar dem få høre det når de er for nærme, noe jeg også gjorde lenge før koronaen kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NoDiablo
Rocka69 skrev (16 timer siden):

Er jo interessant artikkel, det. Jeg liker å se saker fra flere sider.

Hva tenker du om dette? Tabloid?
https://visionlaunch.com/more-than-a-dozen-credible-medical-studies-prove-face-masks-do-not-work-even-in-hospitals/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vinterdekor skrev (47 minutter siden):

Tror du det finnes andre fylker i Norge enn Viken? 🙇‍♀️

Dette er andre gang du siterer meg uten sammenheng... 🙅🏽‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (4 minutter siden):

Dette er andre gang du siterer meg uten sammenheng... 🙅🏽‍♀️

Da skjønner du ikke ditt eget spørsmål og du skjønner heller ikke svaret mitt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WonderWomaan skrev (18 minutter siden):

Ja, og så? De blir syke, og etter 1-3 uker blir de bra igjen, slik man blir i alle år når man blir syk. 

Gjør de virkelig det? Hører du på nyheter og leser du aviser?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg ikke troen på at munnbind er til særlig hjelp, men jeg synes jo det er allright å forholde meg til "retningslinjer" og sosiale normer uansett...

Tenker litt sånn at de som ikke  "gidder" er de samme som sprader inn på restaurant i bikini/barings, og/eller spiser buser og kaster søppel på gata i full offentlighet - the "specialz ppls", lizm :vetikke:

Endret av Beeblebrox
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beeblebrox skrev (9 minutter siden):

Personlig har jeg ikke troen på at munnbind er til særlig hjelp, men jeg synes jo det er allright å forholde meg til "retningslinjer" og sosiale normer uansett...

Tenker litt sånn at de som ikke  "gidder" er de samme som sprader inn på restaurant i bikini/barings, og/eller spiser buser og kaster søppel på gata i full offentlighet - the "specialz ppls", lizm :vetikke:

Tror du de som ikke bruker munnbind gjør alt det andre du nevner 😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opplevde i dag at et par ble stående på siden av kassa (altså ikke ved enden)  og pakket varene sine. De brukte lang tid. Det var mye varer. Hele påskehandelen. Jeg hadde ikke mye lyst til å passere dem med avstand på 10 cm. Selv om jeg hadde munnbind. Så jeg ventet. Og folk bak meg ventet. 

Hva er det med folk? Skjønner de ikke at de blokkerer? 

Endret av Dolce
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaida

"Jeg er ikke redd for å bli smittet, så jeg driter i å bruke munnbind!"

Kompis, du har misforstått! Man går ikke med munnbind fordi man er redd for å bli smittet. Man gjør det for å beskytte andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Råååsa

Jeg har BARE vært i matbutikken siden mars 2020. Jeg var en av de aller første som tok i bruk munnbind (som folk glodde!), jeg spriter hender og klør meg ikke i ansiktet. Jeg er i risiko så jeg er SVÆRT forsiktig. 

4.5 meter utenfor butikken i dag vippa jeg av meg munnbindet på tur hjem (med nysprita fingre). Og der sto jammen koronapolitiet og prøvde å blikke meg ihjel😡

Hva visste vel han, om at jeg har sittet i karantene i over ett år. 

Folk burde passe sin egen ræv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Justlooking skrev (43 minutter siden):

Tror du de som ikke bruker munnbind gjør alt det andre du nevner 😂

Tja, hadde ikke blitt veldig overasket om det var samme gjengen iaf. :opplyser:  Hvem ellers oppfører seg slik, lizm :klo: 

Kaste på ett munnbind og holde avstand burde oppegående mennesker fint kunne klare, på samme måte som med "alt det andre" jeg nevnte:vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lunaris
indigob skrev (På 29.3.2021 den 23.43):

Nei! Det er du som setter det selv i smittefare.  Du har jo ansvaret selv når det kommer til å holde avstand? Mener du at folk bevisst bare går innpå deg ? Det med munnbind burde su ikke blande deg i ! Jeg har legeerklæring på helsenorge om at jeg IKKE skal bruke munnbind pga sterk astma. Hva vet du om hvorfor andre ikke bruker munnbind ? Hvis det er så vanskelig for det så hold deg hjemme.

Jeg holder alltid avstand.

Når en unggutt dulter borti deg fordi han går oppi deg, bakfra, og han og broren og mora går omkring på en knøttliten matbutikk uten munnbind og ingen regler for hvor mange det skal være innpå den knøttlille butikken samtidig, og hvor ingen overholder avstandsregler, og det der vet man ikke  før man er inn i butikken. Var rene Texas der, stappfullt med lokale folk og hytte/bobilturister...

Folk tar ikke hensyn. Alle skjønner jo hvordan tida etter påske nå blir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vinterdekor skrev (7 timer siden):

Gjør de virkelig det? Hører du på nyheter og leser du aviser?

Ja, men i avisen så velger de KUN å skrive om de som blir alvorlig syke eller dør. Ingen tar opp de med null symptomer, lite symptomer eller moderate symptomer. 

Før corona fantes det andre virus, skrev de i avisen om alle de som endte på sykehus eller døde av f.eks influensa? NEI, fordi DA var slikt ikke viktig. Nå skriver de det for å skremme. Men det er langt flere som ikke blir skikkelig syke av corona. 

Bruk hodet litt , er derfor vi har et hode...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (10 timer siden):

I Oslo er det påbud om man IKKE kan holde avstand. Før var det en meter og nå er det to. https://www.oslo.kommune.no/koronavirus/rad-og-regler-i-oslo/munnbind/#gref

Jeg vet det :) Men på matbutikker f.eks så er det fysisk umulig å holde to meters avstand, uansett når på døgnet du handler.  Når kjøpesentrene var åpne så hadde folk på munnbind på døgnet, uansett når de handlet og uansett hvor folksomt det er. :) Folk tar det på seg. 

vinterdekor skrev (9 timer siden):

Det er ihvertfall ingen problem der jeg handler, ettersom det er så få som bruker munnbind. Men i dag, plutselig hadde alle munnbind. Må ha vært påbud fra butikken. Men så kom jeg til annen butikk, der var jeg alene om å ha munnbind (dagligvare butikker begge to) 👵

Hvor er det du handler? :P 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...