Gå til innhold

Åssen var livet under andre verdenskrig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Åssen var hverdagen under denne perioden? Hva kunne man gjøre? Var butikker åpent? Apotek? Hadde alle tilgang på personlig artikler? Var skole åpent? 

Anonymkode: 17d7b...da0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, AnonymBruker said:

Les noen bøker du.

Anonymkode: 33a2b...53f

Nope. Har ikke lyst. Derfor jeg spør.

Anonymkode: 17d7b...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forum er som en bok bare med mye mer feil 

Anonymkode: 42929...2cb

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge var jo ting ganske bra hvis en ser bort i fra jødene som ble forrådet av kirka og borgerskapet. Borgerskapet og bøndene hadde det forøvrig greit og handlet med okkupasjonsmakten. Arbeiderpartifolk som ble tatt hadde det vel verst av de etnisk norske.

Anonymkode: e58b4...e85

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo spørre noen som er 80+.

Anonymkode: cbceb...78d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bestemor fortalte meg at man kunne ha alt fritt fremme, fordi det var ingen som stjal.

Anonymkode: 5a023...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2021 den 13.50):

Åssen var hverdagen under denne perioden? Hva kunne man gjøre? Var butikker åpent? Apotek? Hadde alle tilgang på personlig artikler? Var skole åpent? 

Anonymkode: 17d7b...da0

Butikker var åpne ja, men varer var rasjonert. Lurer på om jeg har lest en plass at det ble dyrket poteter i Slottsparken i Oslo.

Hverdagslivet under 2.verdenskrig.

Anonymkode: c2eb7...f5e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel en god del varer som ble veldig vanskelig å få tak i, og det var rasjonering av mat til hver familie. 

Anonymkode: a0d41...cc5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror en del regler var ganske nazi. 

Anonymkode: aaf93...2b8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Tror en del regler var ganske nazi. 

Anonymkode: aaf93...2b8

Haha!

Anonymkode: 9c878...4bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye var som vanlig, men det var knapphet på mange næringsmidler, som smør, kaffe etc. Hver familie fikk rasjoneringskort ut fra hvor mange de var, og ofte var det kø for å få innløst rasjoneringskortene. Mange skoler ble annektert at tyskerne, slik at undervisnkngen måtre foregå rundt omkring i andre lokaler. Mange fikk derfor dårligere skolegang i perioder. Når de allierte angrep, gikk flyalarmen, og alle måtre gå i dekning i kjellerne. Det var påbudt med blendingsgardiner, slik at de allierte bombeflyene skulle se minst mulig under bomberaid. Tyskerne holdt ro og orden, og skadet ikke sivilbefolkningen, bortsett fra kommunister, jøder og motstandsfolk.

Anonymkode: 0a69e...c83

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den norske sivilbefolkningen slapp nok lettere fra okkupasjonen enn i de aller fleste andre land, ja.

De tyske soldatene som ble stasjonert her oppe kunne nok også regne seg som ca. tusen ganger heldigere enn de som ble sendt til østfronten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var jo stor forskjell på folk i by som levde med sterk rasjonering til folk på gård som hadde mulighet til å dyrke mer til eget (og kjentes) bruk. 

Min mormors hus ble brent ned og hun levde ei god stund i ei grotte i Finnmark sammen med mange andre. Min oldefar satt på Grini i mange år. Min farfar og hele familien havnet i kryssilden natt til niende april, da de måtte flykte barbeint gjennom skogen mens tyskerne på den ene siden og motstandsfolk på den andre skjøt mot hverandre. 

Mens ansdre slektninger levde (noenlunde) som normalt. 

 

Som i alle kriger så hadde det noen der fælt i fem år, andre det fælt i lange perioder og noen bare fælt i korte perioder. 

Anonymkode: bfb5b...05a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På landet, for eksempel på gården hvor min bestemor vokste opp, ble det vanlig å ta i mot bybarn som ble sendt på opphold i tryggere omgivelser. Bønder klarte til en viss grad å livberge seg på husdyrhold og å dyrke grønt og frukt. Disse varene kunne de også selge og bytte bort, men de kunne også måtte gi fra seg hvis det kom tyske soldater. Min bestemor fortalte også om episoder der de lurte tyskerne og smuglet mat og andre ting forbi dem ved for eksempel å skjule det under skjørtene sine på vei til /fra torget i byen. Radio var ulovlig, men både i min bestemors og bestefars familie hadde de skjulte radioer som de brukte til å få med seg ulovlige nyheter. Min oldefar havnet i tysk fangenskap. Han var offiser og ble sendt i fangeleir i Tyskland. Han overlevde så vidt, men hadde fått koldbrann og døde kort tid etter hjemkomst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2021 den 13.50):

Åssen var hverdagen under denne perioden? Hva kunne man gjøre? Var butikker åpent? Apotek? Hadde alle tilgang på personlig artikler? Var skole åpent? 

Anonymkode: 17d7b...da0

Butikker var åpne,  men det var begrenset med varer.  Normale handelsruter var nedstengt, og det betydde at svært mye som vi trenger i daglig ordinært  forbruk, som mel, var begrenset tilgang på.  Så du hadde rasjoneringskort som sørget for at folk fikk sin del av de begrensede ressursene.

Mye handlet om distribusjon, hvilket gjorde at byene sultet og landsbygda ble økonomisk utarmet. Men det førte til at sånne som mine besteforeldre på begge sider, hadde mulighet til å sende ungene ut av byen så de ikke sultet. 

Stort sett fungerte samfunnet; vi var okkupert, med relativt begrenset krigshandlinger. Det var stående ordre om at terror og sabotasjeoppdrag mot okkupantmakten skulle unngå sivile mål og INFRASTRUKTUR, hvilket kunne bli betraktet som odd militærstrategi. Konsekvensen var at tyskerene i løpet av okkupasjonen tilførte Norge enorme verdier av langsiktig  infrastruktur, noe som aktivt påvirket fordelingen av ressurser til andre oppgaver. (En høy sabotasje av Tyskernes langsiktig planer, kunne ha ført til en tysk strategiendring som ville i dem større mobilitet og frigjøre mer resurser til andre deler av krigen.

Men dette gjorde at mesteparten av samfunnet fungerte på en måte, både i forhold til skole og samfunn ellers. Min far sammenligner det med dagens pandemi, med unntak av blendingsgardinger, og at de ikke var så "¤%"¤#% bortskjemt .... 

Min slekt er delt på to:  En satt i fengsel mye av krigen, en var del av okkupasjonsmaktens administrasjon. Men det var ikke store forskjeller på dette nivået: det VIKTIGE var å ha slekt på bygda, som begge hadde. 

Anonymkode: 013ef...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var ulovlig å ha radio, og våpen og norske nazisympatisører kunne tyste. Da kunne det bli full kontroll med tyske soldater i heimen. 

Anonymkode: c76ec...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Flere byer i Norge ble bombet i stykker under 2 verdenskrig. Og det var rasjonering på matvarer og andre varer. Det var vel da det ble utviklet barkebrød.

Hvis du var jødisk måtte du bruke en gul stjerne på jakken din. Da var du i stor fare for å bli arrestert og sendt i en grusom konsentrasjonsleir der håret ble fjernet, en fikk et nummer tatovert på armen og en ble omtrent sultet i hjel samtidig som en jobbet seg i hjel. Hvis ikke en ble gasset i gasskammeret da. Og mat fikk en veldig lite av og det var null hygiene.

Radio var forbudt å eie.

Hvis du ble forelsket i en tysk soldat ble du sett ned på og behandlet dårlig.

Anonymkode: b5039...4bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bare snakke med eldre eventuelt se på dokumentarer. Det ligger en dokumentar på NRK som heter Skyggespill der det går an å få litt inntrykk av utryggheten og paranoia i et samfunn som kollapser ideologisk. 

Mine besteforeldre har fortalt at det var rolig på landet og at krigen (bombing, tilstedeværelse av soldater) var noe hun assosierte med byene/større tettsteder. Det var knapt med mat og de skrev brev til slektninger i USA og ba de sende mat. Jødeutryddelsen/holocoust hørte de ikke om før etter krigen og da hadde de vansker med å tro at det var sant. 

Jeg har også blitt fortalt at det er vinneren av enhver krig som får skrive historien om krigen, det gjelder også den norske fortellingen om 2.verdenskrig. Noen har også sagt at landsvikeroppgjøret etter krigen var en vits ettersom de som tilhøret "vinnersiden" ikke ble tiltalt eller dømt for noe, tross at de hadde gjort forferdelige ting. Kanskje litt på siden av spørsmålet sitt, men interessant likevel. 

Anonymkode: bd9dc...1e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nord ble folk tvangsevakuerte. Krigen i nord var ganske anerledes enn krigen i sør. Den brente jords takikk sørga for at alt utenom kirka ble brent ned.

Anonymkode: 2151f...7b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...