Gå til innhold

Når bytte bil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Prøver å finne ut når det er på tide å bytte ut bilen, men finner liksom ikke ut av det. 2014-modell som nettopp bikka 98k. Når ville dere vurdert å selge?

Anonymkode: b3fb2...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bare 98k? Det er veldig lite for min del. Jeg skifter bil når den har passert 200k. 

Anonymkode: f7ea6...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er jo ikke vits å bytte nå, har flere år igjen 

Anonymkode: 8b201...fa0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

6 år gammel bil er som ny å regne. Kjøp åtte nye dekk og få de montert på, sjekk om du må fikse registerreimen og ta en grundig service. Så er det tut og kjør i seks år til.

Anonymkode: f41cc...919

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo et spørsmål om økonomi også. Hvis du skal kjøre bilen til den må vrakes er det jo bare å gønne på og ta service og vedlikehold underveis. Hvis du tenker å få noe igjen for den og bytte til noe annet, så begynner 2014 å bli litt seint. Kommer litt an på typen bil også, så klart. 

Anonymkode: c91cf...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er jo et spørsmål om økonomi også. Hvis du skal kjøre bilen til den må vrakes er det jo bare å gønne på og ta service og vedlikehold underveis. Hvis du tenker å få noe igjen for den og bytte til noe annet, så begynner 2014 å bli litt seint. Kommer litt an på typen bil også, så klart. 

Anonymkode: c91cf...0cb

Det er nettopp det. Ønsker ikke å kjøre den ihjel før bytte, men har heller ikke et stort behov for å få spesielt mye igjen for den.

At den fint kan brukes i en god del år til er jeg fullstendig klar over, og den følges også opp med grundig service årlig, men det er ikke bruken jeg tenker på nå.

Det er en Suzuki SX4 S-Cross, forresten. Har vært en veldig "snill" bil som bare har vært på verksted for service og for å blåse ut en bulk i en plastskjerm, så jeg kjenner det nesten er litt skummelt å bytte også. 😆

Anonymkode: b3fb2...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Angriper du det logisk er jo verditapet størst de første 4-5 årene. Det er først etter dette at du får et noenlunde fornuftig bilhold.

Anonymkode: f41cc...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bytt bil når den blir så sliten at det blir urimelig dyrt å drive å reparere den hele tida.

Anonymkode: f7119...d54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det handler jo ikke kun om kostnader, men også om sikkerhet og komfort. Jeg kjenner ikke til denne bilen, men de siste årene har det jo skjedd mye på sikkerhetsfronten, som for eksempel automatisk oppbremsing hvis man er i ferd med å kjøre på noe/en fotgjenger (nødbremseassistent), automatisk varsling til nødetater dersom bilen havner i en kollisjon, blindsonevarsling etc. Om du kjører en del, og i alle fall på veier med mer trafikk og høyere fartsgrense, så vil jo dette være gunstig å få på plass etter hvert, uavhengig av om din forrige bil "burde" selges eller ikke ut fra økonomiske hensyn. Særlig om du har barn tenker jeg det er viktig å ha en trygg og sikker bil.

Anonymkode: d4ce3...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.4.2021 den 0.14):

Det handler jo ikke kun om kostnader, men også om sikkerhet og komfort. Jeg kjenner ikke til denne bilen, men de siste årene har det jo skjedd mye på sikkerhetsfronten, som for eksempel automatisk oppbremsing hvis man er i ferd med å kjøre på noe/en fotgjenger (nødbremseassistent), automatisk varsling til nødetater dersom bilen havner i en kollisjon, blindsonevarsling etc. Om du kjører en del, og i alle fall på veier med mer trafikk og høyere fartsgrense, så vil jo dette være gunstig å få på plass etter hvert, uavhengig av om din forrige bil "burde" selges eller ikke ut fra økonomiske hensyn. Særlig om du har barn tenker jeg det er viktig å ha en trygg og sikker bil.

Anonymkode: d4ce3...f5b

Det er jo også et poeng. :)

Anonymkode: b3fb2...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å dele bilens levetid i 4 faser. Ny bil har normalt garanti i 5 år. Ofte problemfritt bilhold, dekk og bremser må gjerne skiftes før eller i forbindelse med førdte EU kontroll etter 4 år. Etter 5 år er verdien halvert og garantien er borte. Noen forsikringsselskap dekker havari på motor og drivverk opp til 7 år på visse betingelser. Bilen er fortsatt nesten like god. Etter 10 år er verdien bare ca 25% av nyprisen. En velholdt og moderne bil kan være god fortsatt, men nå må du regne med reparasjoner og rust. Bileier følger kanskje ikke servicene og det kan lønne seg å mekke selv. Det blir etterhvert litt mer krevende å være bileier. Brukte deler brukes ofte til å reparere. Etter noen år, når bilen er 15 år eller mer så begynner bileier å vurdere vraking når det oppstår problemer eller EU kontroll. Poenget med denne lange historien er at de første 10 år eies og driftes bilen på omtrent samme måte og det finnes ikke argumenter for at det lønner seg å bytte den ut hvis ikke behovet har endret seg. Biler 10-20 år gamle kan med fordel eies av personer som kan eller vil håndtere problemer med en gammel bil. Ofte hører jeg at det lønner aeg å selge etter 3-4 år eller før den bikker 100.000 kilometer. Jeg hører folk si at det var smart og lønnsomt å selge eller bytte inn bruktbilen. Hva med alle de som kommer inn døren hos bilbutikken  og betaler 15-20% høyere pris på slike bruktbiler. De må jo være komplette idioter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...