Gjest Gjest_smiley_* Skrevet 26. august 2005 #1 Del Skrevet 26. august 2005 hallo her er Smiley den usikre igjen Det står så mye om El og tiden rundt den.Jeg lurer denne gangen på om det er kun i disse tidene man kan bli gravid? finnes det noe lure tips som kan hjelpe oss til å bli gravid i en fei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest allium Skrevet 27. august 2005 #2 Del Skrevet 27. august 2005 Du kan bare bli gravid når du har eggløsning, ja. Eggløsningsdagen, og opptil fem dager før. Ingen dager etter. Hvordan finner du eggløsningen ? Du kan f.eks. lese her: http://www.fertilityuk.org/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 27. august 2005 #3 Del Skrevet 27. august 2005 Eggløsning KAN komme til uventede tider. Derfor er ikke sikre perioder sikker prevensjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 27. august 2005 #4 Del Skrevet 27. august 2005 Det finnes masser av bøker (og selvfølgelig nettsider...) som gir råd og tips til den som vil bli "gravid i en fei", men hvorvidt det hjelper vet jeg lite om da vi ikke har satt i gang å prøve på ordentelig ennå... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 28. august 2005 #5 Del Skrevet 28. august 2005 Du kan bare bli gravid når du har eggløsning, ja. Eggløsningsdagen, og opptil fem dager før. Ingen dager etter. ← Jo da - en dag etter også - eller 24 timer etter eggløsningen, siden et egg vil kunne være brfruktningsdyktig så lenge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilepia Skrevet 29. august 2005 #6 Del Skrevet 29. august 2005 Hva med framprovosert EL? Har hørt at man ved orgasme kan frempovosere en eggløsning. Aner ikke om det stemmer, hvor vanlig det er eller om den kommer i tillegg til eller i stedet for vanlig EL da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 29. august 2005 #7 Del Skrevet 29. august 2005 Det er en myte. Du kan ikke fremprovosere EL. Et egg må være modnet (og det gjør det over litt tid, bare spørr dem som har gått på hormoner som skal modne et egg, og ultralyd for å se utviklingen av egget fra dag til dag (eller annennhver eller noe sånn)) og kroppen klar for el for at et egg skal kunne løsne og senere bli befruktet og feste seg. Det skjer ikke spontant eller fremprovosert av orgasme, det skjer når det skjer. Det som er kluet er å finne ut når dette skjer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilepia Skrevet 29. august 2005 #8 Del Skrevet 29. august 2005 Det er en myte. Greit å ha det avklart. Vet det blir brukt som et argument for prevansjon vs ufrivillig graviditet nemlig, men da er det jo greit å "slå ned" på det. Forøvrig må jeg bare si Malama, at du er helten min når det kommer til kunnskap her. Du vet jo svaret på alt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 29. august 2005 #9 Del Skrevet 29. august 2005 Greit å ha det avklart. Vet det blir brukt som et argument for prevansjon vs ufrivillig graviditet nemlig, men da er det jo greit å "slå ned" på det. Forøvrig må jeg bare si Malama, at du er helten min når det kommer til kunnskap her. Du vet jo svaret på alt! ← Hehe, Chiquita er min "helt" i så måte. Jeg har lært masse av henne. Men jeg har liksom alltid vært opptatt av dette med babyer, og siden jeg ble "voksen" derved også av svangerskap og det å bli gravid, og siden jeg er kjempebabysyk så har jeg lest masse om dette de siste årene (det var slik jeg i sin tid fant KG faktsik!) Men, til tema: Poenget er at EL ikke nødvendigvis skjer akkurat når man tror, og selv for den som har elativt god oversikt over egen syklus kan EL intreffe på et uventet tidspunkt. Noen ganger kan man risikere at den kommer tidligere enn ventet, men langt mer vanlig er at den rett og slett er forsinket, så dersom du "vet at alltid har EL på dag 15" og nå er kommet til dag 17 og følre deg trygg, så kan du riskere at denne måneden var EL forsinka, og intreffer kanskje dag 18. Ikke fremprvosert av orgasmen, men gjør at "sikre perioder" ikke er en spesielt god sikker metpde med mindre du følger mer med på kroppen din. Det å følge med på syklusen sin er forresten kjempelærerikt! Jeg sluttet selv på p-piller (fordi jeg ikke likte diverse birvirkninger) i mars, og har satset på LadyComp om prevensjon. Etter utallige tips herfra bruker jeg også fertilityfriend.com der jeg lager graf over temperaturene mine, og også forsøker å registrere infå om livmortapp og sekret. (ja, det høres grisete ut, men når man venner seg til det, så vasker man bare hendene godt, det er da rensligere enn å sette inn en tampong, som jeg ikke har noe problem med, argumenterte jeg med ovenfor meg selv) Og jeg lærer kjempemasse! Når den tid kommer at vi skal bli prøvere (må jo bli før eller siden, sant?) så er jeg i alle fall forberedt. Jeg anbefaler alle (som ikke går på hormonelle prevensjonsmetoder som naturlig nok gjør det litt vanskelig å følge syklusen da, da man ikke har en naturlig syklus) å bruke litt tid på å bli kjent med egen kropp og syklus. Samt lese litt om hvordan kvinnekroppen fungerer i denne sammenheng. Det er kjempelærerikt, og greit å vite. Så slipper man å være bladt dem "som lurer på om de kan ta en test nå, når de hadde sex i går, og venter mensen i morgen" (satt på spissen da, selvsagt ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 29. august 2005 #10 Del Skrevet 29. august 2005 Hehe, Chiquita er min "helt" i så måte. ← *nå skulle jeg gjerne hatt en smily som har rødmet MASSE her, men jeg finner ingen passende* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Totalya Skrevet 31. august 2005 #11 Del Skrevet 31. august 2005 Jeg innbiller meg at jeg kjenner når jeg har EL, men denne gangen har jeg ikke kjent noe. Er 21 dager siden mensen starta, så den har vel mest sansynlig pasert uten at jeg har merka det. Dersom den har passert, og det klaffa, er jo det det beste, men dersom det ikke har klaffa, får jeg håpe den er forsinka Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå