Gå til innhold

Utsette/avlyse bryllup planlagt september 2021?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg trenger råd. 

Jeg og min kjære startet planlegging av bryllup rett før covid-19 brøt ut. 

Vi har utsatt bryllup nå en gang allerede og nåværende dato er slutten av september 2021. 

Spørsmålet mitt er: 

Burde vi allerede nå utsette bryllupet eller vente (i så fall hvor lenge?) og se hvordan situasjonen utvikler seg? 

Alternativt planlegge et minibryllup (typ 10 gjester) og ta festen igjen neste år? Er det forferdelig ufint av oss å «uninvite» så mange gjester? 

Informasjon: 

-invitasjoner er sendt ut for lenge siden (med dato september 21) og de aller fleste har allerede takket ja til å komme. 

-ca 70 gjester

-humanistisk vielse i samme lokale som middag og fest. Tror det blir vanskelig å gjennomføre et smittevennlig bryllup i dette lokale 

-ønsker ikke å gjennomføre et bryllup med 70 personer og restriksjoner... det er uaktuelt for oss å utsette gjester for risiko ved å delta i vårt bryllup. 

 

Vi er i slutten av 20-årene. Har et ønske om å starte forsøk på å få barn, men har ønsket å gifte oss først. Jeg synes det er vanskelig å planlegge bryllup når man ikke vet om eller hvordan det kan gjennomføres. Frem til nå har vi vært positive og kanskje naive (?) og tenkt at covid selvfølgelig er over/eller at alle er vaksinert i september. Er nå litt i tvil... I utgangspunktet er ikke det å ha et stort bryllup så viktig for oss, men det har blitt slik da vi syntes det var vanskelig å begrense gjestelisten...

 

Jeg trenger ikke kommentarer om hvor egoistiske vi er som tenker på bryllup i den situasjonen vi er i (har sett slike kommentarer i andre tråder.) og ja, jeg skjønner at dette kan bli sett på som meget navlebeskuende i dagens situasjon, men det er tanker som opptar mye av min oppmerksomhet for tiden...

 

Spør gjerne om det er noe informasjon som mangler her.

 

Luftklem fra meg 

 

Anonymkode: d09cd...8fb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi planlegger bryllup i oktober i år med maks 20 personer. Vi er forberedt på å redusere ned til 10 personer og vet allerede nå hvem som da eventuelt blir utelatt. Jeg tenker at dette er noe alle forstår og at ingen blir sure på oss om reglene endrer seg og de ikke får komme. 

Jeg personlig tror ikke det blir mulig å ha arrangement med 70 personer i september, men det VET jeg ikke. Til nå har det vel stort sett vært 50, 20 og 10 gjester på private arrangementer. Vi holder oss til 20 for å være så sikker som vi kan være på å få gjennomført bryllupet. Det blir kjipt å eventuelt måtte redusere ned til 10, men det er vi som sagt forberedt på. 

Vi har ikke fortalt dette til alle enda, og det er helt ærlig noe jeg gruer meg litt til. Har stor familie og det er veldig få som får komme. Gruer meg til deres reaksjoner... Men det er vår dag og det viktigste er at vi blir gift. Vi kommer ikke til å ha fest senere. Så her blir det minibryllup med brudekjole, fotograf, fint lokale og god mat og drikke, akkurat som i et "vanlig" bryllup. Bare færre gjester... 

Klarer ikke helt å svare på spørsmålet ditt for det er jo noe dere må ta stilling til selv ❤️ Men har ihvertfall delt litt om hvordan vi tenker. 

Anonymkode: 1aa66...256

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi planlegger bryllup i oktober i år med maks 20 personer. Vi er forberedt på å redusere ned til 10 personer og vet allerede nå hvem som da eventuelt blir utelatt. Jeg tenker at dette er noe alle forstår og at ingen blir sure på oss om reglene endrer seg og de ikke får komme. 

Jeg personlig tror ikke det blir mulig å ha arrangement med 70 personer i september, men det VET jeg ikke. Til nå har det vel stort sett vært 50, 20 og 10 gjester på private arrangementer. Vi holder oss til 20 for å være så sikker som vi kan være på å få gjennomført bryllupet. Det blir kjipt å eventuelt måtte redusere ned til 10, men det er vi som sagt forberedt på. 

Vi har ikke fortalt dette til alle enda, og det er helt ærlig noe jeg gruer meg litt til. Har stor familie og det er veldig få som får komme. Gruer meg til deres reaksjoner... Men det er vår dag og det viktigste er at vi blir gift. Vi kommer ikke til å ha fest senere. Så her blir det minibryllup med brudekjole, fotograf, fint lokale og god mat og drikke, akkurat som i et "vanlig" bryllup. Bare færre gjester... 

Klarer ikke helt å svare på spørsmålet ditt for det er jo noe dere må ta stilling til selv ❤️ Men har ihvertfall delt litt om hvordan vi tenker. 

Anonymkode: 1aa66...256

Takk for fint svar ❤️
Jeg skjønner vel egentlig at det er vanskelig å vite 100% om det blir mulig eller ikke. 

Jeg synes egentlig at et lite bryllup med 10-20 personer hadde vært helt perfekt, men føler det er litt for sent for det når vi har invitert så mange. Da føler jeg på en måte at jeg «skylder» alle en fest neste år... 

Det høres veldig hyggelig ut det dere har planlagt 😊

Endret av Katrin94
Vil skrive som anonym
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det kommer til å åpnes for så mange som 70 personer i slutten av september, men det er vanskelig å vite. Jeg tror 50 kan være mulig. Personlig ville jeg ikke hatt et bryllup hvor smittevern var hovedfokus, det er ikke noe gøy. Hvis dere egentlig ikke har behov for noe stort bryllup selv ville jeg benyttet muligheten til å slippe unna og heller eventuelt ta en bryllupsfest til neste år. Hvis det er viktig for dere å gifte dere før dere får barn ville jeg hvertfall ikke bare utsatt og utsatt. Dere skylder ikke de 70 gjestene som har takket ja noe som helst.

Anonymkode: fad23...d26

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katrin94 skrev (2 timer siden):

Takk for fint svar ❤️
Jeg skjønner vel egentlig at det er vanskelig å vite 100% om det blir mulig eller ikke. 

Jeg synes egentlig at et lite bryllup med 10-20 personer hadde vært helt perfekt, men føler det er litt for sent for det når vi har invitert så mange. Da føler jeg på en måte at jeg «skylder» alle en fest neste år... 

Det høres veldig hyggelig ut det dere har planlagt 😊

Takk for det, jeg tror vi får en fin dag til tross for en kort gjesteliste 😊

Om du synes det høres fint ut med 10-20 personer så synes jeg faktisk at dere skal gå for det! Det er enkelt å forklare til gjestene. Det er en såpass usikker tid vi er i, og det er ikke noe kjekt å gå å gruble på om man kan holde festen eller ikke. Det skaper veldig mye unødvendig stress og usikkerhet for dere. Dere kan også si at det er viktigere for dere å faktisk bli gift, enn å ha en stor fest. Kan jo også være helt ærlig å si at dere planlegger barn, derfor vil dere ha bryllupet i år. Om dere ikke sier at det er pga barn, kan dere jo bare jatte med når folk sier at "da blir det vel en stor fest neste år". Så er du gravid neste år og vipps er festen glemt og familieforøkelse i fokus 😉

Lykke til! 

Anonymkode: 1aa66...256

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror ikke det kommer til å åpnes for så mange som 70 personer i slutten av september, men det er vanskelig å vite. Jeg tror 50 kan være mulig. Personlig ville jeg ikke hatt et bryllup hvor smittevern var hovedfokus, det er ikke noe gøy. Hvis dere egentlig ikke har behov for noe stort bryllup selv ville jeg benyttet muligheten til å slippe unna og heller eventuelt ta en bryllupsfest til neste år. Hvis det er viktig for dere å gifte dere før dere får barn ville jeg hvertfall ikke bare utsatt og utsatt. Dere skylder ikke de 70 gjestene som har takket ja noe som helst.

Anonymkode: fad23...d26

Tusen takk for svar. 
Virker ikke forlokkende å gjennomføre et bryllup med smittevern... 

Takk for at du sier at vi ikke skylder gjestene noe. Det trengte jeg å høre. 

Anonymkode: d09cd...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

UTSETT BRYLLUPET!

Anonymkode: 5d922...28a

Takk for svar :) 

Anonymkode: d09cd...8fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det vil være enklere å planlegge et bryllup med 10 og henvise til reglene enn å gå ned til for eksempel 50. Da tror jeg noen vil føle på å bli nedprioritert. Derimot er det mye mer forståelig dersom bryllupet blir svært lite. Gjennomfør bryllupet nå, hva med kombinert barnedåp og bryllupsfeiring neste år? :)

Anonymkode: dd4b6...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt valg i ditt sted ville være å avlyse bryllupet helt og "få det overstått" på rådhuset (uten gjester og fest) så fort som mulig. Især fordi bryllupet allerede har vært utsatt en gang før. Så kan dere sette i gang med Prosjekt Baby. (Dvs. ikke noe mini-bryllup heller). Jeg ville ikke orke å gå rundt det neste halve år og være usikker på om et 70-pers bryllup blir til noe eller ikke. Og fremfor omgående å "forplikte meg" til et nytt arrangement (mini-bryllupet) ville jeg foretrekke å kunne starte med blanke ark, når det en gang i blir mulig å ha selskaper igjen. Endelig må man tenke på usikkerheten også kan være ubehagelig og stressende for gjestene, som jo selv kan gå rundt å tvile på om det blir forsvarlig og/eller lov å delta i det 70-pers bryllup de per nå er invitert i. 

Anonymkode: d5e06...d41

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du er optimistisk med 70 gjester i høst altså.

Vi gifter oss i mai, håper på 10 gjester. Men gifter oss om det kun blir oss og forlovere også :) For oss er det viktigste å bli gift, ikke en stor fest. Om festen er det viktigste for dere, så hadde jeg utsatt. 

Anonymkode: 85395...56a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at det er vanskelig! Man ønsker jo dele denne dagen som feiring med venner og familie. Jeg tenker at alle inviterte forstår at bryllupet nå er «med forbehold». Hvis dere har mulighet til å avbestille lokale/mat osv. i god tid ville jeg sett an gjennom sommeren. Det avhenger jo helt av restriksjoner, vaksiner osv. 

Selv ville jeg flyttet det hvis jeg så det ikke var mulig å få til når det nærmer seg. En sånn dag vil jeg virkelig dele med venner og familie, og det ville vært umulig å begrense til f.eks 10 gjester da vi begge har veldig stor familie. Da hadde jeg heller ønsket å vente. 
 

Håper det ordner seg for dere❤️ Det er jo lov å håpe! Se an så lenge dere kan. 

Anonymkode: 34e24...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg tror det vil være enklere å planlegge et bryllup med 10 og henvise til reglene enn å gå ned til for eksempel 50. Da tror jeg noen vil føle på å bli nedprioritert. Derimot er det mye mer forståelig dersom bryllupet blir svært lite. Gjennomfør bryllupet nå, hva med kombinert barnedåp og bryllupsfeiring neste år? :)

Anonymkode: dd4b6...2e2

Takk for svar. Det var en god idè :)

Anonymkode: d09cd...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mitt valg i ditt sted ville være å avlyse bryllupet helt og "få det overstått" på rådhuset (uten gjester og fest) så fort som mulig. Især fordi bryllupet allerede har vært utsatt en gang før. Så kan dere sette i gang med Prosjekt Baby. (Dvs. ikke noe mini-bryllup heller). Jeg ville ikke orke å gå rundt det neste halve år og være usikker på om et 70-pers bryllup blir til noe eller ikke. Og fremfor omgående å "forplikte meg" til et nytt arrangement (mini-bryllupet) ville jeg foretrekke å kunne starte med blanke ark, når det en gang i blir mulig å ha selskaper igjen. Endelig må man tenke på usikkerheten også kan være ubehagelig og stressende for gjestene, som jo selv kan gå rundt å tvile på om det blir forsvarlig og/eller lov å delta i det 70-pers bryllup de per nå er invitert i. 

Anonymkode: d5e06...d41

Takk for svar. Å avlyse hadde i grunnen vært en enorm lettelse for meg... 
Har tenkt på det du nevner at det er mulig at gjestene bekymrer seg også for om og hvordan det blir... 

Anonymkode: d09cd...8fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tror du er optimistisk med 70 gjester i høst altså.

Vi gifter oss i mai, håper på 10 gjester. Men gifter oss om det kun blir oss og forlovere også :) For oss er det viktigste å bli gift, ikke en stor fest. Om festen er det viktigste for dere, så hadde jeg utsatt. 

Anonymkode: 85395...56a

Takk for svar . I grunnen er ikke en stor fest så viktig for oss, men vi planla det slik (før corona) egentlig bare fordi det er slik som er vanlig i vår omgangskrets. 

Anonymkode: d09cd...8fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Takk for det, jeg tror vi får en fin dag til tross for en kort gjesteliste 😊

Om du synes det høres fint ut med 10-20 personer så synes jeg faktisk at dere skal gå for det! Det er enkelt å forklare til gjestene. Det er en såpass usikker tid vi er i, og det er ikke noe kjekt å gå å gruble på om man kan holde festen eller ikke. Det skaper veldig mye unødvendig stress og usikkerhet for dere. Dere kan også si at det er viktigere for dere å faktisk bli gift, enn å ha en stor fest. Kan jo også være helt ærlig å si at dere planlegger barn, derfor vil dere ha bryllupet i år. Om dere ikke sier at det er pga barn, kan dere jo bare jatte med når folk sier at "da blir det vel en stor fest neste år". Så er du gravid neste år og vipps er festen glemt og familieforøkelse i fokus 😉

Lykke til! 

Anonymkode: 1aa66...256

Takk for svar og råd ❤️   
Lykke til til dere også :)

Anonymkode: d09cd...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skjønner godt at det er vanskelig! Man ønsker jo dele denne dagen som feiring med venner og familie. Jeg tenker at alle inviterte forstår at bryllupet nå er «med forbehold». Hvis dere har mulighet til å avbestille lokale/mat osv. i god tid ville jeg sett an gjennom sommeren. Det avhenger jo helt av restriksjoner, vaksiner osv. 

Selv ville jeg flyttet det hvis jeg så det ikke var mulig å få til når det nærmer seg. En sånn dag vil jeg virkelig dele med venner og familie, og det ville vært umulig å begrense til f.eks 10 gjester da vi begge har veldig stor familie. Da hadde jeg heller ønsket å vente. 
 

Håper det ordner seg for dere❤️ Det er jo lov å håpe! Se an så lenge dere kan. 

Anonymkode: 34e24...520

Takk for svar og gode ord :) 

Anonymkode: d09cd...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan svare som nær familie med underliggende sykdommer.

Stesønn og samboer har allerede utsatt bryllupet 2 ganger pga korona. Siste planlagte nå er i mai.

Samboer og jeg kviet oss da vi begge har underliggende sykdommer og er enda ikke vaksinerte. 
Vi måtte reist til en annen landsdel der det er mye smitte.

Vi synes det ville være grusomt å takke nei til et av barna våre sitt bryllup, men avgjørelsen om bryllup må være deres, og uten at de må ta hensyn til oss.

De kommer til å gjennomføre vielsen med 10 personer til sammen, og heller ta et selskap når det er trygt. 
De vil heller ikke utsette oss for noen risiko, så vi er alle enige i at vi ikke kommer. 

Det viktige er at de får gjennomført vielsen, og siden det er som det er nå, så får det bli sånn.

Det er jo enda en stund til september, men jeg har ingen tro på at vi kan ha store forsamlinger da heller.

Jeg tenker at det kan være greit at dere gjennomfører vielsen, også får festen komme senere. De inviterte gjestene bør ha forståelse for det. 

Anonymkode: d8eb4...b1e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha bedt 10-20 stykk og prioritert en flink fotograf. Da kan alle som ikkje ble bedt se de fine bildene fra dagen deres selv om de ikke var der. Og kanskje filmet det også, iallefall sermonien. Flere som gjør bryllup over zoom for gjestene også nå!

Anonymkode: 6eb42...7b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hortensiabusk

Kommer ann på hvor gode nerver og kontrollbehov du har mtp bryllupet. Jeg hadde giftet meg alene med forloverne ,og hatt fest senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...