AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #1 Del Skrevet 28. mars 2021 Skal få en sønn, og har enda ikke landet på navnet med kjæresten. Sigurd er favorittnavnet akkurat nå siden det er et gammelt norskt navn. Far vil også gjerne at sønnen skal ha dobbeltnavn (typisk vestkant greie, hele familien hans har det). Derfor vangler vi litt på om gutten skal hete Sigurd Johannes. Problemet er etternavnet. Jeg har to etternavn som ender i - sen og han har ett etternavn som ender i - sen. Eksempel: Daria Nilsen-Svendesen og Ragnar Erlingsen. Siden mitt første etternavn er såpass kort er det mulig å kombinere det slik: Nilsen-Erlingsen. Problemet er at jeg vil ta farsnavnet mitt videre i slekta, Svendesen. Jeg var alltid nærmest min far og det føles feil at barnet skal ha mors etternavn... Men Sigurd Johannes Svendesen-Erlingsen høres ALT for langt og dumt ut. Skal nevne at jeg og mannen skal gifte oss etter Covid-19, og barnets etternavn vil jo bli vårt felles etternavn, det er mest naturlig. Kjæresten tviholder på sitt etternavn, og nekter å gi slipp på det heller. Hva kan vi gjøre? Tar også imot navneforslag til dobbeltnavn for "Sigurd" Anonymkode: efeb8...2ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #2 Del Skrevet 28. mars 2021 Dropp mellomnavn dersom det blir dobbelt etternavn Anonymkode: 68eea...408 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 28. mars 2021 #3 Del Skrevet 28. mars 2021 Jeg har tenkt at fornavn er for å gi forbindelse tilbake til besteforeldrene, mens etternavn for å gi forbindelse med foreldrene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #4 Del Skrevet 28. mars 2021 stan skrev (19 minutter siden): Jeg har tenkt at fornavn er for å gi forbindelse tilbake til besteforeldrene, mens etternavn for å gi forbindelse med foreldrene. I prinsippet er jo foreldrenes etternavn slektsnavn, så det er jo ikke bare oss to som har etternavnene våre. Jeg er ikke navngitt etter mine besteforeldre, men min fremtidige mann er det. Mange I hans familie har indentiske navn, og dermed blir det mange dobbeltnavn. F.eks: Eli Karen Karen Eli Elisabeth Kim Kimmy Beth Sånne navn liksom, som "slekter" på hverandre. Derfor synes mannen min det er viktig at barnet vårt også har det, slik at det blir et navnefellesskap mellom de yngre. Anonymkode: efeb8...2ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #5 Del Skrevet 28. mars 2021 Da får far finne ut hva som er viktigst: dobbelt fornavn eller hans etternavn. Og du må velge hvilket etternavn som er viktigt for deg. Mine barn har 4 navn hor vi valgte hvert vårt fornavn og etternavn. Jeg ville egentlig helst ha hatt at ungene skulle ha hatt mitt mellomnavn og etternavn for det er kun min søster og jeg som heter dette i hele verden og min mann har sen navn. Men som alt annet rundt barn og forhold må man gå på kompromis. Min foreldre slo terning om hvem som fikk velge fornavn da de ikke ble enig. Anonymkode: e0eb8...c0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 28. mars 2021 #6 Del Skrevet 28. mars 2021 Ett navn og ett etternavn er best. Gjør det mye enklere for barnet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 28. mars 2021 #7 Del Skrevet 28. mars 2021 Høres tungvint ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå