Gå til innhold

ESA søker snart astronauter, skal du søke og hvilken bakgrunn har du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal søke, men er nesten 100% sikker på at det blir avslag. 

Min bakgrunn er:

- 9 års høyere utdanning innen realfag og teknologi.

- To tidligere utdanninger innen praktiske og tekniske fag.

- Tre års jobberfaring som ingeniør innen forskning,

På papiret oppfyller jeg, men når jeg ser CVen til noen av de tidligere astronautene som svenske Christer Fuglesang, eller danske Andreas Mogensen, føler jeg meg liten. 

Jeg var på en frokost på en jobbmesse for noen år siden og snakke lenge med en som drev med ansettelser for ESA. På slutten av samtalen spurte han: Are you our next astronaut? Jeg husker at jeg ble helt satt ut..

Hva tror dere skal til?

Anonymkode: 11005...aa1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg skal søke. Har spilt Surviving Mars på fulltid siden Mars 2020.

...Fra spøk til alvor: høres dritspennende ut. Teknisk kompetanse er nok en forutsetning, men de er i større grad ute etter å vite hvor mentalt robust du er og hvor flink du er til å samarbeide. Dette går på personlighet og dype vaner, og kan ikke læres bort. Hvordan reagerer du under høyt press? Hvordan takler du å være alene eller å leve isolert? Hvordan håndterer du sterke følelser kombinert med stress og høye forventninger? Det finnes nok av genier her i verden, men høyst kompetente teknologer som også kan prestere som astronauter er det manko på.

Anonymkode: 089bf...46e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

...Fra spøk til alvor: høres dritspennende ut. Teknisk kompetanse er nok en forutsetning, men de er i større grad ute etter å vite hvor mentalt robust du er og hvor flink du er til å samarbeide. Dette går på personlighet og dype vaner, og kan ikke læres bort. Hvordan reagerer du under høyt press? Hvordan takler du å være alene eller å leve isolert? Hvordan håndterer du sterke følelser kombinert med stress og høye forventninger? Det finnes nok av genier her i verden, men høyst kompetente teknologer som også kan prestere som astronauter er det manko på.

Takk for inspill. Ja, de skriver at det viktigste egenskapene er hvordan man jobber under press. Dette er også det som er vanskeligst å måle, og rundt halvparten ryker i første runde etter en "stresstest". Jeg tenker at den perfekte kandidaten gjerne er f.eks kystjeger eller marinejeger, men også pilot og lege, eller annen absurd kombinasjon. 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Takk for inspill. Ja, de skriver at det viktigste egenskapene er hvordan man jobber under press. Dette er også det som er vanskeligst å måle, og rundt halvparten ryker i første runde etter en "stresstest". Jeg tenker at den perfekte kandidaten gjerne er f.eks kystjeger eller marinejeger, men også pilot og lege, eller annen absurd kombinasjon. 😊

Eller deg :)

Anonymkode: baaed...51f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Gjest Airman
AnonymBruker skrev (På 27.3.2021 den 12.01):

Jeg skal søke, men er nesten 100% sikker på at det blir avslag. 

Min bakgrunn er:

- 9 års høyere utdanning innen realfag og teknologi.

- To tidligere utdanninger innen praktiske og tekniske fag.

- Tre års jobberfaring som ingeniør innen forskning,

På papiret oppfyller jeg, men når jeg ser CVen til noen av de tidligere astronautene som svenske Christer Fuglesang, eller danske Andreas Mogensen, føler jeg meg liten. 

Jeg var på en frokost på en jobbmesse for noen år siden og snakke lenge med en som drev med ansettelser for ESA. På slutten av samtalen spurte han: Are you our next astronaut? Jeg husker at jeg ble helt satt ut..

Hva tror dere skal til?

Jeg søkte som pilot hos konkurrentene, ufoene, venter på svar 👏🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har også teknisk bakgrunn, men kanskje ikke på det nivået ESA ser for seg. Men ville nok kunne behersket en del av det tekniske, der er jeg relativt god. Men jeg kommer uansett ikke til å søke, til det er jeg nok blitt for gammel ;). De ønsker nok primært folk i slutten av tyve, begynnelsen av tredveårene. Det tar jo fort noen år med astronautopptrening, og man skal være ung nok til å fortsatt ha best fysikk når man skal ut på oppdrag også.

Man skal også prestere godt under veldig høyt press, særlig med tanke på nødsituasjoner som kan oppstå. Og potensielle nødsituasjoner er det mange av, for de som har bladd gjennom en NASA manual på hva som kan gå galt på en romferd. Man skal også ta innover seg at man faktisk risikerer livet ved hver oppskytning og hvert oppdrag. Det har blitt noe sikrere med årene, men det innebærer fortsatt en stor personlig risiko. Den risikoen er jeg nok ikke særlig interessert i å ta. 

Anonymkode: 31b7f...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/27/2021 at 12:12 PM, AnonymBruker said:

Angående det å kunne jobbe og samarbeide under forferdelige omstendigheter. I lydopptaket fra Apollo 13 så prater astronautene med rolig stemme selv etter å ha innsett at de muligens aldri kommer tilbake til jorda. Heldigvis hadde de evnen til å samarbeide og løse problemer under nærmest umulige omstendigheter, det var det som reddet dem. 

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok hverken faglige eller kroppslige kvaliteter til å bli astronaut. Er nok dessverre for feit, for lat og slapp. Jeg holder meg på KG jeg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 3/27/2021 at 12:17 PM, AnonymBruker said:

Det er i hvert fall mange av astonautene som har slik erfaring. Men  Andreas Mogensen som du nevner i åpningsinnlegget har vel aldri vært i forsvaret, vært pilot eller lege. Så man kan bli astronaut uten slik erfaring. 

Synes det er tøft at du søker og håper du får jobben!

Anonymkode: 46d28...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Airman

Havner de opp der de som blir utdannet? Syntes det er mange år siden jeg såg et tvprogram om de som skulle kvalifisere seg og bli tatt opp, var vel den første norske, han har ikke vært der oppe enda, som jeg vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Astronaut Michael Collins er død. :dagens-rose:

Michael Collins var trejdemann på Apollo 11. Collins astronauten som styrte moderskipet i bane rundt månen da Neil Armstrong og Buzz Aldrin gikk på månen. 

Han var 90 år da han døde, men det var kreften som tok han. 

s69-31742_large.jpeg?itok=kqX27Ey0

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...