AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #21 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ja jeg er voksen og har hørt om smartdop,var ikke hovedpoenget🤦 Anonymkode: dd6df...52a Du som skrev at det var tull. Nå var det heller ikke hovedpoenget mitt heller. Anonymkode: 1fe37...29d
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #22 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er jo mye man "ikke har lov til" med ADHD. Derfor tenker jeg det er stigmatiserende. Anonymkode: dd6df...52a Hva er det jeg "ikke har lov til" med ADHD? Anonymkode: 322ba...93e 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #23 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er det jeg "ikke har lov til" med ADHD? Anonymkode: 322ba...93e Ulike yrker? Anonymkode: 53be6...101
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #24 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er det jeg "ikke har lov til" med ADHD? Man kan f.eks. ikke bli politi hvis man har ADHD. Og man kan heller ikke tas inn i forsvaret dersom man tar medisiner for ADHD fast. Det siste gjelder forsåvidt også piloter. Anonymkode: 0c359...54f
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #25 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Man kan f.eks. ikke bli politi hvis man har ADHD. Og man kan heller ikke tas inn i forsvaret dersom man tar medisiner for ADHD fast. Det siste gjelder forsåvidt også piloter. Anonymkode: 0c359...54f Så legen tuller? Anonymkode: dd6df...52a
Nicathv Skrevet 27. mars 2021 #26 Skrevet 27. mars 2021 Jeg har aldri hørt noen omtale Ritalin eller de som bruker det på en stigmatiserende måte. Selv ikke på KG! 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #27 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Man kan f.eks. ikke bli politi hvis man har ADHD. Og man kan heller ikke tas inn i forsvaret dersom man tar medisiner for ADHD fast. Det siste gjelder forsåvidt også piloter. Anonymkode: 0c359...54f Det er vel heller en sannhet med modifikasjoner, men ser uansett ikke hvorfor jeg skal oppleve det som stigmatiserende at jeg ikke kan bli pilot eller politi. Hvis man feks ikke tilfredstiller visse krav i forhold til syn, så kan man ikke bli pilot heller. Eller hvis man er lam fra nakken og ned. Jeg tror ikke folk med synsutfordringer eller bevegelseshemmende føler på tung stigmatisering pga det. Så hvorfor skal vi med ADHD gjøre det? Anonymkode: 322ba...93e 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #28 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Så legen tuller? Anonymkode: dd6df...52a Tror ikke hun tuller, for det er mange med ADHD som feks ikke bruker medisiner. Eller som ikke får sin diagnose før i voksen alder, etter at de har tatt utdanning. Anonymkode: 322ba...93e
Majer Skrevet 27. mars 2021 #29 Skrevet 27. mars 2021 Det er muligens vanligere å ha adhd blant de med høy IQ. Mange vet ikke at de har adhd eller tror ikke de får til skole og dropper lang utdanning. Det er nok færre med adhd som har lang utdanning, men samtidig er det mange som bytter beite og dermed ender opp med to eller flere studier. Kjenner et par med lang profesjonsutdanning og adhd
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #30 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Så legen tuller? Dette er kopiert fra flylegeveilederen til luftfartstilsynet: "For å vurdere en søker med ADD/ADHD godkjent for legeattest som pilot (alle klasser) eller flygeleder og legeerklæring for kabinbesetning kreves omfattende utredning. Søker må gjennomgå psykiatrisk vurdering (for å bekrefte diagnosen ihht gjeldende kriterier (fortrinnsvis DSM V) og for å ekskludere andre tilstander) og nevropsykologisk undersøkelse. Det skal foreligge spesialistvurdering som konkluderer med fravær av persisterende kognitiv svikt, betydningsfull uoppmerksomhet, atferdsforstyrrelse og kontinuerlig bruk av sentralstimulerende medikamenter". ADHD i seg selv er altså ikke diskvalifiserende, men man kan ikke bruke sentralstimulerende fast. Det er hvertfall sånn jeg tolker det, men mulig jeg tar feil. Anonymkode: 0c359...54f 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #31 Skrevet 28. mars 2021 Selvfølgelig er det høyt utdannede med diagnosen. Hvorfor skal det være stigmatiserende i dag å ta medisin som hjelper deg? Jeg tar sterke smertestillende, og jeg er bare takknemlig for at noe kan ta smertetoppene mine. Jeg går ikke rundt og sier det høyt til alle at jeg faktisk tar så sterke piller, for det er privat info, men jeg skammer meg absolutt ikke for å kunne ta noe som hjelper. Anonymkode: df743...32a
Rosatoast Skrevet 28. mars 2021 #32 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 27.3.2021 den 9.18): Har hatt en vanskelig periode og fått ritalin av fastlege. Jeg har brukt det tidligere også,og har ADHD,bare gått ubehandlet siden barneårene og funket greit. Jeg fortalte legen at jeg føler det er veldig mye stigma forbundet med ritalin og ADHD/ADD. Hun betrygget meg å sa: "Jeg har mange høyt utdannet pasienter med ADHD og ADD. Jeg har leger, en tannlege, barneverns ansatte, pilot, helikopterpilot og sykepleiere med diagnosen. Det er så vanlig! Du trenger ikke føle at det er stigmatiserende å ha diagnosen eller bruke disse medisinene. Tenk på de som går på legestudie, og tar ritalin i eksamensperioder. De kjøpes for tusener svart, er du ikke glad for å slippe det?😂". Det siste hun sa var tull. Hva tenker dere? Er det noe i det hun sier? Er det mange høyt utdannet med diagnosen? Jeg tar 10 mg * 2. Anonymkode: dd6df...52a bullshit at legen din snakker sånn livlig fantasi du har ..
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #33 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 27.3.2021 den 9.18): Har hatt en vanskelig periode og fått ritalin av fastlege. Jeg har brukt det tidligere også,og har ADHD,bare gått ubehandlet siden barneårene og funket greit. Jeg fortalte legen at jeg føler det er veldig mye stigma forbundet med ritalin og ADHD/ADD. Hun betrygget meg å sa: "Jeg har mange høyt utdannet pasienter med ADHD og ADD. Jeg har leger, en tannlege, barneverns ansatte, pilot, helikopterpilot og sykepleiere med diagnosen. Det er så vanlig! Du trenger ikke føle at det er stigmatiserende å ha diagnosen eller bruke disse medisinene. Tenk på de som går på legestudie, og tar ritalin i eksamensperioder. De kjøpes for tusener svart, er du ikke glad for å slippe det?😂". Det siste hun sa var tull. Hva tenker dere? Er det noe i det hun sier? Er det mange høyt utdannet med diagnosen? Jeg tar 10 mg * 2. Anonymkode: dd6df...52a 10 mg x 2 er jo ingenting. Og ja, mange høyt utdannede og mennesker med suksessfulle bedrifter har adhd. Hyperaktivitet kan absolutt være en fordel. Alt avhenger av hvor riktig ting stables i topplokket. I mitt er det bare virvar desverre. Anonymkode: fc2c1...7d4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå