Gå til innhold

Stigmatiserende med ritalin

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt en vanskelig periode og fått ritalin av fastlege. Jeg har brukt det tidligere også,og har ADHD,bare gått ubehandlet siden barneårene og funket greit.

Jeg fortalte legen at jeg føler det er veldig mye stigma forbundet med ritalin og ADHD/ADD. Hun betrygget meg å sa: "Jeg har mange høyt utdannet pasienter med ADHD og ADD. Jeg har leger, en tannlege, barneverns ansatte, pilot, helikopterpilot og sykepleiere med diagnosen. Det er så vanlig! Du trenger ikke føle at det er stigmatiserende å ha diagnosen eller bruke disse medisinene. Tenk på de som går på legestudie, og tar ritalin i eksamensperioder. De kjøpes for tusener svart, er du ikke glad for å slippe det?😂". 

Det siste hun sa var tull. 

Hva tenker dere? Er det noe i det hun sier? Er det mange høyt utdannet med diagnosen? 

Jeg tar 10 mg * 2.

Anonymkode: dd6df...52a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med at det er stigmatiserende med ritalin?

Anonymkode: 1b9be...a90

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva mener du med at det er stigmatiserende med ritalin?

Anonymkode: 1b9be...a90

Det kan du lese i innlegget.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstår jeg dette riktig, periodevis bruk av ritalin? Er det vanlig?

Jeg er for øvrig ikke enige i at det er stigmatiserende, og ser ikke helt hvilken kategori eller hva man blir ansett som hvis man går på det. 

Sært at legen utleverte så mye informasjon, så mange helikopterpiloter har hun neppe på pasientlisten.

Anonymkode: 0adc3...bc7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, mange høyt utdannede tar Ritalin. Vær glad det ikke er antipsykotika. Ikke mye schwung og høyt utdannet over det. 

Anonymkode: a9e2a...c6a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ADHD og bruker Ritalin, har aldri følt at dette er stigmatiserende på noen måte. Hva er det som gjør at du føler det?

Anonymkode: f5e44...cf7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min har adhd og bruker Ritalin i «dårlige» perioder. Han har høyere utdannelse. Igjennom lokallaget for adhd Norge kjenner vi ambulansearbeidere, revisorer, psykologer og sykepleiere. Jeg forstår godt hva du mener med stigmatiserende, men det er vel litt hva særlig media velger å fokusere på. Det er skjelden man leser «Ole går på jobb i banken og mestrer hverdagen godt ved hjelp av Ritalin». Hvis du trenger Ritalin, så skal du ikke ha dårlig samvittighet for å bruke det. Bare vær glad du har en medisin som kan hjelpe deg med å mestre hverdagen bedre. 

Anonymkode: 1b13e...372

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Forstår jeg dette riktig, periodevis bruk av ritalin? Er det vanlig?

Jeg er for øvrig ikke enige i at det er stigmatiserende, og ser ikke helt hvilken kategori eller hva man blir ansett som hvis man går på det. 

Sært at legen utleverte så mye informasjon, så mange helikopterpiloter har hun neppe på pasientlisten.

Jeg sa en helikopterpilot. 

Du skal ikke tenke på hvor vanlig ting er , det er ikke spørsmålet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har ADHD og bruker Ritalin, har aldri følt at dette er stigmatiserende på noen måte. Hva er det som gjør at du føler det?

Anonymkode: f5e44...cf7

Liksom at man er en urokråke. Litt som måren man beskriver asberger. Tenker liksom litt i de baner at man er psykisk utviklingshemmet. Skal sies at jeg vet ingenting om asberger og det er ikke tema.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg sa en helikopterpilot. 

Du skal ikke tenke på hvor vanlig ting er , det er ikke spørsmålet.

Unnskyld meg, men jeg tenker på hva jeg vil.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Har hatt en vanskelig periode og fått ritalin av fastlege. Jeg har brukt det tidligere også,og har ADHD,bare gått ubehandlet siden barneårene og funket greit.

Jeg fortalte legen at jeg føler det er veldig mye stigma forbundet med ritalin og ADHD/ADD. Hun betrygget meg å sa: "Jeg har mange høyt utdannet pasienter med ADHD og ADD. Jeg har leger, en tannlege, barneverns ansatte, pilot, helikopterpilot og sykepleiere med diagnosen. Det er så vanlig! Du trenger ikke føle at det er stigmatiserende å ha diagnosen eller bruke disse medisinene. Tenk på de som går på legestudie, og tar ritalin i eksamensperioder. De kjøpes for tusener svart, er du ikke glad for å slippe det?😂". 

Hva tenker dere? Er det noe i det hun sier? Er det mange høyt utdannet med diagnosen? 

Jeg tar 10 mg * 2.

Hvorfor skulle man ikke kunne være høyt utdannet med adhd? Jeg har 3 år på høyskole før jeg ble diagnostisert. Fullt mulig det kunne blitt mer om jeg var blitt diagnostisert i barne/ungdomsårene.

Anonymkode: 0edae...dc3

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo mye man "ikke har lov til" med ADHD. Derfor tenker jeg det er stigmatiserende.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Siden TS tydeligvis ikke aksepterer at man diskuterer noe i denne tråden på et diskusjonsforum, så er svaret:

ja, det er mange med diagnosen som har høyere utdanning.

Skrevet

Jeg aner ikke hva slags medisiner folk rundt meg går på - det er jo ikke noe du trenger å annonsere til verden med mindre du gjerne vil (verden bryr seg stort sett ikke uansett). Men at det finnes folk med adhd - med og uten medisinering - i alle yrker og samfunnslag er da ikke noe nytt? :vetikke: 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har adhd og tar medisiner. Fikk for mye bivirkninger på Ritalin, så tar en annen type nå. Men ja jeg synes det er stigmatiserende. Føler de som har adhd og ikke tar medisiner ofte dømmer oss som tar medisiner, fordi vi ikke mestrer livet uten. Og for folk som ikke har adhd, så dømmes vi fordi vi «doper oss ned». Som da kommer på toppen av stigmatiseringen jeg føler adhd diagnosen i seg selv gir. Vanvittig mye fordommer der ute hos folk. Jeg har forøvrig høy utdannelse, tok den før jeg begynte på medisiner. Og må helt ærlig si jeg lurer på hvor mye lettere det hadde vært med enn uten...

Anonymkode: 502f1...321

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble utredet som voksen og begynte på ritalin i starten og gikk så over på concerta. Har aldri følt at det er noe stigmatiserende ved det. Som den over har jeg lurt på hvordan utdannelsen kunne vært dersom jeg hadde begynt på det før. Jeg klarte meg greit, men ble ofte nær sabotert av mitt eget hode. Har et barn som fikk diagnosen som barn, medisiner som ungdom, og det var akkurat i tide til å berge utdanningsforløpet og nå er h*n godt utdannet og i god jobb.

Uansett, ja det er nok mange høyt utdannete med diagnosen. Jeg kjenner flere. Noen klarer det på tross av diagnosen (jeg er litt der, selv om jeg ikke er så høyt utdannet som TS tenker på), mens for andre kan diagnosen være en styrke.

Anonymkode: c9325...f51

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg tar 10 mg * 2.

Du trenger jo ikke å fortelle alle du møter på gaten at du bruker Ritalin, da ...

Anonymkode: 56ca2...9a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tar 10 mg * 2.

Jeg kan forstå at du syns det er stigmatiserende, men prøv å huske på at de (som deg) med ADHD bare er mennesker de også. De kommer i alle former og fasonger, noen med piller og noen uten. 

Du tar ritalin, noen andre tar kanskje andre typer medisiner for å fungere i hverdagen med sine ting, jeg tar nexium mot halsbrann og en venninne tar kraftige allergimedisiner. En annen venninne går fast på antidepressiva. Ritalin er bare en medisin som er til for å hjelpe de med adhd. 

Lillebroren min har forøvrig tatt ritalin siden han var barn, i perioder fast, og i perioder bare ved behov. Han tar nå master i kybernetikk og har klart seg fint.

Og som andre sier - du trenger ikke å fortelle det til alle. Broren min tar en pille til frokost og en pille til middag, og hvis noen spør så svarer han bare at det er medisiner han trenger. Enkelt og greit. Du trenger absolutt ikke legge ut om hvorfor og hva slags medisiner 😊

Anonymkode: 1705f...ef5

AnonymBruker
Skrevet

Man må ikke fortelle folk alt. Det er alle slags folk som har ulike ting ja. Men alle behøver ikke å vite alt om deg. Nordmenn er veldig glade i å spekulere i andres diagnoser og sykdom.  Vi er en sladrenasjon. Så jeg anbefaler ikke å dele for mye. Bare ta medisinen din og lev livet ditt du. 

Og det er sant at noen studenter bruker Ritalin for å komme igjennom krevende studier. Tenker det er verre enn å faktisk ha en diagnose man får medisiner for. 

Anonymkode: 1fe37...29d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Man må ikke fortelle folk alt. Det er alle slags folk som har ulike ting ja. Men alle behøver ikke å vite alt om deg. Nordmenn er veldig glade i å spekulere i andres diagnoser og sykdom.  Vi er en sladrenasjon. Så jeg anbefaler ikke å dele for mye. Bare ta medisinen din og lev livet ditt du. 

Og det er sant at noen studenter bruker Ritalin for å komme igjennom krevende studier. Tenker det er verre enn å faktisk ha en diagnose man får medisiner for. 

Anonymkode: 1fe37...29d

Ja jeg er voksen og har hørt om smartdop,var ikke hovedpoenget🤦

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...