Gå til innhold

Strikking og skattemelding. Hobby?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg strikker en del på hobbybasis og har med tiden fått en del bestillinger. Har tjent mer enn det garnet koster. Det er snakk om ca 10 000,- i 2020. Hvordan gjør jeg med skattemeldingen? Skal jeg starte opp ENK?

Jeg liker å strikke og får stor glede av bestillinger, men ikke SÅ mye at jeg vil starte opp en egen bedrift. 

 

Anonymkode: 0e1d0...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"For å fastslå om du driver næringsvirksomhet må man vurdere om din virksomhet: 

  • drives for egen regning og risiko
  • har et visst omfang
  • er egnet til å gå med overskudd over tid
  • tar sikte på en viss varighet"

Omfanget er ikke stort.

Det er ikke garnforbruket som skal tas med ved overskuddsberegning. Lønn må også hensyntas. 

Anonymkode: 89b7a...af5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk på dette, du skal ikke skatte av dette. Det er en hobby.

Anonymkode: f3a46...79c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal også ha betalt for arbeidstimer - mange strikkere glemmer å ta det med i regnskapet.

Garanterer at du har null fortjeneste på håndstrikk.

 

Anonymkode: 503d1...a17

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Hvordan setter man opp det regnskapet? Om jeg tar betalt for en genser utover kostnadene for garnet er jeg vel skattepliktig? Eller?

Setter veldig pris på svar. 

Anonymkode: 0e1d0...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ts her.

Hvordan setter man opp det regnskapet? Om jeg tar betalt for en genser utover kostnadene for garnet er jeg vel skattepliktig? Eller?

Setter veldig pris på svar. 

Anonymkode: 0e1d0...e32

nei, du er kun skattepliktig hvis aktiviteten overskrider grensen for hobby og går over til næringsvirksomhet. For at den skal gjøre det må virksomheten vise seg egnet til å gå med overskudd over tid, og det betyr at du skal kunne ta ut en lønn å leve av. Enig med den over som sier at du er garantert ikke der. Jeg hadde en hobby som ga meg inntekter på 100 000 i året. Jeg mente selv at det var hobby og ikke næring, men for å være på den sikre siden laget jeg et vedlegg til skattemeldingen der jeg hadde skrevet opp inntekten og kostnadene, og forklarte at det etter min mening var hobby fordi jeg ikke kunne ta ut lønn. Det gikk fint. Ble akseptert.

Anonymkode: d3b6b...8f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ts her.

Hvordan setter man opp det regnskapet? Om jeg tar betalt for en genser utover kostnadene for garnet er jeg vel skattepliktig? Eller?

Setter veldig pris på svar. 

Anonymkode: 0e1d0...e32

Nei det er du ikke. 

Anonymkode: 3c741...18b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Føsleguri
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ts her.

Hvordan setter man opp det regnskapet? Om jeg tar betalt for en genser utover kostnadene for garnet er jeg vel skattepliktig? Eller?

Setter veldig pris på svar. 

Anonymkode: 0e1d0...e32

Nei, det du driver med er hobby. Hobby er ikke skattepliktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...