AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #1 Skrevet 26. mars 2021 Er det nødvendig? Hvilke produkter anbefaler du? Holder det med Dentastix i ny og ne? Anonymkode: f0393...60d
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #2 Skrevet 26. mars 2021 Pusser villhunder tennene? Pusser villhunder dentastix? Anonymkode: b49e5...996
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #3 Skrevet 26. mars 2021 Just now, AnonymBruker said: Pusser villhunder tennene? Pusser villhunder dentastix? Anonymkode: b49e5...996 Spiser* (Ser for meg en villhund som sitter og pusser dentastixen sin. Gjør den skikkelig fin før festmåltidet.) Anonymkode: b49e5...996
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #4 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Pusser villhunder tennene? Pusser villhunder dentastix? Anonymkode: b49e5...996 Sånne argumenter irriterer meg, og hjelper aldri en diskusjon. La oss si at jeg spurte: "Bør jeg begynne å bruke munnskyll med fluor?" Og du svarte: "Brukte folk i steinalderen munnskyll?" Det er jo ikke egentlig relevant hva villhundene gjør, eller ulvene. Eller hva folk gjorde i steinalderen. Jeg spør, men den informasjonen vi har i dag fra veterinærer - kan man forebygge tannstein og lignende ved hjelp av tannpuss på hunden, eller er det tilstrekkelig å la den tygge på pinner og så videre? Anonymkode: f0393...60d 5
Dillan Skrevet 26. mars 2021 #5 Skrevet 26. mars 2021 Pusser, men hunden er ikke så glad i det og da blir det ikke så ofte. Du får kjøpt tannkrem i dyrebutikk eller på xxl for eksempel. Men ikke bruk din egen tannkrem, med mindre du kan lære hunden å spytte ut 🙂 De selger også tannbørste, men du kan fint bruke en "menneske"tannbørste i passe størrelse. Dentastix og lignende hjelper litt, men har hørt at det ikke er nok til å holde borte tannstein. Bruker det som snacks innimellom.
Arx Skrevet 26. mars 2021 #6 Skrevet 26. mars 2021 Nei, pusser ikke. Har middels stor rase med lite tanntrøbbel. Har ikke troa på dentastix og lignende produkter, gir heller bein som hunden kan jobbe med. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #8 Skrevet 26. mars 2021 Nei, har ikke gjort det med noen av mine hunder. Inge av dem har noen gang hatt problemer med tennene (dog har det vært mye andre rare problemer😅) Men jeg gir mye bein og annet de kan gnage på. Anonymkode: 84143...0b5
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #9 Skrevet 26. mars 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Sånne argumenter irriterer meg, og hjelper aldri en diskusjon. La oss si at jeg spurte: "Bør jeg begynne å bruke munnskyll med fluor?" Og du svarte: "Brukte folk i steinalderen munnskyll?" Det er jo ikke egentlig relevant hva villhundene gjør, eller ulvene. Eller hva folk gjorde i steinalderen. Jeg spør, men den informasjonen vi har i dag fra veterinærer - kan man forebygge tannstein og lignende ved hjelp av tannpuss på hunden, eller er det tilstrekkelig å la den tygge på pinner og så videre? Anonymkode: f0393...60d Skjønner at du tenker sånn, men argumentet mitt er ikke så lite konstruktivt som du vil ha det til. Husk at vi har lagt om kostholdet vårt siden steinalderen på en helt annen måte enn hva vi har gjort for hundene våre vis-a-vis villhunder. Hadde vi proppet i dem en helt masse sukker så hadde nok svaret mitt vært et annet :) Anonymkode: b49e5...996
Myrmica Skrevet 26. mars 2021 #10 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Pusser villhunder tennene? Pusser villhunder dentastix? Anonymkode: b49e5...996 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Skjønner at du tenker sånn, men argumentet mitt er ikke så lite konstruktivt som du vil ha det til. Husk at vi har lagt om kostholdet vårt siden steinalderen på en helt annen måte enn hva vi har gjort for hundene våre vis-a-vis villhunder. Hadde vi proppet i dem en helt masse sukker så hadde nok svaret mitt vært et annet Anonymkode: b49e5...996 Meh, så veldig konstruktivt var det ikke. Husk at villhunder også kan få tannråte. Og at våre kjæledyr gjerne lever lenger enn ville/forvillede artsfrender, og dermed helst skal beholde tennene lenger. Selv om ville dyr ikke pusser tenna, er ikke det et argument for å ikke gjøre det for våre egne hunder om det trengs. Selv om det er mer naturlig å la de få tannstein, råte og miste tenner når de blir eldre, så er ikke det mest naturlige nødvendigvis det beste. 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #11 Skrevet 26. mars 2021 Myrmica skrev (20 minutter siden): Meh, så veldig konstruktivt var det ikke. Husk at villhunder også kan få tannråte. Og at våre kjæledyr gjerne lever lenger enn ville/forvillede artsfrender, og dermed helst skal beholde tennene lenger. Selv om ville dyr ikke pusser tenna, er ikke det et argument for å ikke gjøre det for våre egne hunder om det trengs. Selv om det er mer naturlig å la de få tannstein, råte og miste tenner når de blir eldre, så er ikke det mest naturlige nødvendigvis det beste. Dette er veldig relevant for vaksinedebatten også. Det samme som går igjen i alle sånne "vi gjorde ikke det føøør"-argumenter, som om hva vi gjorde eller ikke gjorde før nødvendigvis skulle være bedre/mer naturlig. Med det sagt - åpen for at bein er nok! TS Anonymkode: f0393...60d
venus24 Skrevet 27. mars 2021 #12 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Pusser villhunder tennene? Pusser villhunder dentastix? Anonymkode: b49e5...996 Lever villhunder til de er 14 år gamle? TS: jeg pusser hunden en gang i blant, og så får han masse tyggebein. Da tenker jeg på ordentlige tyggebein han kan holde på med i flere timer, ikke Dentastix. Min hund er av en ganske stor rase som ikke har veldig mye tannproblemer. Små hunder er det derimot ofte mye verre med, siden de har mye tettere tannstilling. Så hvis jeg hadde hatt en liten hund ville jeg nok vært mer påpasselig med tannpussen.
Diamant20 Skrevet 27. mars 2021 #13 Skrevet 27. mars 2021 Hunden får så mye bein at jeg ser ikke på det som nødvendig.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #14 Skrevet 27. mars 2021 Nei det gjør jeg ikke. Kommer aldri til å begynne med det heller. Gir hunden naturlig mat, som rått kjøtt og mye bein å tygge på. Perfekte tenner. Forrige hunden ble 15 år, hadde aldri tannproblemer. Det var sjekket ofte hos veterinær. Den yngre hunden har heller ingen problemer, håper det fortsetter🙂 Anonymkode: c5063...61b 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #15 Skrevet 27. mars 2021 Nei, men burde sikkert gjøre det. Etter 6 år hadde han helt brune tenner. Trodde de var råtne, men nå har han vært til «tannlege» og de er overraskende nok skinnende hvite og fine igjen. Har prøvd å pusse de tidligere, men ga opp med det samme. For det første var det typ 1 meter mellom hver tann og utrolig vanskelig å pusse.... og for det andre var han svært lite villig. Anonymkode: 19420...89c
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #16 Skrevet 27. mars 2021 18 hours ago, Myrmica said: Meh, så veldig konstruktivt var det ikke. Husk at villhunder også kan få tannråte. Og at våre kjæledyr gjerne lever lenger enn ville/forvillede artsfrender, og dermed helst skal beholde tennene lenger. Selv om ville dyr ikke pusser tenna, er ikke det et argument for å ikke gjøre det for våre egne hunder om det trengs. Selv om det er mer naturlig å la de få tannstein, råte og miste tenner når de blir eldre, så er ikke det mest naturlige nødvendigvis det beste. 9 minutter siden, venus24 said: Lever villhunder til de er 14 år gamle? TS: jeg pusser hunden en gang i blant, og så får han masse tyggebein. Da tenker jeg på ordentlige tyggebein han kan holde på med i flere timer, ikke Dentastix. Min hund er av en ganske stor rase som ikke har veldig mye tannproblemer. Små hunder er det derimot ofte mye verre med, siden de har mye tettere tannstilling. Så hvis jeg hadde hatt en liten hund ville jeg nok vært mer påpasselig med tannpussen. Dere misforstår det veldig enkle argumentet mitt. Tannpuss fungerer ikke. Det har ikke noe å si til eller fra. Ved normalt hundekosthold tilføres ikke hunden sin munn noe som kan pusses vekk bedre enn det kan skylles vekk med spyttet som utløses av tygging. Så dere kan sitte og gnikke og gnu så mye dere bare vil, mens Musti, tannkremprodusenten og veterinærindustrien gnir seg i hendene fordi vi forbrukere er så lettlurte. Anonymkode: b49e5...996
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #17 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dere misforstår det veldig enkle argumentet mitt. Tannpuss fungerer ikke. Det har ikke noe å si til eller fra. Ved normalt hundekosthold tilføres ikke hunden sin munn noe som kan pusses vekk bedre enn det kan skylles vekk med spyttet som utløses av tygging. Så dere kan sitte og gnikke og gnu så mye dere bare vil, mens Musti, tannkremprodusenten og veterinærindustrien gnir seg i hendene fordi vi forbrukere er så lettlurte. Anonymkode: b49e5...996 Du forstår ikke at plakk er bakteriebelegg? Anonymkode: 014eb...3f2 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #18 Skrevet 27. mars 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Du forstår ikke at plakk er bakteriebelegg? Anonymkode: 014eb...3f2 Hva var det du ikke forstod med innlegget mitt? Les igjen og prøv på nytt. Anonymkode: b49e5...996
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #19 Skrevet 27. mars 2021 Ja., jeg pusser tennene på hunden min. Burde pusset hver dag, men blir et par ganger i uka. Det er liten rase og de får oftere tann problemer. Måtte trekke en tann sist. Da var hunden 9 år. Hunden er ikke glad i bein å tygge på. Anonymkode: 6349f...5d2
venus24 Skrevet 27. mars 2021 #20 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Dere misforstår det veldig enkle argumentet mitt. Tannpuss fungerer ikke. Det har ikke noe å si til eller fra. Ved normalt hundekosthold tilføres ikke hunden sin munn noe som kan pusses vekk bedre enn det kan skylles vekk med spyttet som utløses av tygging. Så dere kan sitte og gnikke og gnu så mye dere bare vil, mens Musti, tannkremprodusenten og veterinærindustrien gnir seg i hendene fordi vi forbrukere er så lettlurte. Anonymkode: b49e5...996 Så det du sier er altså at konseptet tannstein ikke egentlig eksisterer men er en konspirasjon fra veterinærer, tannkremprodusenter og dyrebutikker? Lol ok
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå