AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #41 Del Skrevet 26. mars 2021 Har du mulighet til å gå på privatskole og ta opp igjen videregående? Som 24-åring er det noen ganger lettere å få gode karakterer. Enkelte modnes senere og trenger noen flere år på baken før de klarer å konsentrere seg og forstå pensum. Anonymkode: af9e5...6dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #42 Del Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): TS har ikke vitnemål, og kan ikke studere noe annet. Anonymkode: efb36...866 Dette er feil. Jeg har heller ikke vitnemål fra vgs, men er student på høyskolen nå. Studerer økonomi og ledelse. Så det er fullt mulig. Anonymkode: 97c1a...3b2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #43 Del Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette er feil. Jeg har heller ikke vitnemål fra vgs, men er student på høyskolen nå. Studerer økonomi og ledelse. Så det er fullt mulig. Anonymkode: 97c1a...3b2 Da har du vel realkompetanse eller noe annet tilsvarende? Anonymkode: f1d2d...226 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #44 Del Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da har du vel realkompetanse eller noe annet tilsvarende? Anonymkode: f1d2d...226 Arbeidserfaring Anonymkode: 97c1a...3b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 26. mars 2021 #45 Del Skrevet 26. mars 2021 Hvorfor vil du bli lege når du ikke er interessert i helse generelt? Er det bare status og lønn som frister, tror jeg ikke det er nok motivasjon for den enorme jobben som står foran deg dersom du faktisk skal klare både å få 6'er i alle fag, komme inn på legestudiet OG fullføre det. Sikker på at du har riktig inntrykk av hvordan det er å jobbe som lege? Det mye jobb, stress, lange vakter, lite fri, må ofte være klar til å ta en vakt osv. Lønna er ikke spesielt høy når man tenker på jobben som legges ned. Det er sikkert mulig å gjennomføre vgs-delen dersom du skaffer deg en privatlærer. Men jeg ville i alle fall ha satt meg godt inn i hva det vil si å være lege før jeg satte i gang prosessen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 26. mars 2021 #46 Del Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Arbeidserfaring Anonymkode: 97c1a...3b2 Man kommer ikke inn på legestudiet med arbeidserfaring Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #47 Del Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Arbeidserfaring Anonymkode: 97c1a...3b2 Det er ikke nødvendigvis en enkel vei å bli tatt opp på realkompetanse, og få tas opp på det grunnlaget. TS må da dokumentere at hen har kompetansen som trengs opp mot opptakskravene på utdanningen hen ønsker å søke på. Anonymkode: efb36...866 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #48 Del Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Gikk ut med 2,6 i snitt fra vgs, og ikke bestått matte. Først nå har jeg fått interesse for å studere medisin, og jeg er 24 år. Jeg vet jeg aldri kommer til å klare dette siden det krever mye logisk tenking, og ikke minst mye matte. Det er noe jeg sliter enormt med. Strøket i matte 4-5 ganger nå. hva tenker dere? Gi slipp på drømmen om å bli lege, og satse på noe lettere? Anonymkode: 5689a...341 Hvorfor ønsker du å bli lege, men ikke noe annet innen helse? Hva innen legeyrket tiltrekker deg sånn? Anonymkode: db491...bf3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 26. mars 2021 #49 Del Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hva med sykepleier? Anonymkode: b93ca...ea9 Hvilken planet lever du på? 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #50 Del Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Du må ha minst 3 i både matte og norsk. Dessuten har kravet til å komme inn på sykepleien steget enormt etter finanskrisen og Corona. Enkelte populære steder ( større byer etc..) har 5 i snitt. Ikke sjans til å komme inn på sykepleien med 2,7 i snitt Anonymkode: e3ff6...b3c Kjenner flere sykepleiere som jeg vet var dårlige på skolen. Er ikke akkurat noe prestisjestudie. Anonymkode: 8bb5d...480 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 26. mars 2021 #51 Del Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kjenner flere sykepleiere som jeg vet var dårlige på skolen. Er ikke akkurat noe prestisjestudie. Anonymkode: 8bb5d...480 Studiet i seg selv er vel ikke akkurat veldig krevende, men det har de siste åra vært vanskelig å komme inn på, i alle fall på de populære studiestedene. Greit å huske på - uansett studie - at hvor vanskelig et studie er å komme inn på ikke handler om hvor vanskelig studiet er, men hvor mange som ønsker å gå på det. Utover karaktergrenser på lærestudiet (og muligens et par andre?) er det kun popularitet som styrer hvor gode karakterer man må ha for å komme inn på som vgs-søker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #52 Del Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette!!! Det er akkurat det. Blir litt paff over alle som skriver at jeg burde satse på noe annet. Hva vet de om min situasjon/helse da jeg gikk på videregående? Og hva vet de om hvordan jeg leste meg opp til å ta opp matte eksamen? Jeg må skifte taktikk. Ta i mot hjelp, og finne noen som kan hjelpe meg skikkelig. Jeg forstår når jeg får det forklart ordentlig, da sitter det godt i hodet. Jeg stresser heller ikke med at det kommer til å ta lang tid. Det ER verdt det når man jobber mot drømmejobben. Anonymkode: 5689a...341 Helt riktig innstilling, gro tykk hud, prell av deg alle de som tror de er No, folk som ikke har peiling, og folk som sier teite ting❤️👍 Fullfør studiet ditt nå om du klarer, slik at du skaff deg jobb så du kan Kjøpe deg hjelp. Du klarer det så fint så❤️ Bruk livet ditt på det du vil. Men ikke glem pensjonsopptjening osv. Klem Anonymkode: 8b801...b20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #53 Del Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Godt poeng, dette med at studiet i seg selv er vanskeligere enn å få gode karakterer på videregående. Det gjelder mange universitetsstudier. Innen realfag er det helt vanlig at den stoffmengden man brukte et helt år på på videregående (for eksempel kjemi), bruker man bare noen få uker på på universitetet. Hvis du ikke henger med på videregående, har du ikke sjanse på universitetet. Dette handler heller ikke «bare» om at du ikke klarer matte (noe som er ille nok i seg selv når man ønsker å gå medisin), men at du har 2,6 i snitt. Anonymkode: efb36...866 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kommer ikke til å klare hverken å komme inn eller gjennomføre studiet. Og jeg forstår ikke hva det er ved legeyrket du ønsker, dersom alle andre yrker i helsevesenet er utelukket for deg. Da er det tydeligvis ikke omsorg/helse som tiltrekker. Så da står du igjen med det akademiske, som åpenbart ikke passer med dine evner. Anonymkode: 11145...3be Dette er ikke helt sant. Man lærer ikke så mye nytt på uni. Men det er sant at endel grunnleggende må sitte. Fordi man bruker det på Uni.. Så ts har absolutt en sjans. Det er bare vanskelig å vite hva man har gått glipp av på VGS, og det er av den grunn også vanskelig å lete tilbake alene. Har man en god lærer så vet lærer hva som mangler med en gang. Sitter man alene som privatist, kan det utarte seg veldig annerledes. Det er vondt, vanskelig og urettferdig å oppleve. Og til Anonymkode: 11145...3be: Til deg vil jeg bare si: Du har virkelig missforstått høyere utdanning, pedagogikk og hele sullamitten. Jeg håper ikke du utaler deg videre om dette før du har sjekket kildene dine. Anonymkode: 8b801...b20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #54 Del Skrevet 26. mars 2021 Anonymus Notarius skrev (17 minutter siden): Studiet i seg selv er vel ikke akkurat veldig krevende, men det har de siste åra vært vanskelig å komme inn på, i alle fall på de populære studiestedene. Greit å huske på - uansett studie - at hvor vanskelig et studie er å komme inn på ikke handler om hvor vanskelig studiet er, men hvor mange som ønsker å gå på det. Utover karaktergrenser på lærestudiet (og muligens et par andre?) er det kun popularitet som styrer hvor gode karakterer man må ha for å komme inn på som vgs-søker. Nå undervurderer du medisinstudiet. Det er faktisk veldig krevende. Det finnes oversikter hos universitetene hvor mye tid studentene bruker på fag i uken. Der ser du godt at studier varierer veldig i hvor mye de krever. Og studentene på medisin er allerede silt ut ganske grundig ved at det kun er dem med best karakterer fra vgs. Jeg kjenner supersmarte folk som jobbet hardt og likevel strøk opptil flere ganger underveis i medisinstudiet. Ts har ikke sjans! Anonymkode: 11145...3be 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #55 Del Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette!!! Det er akkurat det. Blir litt paff over alle som skriver at jeg burde satse på noe annet. Hva vet de om min situasjon/helse da jeg gikk på videregående? Og hva vet de om hvordan jeg leste meg opp til å ta opp matte eksamen? Jeg må skifte taktikk. Ta i mot hjelp, og finne noen som kan hjelpe meg skikkelig. Jeg forstår når jeg får det forklart ordentlig, da sitter det godt i hodet. Jeg stresser heller ikke med at det kommer til å ta lang tid. Det ER verdt det når man jobber mot drømmejobben. Anonymkode: 5689a...341 Her svarer du egentlig godt på ditt eget spørsmål: Du sier du trenger noen som kan hjelpe deg skikkelig for å komme gjennom fag på vgs-nivå. Og det gjelder ikke bare matte, men samtlige fag. Men både medisinstudiet og jobben som lege krever at du kan ta til deg informasjon på egenhånd. Du må ha litt akademiske evner i bånn. Vi prøver å hjelpe deg her, så du ikke kaster bort masse tid på noe som ikke vil føre noe sted. Anonymkode: 11145...3be 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #56 Del Skrevet 26. mars 2021 15 hours ago, AnonymBruker said: Nei, er ikke det samme. Jeg vil enten bli lege eller noe helt annet utenfor helse. Anonymkode: 5689a...341 Hvorfor vil du bli lege? Og hvorfor vil du ikke bli feks sykepleier? Anonymkode: 13d31...063 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #57 Del Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Nei, er ikke det samme. Jeg vil enten bli lege eller noe helt annet utenfor helse. Anonymkode: 5689a...341 🚩 Legeyrket i seg selv handler om et sterkt ønske om å hjelpe andre mennesker som har sykdommer og som har det vondt. Beklager for å "knuse" drømmen din, men du vil fort mistrives hvis du aldri kunne tenkt deg noe innen helse, MEN likevel tenkt deg å bli lege... Er det prestisjen som tiltrekker deg? Dessuten krever det gode kunnskaper innen kjemi og biologi, samt litt matte. Og at du har strøket så mange ganger viser at du ikke har anlegg for realfag... Anonymkode: 5c27d...e9f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #58 Del Skrevet 26. mars 2021 Anonymus Notarius skrev (1 time siden): Man kommer ikke inn på legestudiet med arbeidserfaring Var ikke legestudiet jeg snakket om heller. Jeg svarte hun som påstod at ts ikke hadde andre valgmuligheter siden hun ikke har vitnemål. Anonymkode: 97c1a...3b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #59 Del Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke nødvendigvis en enkel vei å bli tatt opp på realkompetanse, og få tas opp på det grunnlaget. TS må da dokumentere at hen har kompetansen som trengs opp mot opptakskravene på utdanningen hen ønsker å søke på. Anonymkode: efb36...866 Jeg har ikke arbeidserfaring innen økonomi og ledelse, jeg har jobbet i barnehage og som assistent på sfo de siste ti årene. Klar over at det ikke fungerer hvis det er lege ts gjerne vil bli, men har hun arbeidserfaring, kan hun søke seg inn andre ting. Anonymkode: 97c1a...3b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #60 Del Skrevet 26. mars 2021 TS, jeg vil foreslå at du prøver å få deg en stilling som pleieassistent på et sykehjem før du bestemmer deg for å satse videre. Det er noe de aller fleste medisinstudenter har gjort, og etter hvert som du får x antall timers erfaring er det mulig å få tilsvarende jobb på sykehus. På den måten vil du se om helsevesenet er noe for deg. Du må like å jobbe med pasienter for å trives som lege. Har du forresten vurdert fagutdanning som ambulansearbeider? Da får du lære akuttmedisin på et mye mindre krevende nivå. Anonymkode: 81ec8...189 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå