AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #21 Del Skrevet 26. mars 2021 Jeg hadde ca samme snitt som deg, men klarte i løpet av to år å få toppkarakter i alle fag. For meg ble det helt annerledes å jobbe for karakterene når jeg visste hva de skulle brukes til. Anonymkode: eb8e0...98a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #22 Del Skrevet 26. mars 2021 Jeg har en kompis som gikk ut fra vgs med noe tilsvarende, hovedsakelig pga mangel på motivasjon. Han bestemte seg for å bli lege, og gikk all inn for å ta vgs på nytt. Han gikk privat, og fullførte 3-års vgs på 2 år, med høyt nok snitt til å komme inn. Han er akkurat ferdig utdannet og er 33 år nå. Hvis dette virkelig er drømmen din, ikke snakk deg selv ned ved å si at du er for dum. Jeg er sikker på at du kan klare det, men det krever en innsats, motivasjon og selvdisiplin på et langt høyere nivå en du sannsynligvis er vant til. Men om du er villig til å ofre det som kreves, skal du bare se at du blir lege til slutt Anonymkode: cfde1...bce 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #23 Del Skrevet 26. mars 2021 Naive folk som tror leger er så sabla smarte og har hatt gode karakterer.. Fullt mulig å studere i utlandet selv med dine karakterer, ts. Er det de fleste gjør. Anonymkode: 270de...322 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaleidoskop Skrevet 26. mars 2021 #24 Del Skrevet 26. mars 2021 "desverre" må an ha gode karakterer for å bli lege. Det nytter ikke med empati og være et forståelsesfullt menneske mot andre. Men gode karakterer viser hardt arbeid (for de fleste) noe man må som lege. Hvis du virkelig vil bli lege er det ikke for sent, men det virker ikke helt lovende med snittet ditt. Til deg som foreslo sykepleier, er det nesten like vanskelig å komme inn på. Veldig populært studie 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #25 Del Skrevet 26. mars 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Naive folk som tror leger er så sabla smarte og har hatt gode karakterer.. Fullt mulig å studere i utlandet selv med dine karakterer, ts. Er det de fleste gjør. Anonymkode: 270de...322 Er å kaste bort mye tid og penger å studere i medisin i utlandet om man synes videregående er for vanskelig eller om man synes skole er helt uinteressant. Anonymkode: 4f2ab...190 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #26 Del Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Gikk ut med 2,6 i snitt fra vgs, og ikke bestått matte. Først nå har jeg fått interesse for å studere medisin, og jeg er 24 år. Jeg vet jeg aldri kommer til å klare dette siden det krever mye logisk tenking, og ikke minst mye matte. Det er noe jeg sliter enormt med. Strøket i matte 4-5 ganger nå. hva tenker dere? Gi slipp på drømmen om å bli lege, og satse på noe lettere? Anonymkode: 5689a...341 Hør her.. Du er ikke for dum. Du har gått glipp av noe i skoletiden. Det betyr ikke at du er dum. Ikke hør på de som skriver at du skal akseptere at du er dum, for det er ikke sant. Vi har et dårlig utdanningssystem i Norge, i form av at vi klarer ikke tilpasse utdanning til alle. Det er ikke gjort med vilje, det bare blir slik. Så.. Når det er sagt: Du har prøvd mange ganger å bestå matteeksamen uten hell. Da skal jeg fortelle deg noe. Det koster masse penger å bli god i matte. Du må betale for hjelp. Og det kan ta mange år, når man har mangler i faget, å få tettet igjen disse hullene man mangler. Og du klarer ikke oppdage disse hullene selv, fordi hadde du oppdaget de, så hadde du jo kunnet matte! Hvis dj aldri forsto meningene med brøk, så er det fordi du gikk glipp av informasjon som gjorde at du skulle forstått det. Du er ikke dum, du bare mangler den informasjonen som du trengte for å forstå. Så til poenget:veien kan være uendelig lang. Du må vurdere om det er verd det. Har du penger til det? Har du tenkt på pensjonen din? Når du har overveid situasjonen i livet ditt, kan det kanskje være lurt å vurdere noe annet å studere, å heller fortsetter med matteprosjektet etterpå, når du er ferdig med en annen utdanning. Slik at du kan få en god jobb og tjene opp pensjon osv først. Så kan du lese matte med ro og god samvittighet etterpå, og kanskje tilogmed ha bedre råd til det. Hva har du karakterer til? Ring å hør med en veileder på skolen eller nav! Anonymkode: 8b801...b20 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #27 Del Skrevet 26. mars 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Er å kaste bort mye tid og penger å studere i medisin i utlandet om man synes videregående er for vanskelig eller om man synes skole er helt uinteressant. Anonymkode: 4f2ab...190 Det er jeg enig i. Reagerer bare på at folk per automatikk tror at lege er et yrke som krever gode karakterer. Det er det ikke. Anonymkode: 270de...322 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #28 Del Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tror ikke du helt vet hva du drømmer om. Om du har 2,6 i snitt fra vgs og har strøket 4-5 ganger i matte så ser det ikke ut som du har interesse for akademisk kunnskap. Å bli lege handler om å gjøre det samme som på VGS bare på et vanskeligere nivå. Du må lese flere bøker, med tyngre språk på enda kortere tid. Du skriver også at du ikke har lyst til å bli sykepleier siden du ikke er spesielt interessert i helse. Når du hverken har interesse for skole eller helse og likevel drømmer om å bli lege så tror jeg ikke du helt forstår hva legeyrket handler om. Man bør ha interesse både for skole og helse for å komme gjennom legestudiet og å trives som lege. Synes du bør snakke med en karriereveileder. Det finnes offentlige karriereveiledere, disse er gratis. De har neppe fasiten på hva du bør jobbe med, men de kan kanskje hjelpe deg med å se hva du bør tenke over ved valg av utdanning og yrke. Anonymkode: 4f2ab...190 Godt poeng, dette med at studiet i seg selv er vanskeligere enn å få gode karakterer på videregående. Det gjelder mange universitetsstudier. Innen realfag er det helt vanlig at den stoffmengden man brukte et helt år på på videregående (for eksempel kjemi), bruker man bare noen få uker på på universitetet. Hvis du ikke henger med på videregående, har du ikke sjanse på universitetet. Dette handler heller ikke «bare» om at du ikke klarer matte (noe som er ille nok i seg selv når man ønsker å gå medisin), men at du har 2,6 i snitt. Anonymkode: efb36...866 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #29 Del Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Gikk ut med 2,6 i snitt fra vgs, og ikke bestått matte. Først nå har jeg fått interesse for å studere medisin, og jeg er 24 år. Jeg vet jeg aldri kommer til å klare dette siden det krever mye logisk tenking, og ikke minst mye matte. Det er noe jeg sliter enormt med. Strøket i matte 4-5 ganger nå. hva tenker dere? Gi slipp på drømmen om å bli lege, og satse på noe lettere? Anonymkode: 5689a...341 Ta helsefagarbeider så jobber du sammen med sykepleierene og er i kontakt med legene. Anonymkode: 373a8...98d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #30 Del Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Naive folk som tror leger er så sabla smarte og har hatt gode karakterer.. Fullt mulig å studere i utlandet selv med dine karakterer, ts. Er det de fleste gjør. Anonymkode: 270de...322 Per nå har ikke TS vitnemål, og vil ikke komme inn noen steder. Jeg tror det er svært uvanlig å studere medisin i utlandet med så dårlige karakterer som TS har. Læresteder i Øst-Europa har jevnt over et høyere lærepress på teorien enn de har i Norge, med større krav til detaljkunnskap og pugging enn i Norge. Dette gjelder også innen de mer generelle realfagene som kjemi, fysikk, matte og biologi, som man gjerne har det første året. Gitt at TS får ståkarakter i matte på et eller annet vis, tror jeg TS vil slite stort med å henge med faglig. Mer enn hen ville gjort i Norge. Jeg har forresten studert i et land i Øst-Europa selv, så jeg vet hva jeg snakker om. Strykeprosenten er skyhøy mange steder. I mitt kull var det langt mer enn halvparten av de norske som aldri fikk noe vitnemål. Bare rundt 5% av de norske på mitt kull gikk ut på normert tid. Noen tok riktignok friår fordi de ønsket det, men de fleste ble hengende ett eller flere (for noen: Mange) år etter fordi de strøk. Jeg kan bruke matten som eksempel: I det første semesteret hadde vi matte. Det var et av de minste fagene vi hadde. Der hadde vi matte som tilsvarte ca R2 (litt over på noen områder, litt under på andre), bare forklart på en mer innviklet måte og med mye pugging av formler. Jeg hadde heldigvis R2 fra før, men det var verre med dem som ikke hadde det. Selv jeg som hadde 5 i R2 fra før måtte bruke ganske mye tid på matten for å få det til, fordi det var så teoretisk lagt opp. Anonymkode: efb36...866 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #31 Del Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hør her.. Du er ikke for dum. Du har gått glipp av noe i skoletiden. Det betyr ikke at du er dum. Ikke hør på de som skriver at du skal akseptere at du er dum, for det er ikke sant. Vi har et dårlig utdanningssystem i Norge, i form av at vi klarer ikke tilpasse utdanning til alle. Det er ikke gjort med vilje, det bare blir slik. Så.. Når det er sagt: Du har prøvd mange ganger å bestå matteeksamen uten hell. Da skal jeg fortelle deg noe. Det koster masse penger å bli god i matte. Du må betale for hjelp. Og det kan ta mange år, når man har mangler i faget, å få tettet igjen disse hullene man mangler. Og du klarer ikke oppdage disse hullene selv, fordi hadde du oppdaget de, så hadde du jo kunnet matte! Hvis dj aldri forsto meningene med brøk, så er det fordi du gikk glipp av informasjon som gjorde at du skulle forstått det. Du er ikke dum, du bare mangler den informasjonen som du trengte for å forstå. Så til poenget:veien kan være uendelig lang. Du må vurdere om det er verd det. Har du penger til det? Har du tenkt på pensjonen din? Når du har overveid situasjonen i livet ditt, kan det kanskje være lurt å vurdere noe annet å studere, å heller fortsetter med matteprosjektet etterpå, når du er ferdig med en annen utdanning. Slik at du kan få en god jobb og tjene opp pensjon osv først. Så kan du lese matte med ro og god samvittighet etterpå, og kanskje tilogmed ha bedre råd til det. Hva har du karakterer til? Ring å hør med en veileder på skolen eller nav! Anonymkode: 8b801...b20 TS har ikke vitnemål, og kan ikke studere noe annet. Anonymkode: efb36...866 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #32 Del Skrevet 26. mars 2021 kaleidoskop skrev (2 timer siden): "desverre" må an ha gode karakterer for å bli lege. Det nytter ikke med empati og være et forståelsesfullt menneske mot andre. Men gode karakterer viser hardt arbeid (for de fleste) noe man må som lege. Hvis du virkelig vil bli lege er det ikke for sent, men det virker ikke helt lovende med snittet ditt. Til deg som foreslo sykepleier, er det nesten like vanskelig å komme inn på. Veldig populært studie Det er virkelig ikke(!) like vanskelig å komme inn på sykepleien som medisin, særlig ikke hvis man kan flytte på seg, men jeg er enig i at det er langt opp for TS likevel. Anonymkode: efb36...866 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #33 Del Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): TS har ikke vitnemål, og kan ikke studere noe annet. Anonymkode: efb36...866 Joda, det finne løsninger. Snakke med nav /skole. TS kan studere andre ting likevel, og havner innunder andre regler👍 Anonymkode: 8b801...b20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #34 Del Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er virkelig ikke(!) like vanskelig å komme inn på sykepleien som medisin, særlig ikke hvis man kan flytte på seg, men jeg er enig i at det er langt opp for TS likevel. Anonymkode: efb36...866 Joda, det finnes løsninger. TS må snakke med nav /skole. TS kan studere andre ting likevel, og havner innunder andre regler👍 Anonymkode: 8b801...b20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #35 Del Skrevet 26. mars 2021 Beklager. Det klikket for telefonen min. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg skulle ikke sitere efb36...866 Anonymkode: 8b801...b20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #36 Del Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Nei, er ikke det samme. Jeg vil enten bli lege eller noe helt annet utenfor helse. Anonymkode: 5689a...341 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tror ikke du helt vet hva du drømmer om. Om du har 2,6 i snitt fra vgs og har strøket 4-5 ganger i matte så ser det ikke ut som du har interesse for akademisk kunnskap. Å bli lege handler om å gjøre det samme som på VGS bare på et vanskeligere nivå. Du må lese flere bøker, med tyngre språk på enda kortere tid. Du skriver også at du ikke har lyst til å bli sykepleier siden du ikke er spesielt interessert i helse. Når du hverken har interesse for skole eller helse og likevel drømmer om å bli lege så tror jeg ikke du helt forstår hva legeyrket handler om. Man bør ha interesse både for skole og helse for å komme gjennom legestudiet og å trives som lege. Synes du bør snakke med en karriereveileder. Det finnes offentlige karriereveiledere, disse er gratis. De har neppe fasiten på hva du bør jobbe med, men de kan kanskje hjelpe deg med å se hva du bør tenke over ved valg av utdanning og yrke. Anonymkode: 4f2ab...190 TS skriver på ingen måte st hun ikke er spesielt interessert i helse fordi hun ikke vil bli sykepleier? Hun sier hun vil bli lege, eller noe helt annet utenfor helse. Det er ikke det samme som å ikke være interessert i helse. Anonymkode: 500be...116 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #37 Del Skrevet 26. mars 2021 Alle kan bli lege. Alle kan komme inn på legestudiet. Det handler kun om to ting. 1. Din evne til å jobbe hardt. 2. Riktige omgivelser (helse, miljø og riktige lærere) Dersom du har strøket i matte selv om du har jobbet hardt, betyr det at du ikke har riktige lærere (omgivelser). Løsning: Finn bedre lærer Anonymkode: a018b...f08 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #38 Del Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Alle kan bli lege. Alle kan komme inn på legestudiet. Det handler kun om to ting. 1. Din evne til å jobbe hardt. 2. Riktige omgivelser (helse, miljø og riktige lærere) Dersom du har strøket i matte selv om du har jobbet hardt, betyr det at du ikke har riktige lærere (omgivelser). Løsning: Finn bedre lærer Anonymkode: a018b...f08 Dette!!! Det er akkurat det. Blir litt paff over alle som skriver at jeg burde satse på noe annet. Hva vet de om min situasjon/helse da jeg gikk på videregående? Og hva vet de om hvordan jeg leste meg opp til å ta opp matte eksamen? Jeg må skifte taktikk. Ta i mot hjelp, og finne noen som kan hjelpe meg skikkelig. Jeg forstår når jeg får det forklart ordentlig, da sitter det godt i hodet. Jeg stresser heller ikke med at det kommer til å ta lang tid. Det ER verdt det når man jobber mot drømmejobben. Anonymkode: 5689a...341 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #39 Del Skrevet 26. mars 2021 Du kommer ikke til å klare hverken å komme inn eller gjennomføre studiet. Og jeg forstår ikke hva det er ved legeyrket du ønsker, dersom alle andre yrker i helsevesenet er utelukket for deg. Da er det tydeligvis ikke omsorg/helse som tiltrekker. Så da står du igjen med det akademiske, som åpenbart ikke passer med dine evner. Anonymkode: 11145...3be 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #40 Del Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Dette!!! Det er akkurat det. Blir litt paff over alle som skriver at jeg burde satse på noe annet. Hva vet de om min situasjon/helse da jeg gikk på videregående? Og hva vet de om hvordan jeg leste meg opp til å ta opp matte eksamen? Jeg må skifte taktikk. Ta i mot hjelp, og finne noen som kan hjelpe meg skikkelig. Jeg forstår når jeg får det forklart ordentlig, da sitter det godt i hodet. Jeg stresser heller ikke med at det kommer til å ta lang tid. Det ER verdt det når man jobber mot drømmejobben. Anonymkode: 5689a...341 Hvorfor er legeyrket din drømmejobb? Hva er det som gjør at du ikke nevner andre yrker innenfor helse? Hva gjør deg interessert i å bli lege? Leger er ikke vanlige mennesker med personer med veldig høy intelligens, god hukommelse, lett for å lære, husker godt, empatiske, glad i andre mennesker, ønsker å hjelpe andre, flinke til å lytte til klaging syting og gråting, glad i å undersøke og skikke på sår og andre skavanker, de er flinke til å putte symptomer sammen til å finne en diagnose, de husker fra skolebøkene om mange hundredevis av diagnoser og symptomer, de har evnen å se for seg alle de ulike blodprøvene som er relevante for akkurat DET symptomet.. Føler du virkelig at du er der? Eller er det bare pengene, statusen og kollegaer i legedrakt som fenger? Hva kan DU bidra med i forhold til legeyrket? Hva er det som gjør at nettopp DU er egnet til å være noens lege i deres værste nød? Anonymkode: 373a8...98d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå