Gå til innhold

Har så lyst til å bli lege, men er for dum

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her. Slutt å spam meg, gidder ikke å høre mer om hva jeg klarer og ikke klarer. Bruk tiden deres på noe annet nå, dette har gått for langt. Ha en fortreffelig påske og helg!

Anonymkode: 5689a...341

Du spurte jo😂

AnonymBruker skrev (På 25.3.2021 den 22.57):

hva tenker dere? Gi slipp på drømmen om å bli lege, og satse på noe lettere? 

Jeg tror du klarer👍

Anonymkode: 8b801...b20

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg synes du skal gi det et forsøk, få opp karaktersnittet ditt. Hvis du klarer det, så er du like kvalifisert som de andre søkerne. 

Det finnes jo folk som «jukser» seg opp i karaktersnitt, eller bruker flere år på å ta opp fag, for eksempel hvis man bruker 10 år på å få opp snittet til rundt 6.. Så er man så godt drillet, men kanskje likevel ikke skarp nok til å være lege. Men når disse folkene kommer inn på medisinstudiet, da vil det jo likevel være en ny og enda tøffere runde, å bestå fag på universitetsnivå. De som er «dum» eller har «jukset seg til gode karakter på videregående» vil jo her ikke klare det.

Derfor er det forsvarlig å kunne fortelle deg at ja! Du kan gi medisinstudiet et forsøk! Er du skarp nok så blir du kvalifisert på en redelig måte. 

Hadde det derimot vært meg, så hadde jeg kanskje ikke orket å studert så lenge, for meg holder det med bachelor (men så har jeg heller ingen motivasjon for å bli lege, hadde jeg virkelig ønsket så hadde jeg prøvd).

Dårlige leger vil også få vansker med å få seg jobb, på den måten blir de «dummeste» uansett silt ut i løpet av prosessen fra videregående til ferdig utdannet.

Anonymkode: cfbd6...562

Dette var dagen selvmotsigelse👍Jeg får si som TS. God påsk

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokuser på noe som du vet du kan mestre og bli god på. 

Dersom du likevel insisterer så kan du jo snakke med en rådgiver fra sonans. Jeg synes de er veldig flinke til å hjelpe målrettet med det du ønsker å oppnå. 

Anonymkode: 7c69a...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du samisk, eller av samisk familie, eller tatt samisk som språk på vgs så kan du komme inn på samisk kvote på Universitetet i Tromsø, litt lavere snitt da. Men du må rundt 5 likevel.

Anonymkode: b8f21...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ut med 2,6 i snitt fra vgs, og ikke bestått matte. Først nå har jeg fått interesse for å studere medisin, og jeg er 24 år. Jeg vet jeg aldri kommer til å klare dette siden det krever mye logisk tenking, og ikke minst mye matte. Det er noe jeg sliter enormt med. Strøket i matte 4-5 ganger nå.

hva med legesekretær? Jeg tok bachelore i farmasi da jeg var i begynnelsa av 40 årene og hadde ikke hatt matte på 20 år. Tok riktignok ett år med matte og kjemi på vgs før jeg starta. Det hjalp godt. Legesekretær kunne jeg også godt ha tenkt meg. Det ser ganske spennende ut det og. Leger har utrolig mye ansvar og tror de jobber mye også. Jeg hadde ikke villet ha det store ansvaret der. Blir nervøs av bare å tenke på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker hvis TS vurderer noe annet, at kanskje noe spennende innenfor reise!! Eller sjekk ut antropolog! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke dra til legefabrikkene til Polen? Alle kommer inn, og greier du å pugge er du med videre. Så ser du på gamle eksamensoppgaver og består.

Anonymkode: e1dda...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ut med 2,6 i snitt fra vgs, og ikke bestått matte. Først nå har jeg fått interesse for å studere medisin, og jeg er 24 år. Jeg vet jeg aldri kommer til å klare dette siden det krever mye logisk tenking, og ikke minst mye matte. Det er noe jeg sliter enormt med. Strøket i matte 4-5 ganger nå.

Du vil ikke deg selv så vondt å bli lege. Det er enormt lange arbeidsdager, hardt press, ansvar for liv, du ser mye død, sykdom og elendighet. Det er en grunn til at mange leger tar selvmord. 

Finn noe mer positivt, noe enklere. 

Anonymkode: 469f9...4ca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag deg en liste over alle tingene du har en interesse for og prøv å finne et yrke som passer deg perfekt. Man er ikke nødvendigvis dum selv om man ikke kommer inn på medisin, og heller ikke hvis man hadde dårlig snitt på vgs. Noen tar opp ting senere og gjør det mye bedre. 
Jeg er sikker på at det finnes et yrke som passer mye bedre til deg enn lege. Du må bare lete litt først. Men jeg ville anbefalt å ta opp igjen noen fag likevel hvis du skal studere på et universitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/25/2021 at 10:57 PM, AnonymBruker said:

Hva med legesekretær? Så kan du fremdeles jobbe innen de samme miljøene, og hvis du tar utdannelse innen det faget så vil jeg tro du fort får jobb.

Anonymkode: d784e...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/25/2021 at 11:01 PM, AnonymBruker said:

Nei, er ikke det samme. Jeg vil enten bli lege eller noe helt annet utenfor helse. 

Du er ganske firkanta, virker det som. Livet har uendelig mange flere grå-nyanser, og hvis du er åpen for det, kan man fort finne noe spennende blant dem.

Anonymkode: d784e...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsefagarbeider? Butikkmedarbeider? 

Anonymkode: 17921...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teatrica skrev (På 25.3.2021 den 23.15):

Denne drømmen virker det nesten som om du må oppgi ja...Bare kravene for å komme inn er høyere enn du klarer å prestere.

Ikke hvis man tar om igjen fag! Viktig å oppmuntre, motivere og forklare før man dømmer nedenom og hjem ;) Mange som har blitt leger selv etter dårlige karaktere på vgs ;)

Anonymkode: eee6c...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for brukerdebatt, brukerangrep, latterliggjøring, avsporinger og samtlige svar til dette.

Kragebein, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...