Gå til innhold

Jeg griner snart jeg!!!!!

Thea

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/09/28/350020.html Hvor syk i hodet er det egentlig mulig for et menneske å bli??? Hva i all verden kan få et menneske til å ta et annet menneskes liv???? Jeg blir så utrolig lei meg og sint :evil: Typen har drept en tidligere kjæreste på en helt forferdelig og brutal måte, soner 10 år????? i fengsel, og når han kommer ut igjen dreper han fanden meg igjen. Hva i all verden tenker folk på?? At han nå har sittet inne i 10 år og sikkert fått tenkt seg om så nå sender vi ham ut igjen :evil:

Jeg er ikke sikker på hvem jeg er mest sint på jeg, sykoen som dreper eller systemet som ikke ser nødvendigheten av å gi dritten hjelp. Men uansett hvem som har mest skyld her kosta det ei 11 år gammel jente livet.

Fy faen for en jævlig verden vi lever i :cry: :cry: :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

FYYY FA**! At det går ann!! Han skulle jaggu sitti inne til han dau'a sjøl!!

:evil: :evil: Han får vel sitte inne ti nye år da.. Så får vi se hvem han tar neste gang..

*riste på hodet*

-x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er helt forjævlig og det er f.... meg rart at norsk rettsvesen / politikere aldri lærer. Det er veldig sjelden maksimumsstraffen blir tatt i bruk. Stort sett er det bare rundt 8-10 år og tiden blir ofte halvert igjen for "god oppførsel" og "liten gjentakelsesfare" og slike imbesile påfunn. Jeg føler virkelig med moren til den drepte jenta og dette sårer meg dypt. At folk virkelig er i stand til å gjøre noe slikt. Jeg gremmes og hjertet mitt gråter for jenta :cry: :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken slo meg også da jeg hørte om saken.

Hva i all verden slags omstendigheter skulle det være, som tilsa 10 år fremfor 21 på det første drapet? At han bare ville svimeslå, men "måtte" kvele da hun lagde bråk?

Norge er et molboland. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så går det en måned, så glemmer de fleste dette og er igjen veldig i mot strengere straffer fordi det er så "FRP" og fordi alle fortjener sympati og fordi verden er så vakker og det er så popt å være litt intellektuell og fordi det finnes så utallig mange andre måter å forvare voldsutøvere på og fordi vi lever i et moderne samfunn som bare må finne andre veier enn fengsel som eneste løsning og..osv..

Og så skjer det igjen.

Oj.

Og så gremmes vi litt en gang til.

Blir også litt sjokkerte. Også forbanna.

Men så glemmer vi.

Igjen.

Helt til neste gang.

(Mine tanker går til barnet som ble et offer.

På flere enn bare en måte.

Måtte det iallefall finnes en himmel så ikke alt bare virker totalt idiotisk for deg..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nesten så jeg er for dødsstraff!!!!! :evil:

".....fordi det ikke forelå holderpunkter for at han ville begå flere drap..."

Unnskyld meg altså..........men FY FAEN!!!........ for et argument! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja det er for jævlig dette her.

men jeg kan ikke fri meg fra tanken på hva som får en dame med en datter til å bli samboer med en som er dømt for drap jeg da. Og atpåtil har drept sin samboer?

Dere kvinner er noen rare vesner..... hun skulle vel omvende denne gærningen hun da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det som er helt sikkert her, er at jeg tror vi har med en psykiatrisk person å gjøre, som er sinnssyk, og som ikke har fått oppfølgingen han trengte etter at han sonet straffen sin... og hvem er det sin skyld da???

Og pinocchio; jeg glemmer aldri drap som er blitt begått her i Norge, aller mest gremmes jeg over den syke mannen som heter thomas quick, han blir jeg kvalm av.

Og det er helt klart for lave straffer her i landet, jeg lurer på hva slags idioter som tillater drapsfolk å gå ut etter 10 år, de burde fått 21 år tvert! for "ikke sinnssyke folk" da skulle dere sett at drap hadde blitt ganske sjeldent her i verden,

men allikevel tror jeg det hadde blitt begått drap om så maksimumsstraffen var 100 år,FORDI det er mange sinnssyke og gale folk som dreper, som ikke tenker på hvor mange år de får i fengsel i det det klikker for dem.

Det er vel derfor så mange gale folk slipper ut så tidlig, fordi meningen er vel at de skal få psykiatrisk hjelp etter soningstiden, MEN når det svikter, kan jeg bare legge sylden på de som ikke fulgte personen godt nok opp. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare helt grusomt, men typisk Norge..... Straffesystemet er absolutt ikke bra nok.... Som usikker skrev har jeg også vært inne på tanken med dødsstraff :x

Enkelte ganger lønner det seg å være forbryter i Norge, iallefall om du allerede har havnet på "skjøret" - men vil komme deg opp igjen. I fengsel er det jo gratis kost og losji, tv på rommet og gratis utdannelse!!!

Norge er et molboland :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som tyder på at strengere straffer - helt opp til dødsdom - har noen som helst virkning når det gjelder å forhindre drap. Selv om det i USA er mulig å dømme folk til to og tre livstidsdommer, eller har dødsstraff, har ikke antall drap gått ned.

Men jeg ser jo at samfunnet må reagere på en eller annen måte - vi må ha en reaksjon både på drap, ran og andre forbrytelser.

Den fella det er fort å gå i er ropet på hevn. Og det ropet forstår jeg også. Det blir for urettferdig at man ikke hevner et drap. Men vi vil jo gjøre det på en sivilisert måte - ikke blodhevnmåten eller mafiamåten, og derfor vil vi at domstolene skal utføre hevnen for oss.

Hvis man mener at man skal forhindre at drap skjer (noe som antagelig er umulig - men likevel), må man nok ta ibruk andre metoder enn kun straff og hevn. Da må vi nok ha en betydelig større psykiatrisk behandlingskapasitet - kanskje særlig når det gjelder barne- og ungdomsspykiatri.

Vi trenger også flere modige personer i barnevernet, personer som våger gå inn i familier med problemer. Ikke primært for å "ta" barna, men for å gi familien den støtten de trenger for å gi barna det oppvekstmiljøet det har krav på. Klarer ikke familien det, må det finnes alternativ til familien -og det er det mangel på i dag.

Lovgiverne må også ta en titt på sin rolle. Slik det er i dag, kan ikke domstolen dømme en person til behandling, og det budre den hatt anledning til, mener jeg. Forutsetningen igjen er at det finnes behandlingskapasitet - selvføgelig.

Jeg tror ikke folk som settes i fengsel opplever det som en belønning, selv om de får tak over hodet, mat og har TV på cella. Straffen skal være frihetsberøvelse, ikke diverse mer eller mindre utspekulerte "torturmetoder", som f.eks. isolasjon (Norge står på Amnesty's liste over land som utfører tortur på grunn av dette). Mener vi folk har fortjent dette, er vi over på hevn igjen.

Jeg har derfor ingenting til overs for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bør slutte å ta på kriminelle med silkehansker.

Med FrP politikk så hadde dette aldri skjedd. Da hadde han fremdeles vært i fengsel for det første drapet han begikk. Muligheter for permisjon eller løslatelse hadde ikke vært før i år 2687.

Får man en 10 års dom så vil det idag praksis si:

- løslatelse på 2/3 eller 1/2 tid

- ca. 18 dager permisjon hvert år, etter at 3 år av straffen er sonet

- farve TV på cella

- PC på cella

- gratis utdannelse

- gratis psykolog

- gratis lege

- gratis mat

- gratis husleie (celle)

- gratis tilgang på treningsrom

- gratis tilgang på aktivitetsrom

- gratis tannlege

- gratis advokat

og sikkert mye annet.

Hvilken straff får han den gangen her: 21 år ?; dvs. at han kanskje er ute igjen om 10 år.

Pottit-Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som helst kan bli en forbryter - gitt de riktige/gale forutsetningene.

Hvis du synes det er så flott det de innsatte "får", kan du vel bare gjøre et lite brekk, så får du raskt påøve hvor attraktivt det er......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke snakk om hvor bra de har det innenfor muren, men hvor vondt de KUNNE hatt det. Det skal være vondt å sitte inne (og det er sikkert ikke godt heller).

I våre dager hadde det jo vært skikkelig straff om de innsatte ikke fikk adgang til PC eller TV annet enn i korte perioder på fellesrom. Og så vidt jeg vet er ikke maten dårlig heller. Den kunne de jammen ha laget selv, med et minimum av råvarer.

Det er klart de skal ha psykolog, men det skulle de kanskje hatt oftere. Tviler på at de innsatte får den oppfølgingen de trenger her. I stedet for å se på Tv skulle de tvinges til å se inn i seg selv og hva de hadde gjort.

Klart at det er vanskelig å komme ut i samfunnet etter noen år i fengsel. Det er ikke lett å få seg jobb etter å ha sonet.

Så her sponser gamle Norge forbrytere med TV, PC, mat, utdannelse osv, mens det ikke blir gjort noe for de som er fremtidens forbrytere. Bruk ressursene på skolen i stedet. Forebygg kriminalitet i stedet for å sy puter under armene på de som allerede har gjort noe straffbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke akkurat putesying som foregår i fengsler. Å sitte alene inntil 23 timer pr.døgn, med begrenset mulighet til å få besøk, å ha hele livet på 6 kvadratmeter med do og det hele, er ikke akkurat luksus.

I Norge er straffen FRIHETSBERØVELSE. Ut fra et hevnmotiv ønsker man både vann og brød, og isolasjon uten TV osv.

Jeg synes igrunnen det er fornuftig bruk av pengene at insatte får mulighet til å utdanne seg. mange har ikke engang fullført ungdomsskolen tidligere, og har dermed ikke en sjanse til å komme inn på arbeidsmarkedet. Noe av vitsen med fengeslsstraffen skal vel være at de innsatte skal bli "bedre mennesker" etterpå, slik at de ikke begår lovbrudd mer - eller?????

Slik jeg leser noen av innleggene er det bare å putte mennesker inn i en celle, ta fra dem enhver verdighet som menneske, gi dem vann og brød til dommen er sonet, og så slippe dem ut på gata etter ferdigsonet dom uten noe ettervern, for etter straffen er de snille som lam, og kommer aldri til å begå lovbrudd igjen. Husk at et fåtall av lovbruddene er drap.

Men jeg er enig i at det gjøres for lite for å forhinder at unge får en kriminell løpebane. Det er på sikt mye billigere å forebygge enn å "reparere"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke dødsstraff for enkelt? Burde ikke en sånn syk person slippes løs sammen med andre innsatte - som ikke akkurat har barnemordere høyt i kurs - slik at de kunne ha slått han ihjel med bare nevene? Påført han smerte som likevel ikke kan sammenlignes med den smerten denne lille jenta har gått gjennom. Tenk bare på redselen....nei, fy faan, jeg blir kvalm av slike personer. Har ikke ord for hva jeg føler om saken. Helt uvirkelig. Burde sette dem i gapestokk på åpen gate og la folk selv ta hånd om han. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Monja - mener du at "gatas parlament" skal råde? Det kan være en farlig vei å gå inn på, - den har vært prøvd tidligere i historien, bl.a i Frankrike.

Dødsdom - det er kun for å få hevn, ikke for å avskrekke slik at ingen begår forbrytelser (bare se til USA - det begås forstatt drap der). Og jeg kan ikke se at statsautorisert drap er noe bedre enn andre typer drap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes igrunnen det er fornuftig bruk av pengene at insatte får mulighet til å utdanne seg. mange har ikke engang fullført ungdomsskolen tidligere, og har dermed ikke en sjanse til å komme inn på arbeidsmarkedet. Noe av vitsen med fengeslsstraffen skal vel være at de innsatte skal bli "bedre mennesker" etterpå, slik at de ikke begår lovbrudd mer - eller?????

Det er hensikten ja, men skjer det... Nei..... Da er det bortkastet penger, da er det vel heller bedre å bruke penger på å få til et bedre hjelpetiltak og oppfølging...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganke "ironisk". Man får 7 år for "økonomisk svindel mot staten" og Lars grønnerød fikk 18 år for og skaffe våpen.. ( han fortjente jo det..3 mennesker ble drept men ) alikeveeeeeel!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...