Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sympati for mange mennesker.  Men denne kvinnen føler jeg ikke medlidenhet for. 

• Liker 19
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Pås skrev (6 timer siden):

Satt hun ikke og fniste og lo i telefonen da terroristen snakket om halshugging og slikt? Synes IKKE synd på henne, men barna blir som vanlig de mest skadelidende!

Dette er også min mening. Synes ikke synd på henne, men på barna hennes. Sympatiene mine går til ofrene av IS som hun var en del av. Forsvareren hennes er ikke troverdig i sine forsøk på å fremstille henne som offer. Hun var ikke offer da hun dro, hun var ikke offer da hun rekrutterte andre kvinner fra Norge å dra og hun var ikke offer da hun gjorde det hun gjorde mens hun var det. At hun innser og er lei seg for at hun valgte siden som tapte er klart. Men det fritar henne ikke for ansvar. 

Endret av Drizzt
  • Liker 14
Skrevet (endret)
Isambard skrev (2 timer siden):

Ingen tvil om at hun støttet IS og det de sto for. Nå har det aldri vært vanlig å fi lange fengselsstraffer bare for å støtte en side i en krig. Man skal gjerne a bidratt litt spesielt.

jeg tenker litt som etter folkemordet i Rwanda. Det var minst like grusomt som IS, men på et punkt måtte folk legge det bak seg og gå videre. Man valgte å ikke straffe alle som sto bak, for da ville det aldri tatt slutt.

Det samme gjorde de i Sør-Afrika etter Apartheid. Det skjedde mange grusomheter hvor folk ble brent levende etc. De valgte å gi amnesti mot at folk la kortene på bordet.

Jeg har ikke veldig mange bra argumenter. Jeg synes bare at på et punkt har folk gått gjennom nok faenskap, enten det er en SS-soldat på østfronten eller en IS-kvinne. Det har ikke noe hensikt å straffe folk mer.

Norge støtter ikke terror. Norge tar sterk avstand fra terror. Norge er tuftet på verdier som er stikk motsatte av terror. Hvilke signaler og bieffekter tror du det vil skape om vi tar i mot kvinner og menn som bevisst har sluttet seg til et terrornettverk?  

Vi vet ikke hva kvinnen har bidratt med i Syria, men, vi har beviser for at hun har rekruttert andre kvinner ned til Syria. Hun har også bekreftet at hun har vært gift med ikke bare 1, men hele 3 terrorister. Hva hennes barn har sett og hørt tør jeg ikke engang tenke på, men hun slår meg ikke akkurat som årets mor. Hun avslo også helsehjelp til barnet sitt..hva sier det deg? 

Det som bekymrer meg mest er alt det vi ikke vet..og hva hennes egentlige agenda er. Vi må ikke være naive. 

Jeg syns ikke sammenligningen med kvinner som fant seg tyske kjærester passer overhodet. Hva er egentlig likhetstrekkene her? 

Endret av Vera
  • Liker 18
Skrevet

Jeg er enig. Hun har fungert som bakkemannskap til IS og må straffes for det. Jeg ser ikke en fremtid for henne her, og håper BV tar barnet hennes. 

• Liker 5
Skrevet
25 minutter siden, Vera said:

Jeg syns ikke sammenligningen med kvinner som fant seg tyske kjærester passer overhodet. Hva er egentlig likhetstrekkene her? 

Hvis de kvinnene som fant seg tyske kjærester valgte å dra til Nazi-Tyskland, deltok i alle tenkelige og utenkelige former for tortur av fanger, deltok i masseutryddelsene i konsentrasjonsleirene, fikk barn som de lot være vitne til og/eller bli lært opp til å drepe mennesker, propaganderte for at flere kvinner skulle reise etter og gjøre det samme - da hadde vi kunnet snakke om likhetstrekk.

• Liker 11
Skrevet
Ichiko skrev (1 minutt siden):

Hvis de kvinnene som fant seg tyske kjærester valgte å dra til Nazi-Tyskland, deltok i alle tenkelige og utenkelige former for tortur av fanger, deltok i masseutryddelsene i konsentrasjonsleirene, fikk barn som de lot være vitne til og/eller bli lært opp til å drepe mennesker, propaganderte for at flere kvinner skulle reise etter og gjøre det samme - da hadde vi kunnet snakke om likhetstrekk.

Nettopp :) 

• Liker 3
Skrevet

Ingen sympati, hun visste veldig godt hva hun reiste ned til. Ellers må hun levd under en stein i noen år. Reise ned og tilrettelegge for disse svina av noen menn og drapstoktene deres, så buuhhu nå er det ikke så gøy lengre, nå vil jeg hjem.. Om hun evnt. ville hjem etter en stund (tipper hjemlengselsen ikke kom før hun havnet i leiren) so what? Hun har fremdeles støttet  en terrororganisasjon. Hjelper ikke å si «nå gjør jeg det ikke lengre». Hjelper ikke det, hun har fremdeles gjort noe straffbart, at hun angrer, so? Mange kriminelle som angrer. Cry me a river.

Om hun ikke blir dømt for å støtte isis, så er det en skam. Rettsvesenet kan ikke bare la en kvinne spille dum, «skjønner ingenting, jeg..» og la benne slippe unna med det. Da gjør rettsvesenet gjør veldig stor forskjell på mann og kvinne, mye større enn jeg trodde. (noe de gjør) Det er degradering av kvinner, å tro på at de ikke skjønte noe.. Hallo.. Kan spille idiot å slippe unna med det.. 

Attpåtil bruke sine små barn som gissel, det er en skam. Finner ikke ord. Bare det er bevis nok for meg at kvinnemennesket er ett drittmenneske.

• Liker 8
Skrevet (endret)

Helt uenig med de som støtter IS-kvinnen. Det er forkastelig, vil si motbydelig at noen faktisk føler sympati for denne kvinnen.

IS kvinnen er en terrorist, og tok et valg om å støtte slik virksomhet.

Jeg har null medlidenhet med terrorister. IS kvinnen burde aldri vært hentet til Norge, synes måten Høyre sympatiserer med og forhandler med denne IS kvinnen er et landssvik. Vi burde ikke hente inn terrorister og hjelpe terrorister, bare fordi de har barn.

De kunne tatt inn barnet, men moren burde miste foreldreretten, og heller blitt igjen i IS leiren. Håper moren aldri slipper ut, Norsk fengsel er mer enn hun fortjener.

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 6
Skrevet

Sånt føler man bare fordi mediene her i landet har vært flinke til å skjule de grusomhetene IS har begått og står for.

• Liker 3
Skrevet
Vera skrev (3 timer siden):

Norge støtter ikke terror. Norge tar sterk avstand fra terror. Norge er tuftet på verdier som er stikk motsatte av terror. Hvilke signaler og bieffekter tror du det vil skape om vi tar i mot kvinner og menn som bevisst har sluttet seg til et terrornettverk?  

Vi vet ikke hva kvinnen har bidratt med i Syria, men, vi har beviser for at hun har rekruttert andre kvinner ned til Syria. Hun har også bekreftet at hun har vært gift med ikke bare 1, men hele 3 terrorister. Hva hennes barn har sett og hørt tør jeg ikke engang tenke på, men hun slår meg ikke akkurat som årets mor. Hun avslo også helsehjelp til barnet sitt..hva sier det deg? 

Det som bekymrer meg mest er alt det vi ikke vet..og hva hennes egentlige agenda er. Vi må ikke være naive. 

Jeg syns ikke sammenligningen med kvinner som fant seg tyske kjærester passer overhodet. Hva er egentlig likhetstrekkene her

Ser du virkelig ikke likhetstrekkene? 

Det er lett å si i 2021 at de bare " fant seg en tysk kjæreste". En kjæreste i nazi-uniform som kjempet for Hitler. En okkupasjonsmakt som torturerte og henrettet nordmenn. Hetset og banket opp jøder etc. Alle soldatene var nok ikke nazister inni seg, men de var pent nødt til å late som de var det. 

Det er naturlig å tenke at tyskertøsene også enten sympatiserte med nazismen eller latet som de gjorde det. De kunne i alle fall ikke snakke mot den. 

Anyways. Jeg mener altså at behandlingen av tyskertøser og barna deres er en skam.

I hvilken grad det er sammenlignbart med IS kvinner varierer nok fra sak til sak. 

• Liker 2
Skrevet
Isambard skrev (27 minutter siden):

Ser du virkelig ikke likhetstrekkene? 

Det er lett å si i 2021 at de bare " fant seg en tysk kjæreste". En kjæreste i nazi-uniform som kjempet for Hitler. En okkupasjonsmakt som torturerte og henrettet nordmenn. Hetset og banket opp jøder etc. Alle soldatene var nok ikke nazister inni seg, men de var pent nødt til å late som de var det. 

Det er naturlig å tenke at tyskertøsene også enten sympatiserte med nazismen eller latet som de gjorde det. De kunne i alle fall ikke snakke mot den. 

Anyways. Jeg mener altså at behandlingen av tyskertøser og barna deres er en skam.

I hvilken grad det er sammenlignbart med IS kvinner varierer nok fra sak til sak. 

Du glemmer at kriger var HER i Norge, og varte i 5 år. Du glemmer også at landet Tyskland var i krig, på lik linje som landet Norge var i krig. Det er også verdt å merke seg at de fleste soldater utførte en plikt - dessertører ble henrettet. De fleste soldatene var helt normale unge menn som var på oppdrag for landet sitt - vinne krigen. De fleste soldater henrettet ikke, torturte ikke. De utførte rett og slett bare sin plikt. Jeg tviler på at den menige fotsoldaten i Norge var klar over grufullheter som utspilte seg i konsentrasjonsleirene. Men tilbake til poenget; det var hverdag i Norge også, på tross av krig. De aller fleste jentene som ble forelsket i tyske soldater ble forelsket i gutten - ikke i tysk ideologi. De levde side om side med tyskerne i 5 år. Tyskerne deltok i nordmennenes hverdagsliv, og for mange jenter fremsto nok tyskerne som noe nytt og spennende. Jentene oppsøkte ikke Tyskland fordi de var fascinert over Hitlers ideologi, de simpelthen forelsket seg som unge naive folk gjør. Jeg er helt enig med deg at måten disse jentene og barna deres  ble behandlet på er en skamplett i historien. Men så må du også huske at sterke følelser var i sving. Mange hadde mistet, mange hadde kjempet, og for dem fremsto jentene som forrædere. Det unnskylder ikke drittsekkoppførselen, men det forklarer kanskje hvorfor sterke urasjonelle  følelser var i sving. 

IS kvinnen ble radikalisert lenge før hun reiste til Syria - for henne var det ideologien som gjaldt. Ikke forelskelsen. Du ser forskjellen? 

• Liker 20
Skrevet

To like tråder er slått sammen, og ryddet for nedsettende og hatefulle innlegg, spekulasjon og brukerangrep, samt svar til dette. 

_popcorn_, mod 

Skrevet
Thyra skrev (13 timer siden):

Er det bare meg som føler sympati med den såkalte IS-kvinnen? FrP gikk ut av regjering fordi hun og barna ble hentet hjem, hun risikerer lang straff og "alle" hater henne.

Ja, hun reiste frivillig, og hun sympatiserte med ekstrem islam. Men det virker som om hun raskt angrer dypt og at hun virkelig har fått lide for sine feiltrinn. Jeg tror ikke hun visste hva hun bega seg ut på. Og når hun først var der var det umulig å komme seg hjem. Hun levde i Helvete i mange år. Sammen med sine uskyldige barn.

Hun bør kanskje straffes for å ha reist dit, men ikke for de årene hun var der mot sin vilje. Ikke for å ha giftet seg på nytt som enke når hun ikke så noen annen utvei for å klare seg. Jeg tror ingen av oss kan sette oss inn i hvordan det var å være kvinne i Kalifatet. At hun skal hates og straffes like sterkt som fremmedkrigerne som drepte og torturerte, er ikke riktig. 

Det virker som om mange mener at det å reise til Syria, være husmor og føde barn, bli undertrykt og mishandlet er en større forbrytelse enn voldtekt, drap mm

Om hun virkelig har tatt avstand, er det heller ingen grunn til at hun ikke skal kunne beholde omsorgen for barna sine. 

Hun er ihvertfall ikke verre enn mange islamister som bor i Norge. De blir ikke straffet for sine sympatier.

At hun ikke visste hva hun bega seg utpå er en naiv tilnærming til saken, du prøver å finne alle formildende omstendigheter som er mulig å fremdrive.

Det var vel ikke mulig en stund å unngå å få med seg hva IS drev med, man måtte jo være påpasselig så snart man skrudde på TV så barna ikke skulle få med seg de groteske nyhetene og dokumentarene som omhandlet IS. Måtte også være påpasselig i sosiale medier og nettet generelt for å beskytte sarte sjeler for det mest groteske vi har sett.

Så å si at hun ikke visste hva hun gikk til, da pynter man virkelig på sannheten. Kan gå med på at hun ikke visste hvordan det ville bli før hun reiste. Det vil si når hun reiste nedover i spenning over det nye Kalifatet som skulle oppstå og hun kanskje så for seg å være en av de ledende kvinneskikkelsen i denne organisasjonen som skulle ta over verden med brutal makt. Der skulle hun få seg en fin plass i solen og ha mange slaver og underkuede som hun kunne rå over. Der hun ville bli beskyttet av de modige IS krigere som ikke gikk av veien for og hugge hodet av de som kom i veien. Og den utvalgte krigeren skulle sette barn på henne, som kunne bli nye krigere med en fremskutt post i dette regimet. Kanskje det er den gamle prinsesse drømmen i ny drakt.

Hun kunne nok ikke se for seg at IS skulle bli slått tilbake, men drømmen brast, alt ble bare trist og leit, ingenting gikk IS sin vei lenger. Den plassen hun så for seg i dette regimet ble mer og mer usannsynlig. Det ble så usannsynlig at angeren tok over, angeren over at hun hadde satset på feil hest, for her kom hun til å tape stort. Det svir ekstra når innsatsen var så høy som den var.

Og hva var innsatsen, jo hun hadde satset sitt forhold til gode trygge Norge, hun hadde lagt alt i potten og stukket til et regime som ikke var forenlig med hva Norge stod for. Hun hadde sørget for å brent alle broer bak seg, for hun hadde satset alt på feil lag, noe hun var vitterlig klar over. Enhver hasard spiller vet at det ikke finnes noe som heter å angre seg i gambling, har man satset på feil hest så er det ingen som lar deg trekke innsatsen etter hestene er kommet i mål.

Hun visste absolutt hva hun gikk til, men hun visste ikke utfallet, og det er utfallet hun angrer, prinsessedrømmen ble heldigvis knust av de gode kreftene, de gode kreftene som hun nå vil bli en del av igjen.

Barna har ingen skyld i dette, men moren har skyld i å ha stilt seg til disponibel for terrorister, hatt sex med terrorister og satt barn til verden uten omtanke for barna.

Vi snakker kun om at hun har født barn, det nevnes ikke at hun har pleid intim kontakt og har hatt sex med disse terroristene. For det var nemlig forelskelsen til en terrorist som fikk henne til å reise nedover, en som ikke hadde lagt skjul på at han kappet hodet av folk.

Siden hun valgte å reise nedover så er det betimelig å tro at hun har sett flere IS videoer enn hva vi andre fikk med oss i nyhetene. Hun kniste når terroristen fortalte over telefon at han hadde kappet hodet av folk. Sukk denne mannen vil jeg gifte meg med, vi skal elske og vi skal ha barn. Jeg skal gå hjemme og stelle huset og lage mat mens han er ute og hogger hodet av folk og sørger for kalifatets fremtid hvor jeg skal være en av prinsessene. Men dette eventyret hadde ikke en lykkelig slutt, hun ble ikke prinsesse og det angrer hun på.

• Liker 10
Skrevet

Og var det ikke pga det «syke» barnet hennes at hun ble hentet hjem? Har vært mystisk stille om dette barnets helsetilstand etter at de kom til Norge. Hmmm... hva kan det bero på mon tro? Jeg tror som veldig mange andre at hun så klart løy om dette og brukte det for alt det var verdt for å komme seg til Norge. Hun skulle selvfølgelig aldri fått sette sine ben på norsk jord igjen. 

• Liker 7
Skrevet (endret)

Null sympati. Det er bare tull at de ikke vet hva de reiser ned til. Til og med vi som ikke har vært der vet hvordan alt dette foregår. Folk er altfor naive og jeg tror det vil koste Norge dyrt med tiden. Tenk at Norge betaler så store summer for å få terrorister til Norge. Men åtte uskyldige mennesker som er på vei til å bli blinde, får ikke penger av den norske stat til øyeoperasjon. Det er nok nå. Befolkningen av Norge må bli tydeligere mot politikerne våres. Dette kan vi ikke finne oss i. Er ikke interessert i å ha psykopat terrorister løpende rundt i gatene våre. Det er null tilgivelse for å hente terrorister til landet våres. Null tilgivelse. 

Endret av ShivaSol
  • Liker 2
Gjest havrekaffe
Skrevet

Det er mulig å gjøre feil i livet, men da må man også ta ansvar for det man har gjort. Når hun ber om full frifinnelse tar hun ikke noe ansvar for det hun har gjort. Da er det alle andres sin feil.

Skrevet
Fnugg1 skrev (2 timer siden):

Og var det ikke pga det «syke» barnet hennes at hun ble hentet hjem? Har vært mystisk stille om dette barnets helsetilstand etter at de kom til Norge. Hmmm... hva kan det bero på mon tro? Jeg tror som veldig mange andre at hun så klart løy om dette og brukte det for alt det var verdt for å komme seg til Norge. Hun skulle selvfølgelig aldri fått sette sine ben på norsk jord igjen. 

Barnet ble lagt inn på Ullevål da de kom til Norge, så noe må det ha vært. Det var ikke bare hun som påsto at barnet var sykt, men helsepersonell på stedet. Sykdommer som er uskyldige i Norge kan være dødelige der nede. Jeg synes det er bra at sykehuset holder seg til taushetsplikten. Det er ikke alt som egner seg for offentlig debatt. 

• Liker 3
Skrevet
Isambard skrev (16 timer siden):

Behandlingen av "tyskertøser" og deres barn er ikke det Norge er mest stolt av i ettertid.

Jeg kjenner at jeg blir ganske forbannet av at du sammenligner "tyskertøser" med IS-kvinner.

• Liker 9
Skrevet
Vera skrev (9 timer siden):

Du glemmer at kriger var HER i Norge, og varte i 5 år. Du glemmer også at landet Tyskland var i krig, på lik linje som landet Norge var i krig. Det er også verdt å merke seg at de fleste soldater utførte en plikt - dessertører ble henrettet. De fleste soldatene var helt normale unge menn som var på oppdrag for landet sitt - vinne krigen. De fleste soldater henrettet ikke, torturte ikke. De utførte rett og slett bare sin plikt. Jeg tviler på at den menige fotsoldaten i Norge var klar over grufullheter som utspilte seg i konsentrasjonsleirene. Men tilbake til poenget; det var hverdag i Norge også, på tross av krig. De aller fleste jentene som ble forelsket i tyske soldater ble forelsket i gutten - ikke i tysk ideologi. De levde side om side med tyskerne i 5 år. Tyskerne deltok i nordmennenes hverdagsliv, og for mange jenter fremsto nok tyskerne som noe nytt og spennende. Jentene oppsøkte ikke Tyskland fordi de var fascinert over Hitlers ideologi, de simpelthen forelsket seg som unge naive folk gjør. Jeg er helt enig med deg at måten disse jentene og barna deres  ble behandlet på er en skamplett i historien. Men så må du også huske at sterke følelser var i sving. Mange hadde mistet, mange hadde kjempet, og for dem fremsto jentene som forrædere. Det unnskylder ikke drittsekkoppførselen, men det forklarer kanskje hvorfor sterke urasjonelle  følelser var i sving. 

IS kvinnen ble radikalisert lenge før hun reiste til Syria - for henne var det ideologien som gjaldt. Ikke forelskelsen. Du ser forskjellen? 

Hele poenget er at Krigen var her i Norge. Desto mer forståelig at folk ble provosert. 

Nok om det.

For min del handler det rett og slett om at jeg synes nok er nok. Det er godt dokumentert at hun ba om hjelp til å komme seg hjem ganske tidlig, men at det viste seg umulig. Altså har hun allerede blitt "straffet" i 5 år med ufrivillige ekteskap, voldtekt, bombeangrep, flukt fangeleir etc. I leiren er det fortsatt kvinner som dreper de som ikke følger strenge IS-regler. Det er ikke noe sted for barn å vokse opp. Jeg føler ikke noe behov for mer hevn, og jeg tror ikke fengsel hjelper på noen ting akkurat nå.

Politikken er å la både kvinnene og barna bli akkurat der de er, så flertallet her får det som de vil. 

• Liker 3
Skrevet
Garderobemannfrue skrev (11 minutter siden):

Jeg kjenner at jeg blir ganske forbannet av at du sammenligner "tyskertøser" med IS-kvinner.

Javel. Du får bare fortelle deg selv at det var noe HELT annet. Jeg tror det så annerledes ut i 1942.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...