AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #1 Del Skrevet 24. mars 2021 Hei dere! Jeg er litt nysgjerrig på muligheten for å unnfange ved sex dagen etter eggløsning, og sliter litt med å finne god informasjon rundt dette på nettet. Noen steder står det at det ikke er mulig å bli gravid ved å ha sex etter eggløsning, mens andre steder finner jeg at det er mulighet for å unnfangelse opp til to dager etter EL. Er det noen her inne som har kjenneskap til dette, og som eventuelt har opplevd å bli gravid etter EL selv? Årsaken til at jeg spør er fordi vi bruker temperaturmåling og eggløsningstest som prevensjon, for å unngå ubeskyttet sex i de fertile dagene. I følge temperaturmåling og EL-test var EL mest sannsynlig i går. Testen var positiv hele mandagen og tirsdag morgen (testet da på morgenurin, så mest sannsynlig hormoner fra dagen før), og ble negativ igjen senere på tirsdagen. Altså var selve EL mest sannsynlig i går, noe temperaturmåingene så langt bekrefter. Rundt 06.00 i dag tidlig hadde vi sex hvor han kom inni meg. Vi pleier vanligvis å vente en ekstra dag, for å være på den helt sikre siden. Nå lurer jeg på hvor reell sjanse det er for at jeg faktisk kan bli gravid av dette? Vet så klart at ingen av dere her inne kan gi meg noen konkrete svar, og at den eneste måten å vite på vil være å se om mensen kommer som planlagt, men likevel interessert i å høre andres erfaringer rundt dette Anonymkode: 08a18...34a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #2 Del Skrevet 24. mars 2021 Ja, du kan bli gravid av dette. Anonymkode: 630b9...659 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 24. mars 2021 #3 Del Skrevet 24. mars 2021 Egget lever i ca. 24 timer, så det betyr at man kan bli gravid også dagen etter eggløsning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #4 Del Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, du kan bli gravid av dette. Anonymkode: 630b9...659 Joda, jeg er så klart kjent med at det er en teoretisk mulighet for det, men var gjerne på jakt etter litt mer konkret informasjon/erfaringer fra andre Amatariel skrev (3 minutter siden): Egget lever i ca. 24 timer, så det betyr at man kan bli gravid også dagen etter eggløsning. Takk for svar! Det er det jeg også har lest flere steder, at egget kan leve i egglederne i opptil 24 timer (det vil vel bety at det ofte lever kortere). I tillegg tar det jo en del timer for sædcellene å svømme dit de skal, så basert på dette vil jeg anta at sjansen for en mulig graviditet blir svinnende liten, litt avhendig av når på dagen EL faktisk fant sted. En app jeg bruker for å loggføre BBT/EL-test (Premom heter appen) hevder likevel bastant at det ikke er mulig å bli gravid av sex dagen etter EL, så ikke helt lett å bli klok på 🤪 Anonymkode: 08a18...34a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #5 Del Skrevet 24. mars 2021 Det er vel pga usikkerheten rundt ting som dette at metoden din ikke blir regnet som en trygg prevensjonsmetode. Det kan hende du blir gravid, det kan hende du ikke blir det. Anonymkode: a725a...fc4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 24. mars 2021 #6 Del Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Takk for svar! Det er det jeg også har lest flere steder, at egget kan leve i egglederne i opptil 24 timer (det vil vel bety at det ofte lever kortere). I tillegg tar det jo en del timer for sædcellene å svømme dit de skal, så basert på dette vil jeg anta at sjansen for en mulig graviditet blir svinnende liten, litt avhendig av når på dagen EL faktisk fant sted. Den er liten ja. Det er større sjanse å bli gravid om man har sex dagen før EL enn etter. Men sjansen er der, så greit å vite om det ja. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #7 Del Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er vel pga usikkerheten rundt ting som dette at metoden din ikke blir regnet som en trygg prevensjonsmetode. Det kan hende du blir gravid, det kan hende du ikke blir det. Anonymkode: a725a...fc4 Det har fungert helt problemfritt i over 2 år, så er langt mer fornøyd med tracking av EL-metoden enn andre prevensjonsmidler jeg har forsøkt tidligere. Tåler hormonell prevensjon veldig dårlig, så for meg har det vært veldig riktig. Så det kan absolutt anbefales for de med relativt forutsigbare sykluser, hvor det ikke vil være helt krise å bli gravide. Men nei, det er ikke en sikker metode om man gjør som vi gjorde i dag tidlig - ha ubeskyttet sex på et potensielt utrygt tidspunkt. Neida, det er naturligvis ikke så mye annet å gjøre enn å vente og se, så var derfor jeg var interessert i å høre andres erfaringer✌️ Anonymkode: 08a18...34a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå