AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #1 Skrevet 23. mars 2021 Noen som har opplevd at lillefingeren på en måte henger seg opp, eller bøyer seg/blir krokete? Jeg opplever det først og fremst når jeg taster på mobilen, har vært sånn i flere uker nå. Litt ekkelt, den funker liksom ikke helt som den skal. Opplever også at den ellers er lett bøyd, men har ingen problem med å rette den ut eller bruke den. TS Anonymkode: 5769b...50e
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #2 Skrevet 23. mars 2021 Jepp, plutselig kan den henge seg opp/ bøye seg i leddet motsatt vei. Skikkelig ekkelt og plagsomt. Noen ganger skjer det ganske ofte, men så kan det være normalt en god stund. Min mor og mormor har det sånn de også. Anonymkode: 688e2...de1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #3 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jepp, plutselig kan den henge seg opp/ bøye seg i leddet motsatt vei. Skikkelig ekkelt og plagsomt. Noen ganger skjer det ganske ofte, men så kan det være normalt en god stund. Min mor og mormor har det sånn de også. Anonymkode: 688e2...de1 Takk for svar! Uff, høres ubehagelig ut! Skjer det når som helst, eller når du gjør spesielle ting? Synes det er skikkelig plagsomt jeg også 😕 Håper det går over igjen. TS Anonymkode: 5769b...50e
EnNySol Skrevet 23. mars 2021 #4 Skrevet 23. mars 2021 Jepp, det skjer meg ganske ofte. Aner ikke hvorfor...
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #6 Skrevet 23. mars 2021 EnNySol skrev (4 minutter siden): Jepp, det skjer meg ganske ofte. Aner ikke hvorfor... Takk for svar! Det er tydeligvis ikke bare meg da. Er det spesielt «ille» når du gjør bestemte ting, eller skjer det når som helst? TS Anonymkode: 5769b...50e
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #7 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Triggerfinger Anonymkode: 0653d...fa6 Har lest om det, men får det ikke helt til å stemme - virker som fingeren må låse seg helt da, og at man fysisk må løsne den igjen? Eller er det forskjellige grader av det kanskje... TS Anonymkode: 5769b...50e 1
EnNySol Skrevet 23. mars 2021 #8 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for svar! Det er tydeligvis ikke bare meg da. Er det spesielt «ille» når du gjør bestemte ting, eller skjer det når som helst? TS Anonymkode: 5769b...50e Opplever det stort sett bare om kvelden når jeg ligger i senga og surfer på pcn. Usikker.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #9 Skrevet 23. mars 2021 EnNySol skrev (1 minutt siden): Opplever det stort sett bare om kvelden når jeg ligger i senga og surfer på pcn. Usikker. Hm, samme som meg da, når jeg ligger på sofaen og surfer på mobilen... Kanskje vi overbelaster lillefingeren på et vis 🤔 TS Anonymkode: 5769b...50e
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #10 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk for svar! Uff, høres ubehagelig ut! Skjer det når som helst, eller når du gjør spesielle ting? Synes det er skikkelig plagsomt jeg også 😕 Håper det går over igjen. TS Anonymkode: 5769b...50e Skjer når som helst egentlig. Kanskje litt oftere når jeg holder i rattet når jeg kjører bil. Jeg må oftest bøye den tilbake med andre hånda, men klarer noen ganger også å presse den så den knepper opp av seg selv med musklene i fingeren. Snåle greier, og tydeligvis arvelig. Anonymkode: 688e2...de1
EnNySol Skrevet 23. mars 2021 #11 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hm, samme som meg da, når jeg ligger på sofaen og surfer på mobilen... Kanskje vi overbelaster lillefingeren på et vis 🤔 TS Anonymkode: 5769b...50e Ja, ser ikke bort fra det
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #12 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Skjer når som helst egentlig. Kanskje litt oftere når jeg holder i rattet når jeg kjører bil. Jeg må oftest bøye den tilbake med andre hånda, men klarer noen ganger også å presse den så den knepper opp av seg selv med musklene i fingeren. Snåle greier, og tydeligvis arvelig. Anonymkode: 688e2...de1 Hm, såpass ja! Tydeligvis mye merkelig som kan skje 😊 TS Anonymkode: 5769b...50e
saloni Skrevet 23. mars 2021 #13 Skrevet 23. mars 2021 Hei! Hvor er det fingeren bøyer seg - mcp, pip eller dip-ledd? Er det fleksjon over leddet/leddene? Har du noen form for ødem (hevelse) på hånda, tenker da dorsalt?
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #14 Skrevet 23. mars 2021 saloni skrev (8 minutter siden): Hei! Hvor er det fingeren bøyer seg - mcp, pip eller dip-ledd? Er det fleksjon over leddet/leddene? Har du noen form for ødem (hevelse) på hånda, tenker da dorsalt? Hei 😊 Den bøyer seg over leddet midt på fingeren, og blir da stående som en krok, på en måte. Kan likevel bevege den som normalt. Ingen hevelse. TS Anonymkode: 5769b...50e
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #15 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei 😊 Den bøyer seg over leddet midt på fingeren, og blir da stående som en krok, på en måte. Kan likevel bevege den som normalt. Ingen hevelse. TS Anonymkode: 5769b...50e saloni skrev (13 minutter siden): Hei! Hvor er det fingeren bøyer seg - mcp, pip eller dip-ledd? Er det fleksjon over leddet/leddene? Har du noen form for ødem (hevelse) på hånda, tenker da dorsalt? PIP leddet 😊 TS Anonymkode: 5769b...50e
saloni Skrevet 23. mars 2021 #16 Skrevet 23. mars 2021 (endret) Beklager, leste ikke alle kommentarene over godt nok Kan nok minne litt om triggerfinger ja, tross for at dette er mer normalt at det skjer i 3. og 4. finger. Ofte med triggerfinger klarer man ikke selv å ekstendere (strekke) fingeren tilbake til "utgangsposisjon", og trenger hjelp fra andre hånden til dette, bruke bord eller en form for støtte. Ser du skriver litt om det overfor. Triggerfinger kan gå over av seg selv, men noen velger å gjennomføre kirurgi. Gjør du dette vil du da gjerne motta skinne med polstring, få nødvendig oppfølging og opptrening. Er du stiv i fingrene? Hvis ja; Er du stivere i fingrene/fingeren særlig om morgenen? Opplever du smerter? Dersom det begrenser seg i hverdagen ville jeg absolutt gått til en lege og sjekke det ut. Tror uansett det vil være viktig å inkludere fingeren i daglige aktiviteter! Og tøye muskulaturen som styrer fingeren - nedenfor mcp-ledd. Men også utsiden av hånda på dorsalside radialt. Tror du kan finne greie øvelser på nett for "bøy og tøy". Lykke til! Endret 23. mars 2021 av saloni
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #17 Skrevet 23. mars 2021 saloni skrev (3 minutter siden): Beklager, leste ikke alle kommentarene over godt nok Kan nok minne litt om triggerfinger ja, tross for at dette er mer normalt at det skjer i 3. og 4. finger. Ofte med triggerfinger klarer man ikke selv å ekstendere (strekke) fingeren tilbake til "utgangsposisjon", og trenger hjelp fra andre hånden til dette, bruke bord eller en form for støtte. Ser du skriver litt om det overfor. Triggerfinger kan gå over av seg selv, men noen velger å gjennomføre kirurgi. Gjør du dette vil du da gjerne motta skinne med polstring, få nødvendig oppfølging og opptrening. Er du stiv i fingrene? Hvis ja; Er du stivere i fingrene/fingeren særlig om morgenen? Opplever du smerter? Dersom det begrenser seg i hverdagen ville jeg absolutt gått til en lege og sjekke det ut. Tror uansett det vil være viktig å inkludere fingeren i daglige aktiviteter! Og tøye muskulaturen som styrer fingeren - nedenfor mcp-ledd. Men også utsiden av hånda på dorsalside radialt. Tror du kan finne greie øvelser på nett for "bøy og tøy". Lykke til! Tusen takk for et kjempe fint, grundig svar! 😀 Jeg opplever å være en del stiv i lillefingeren også, egentlig gjennom hele døgnet. Ikke mer om morgenen. Har også noe smerter, ikke sterke, i fingeren og i håndflaten. Hjelper litt med Ibux. Jeg kan også legge til at jeg har fått påvist en irritasjon/betennelse i Ulnaris nerven i albuen, men jeg tror ikke dette har sammenheng med lillefinger problemet? Nerven er ikke i klem, men hoven/betent da den er i friksjon med leddbåndet. Dette er under avventing, og jeg går til trykkbølge behandling. TS Anonymkode: 5769b...50e
saloni Skrevet 23. mars 2021 #18 Skrevet 23. mars 2021 Jeg er jo ingen lege, så kan ikke diagnostisere noe. "Albuen og fingeren" kan henge sammen - men det gjør nødvendigvis ikke det heller. Underarmsmuskulatur- og sener, samt fingermuskulaturen i mcp-ledd og sener kan ha en sammenheng (mtp på sammenheng over "carpus" - husker ikke hva det heter på norsk . Kjedelig å høre om betennelsen i albuen uansett... Ibux er jo kjent for å hjelpe mot muskel- og leddsmerter, hvis det fungerer mot smertene som du sier. Dersom problemet vedvarer kan det absolutt være aktuelt å oppsøke lege.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #19 Skrevet 23. mars 2021 saloni skrev (1 minutt siden): Jeg er jo ingen lege, så kan ikke diagnostisere noe. "Albuen og fingeren" kan henge sammen - men det gjør nødvendigvis ikke det heller. Underarmsmuskulatur- og sener, samt fingermuskulaturen i mcp-ledd og sener kan ha en sammenheng (mtp på sammenheng over "carpus" - husker ikke hva det heter på norsk . Kjedelig å høre om betennelsen i albuen uansett... Ibux er jo kjent for å hjelpe mot muskel- og leddsmerter, hvis det fungerer mot smertene som du sier. Dersom problemet vedvarer kan det absolutt være aktuelt å oppsøke lege. Tusen takk for innspill 😊 Jeg får nok bestille en legetime ang lillefingeren også, siden det ikke ser ut til å gi seg med det første. Det går forsåvidt greit i det daglige, men den blir helt håpløs når jeg taster på mobil 🙈 Og den står litt lett bøyd ellers, også. TS Anonymkode: 5769b...50e
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #20 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Tusen takk for et kjempe fint, grundig svar! 😀 Jeg opplever å være en del stiv i lillefingeren også, egentlig gjennom hele døgnet. Ikke mer om morgenen. Har også noe smerter, ikke sterke, i fingeren og i håndflaten. Hjelper litt med Ibux. Jeg kan også legge til at jeg har fått påvist en irritasjon/betennelse i Ulnaris nerven i albuen, men jeg tror ikke dette har sammenheng med lillefinger problemet? Nerven er ikke i klem, men hoven/betent da den er i friksjon med leddbåndet. Dette er under avventing, og jeg går til trykkbølge behandling. TS Anonymkode: 5769b...50e Nerven går jo til lillefingeren? Sikker på at det ikke har sammenheng? Anonymkode: 1e2e4...f69
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå