AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #1 Del Skrevet 23. mars 2021 Hei. Vi er prøvere og er 3 dpo. Fikk plutselig beskjed om at jeg skal ta Pfizer på torsdag.. er jo ikke sikkert jeg er gravid, men huff ble så nervøs.. Leser at forskning til nå ikke har funnet noe spesielt mtp svangerskap.. noen som her som er gravid og har tatt vaksinen? Anonymkode: 8e85b...2cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #2 Del Skrevet 23. mars 2021 Jeg hadde ikke tatt den om jeg var prøver eller gravid! Anonymkode: 14c7f...1d3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #3 Del Skrevet 23. mars 2021 Ikke ta den! Jeg antar at du er helsepersonell og skal ta den via jobb. Da kontakter du bare lederen din, evt. vaksinasjonskontoret dersom innkallingen kom derifra, og sa at du ikke lenger ønsker vaksine nå. Årsaken har ingen noe med. Anonymkode: b6724...a60 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #4 Del Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke ta den! Jeg antar at du er helsepersonell og skal ta den via jobb. Da kontakter du bare lederen din, evt. vaksinasjonskontoret dersom innkallingen kom derifra, og sa at du ikke lenger ønsker vaksine nå. Årsaken har ingen noe med. Anonymkode: b6724...a60 Ja 😊 skal snakke med lederen min i morgen. Har lest litt på nett å landet på at jeg vil utsette vaksinen til ikm.. vi skal ta i flere puljer så burde gå greit å få utsatt den håper jeg Anonymkode: 8e85b...2cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
saloni Skrevet 24. mars 2021 #5 Del Skrevet 24. mars 2021 Jeg tenker at du kan bestemme selv om du vil ta vaksinen eller ikke. Dette med å "utsette prøvingen" til fullvaksinering er bare en anbefaling da man har "mest mulig beskyttelse mot koronasykdom før man blir gravid": "Dersom man skal vaksinere en kvinne som planlegger å bli gravid, bør man legge opp til at hun kan vente med å bli gravid til hun er fullvaksinert, altså en ukes tid etter andre dose. Da har kvinnen best mulig beskyttelse mot koronasykdom før hun blir gravid, sier overlege Preben Aavitsland". Dersom du velger å ta første dose av vaksinen kan du inntil videre følge denne anbefalingen: "Dersom en kvinne blir gravid i løpet av vaksinasjonsperioden, og ikke har kjent økt risiko for alvorlig forløp, bør den andre dosen utsettes til etter graviditet. Den andre dosen kan også gis i graviditet etter nøye vurdering av nytte og mulig risiko" (Hentet fra FHI sine sier). Nå er det lite som tilsier at vaksinen er farlig for gravide og foster. Grunnen til anbefalingen om fullvaksinering baserer seg på at man da er best mulig beskyttet mot en eventuell koronasykdom når man går gravid, slik jeg forstår og tolker det FHI skriver. Forstår imidlertid at de ønsker å fullvaksinere flest mulig personer da man blir prioritert. Slik jeg forstår FHI er det imidlertid ikke nok forskning som gjør at Norge ikke har konkrete anbefalinger vedr. covid-19 vaksinering av gravide, og at de derfor avventer litt knyttet vaksinering av gravide. Tross for dette er det jo flere gravide i andre land som får vaksinen. Disse landene har imidlertid høyere smittetall enn Norge har. Jeg har tatt covid-19 vaksinen (AZ) og er prøver. For meg er det lenge å vente minimum 14 uker (!) på å starte opp igjen med prøvingen. Arbeidsplassen min sier vi tidligst mottar dose to i mai, men kanskje også ikke før etter sommeren.... Og nå blir det spennende å se om det blir dose 2 i det hele tatt! Jeg har derfor personlig tenkt at jeg vil fortsette å prøve, og følge den foreløpige anbefalingen om å ta dose to etter graviditet. Det kan jo hende at gravide også i Norge vil få tilbud om vaksinen om pålitelig forskning kommer på banen. Det blir jo også meg om jeg er så heldig å bli gravid i løpet av denne perioden. Videre tenker jeg også at jeg har tatt første dose av vaksinen, og er mer beskyttet mot covid-19 nå enn det jeg ville vært om jeg hadde ventet med vaksinen, eller ikke ville fått tilbud om den igjen på lenge. Dette særlig med tanke på anbefalingen om at man skal være best mulig beskyttet mot covid-19 som nevnt ovenfor. Lykke til uansett hva du velger! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #6 Del Skrevet 24. mars 2021 Jeg tok astrazenica vaksinen mens jeg var utvidende gravid. Mistet i SA noen uker senere, så jeg ville ikke anbefalt å ta den. Tenker man vet så lite om hvordan det ksm påvirke fosteret, at hadde jeg visst det da ville jeg aldri i livet tatt den. Tenker mye på i etterkant om det kan ha påvirket hvordan ting endte.. Anonymkode: ced76...2b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå