Gå til innhold

Spørsmål om kjøkkenvifte


sixx

Anbefalte innlegg

Vi skal ikke ha overskap på kjøkkenet, og får derfor ikke noe skap å skjule kjøkkenvifta i.

Jeg har kikket litt rundt på nettet og ser at så godt som alle er i stål eller aluminium....jeg blir litt skeptisk siden de materialene har vært dominerende innen kjøkken i mange år nå....så over til spørsmålene:

- Hvilke(n) produsent leverer best kvalitet?

- Er det noen som tilbyr ventilatorer i valgfri farge (oppgi fargenr. for lakking på fabrikk)?

- Er det noe vi bør være obs på i valg av ventilator?

Endret av sixx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal du ha bra kvalitet er thermex et godt alternativ.

http://www.thermex.no/thermex.htm

Lakkering: Kjøp hvitt og lakk hos billakkerer. Tror ingen fabrikker lakker de.

Vær obs på hvor mye de trekker. De billgste trekker LITE. Kjøp heller en dyr og få noe som funker bra.

Det er også viktig med hvor langt det er du må ha røret og om det er knekker på røret. Dette er noe som gjør at det taper hvor mye det trekekr ut hele veien. Derfor er det viktig å velge litt bra sug.

Kullfilter trekker dårligere enn utlufting igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les litt rundt på sidene der om info så ser du litt hva å tenke på.

Kom bare på at det er jo eksterne motorer også. Bråker mindre (siden motoren ikke er på kjøkkenet) og suger best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der fikk jeg svar fra dama jeg ventet på. :)

Skal du ha bra kvalitet er thermex et godt alternativ.

http://www.thermex.no/thermex.htm

Oki...de har jeg ikke hørt om. :)

Lakkering: Kjøp hvitt og lakk hos billakkerer. Tror ingen fabrikker lakker de.
Det er jo et alternativ, men jeg innbilder meg at resultatet ikke blir så bra fordi det da lakkes etter at alt er skrudd sammen.

Ser forresten ut som om Thermex kan lakke....kikket på sidene deres under "spesial design".

Kjøp heller en dyr og få noe som funker bra.
Jamen jeg lurer på hvor "dyr som funker bra" begynner på prisskalaen. :ler: Har sett vifter fra kr. 995,- til kr. 25.000,-. Er de til kr. 10.000,- bra eller bør vi gå høyere....eller er en til kr. 6.000,- like bra?

Det er også viktig med hvor langt det er du må ha røret og om det er knekker på røret. Dette er noe som gjør at det taper hvor mye det trekekr ut hele veien. Derfor er det viktig å velge litt bra sug.
Vifta blir sittende på yttervegg....og luften skal føres ut i veggen....så avstanden fra vifte til uteluft blir kort. Bør vi føre den skrått ut i veggen istedenfor i 90 grader knekk?

Kullfilter trekker dårligere enn utlufting igjen.

Og utlufting betyr at lufta går gjennom vifta og ut...mens kullfilter betyr at den surrer rundt inni vifta før den sendes tilbake til kjøkkenet? :klø:

Les litt rundt på sidene der om info så ser du litt hva å tenke på.
Yepp....har kikket alt....skal kikke mye mer. :sjarmor:

Kom bare på at det er jo eksterne motorer også. Bråker mindre (siden motoren ikke er på kjøkkenet) og suger best.

Hvor er motoren da? :klø:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du ha motoren på et loft feks.

"Hvor stor kapasitet skal den nye ventilatoren din ha? Kapasiteten skal velges ut i fra kjøkkenets størrelse. En god regel sier at ventilatoren skal kunne skifte ut luften 10 til 20 ganger i timen. Det vil si at hvis kjøkkenet er 4x4 m med 2,5 m til taket er det 40 m3 luft som skal skiftes ut. Dette til-svarer ca. 400-800 m3/time."

http://www.gorenje.no/5756

Der har du litt å regne kapasiteten fra. Gorenje har også bra produkter til en billigere penge enn thermex. Pass bare på god nok kapasitet.

For prisen kan du gå etter kapasitet, lydnivå (det varierer) og design.

Noen ganger er det designet som skiller med flere tusen også.

Tror det er bedre å ta den skrått. Men det spør du om i butikken. Vet at 90 graders knekker lager noen store tap på kapasiteten og du må regne større kapasitet når du skal ha knekk.

En ting jeg glemte er rengjøring. Sørg for å kjøpe ei vifte det er greit å rengjøre. Der er det mye forskjellig ute å går. Pell på utstillinger og se hvordan det er å løsne ting. En selger svarer bare ja på at den er enkel å rengjøre :ler:

Kullfilter er et filter som settes i vifta om det ikke er mulighet for å føre lufta ut. Da skal det fjerne lukt og så blir den "rene" lufta sendt ut i kjøkkenet igjen.

Brukes mye på hybler og sånn.

For 6000,- får du en bra ventilator da. Mener egentlig, pass deg for de aller billigste, prisen er fin, men det er stort sett det når det er snakk om vanlig husholdning.

Tror det var det. Bare hygglig å svare når det er noe jeg vet litt om da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oki Nella....takk igjen. :)

Eksempelstørrelsen dine er som hentet ut fra vårt kjøkken...eneste forskjellen er at vi har et rom som er nesten like stort i tilknytning til kjøkkenet ("spisekroken" som er der)...og mellom disse to rommene er det åpent....men er allikevel atskilt med kun en meter åpning mellom....trenger jeg da å regne med spisedelen....eller holder det å regne med kun 4x4x2,5? Eller forresten.....hele første etasje er jo nærmest åpen her da (uten dører). :)

Men da vet jeg nå hva jeg skal legge vekt på...og hvilket prisnivå vi bør over for å få kvalitet. Design blir nok litt viktig her....fordi vifta vil bli veldig synlig når det ikke skal være overskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste har jo ikke døra igjen på kjøkkenet når de lager mat vil jeg tro så det er sikkert meninga å bare gå utifra størrelsen på rommet.

Se litt hva kapasiteten utgjør i forskjell på pris så går det ann å dra til litt ekstra.

Husk at du også får litt tap pga røret ut. Ikke ta noe under 800m3 kapasitet så skal det bli bra. Irriterende når det ikke blåser ut så bra som det burde.

Thermex har mye fint (de har masse bra løsninger med hev, senk osv også, men det koster da)

Gorenje har bra design (www.gorenje.no)

Siemens og bosch har endel bra (www.siemens-hvitevarer.com, www.bosch-hvitevarer.com)

Røros metall (http://www.rorosmetall.no/index2.htm)

Der fikk du litt mer å se på ;)

AEG og Husquarna har noe de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der fikk du litt mer å se på
Du glemte Miele (de hadde vel fått hjerteinfarkt hvis de hadde sett det). :ler:

Det aller viktigste var egentlig å få vite hvilket prisnivå man "må" legge seg på.

Vil også legge stor vekt på utsugskapasiteten. (Hva med så sterk utsugskapasitet at man kan gjøre unna støvsuginga mens man lager middag? :ler:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...