Gå til innhold

Rundkjøringer og blinklys.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg øvelseskjører, og finner mange "luker" jeg kan benytte meg av.

Men pga. manglende blinking og feil bruk av felt fra andre bilister kan det hende at jeg må stå der og vente i evigheter før jeg er 100% sikker på at det er trygt å kjøre.

I dag kom jeg også borti en litt farlig situasjon. Fyren skulle til venstre, men la seg til høyre, og da jeg kjørte ut måtte jeg bråbremse siden jeg trodde han skulle rett frem.

Noen som deler samme frustrasjon? 

Anonymkode: bf6a6...a5b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt defensivt kanskje, men jeg regner bestandig med at alle andre er "idioter" i rundkjøringer, dvs folk lar vær å blinke, plasserer seg feil, sneier nabofeltet på vei ut osv.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
petterm skrev (2 minutter siden):

Litt defensivt kanskje, men jeg regner bestandig med at alle andre er "idioter" i rundkjøringer, dvs folk lar vær å blinke, plasserer seg feil, sneier nabofeltet på vei ut osv.

Det ble jeg lært av kjørelæreren. Alltid anta at de andre i trafikken er idioter. 🤣

Men ja, folk har problemet med plassering og blinklys i rundkjøringer. Aldri anta noe som helst på grunn av én ting. Plassering og lys, da kan du anta, men ikke bare en av de to. 

Anonymkode: 6aa2b...665

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 hours ago, petterm said:

Jepp, har samme holdning selv. Unngår skumle situasjoner da. Og hvis man tenker sånn, vil man ikke bli irritert :P 

Anonymkode: 24100...374

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg stoler ikke på folk i rundkjøringer. Mange idioter der ute som kunne trengt et kurs i plassering og bruk av blinklys. Det samme gjelder idiotene som ikke blinker før det sekundet de skal kjøre av, og før det bremser kraftig ned så man selv må stå på bremsen. Jeg ligger alltid langt nok bak, men faen da folk, BLINK FØR DERE BREMSER! 
Åh godt med utblåsning 🙈

Anonymkode: fa1bb...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tok lappen for bare et par år siden, og er derfor veldig forsiktig regelrytter. Holder alltid fartsgrensa og blinker alltid i rundkjøri ger selv om det er null andre rundt.

Men skjønte jo når jeg øvelseskjørte med godt voksne familiemedlemmer at reglene for rundkjøring var litt annerledes da de lærte å kjørte i rundkjøring. De mener plasseringen deres forteller alle rundt dem hvor de skal, så de slipper å bruke blinklys. Kjørelærer sa at det var veldig vanlig blant de som har kjørt lenge ikke plukker med seg alle de nye reglene i trafikken. 

Som fersk bilist er jeg derimot veldig på vakt etter plassering og blinklus, og kjører nok veldig defensivt. Deler frustrasjonen din ts!

Anonymkode: 3eeef...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg strøk på oppkjøring blant annet fordi jeg "ikke tok luka" og ble ventende i rundkjøring. Det er jo noe å tenke på.. 

Anonymkode: 232d2...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg strøk på oppkjøring blant annet fordi jeg "ikke tok luka" og ble ventende i rundkjøring. Det er jo noe å tenke på.. 

Anonymkode: 232d2...641

TS her.

Det er akkurat grunnen til at jeg er frustrert. Har ikke noe problem med å vente litt ekstra, men dersom sensoren mener jeg skulle kjørt, og jeg tar alle disse forhåndsreglene med at folk er idioter og ikke kan regler, vil jeg bli stående i mange ledige luker.

Alternativet er jo at jeg tar lukene, men da kan det hende at bilen i rundkjøringen ikke skulle ut allikevel, og da regner jeg med at det garantert er stryk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg blinker alltid, både når jeg skal inn å ut..

Bedre å signalisere en å ikke signalisere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er fryktelig irriterende når folk ikke blinker ut ja, kunne spart mye tid på å ta luker som ikke kan tas når andre ikke blinker!

Anonymkode: dad25...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Problemet med å plassere seg i en rundkjøring er at de alltid er ulike. Noen ganger skal man legge seg i inderste felt for å kjøre rett frem, andre ganger er det kun for dem som skal svinge til venstre 🤪

Rundkjøring er ikke enkelt. Du må bare bruke tid og passe på, er beste rådet, flyten og alt annet vil komme med trening.

Anonymkode: 72ac3...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Cleo88 skrev (1 time siden):

Bra innstilling! Det sa min kjørelærer til meg: "Anse enhver medtrafikkant som poentsiell idiot". Det har reddet meg noen ganger. Husker det og "hbis det er 80, så kjør 85." Det var ikke like nyttig råd for f. eks oppkjøringen 🤦‍♀️

LOL. Er det 80, kjør maks 80, ikke minst 80. Fatter ikke at en kjørelærer kan be om noe sånt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.3.2021 den 17.32):

LOL. Er det 80, kjør maks 80, ikke minst 80. Fatter ikke at en kjørelærer kan be om noe sånt.

Det fleste speedometer viser for lite så når det viser 80 km/t så kjører man kanskje rundt 75 km/t. Det vet kjørelæreren.

Anonymkode: 4e8e6...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.3.2021 den 20.17):

Jeg øvelseskjører, og finner mange "luker" jeg kan benytte meg av.

Men pga. manglende blinking og feil bruk av felt fra andre bilister kan det hende at jeg må stå der og vente i evigheter før jeg er 100% sikker på at det er trygt å kjøre.

I dag kom jeg også borti en litt farlig situasjon. Fyren skulle til venstre, men la seg til høyre, og da jeg kjørte ut måtte jeg bråbremse siden jeg trodde han skulle rett frem.

Noen som deler samme frustrasjon? 

Kjenner meg igjen, sykt irriterende! 
men prøver å lese farten etc 

Anonymkode: f415d...a78

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...