Gå til innhold

Hvorfor gjorde man ikke slik at Martha Louis kunne bli dronning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Norge anno 1970 var svært, svært annerledes enn i dag, ja. Det er nesten vanskelig å forestille seg. Jeg er født i 1970, og det min mor forteller fra sitt liv og sitt arbeidsliv, samfunnet og holdninger fra 60 og 70-tallet er nesten ikke til å tro. 

Anonymkode: 6ecc0...371

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rosendahl
AnonymBruker skrev (På 20.3.2021 den 20.48):

Fra de ble født så ble Haakon og Martha opplært i sine respektive roller og de har tatt sine livsvalg etter det. Da blir det feil å plutselig endre på dette når de er i 20-årene. Bedre at det er fra neste generasjon slik at de kan læres opp til deres respektive roller fra de er små av også.

Anonymkode: 50d8d...307

Dette. Hadde Märtha vært kronprinsesse ville vi aldri sett Durek eller engler. Kanskje Haakon ville vært den som gikk sine egne veier 🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et interessant spørsmål. Sverige gjorde samme lovendring, og valgte å gi den tilbakevirkende kraft, sånn at Victoria ble kronprinsesse til tross for at Carl Philip allerede var født. I Norge valgte man å ikke gi loven tilbakevirkende kraft. 

Kan forklaringen være at de svenska kongebarna var fremdeles små, mens de norske var bortimot voksne, og Haakon hadde blitt oppdratt som fremtidig konge hele veien?

Kan det være at man allerede da så etter personlig egnethet? Jeg tror både Sverige og Norge gjorde et riktig valg i så måte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun heter Märtha Louise! Ikke Marta Louis 😅

Anonymkode: 61be4...a8a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.3.2021 den 20.48):

Fra de ble født så ble Haakon og Martha opplært i sine respektive roller og de har tatt sine livsvalg etter det. Da blir det feil å plutselig endre på dette når de er i 20-årene. Bedre at det er fra neste generasjon slik at de kan læres opp til deres respektive roller fra de er små av også.

Anonymkode: 50d8d...307

Det er nok dette som er grunnen. 

Anonymkode: 8393d...7ef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Rosendahl skrev (31 minutter siden):

Dette. Hadde Märtha vært kronprinsesse ville vi aldri sett Durek eller engler. Kanskje Haakon ville vært den som gikk sine egne veier 🥳

Jeg husker det sånn fra den gangen, at Martha heller ikke ønsket den rollen. Jeg er på samme alder, og oppfattet det sånn den gangen 🤷🏼‍♀️ 

Anonymkode: cdbaa...abf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rosendahl skrev (På 28.3.2021 den 9.12):

En kan ikke velge om en vi ha lidelser. 

Anonymkode: 3694b...cbf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosendahl
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

En kan ikke velge om en vi ha lidelser. 

Anonymkode: 3694b...cbf

Jeg har ikke sagt noe om lidelse? Faktisk synes jeg prinsessen er en flott person! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 3/20/2021 at 8:18 PM, AnonymBruker said:

Ja, det vil jeg tro. Likestillingskampen var ikke kommet såå langt i 1970, i hvert fall ikke i praksis.

Anonymkode: 74536...93c

Danmark fikk en dronning i 1972, og hun sitter på tronen den dag idag ...

Anonymkode: 5e282...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Danmark fikk en dronning i 1972, og hun sitter på tronen den dag idag ...

Anonymkode: 5e282...35c

Fordi Danmark ikke hadde en mannlig tronarving. Det samme gjaldt Storbritannia, da dronning Elizabeth måtte ta over etter sin far. Det har vært mange dronninger opp gjennom historien, fordi kongen ikke hadde noen sønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

De hadde nok sine grunner.

Jeg er uansett glad det er Haakon og Mette Marit, og ikke ML og voddo durek som overtar. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Durek hadde jo ikke vært inni bildet om ML hadde vært tronarving. Og hvis hun hadde hatt samme interesser som i dag så hadde hun garantert sagt fra seg rollen av eget ønske.

Anonymkode: fb1d2...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det hadde blitt en katastrofe med et menneske som ikke kan gjøre kongegjerningen slik det forventes at den skal gjøres, uansett hvem dette hadde blitt. Skal man fortsette å ha kongelige, så må det være strenge regler og det er en livslang jobb som man må ta, eller ikke. Jeg er veldig glad for at hun og de frittgående hippiebarna ikke sitter som arvtagere. Det blir for spesielt alt sammen med henne og hun har nok ikke tenkt å slutte med "sjokkerende innfall" i dette livet. Man må innordne seg i en topprollejobb og det kan vil ikke hun. 👎

Anonymkode: 899db...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...