Gjest Gjest_Lea_* Skrevet 25. august 2005 #1 Del Skrevet 25. august 2005 Hei alle sammen Jeg og min kjære har endelig bestemt oss for å prøve å få barn. Men må nok innrømme at jeg er veldig fersk, og kanskje litt uvitende på området. Derfor spør jeg dere ekspertene om noen råd og tips * Jeg sluttet på p-piller ca. for en månded siden. Har det noen innvirkningen etter som hvor lenge man har gått på pillen, hvor lenge siden man sluttet med den, osv? * Jeg er ganske ung(tidlig i 20-årene). Kan alder ha noe å si på hvor fort vi lykkes å bli gravid??? Synes jeg hørte noe om det her inne.... :klø: * Hvor mange uker tar det før man merker evt. symptomer? Og hvilke symptomer var de første dere kjente? Håper virkelig det ikke tar alt for lang tid før vi får det til.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 25. august 2005 #2 Del Skrevet 25. august 2005 (endret) Noen bruker lang tid på å få kroppen i gang etter p-pillebruk, andre ikke. Jeg feks gikk rett tilbake til normale sykluser. Ang alder; Det sies at fruktbarheten nedsettes med alderen. Men det er sikkert også individuelt. Selv er jeg 30, og vi fikk klaff på første forsøk. (Som dessverre endte i MA, så nå er vi snart prøvere igjen.) Jeg merket symptomer relativt tidlig. Jeg fikk veldig ømme pupper, men igjen også dette er veldig individuelt. Noen blir jo også så opphengt i symptomer at de kjenner alt mulig rart. Mitt beste tips: Ikke stress med babylaginga (lett å si ), ellers blir det mer pes enn gøy! P.S. : Går ut i fra at du allerede nå tar FOLAT? Endret 25. august 2005 av Xavia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 5 mnd Skrevet 25. august 2005 #3 Del Skrevet 25. august 2005 1. Start med å ta folat med det samme! Det bør helst ta en mnd før du blir gravid samt de 2-3 første mnd av graviditeten. Dette er viktig for å minimere risikoen for skader på fosteret. Folat får du på apoteket. 2. Hold deg unna røyk og alkohol om du kan. Det er ikke bra for fruktbarheten, og ikke bra for fosteret. Ellers... ting tar tid - eller det går fort. Veldig ulikt fra par til par. Mener å huske at det er noe sånn som 80% som blir gravide innen et år. Alder har vel en innvirkning - det blir ofte vanskeligere etter hvert. Selv om det ikke betyr at det for alle 20-åringer går fort. Det kan også ta litt tid etter at du har brukt p-piller har jeg hørt. Ellers er det veldig mange tips her inne. Selv hadde jeg stort utbytte av å måle temperaturen under syklus for å finne eggløsning. Og jeg kjente vel ikke noen symptomer før jeg hadde positiv test. Har hørt at mange sier de får ømme bryster, reagerer på lukter, blir kvalme - og oppdager graviditeten slik. Uansett - MASSE lykke til! Du har en veldig spennende tid fremfor deg!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Lea_* Skrevet 25. august 2005 #4 Del Skrevet 25. august 2005 Huff, jeg visste jeg var grønn på området, men så ille trodde jeg ikke at det var... Kan noen forklare meg hva FOLAT er, og hvorfor man bør ta det? Huff, nå ble jeg nesten litt skremt jeg, i og med at det ble nevnt at det varskadelig for fosteret dersom man ikke tar det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holly Hobbie Skrevet 25. august 2005 #5 Del Skrevet 25. august 2005 folat/folsyre kan du ta i tablettform. Det staar vel paa pakken ang. dosering eller du kan spoerre apotekbetjeningen. Hvis man tar folat minsker faren for ryggmargsbrokk (mener det er det). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
søndagsengel? Skrevet 25. august 2005 #6 Del Skrevet 25. august 2005 Anbefaler deg å gå inn på www.barnimagen.no og lese litt, der står det både om folat og andre ting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Lea_* Skrevet 25. august 2005 #7 Del Skrevet 25. august 2005 Tusen takk for tipsene Har akkurat vært på apoteket og kjøpt folsyre, så nå har jeg virkelig forberedt meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Marple Skrevet 25. august 2005 #8 Del Skrevet 25. august 2005 LYKKE TIL! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Lea_* Skrevet 25. august 2005 #9 Del Skrevet 25. august 2005 Tusen takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Lea_* Skrevet 26. august 2005 #10 Del Skrevet 26. august 2005 Hei igjen folkens Her er jeg igjen vettu, forvirra som aldri før. Vet det er veldig lett å innbille seg graviditetssymptomer, når man går og tenker på det så mye. Prøver virkelig å la vær, og tenke at det hvertfall tar et halvt år før alt er i boks.. Men likevel synes jeg at brystene har blitt litt ømme. Ikke så ømme at det er vondt når jeg tar der, men likevel litt sårt med smerter irundt. Kankje influensa er rett rundt hjørnet? En annen ting jeg tenker på, er jobbsituasjonen min. Har lest en del på barnimagen.com, og der står det at en stressende og hektisk jobb bør man helst unngå. Huff, de fleste skjønner jo at det er vanskelig i de fleste situasjoner. Stresser SYYYKT på jobben, og begynte å tenkte på om dette evt. kan føre til en tidlig spontanabort? Og helt til sist... Har jo nettopp kuttet ut p-pillene, og da blir jo mensen litt ujevn. Hvordan i all verden skal jeg da vite når jeg kan teste? (Har desverre ikke oversikt når i mnd. jeg skulle hatt den, osv,osv.. ) Kanskje jeg bare skulle ha kontakta legen min, eller er det litt uvanlig før man vet med sikkerhet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå