Gå til innhold

Hvorfor stenger de ikke alle trinn pa skolen og bhg?

Lovelymother

Anbefalte innlegg

Deterbaremeg skrev (1 minutt siden):

Hvem mener du barnehageansatte og lærere bør prioriteres over i vaksinekøen? Høyere enn folk på 60? Høyere enn folk på 55? Eller bør de kanskje prioriteres over personer med kreft eller som er organtransplantert?

Det er mangel på vaksiner. Skal noen prioriteres opp, må andre prioriteres ned. Litt for lett å bare slenge ut hvem som «må prioriteres».

Jeg mener at de bør prioriteres foran hjemmeboende 60-åringer, ja. De kan isolere seg lettere. Å vaksinere mennesker med mange nærkontakter er viktigere for å hindre spredning.

For det er tross alt alt det snakkes om nå. Innleggelser og smitte. 

Folk i 60årene som ikke er i jobb eller har hjemmekontor kan isolere seg litt til for å sikre åpne barnehager og skoler.

Viktigere at barna er på skolen enn at bestemor kan gå på strikkekafe.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sylveon skrev (4 timer siden):

Hva skjer om alle bare tar seg fri fordi at skolene og barnehagene stengte ned? Ja, så sprekker vannrørene, så er det tette toaletter, søppelet blir ikke tømt, matbutikkene får ikke påfylt varer, matbutikkene har ingen som kan åpne dem, farmasøytene blir hjemme, sykepleiere og leger møter ikke på sykehusene. Skulle ha fått cellegift du ja? Synd for deg. Skolene er stengt så de har tatt ut omsorgsdager. Brenner huset ditt? Synd. Brannmennene har omsorgsdager for barnehagen er stengt. 

Du vet at barnehagen alltid vil være åpen for barna til folk med slike samfunnskritiske jobber? Det var den også i fjor våres, da «alt» stengte ned. Det er bare folk med hjemmekontor eller permisjon osv som må ha barna sine hjemme, og på denne måten muliggjøre en mer smittevern-vennlig drift av barnehagen også under pandemi. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blekkulfina skrev (8 minutter siden):

Du vet at barnehagen alltid vil være åpen for barna til folk med slike samfunnskritiske jobber? Det var den også i fjor våres, da «alt» stengte ned. Det er bare folk med hjemmekontor eller permisjon osv som må ha barna sine hjemme, og på denne måten muliggjøre en mer smittevern-vennlig drift av barnehagen også under pandemi. 

Det blir selvfølgelig mer smittevernvennlig i barnehagen om man lar foreldrene passe flertallet av barna. Men å kalle dette for «drift» er vel litt å ta i.

Det er forbausende mange barnehageansatte som ikke forstår at foreldre på hjemmekontor har en JOBB. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 time siden):

Jeg mener at de bør prioriteres foran hjemmeboende 60-åringer, ja. De kan isolere seg lettere. Å vaksinere mennesker med mange nærkontakter er viktigere for å hindre spredning.

Folk i 60årene som ikke er i jobb eller har hjemmekontor kan isolere seg litt til for å sikre åpne barnehager og skoler.

De fleste i 60-årene jobber i dag. Og skulle de bli smittet av korona er det svært mye høyere sannsynlighet for at de havner på sykehus, enn om en 27-årig barnehageansatt blir smittet. FHIs vaksineprioritering har jo nettopp prioritert etter sannsynlighet for sykdom og død. 
Barnehager er allerede åpne. Det samme er de fleste barneskoler. Uten at de ansatte er vaksinert. Dermed er det unødvendig å omprioritere slik du foreslår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blekkulfina skrev (17 minutter siden):

Det er jo bare tull :) Det er ikke bare folk med hjemmekontor eller i permisjon som må ha barna sine hjemme dersom det stenges ned. 

I fjor så måtte min kjære venninne, utdannet sykepleier, sende ungene av gårde med fly til far fordi at hun ikke hadde krav på plass. Far hadde nemlig ikke samfunnskritisk jobb og kunne derfor ha ansvar for barna. Det var jo sånn at BEGGE måtte ha samfunnskritisk jobb for å få plass. :) Så hun gikk fra å ha fulltidsansvar for to barn til at hun ikke så dem på to måneder. Utrolig fantastisk opplevelse for en to-åring, tror du ikke? :) 

Endret av Sylveon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sylveon skrev (12 minutter siden):

Det er jo bare tull :) Det er ikke bare folk med hjemmekontor eller i permisjon som må ha barna sine hjemme dersom det stenges ned. 

I fjor så måtte min kjære venninne, utdannet sykepleier, sende ungene av gårde med fly til far fordi at hun ikke hadde krav på plass. Far hadde nemlig ikke samfunnskritisk jobb og kunne derfor ha ansvar for barna. Det var jo sånn at BEGGE måtte ha samfunnskritisk jobb for å få plass. :) Så hun gikk fra å ha fulltidsansvar for to barn til at hun ikke så dem på to måneder. Utrolig fantastisk opplevelse for en to-åring, tror du ikke? :) 

Hvordan det var i fjor vet jeg ikke så mye om, men slik er det ihvertfall ikke nå lenger. Nå er det nok at én av foreldrene har samfunnskritisk jobb

https://www.barnehage.no/korona/ma-endre-praksis--nok-at-n-forelder-har-samfunnskritisk-jobb/215745

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå ser det ut til at mange barnehager allerede må stenge pga. karantener, ventekarantene og sykdom hos personalet. Tror vi får se mye av dette fremover, særlig i Oslo-området. Sånn sett går det vel mot en naturlig nedstengning. 

Synes barnehageansatte gjør et super jobb!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spicymami skrev (21 timer siden):

Halo jeg er selv barnehagelærer. Jeg vet hva slags smitte vi er utsatt for, og står i en jævlig hverdag hver eneste dag med det røde nivået og en usikker arbeidsdag. Det jeg sier noe på er at du mener barn må skjermes for smitte og det må de ikke. De blir mest sannsynelig ikke syke. Problemet som jeg skrev er at de smitter voksne

skal barnehagen være stengt for alltid da? Barna må ha et tilbud å gå til. Dwt som kan gjøres er at barnehageansatte blir prioritert i vaksinekøen. Det jeg bryr meg minst om er å bli smittet. Jeg bryr meg om at barna får en veldig usikker hverdag, vikarer ut og inn eller underbemanning, de er utrygge rundt så mye frem og tilbake. De trenger trygge rammer og faste ansatte som kommer på jobb. 

Enig i at barnehageansatte bør prioriteres med vaksine. Det samme gjelder lærere, sfopersonell, og de som jobber i butikker som  må holde åpent. Disse gruppen har mye kontakt med folk og kan bli superspredere.

Nå er barnehager høyrisiko. Jeg antar at du ikke klarer å holde 2-metersregelen for barna. Barnehagene er smittebomber. Når en barnehage smittes, så følger smitten søsken til skolen også, og hele familier smittes.

Jeg tror det er like viktig å stenge for småbarna som det er å stenge for større barn.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de like godt kan stenge alt en periode. Mitt barn på ni år elsket hjemmeskole. Det går bort uendelig mye tid til kaos og bråk i klasserommet, og jeg tror han når han sier at han lærte mye mer på hjemmeskole enn ellers. For de minste på barneskole holder det å sette seg ned med dem et par timer om dagen med matte, norsk og engelsk, og nivået er ikke verre enn at de fleste med norsk bakgrunn kan klare det. Så får de heller lage et opplegg på skolen for de med foreldre i samfunnskritiske jobber, eller som ikke har kompetanse/helse til å hjelpe barna, samt barn med spesielle behov. 

Det er slitsomt for barn å leve med den konstante trusselen om å ta korona med seg hjem, og her i huset ønsker ungene derfor å ha hjemmeskole. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å skjønne at hjemmeskole er for voksne. Fjorårets rundeå med hjemmeskole, bør man forvente en nedgang i økonomien. 

Det mest rettferdige ville vært et fratrekk i pensjonen for å finansiere dette. Mer realistiske er at de godt voksne skal jobbe lenger, og de unge skal jobbe enda lenger.

En ny runde med hjemmeskole finansieres med direkte trekk fra eldres budsjetter. En fin dugnad ville vært om de eldre tar et ekstra år i jobb. Det ville vært innenfor. 

Noe sier meg at det vil skspe0 furore. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (På 19.3.2021 den 20.51):

Nå er det straks påskeferie, en full nedstenging av alt, inkludert barnehage og småskole litt før påsken , i påsken og rett etter påsken kan muligens bremse smittesituasjoen ganske effektivt, og pga påskeferien vil en lang nedstenging nå skade mindre enn om den kommer littt senere.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (15 minutter siden):

Nå er det straks påskeferie, en full nedstenging av alt, inkludert barnehage og småskole litt før påsken , i påsken og rett etter påsken kan muligens bremse smittesituasjoen ganske effektivt, og pga påskeferien vil en lang nedstenging nå skade mindre enn om den kommer littt senere.

Helt enig! Jeg skjønner virkelig ikke hva de venter på nå... en uke hjemmeskole før og etter påskeferien ville nok redusert både r-tall og smittetall betraktelig!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sylveon skrev (På 19.3.2021 den 22.40):

Det stemmer ikke. Eneforsørgende hadde rett på å være hjemme med barna sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• Opprett ny...