AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #1 Del Skrevet 18. mars 2021 Hei! Har begynt å lure på om det er noe feil med en av oss. Har nå prøvd i 9 mnd, halvpart av disse mnd har jeg brukt eggløsningstester. Jeg er 29 år. Mensen er litt uregelmessig , men tror det er innafor normal. det jeg lurer mest på er om det ikke burde ha klaffet nå når jeg også har brukt eggløsningstester og hatt sex når testen har vært positiv? Og også dagene før? Eller er det normalt å måtte prøve ett år selv når en vet sikkert når eggløsning er? Bør jeg like gjerne bestille en time for å sjekke oss? Anonymkode: b545b...3b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #2 Del Skrevet 18. mars 2021 Vi brukte 7 mnd, vi er 28 år. Helt normalt at det tar opptil et år, selv når man vet når eggløsning er. Anonymkode: 44399...11e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #3 Del Skrevet 18. mars 2021 Ja, det regnes som normalt. Om tre mnd kan dere starte prosessen med utredning. Det er en kjip prosess, så ingenting å forhaste seg for så lenge du er innenfor året med prøving. Anonymkode: 83f9b...292 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #4 Del Skrevet 18. mars 2021 Nå vil mange si. Vent 1 år og de fleste blir gravid innen 1-2 år ikke stress. Men min mening er at om du ikke har blitt gravid innen (i ditt tilfelle) 9 mnd så bør du få en utredning. For hvis dere har brukt eggløsningstester i minst 3 mnd uten klaff er det greit å få sjekket om det er noe. Jeg brukte el tester i 3 mnd uten klaff. Gikk til legen. Jeg hadde noen mangler. Så gikk på de medisinene jeg fikk i 1 mnd å ble gravid. Hvorfor vente? Har du økonomi og midler til det så bør du sjekke det. Syns egentlig de fleste burde sjekke seg etter 3 mnd. Å bli utredet er ikke slitsomt. Det som er slitsomt er hvis de finner noe «alvorlig» å du må igjennom IVF etc. Det er en tung prosess, men er så mye mer man kan ha problemer med som er lett å fikse. Hvorfor må man vente akkurat 12 mnd? Du har prøvd i 9 mnd. Sannsynligheten er liten for at det klaffer på en av de siste 3 mnd. Anonymkode: b5c16...2cc 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 18. mars 2021 #5 Del Skrevet 18. mars 2021 Under 1 år er normalt ja. Men all forståelse for at det er kjedelig... er på 10. måneden selv nå. Sist tok det 13 og 14 måneder. Selv om jeg visst vi traff på eggløsning o.l. Må ha en god dose flaks i dette gamet her. Bare fortsett slik du gjør! Plutselig går det. Og kommer du til 1 år som prøving har du rett til en henvisning for utredning via fastlegen din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #6 Del Skrevet 19. mars 2021 Vi brukte litt over 1 år på å få det til å klaffe første gangen, men det endte i SA. Så tok det 3 nye måneder før det klaffet på nytt (er gravid nå). Vi er like gamle som deg, ble utredet, ingenting galt eller "nedsatt" med noen av oss. Har bare tatt tid.. Anonymkode: f4792...54e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frauken Skrevet 19. mars 2021 #7 Del Skrevet 19. mars 2021 Først og fremst - jeg er ingen ekspert. Jeg tenker at det kan være lurt å ta en tur til fastlegen. Om ikke bare for å bli litt mindre stresset rundt om at det er noe galt. Tenker at det kan være bra for deg, for dere begge. Dere har det ikke noe bra nå hvis dere går å lurer på om det kan være noe galt. Bedre å få det ut av verden 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #8 Del Skrevet 19. mars 2021 Jeg ville ha tatt en tur til privat gynekolog å tatt en sjekk der. Vi var av dem som sluttet på prevensjon, og tok det som det kom. Etter 4 år med regelmessig sex, og ikke noe hadde skjedd så tok vi en utredning. Var en "enkel" ting, og ble gravid i løpet av 3 mnd. Hadde selvfølgelig oppsøkt hjelp tidligere hvis det var veldig viktig å bli gravid raskt. Med nr 2 nå så oppsøkte vi hjelp privat allerede etter 4 mnd, og satt på samme behandling. Raskt gravid igjen da. Tar ofte tid å få time fra henvisning fra fastlegen, så du kan be om henvisning og stå på venteliste. Jeg stod på venteliste i 7 mnd i det offentlige, for å få en sjekk. Men kunne avbestille da vi tok det privat. Anonymkode: 6cfe7...feb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #9 Del Skrevet 19. mars 2021 Det er normalt å bruke opp til ett år, ja. Selv om dere treffer eggløsning. Det er egentlig opp til dere, men jeg ville ha tatt en tur til en fertilitetsklinikk. Der kan begge utredes, og det tar bare et par timer. Viktig å sjekke mannen også! For oss var det mye bedre å ta en sjekk (selv om det er ikke noe gøy), enn å tenke "kanskje noe er galt". Turen til fastlegen var ikke lurt... Ble henvist til en offentlig gynekolog og satt i kø, 6 mnd ventetid. Angrer ikke at vi brukte 3000 kr for en utredning privat 🙂 Anonymkode: 9010a...166 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #10 Del Skrevet 19. mars 2021 Takk for svar! Tror jeg kommer til å sjekke oss privat, det koster jo ikke så mye. Og så slipper jeg bekymringen. Anonymkode: b545b...3b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken_lurepave Skrevet 20. mars 2021 #11 Del Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 19.3.2021 den 15.16): Takk for svar! Tror jeg kommer til å sjekke oss privat, det koster jo ikke så mye. Og så slipper jeg bekymringen. Anonymkode: b545b...3b2 Det er nok lurt, ja. Hvor i landet bor du?😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #12 Del Skrevet 14. mars 2022 Hvis du vil gå til lege før 12 måneder synes jeg du bør gå til privat lege/gyn. Det er tross alt mange som har måttet prøve i 12 måneder, og urettferdig at andre skal snike i køen. Det tar lengre tid fordi pågangen er stor og det er jo ikke en sykdom, som feks kreft som krever mye ressurser raskt. Om man vil snike seg forbi systemet, kan man betale for det. Jeg er selv prøver over lengre tid og synes det er dritt, og har gått privat. Anonymkode: 41f38...8d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyblue7 Skrevet 15. mars 2022 #13 Del Skrevet 15. mars 2022 Vi har prøvd siden september 21. Kanskje ikke så veldig lenge i den store sammenhengen, men jeg har hatt 2 svangerskap før, der jeg ble gravid veldig kjapt (en gang som uhell samtidig som jeg gikk på p-piller, den andre gangen ble jeg gravid på 1 pp etter jeg tok ut p-staven). Derfor føles dette som veldig lenge. Fikk mensen igjen i dag, så det betyr prøving igjen i april.. Er noen år eldre nå, og mannen er ny, så mulig vi vil prøve privat utredning om det ikke har skjedd noe før sommeren. Ønsker alle prøvere masse lykke til fremover ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #14 Del Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 18.3.2021 den 17.04): Hei! Har begynt å lure på om det er noe feil med en av oss. Har nå prøvd i 9 mnd, halvpart av disse mnd har jeg brukt eggløsningstester. Jeg er 29 år. Mensen er litt uregelmessig , men tror det er innafor normal. det jeg lurer mest på er om det ikke burde ha klaffet nå når jeg også har brukt eggløsningstester og hatt sex når testen har vært positiv? Og også dagene før? Eller er det normalt å måtte prøve ett år selv når en vet sikkert når eggløsning er? Bør jeg like gjerne bestille en time for å sjekke oss? Anonymkode: b545b...3b2 Ved 12mnd har dere rett på utredning når damen er under 35år. frem til da så bare fortsett å prøve husk pc i fanget, alkohol, røyk er negativt. folsyre og at mannen spiser egg er positivt. mannen på topp og blir inni der i 5min etter utløsning er positivt og at mor blir liggende tyve min gjerne med bekkenet hevet så ikke alt renner ut. Anonymkode: 19864...c02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #15 Del Skrevet 16. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 18.3.2021 den 17.11): Nå vil mange si. Vent 1 år og de fleste blir gravid innen 1-2 år ikke stress. Men min mening er at om du ikke har blitt gravid innen (i ditt tilfelle) 9 mnd så bør du få en utredning. For hvis dere har brukt eggløsningstester i minst 3 mnd uten klaff er det greit å få sjekket om det er noe. Jeg brukte el tester i 3 mnd uten klaff. Gikk til legen. Jeg hadde noen mangler. Så gikk på de medisinene jeg fikk i 1 mnd å ble gravid. Hvorfor vente? Har du økonomi og midler til det så bør du sjekke det. Syns egentlig de fleste burde sjekke seg etter 3 mnd. Å bli utredet er ikke slitsomt. Det som er slitsomt er hvis de finner noe «alvorlig» å du må igjennom IVF etc. Det er en tung prosess, men er så mye mer man kan ha problemer med som er lett å fikse. Hvorfor må man vente akkurat 12 mnd? Du har prøvd i 9 mnd. Sannsynligheten er liten for at det klaffer på en av de siste 3 mnd. Anonymkode: b5c16...2cc Hei! Hvilke mangler hadde du? Jeg har selv prøvd i 9 måneder, sjekket eggledere ved kontrastveske, eggposer og livmor og alt er i ordnen. Samboer har ikke sjekket kvaliteten enda så det blir neste steg men er det noe mer jeg burde sjekke? Anonymkode: b40ac...fc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #16 Del Skrevet 16. mars 2022 Ja man får utredning ved prøving i 1 år, men det betyr ikke at man ikke skal få hjelp og andre undersøkelser før den tid! Jeg gikk til legen etter 7mnd prøving (det klaffet den mnd), hun mente at friske unge par gjerne må oppsøke hjelp etter 6mnd. Da kan man starte med enkle blodprøver og ta det derifra, det igjen kan jo ta tid og månedene går raskt. Har dere økonomi til det så ville jeg også gått til privat gynekolog, da får man undersøkt litt mer. Anonymkode: 899df...c9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solveig12 Skrevet 16. mars 2022 #17 Del Skrevet 16. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 15.3.2022 den 20.58): Ved 12mnd har dere rett på utredning når damen er under 35år. frem til da så bare fortsett å prøve husk pc i fanget, alkohol, røyk er negativt. folsyre og at mannen spiser egg er positivt. mannen på topp og blir inni der i 5min etter utløsning er positivt og at mor blir liggende tyve min gjerne med bekkenet hevet så ikke alt renner ut. Anonymkode: 19864...c02 Det med at mannen skal være på topp og inni 5min etter utløsning, og at kvinnen skal ligge i 20min med bekkenet hevet er vel mer kjærringråd...🤔 Sæden svømmer "oppi" om man så reiser seg opp og hopper like etterpå 👍🏻 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå